Asus draait traag - sims 3

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden een nieuwe laptop gekocht, volgend de verkopers en ook volgens gevonden informatie op het internet, was dit een goede laptop voor enkele ietwat oudere games op te spelen (skyrim, sims 3), op hoge instellingen. Nu speel ik the sims 3 (met uitbreidingen), maar loopt dit heel schokkerige en traag, zeker ivm met vorige laptop, die 2 jaar oud was. Als ik mijn computer laat scannen op can you run it, zouden er normaal ook niet echt problemen mogen zijn. Zouden er anderen problemen zijn met mijn laptop? Ik speel geregeld graag wel spelletjes op mijn laptop, en vind het redelijk vervelend dat dit nu niet vlot meer kan.
Specs:
ASUS VivoBook S551L notebook
Intel(R) Core(TM) i5-4200U CPU @ 1.60GHz
6.1 GB RAM
GeForce GT 740M

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 17:43
Wat heb je zelf al gedaan om het op te lossen???

Begin eens met de basis: Drivers bijwerken (Chipset, geluid en video)
Gebruik voor je videodrivers Geforce Experience. Dit is een tool van Nvidia en deze kan ook je instellingen per game instellen zodat het spel speelbaar is. Dit kan je indien gewenst ook nog zelf aanpassen.

Je speelt op een laptop, dus kijk je power settings (stroombeheer) eens na. Kijk of deze niet per ongeluk op Balanced of Power Saver staat en zet hem op High Performance (hoge prestatie).

Test eens met lagere instellingen in het spel. Loopt het dan wel goed?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:08

Nemesizz

Untouchable

Wat soms wil gebeuren, is dat een game 'per ongeluk' de Intel iGPU pakt ipv de betere nVidia (of soms AMD) GPU.

Vaak moet je ook je netadapter hebben aangesloten, omdat anders de GPU op een lager pitje gaat werken, of helemaal uitschakelt en over gaat op de onboard GPU (de trage GPU in de Intel processor zelf in dit geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik update regelmatig mijn videodrivers met Geforce Experience. Ik heb zojuist mijn stroombeheersettings veranderd en mijn laptop is aangesloten aan het netsnoer. De instellingen van mijn spel staan allemaal op het laagste, terwijl Geforce Experience ze hoger zou zetten (maar kan blijkbaar niet verbinden met het spel om deze aan te passen). Volgens windows is alles up-to-date qua drivers. Het spel loopt hetzelfde als voor deze aanpassingen. Er staat bijna niets open, ik weet dat dit geen super gaming laptop is, maar ik zou toch wel verwachten dat the sims 3 vlot kan lopen, zeker op allerlaagste settings...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

:( Kijk eens welke processen er op dit moemnt veel cpu innemen.

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens taakbeheer wordt er maar 9% van de processor gebruikt, waarvan 4,8% de sims..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Stel eens in dat sims3.exe altijd de Geforce kaart gebruikt.

Dit kan je in het Nvidia Control Panel doen.
Zie hier voor een screenshot: http://superuser.com/ques...p-to-use-the-discrete-gpu

Zet daarin dat hij altijd de Geforce kaart moet gebruiken en start het spel nogmaals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:04
Sims 3 (en 2 en 4) hebben dat probleem vaak genoeg, vriendin heeft een FX8350 CPU en HD6850, ook dan heeft ze problemen en dan vooral in 1 uitbreiding, ook op mijn pc is het hetzelfde liedje.

Sims games staan bekend om fps drops, het internet staat er vol mee.

Echter, niet iedereen heeft er last van.

[ Voor 7% gewijzigd door Mizgala28 op 17-06-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de aanpassingen gedaan en inderdaad geen verandering. Dus er valt niets aan te doen? ): Met welke uitbreidingen heeft die vriendin last?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Verwijderd schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 14:26:
Ik heb de aanpassingen gedaan en inderdaad geen verandering. Dus er valt niets aan te doen? ): Met welke uitbreidingen heeft die vriendin last?
Exotisch Eiland, de fps gaat niet hoger dan 10, terwijl met andere uitbreidingen ze gewoon 60fps (gelockt) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Heb je al eens geprobeerd om op een lage resolutie te spelen?
Stel eens in het spel de resolutie lager en kijk eens of dat beter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mizgala28
Wylana schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 09:46:
Heb je al eens geprobeerd om op een lage resolutie te spelen?
Stel eens in het spel de resolutie lager en kijk eens of dat beter gaat.
Dat is naast vele andere dingen (of tools) al geprobeerd, zelfs als alles op laag is heeft zij alsnog 10fps.

Enige wat wel hielp was een andere videokaart proberen, echter dat was een oudje dus dat was alleen een testje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloopie1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-09 16:08
Ik neem aan dat je ook .net en directX geïnstalleerd hebt op de Laptop?
Wat je eventueel zou kunnen proberen om dit op te lossen is de sims starten als Administrator en dan ook op compatibiliteit zetten van Windows 7 (indien je windows 8 draait). Als je windows 8 hebt zou ik je willen vragen even taak beheer te openen en te kijken naar je Disk I/O (zit deze op 100% als het spel draait)? Dit was voor mij een veel voorkomend probleem met games op mijn Asus laptop met windows 8.

Verdere mogelijkheden om het op te lossen:

-Nvidia driver rollback doen, helemaal deïnstalleren en een oudere versie installeren (2 of 3 versies zou voldoende moeten zijn) een clean install kan je doen vanuit de installatie van de oudere versie driver.
- Kijk de instellingen van de Sims na, staat de instelling aan dat er een video word opgenomen in-game?
- Als de sims geopend is, taakbeheer openen en zoek het proces sims.exe - rechtermuisknop hierop en stel de prioriteit in als Hoog
- Wat eventueel ook kan is het proces sims.exe (zelfde plek als vorige instructie) laten draaien op 1 Core van je processor.

Zoals al eerder in het topic is vermeld is het belangrijk dat:
- de adapter is aangesloten
- de PC is ingesteld op hoge performance (en dat de instellingen op 100% CPU gebruiken staan)
- Nvidia GeForce (niet experience) de instellingen voor 3D: zet deze op GPU
- Nvidia GeForce (niet experience) de instellingen voor games: selecteer de Sims uit de lijst en kies voor standaard High-performance Nvidia GPU
- De PC word gereboot na het aanpassen van het systeem voor je het spel opstart.

Dit is mijn standaard lijstje voor troubleshooting. Succes ermee, hopelijk werkt 1 van deze instellingen :)
Pagina: 1