Rare lijnen in beeldscherm macbook unibody (late 2008)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-10 23:13
Hi mede Tweakers,

Ik heb thuis een oud macbookje waar ik 2 jaar geleden een SSD ingebouwd heb en deze thuis gebruik voor wat internetten en kleine dingen met photoshop/indesign. Het is een unibody 2,4 ghz intel core duo 2 met de volgende videokaart: NVIDIA GeForce 9400M 256 MB.

Sinds een weekje heb ik een vaag probleem als ik gebruik maak van actieve hoeken, ik heb al gezocht maar kan geen vergelijkbare problemen vinden.

Heb net even een filmpje gemaakt om het effect te laten zien:

YouTube: Weird lines in display macbook unibody 2008

Heeft iemand enig idee wat dit is of hoe ik dit kan verhelpen?

Alvast bedankt,

Bert

/edit: excuus voor vvs :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:20

DukeBox

loves wheat smoothies

Valt niet veel aan te doen. Waarschijnlijk een inverter board die op instorten staat.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
DukeBox schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:50:
Valt niet veel aan te doen. Waarschijnlijk een inverter board die op instorten staat.
Allright, dus met andere woorden... hij gaat het niet lang meer volhouden? Enig idee wat zo iets moet kosten om het te vervangen/repareren of is dat erg lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DukeBox schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:50:
Ik dacht dat de inverter alleen voor de backlight zorgde? Volgens mij zou je dit dan niet moeten zien. Ik zou eerder denken aan de GPU. Stond deze serie niet bekend vanwege de problemen met het slechte soldeer wat ze gebruikten? ( Ik kan het fout hebben though.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:20

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Je hebt gelijk. Ik bedoelde het driverboard.

Wat doet een externe monitor ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
DukeBox schreef op maandag 15 juni 2015 @ 22:05:
^ Je hebt gelijk. Ik bedoelde het driverboard.

Wat doet een externe monitor ?
Nog niet geprobeerd, zodra ik daar de kans toe heb zal ik dat wel even doen. Rare is dat het probleem niet elke keer plaats vindt. Lijkt wel een soort willekeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Dergelijke strepen zijn vaak een indicatie voor een defecte kabel die de verbinding met de display faciliteren (LVDS kabel). Enige optie is vervangen van de kabel. Als je daar interesse in hebt kan ik je daar wel bij helpen. Vervangen van deze kabel kost je zo'n €50-60. Dit probleem heb ik al eerder gehad met een luibody Macbook. Die had het alleen nog erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:52:
[...] Stond deze serie niet bekend vanwege de problemen met het slechte soldeer wat ze gebruikten? ( Ik kan het fout hebben though.)
Nee, dat waren de 2011 modellen.

De 2008 modellen van de aluminium Unibody zijn zo'n beetje de beste MacBooks ooit gemaakt. Er zijn geen bekende problemen mee die veelvuldig voorkomen. Geen videochips die loslaten, geen SATA-kabels die stuk gaan, geen harde schijven die bij bosjes uitvallen en ook geen rare waas over het scherm.

Hier een zelfde model als TS, still going strong!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
supersnathan94 schreef op zondag 21 juni 2015 @ 19:17:
Dergelijke strepen zijn vaak een indicatie voor een defecte kabel die de verbinding met de display faciliteren (LVDS kabel). Enige optie is vervangen van de kabel. Als je daar interesse in hebt kan ik je daar wel bij helpen. Vervangen van deze kabel kost je zo'n €50-60. Dit probleem heb ik al eerder gehad met een luibody Macbook. Die had het alleen nog erger.
Inderdaad, ik heb hetzelfde issue met een van mijn vorige macbooks gehad.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:39
Sebastius, kom d'r maar in !
het lijkt er op dat de videokaart beetje buggy is.
warmte ? fans ? dat soort dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:57
Videokaarten van dit model gaan zelden kapot. Daar lijkt dit ook niet op. Inderdaad LVDS kabel, maar het zou zomaar ook een Ram bankje kunnen zijn dat niet helemaal meewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Thnx voor de tips/adviezen!

Het viel me overigens op dat het beeldscherm sowieso niet helemaal lekker is, onderin het scherm staan hele fijne lijntjes die ongeveer even hoog zijn als het dock(over de hele breedte), foto maken lukt niet echt en met een screenshot staan ze er niet op, moet dus iets hardware gerelateerd zijn lijkt me? Als ik het scherm iets kantel of lichte druk geef op de hoeken verdwijnt het maar even later is het weer terug.

Is het vervangen van een LVDS kabel een lastige klus? Ben niet echt een techneut maar heb bijv. wel laatst mijn 27" iMac opengemaakt om stof uit het LCD paneel te halen. Dit was door middel van een iFixit handleiding goed te doen. Zal eens testen of het wisselen met RAM bankjes werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door BertP op 22-06-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het vervangen van de LVDS kabel in de behuizing wil wel, daar kun je prima bij. Het lastige deel zit in het beeldscherm, je moet namelijk het gelijmde scherm lospeuteren uit de aluminium klep. Dat is gaat met een föhn en voorzichtigheid.

Het is dan ook niet voor niets dat iFixit alleen een handleiding heeft voor het vervangen van de complete assembly van het scherm inclusief achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
sypie schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:44:
Het vervangen van de LVDS kabel in de behuizing wil wel, daar kun je prima bij. Het lastige deel zit in het beeldscherm, je moet namelijk het gelijmde scherm lospeuteren uit de aluminium klep. Dat is gaat met een föhn en voorzichtigheid.

Het is dan ook niet voor niets dat iFixit alleen een handleiding heeft voor het vervangen van de complete assembly van het scherm inclusief achterkant.
Ik zat net deze(https://nl.ifixit.com/Gui...ay+Cable+Replacement/8985) te bekijken, en inderdaad dat is nog een behoorlijke klus. Beter aan iemand overlaten die vaker dit soort zaken doet :)

/edit

Kwam deze net tegen: http://forums.macrumors.c...8-unibody-screen.1005232/

[ Voor 6% gewijzigd door BertP op 22-06-2015 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-10 23:59
Sypie het zit em niet per se in het beeldscherm, maar in de glasplaat. Deze gaat gauw kapot als je te lomp doet. Deze zijn echter voor een paar tientjes te bestellen op eBay dus dat is niet zo'n ramp. Een LCD scherm kapot krijgen is lastiger. Maar goed. Als je het wil laten vervangen dan wil ik dat wel voor je doen. Kan de juiste onderdelen zo voor je bestellen.

Als het inderdaad druk gevoelig is dan is er geen twijfel over mogelijk dat het in de display cable zit. das een klusje van €60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
supersnathan94 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:35:
Sypie het zit em niet per se in het beeldscherm, maar in de glasplaat. Deze gaat gauw kapot als je te lomp doet. Deze zijn echter voor een paar tientjes te bestellen op eBay dus dat is niet zo'n ramp. Een LCD scherm kapot krijgen is lastiger. Maar goed. Als je het wil laten vervangen dan wil ik dat wel voor je doen. Kan de juiste onderdelen zo voor je bestellen.

Als het inderdaad druk gevoelig is dan is er geen twijfel over mogelijk dat het in de display cable zit. das een klusje van €60.
Stuur mij even een berichtje hoe je dit normaal aanpakt, denk dat het inderdaad de kabel is namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
Even voor de mensen die wel gereageerd hebben (of later dit topic vinden dmv search). Het is voor 99% de LVDS kabel in de macbook, door het druk zetten en of bewegen van het scherm worden de symptomen erger of verdwijnen ze juist. Heb met Nathan een afspraak gemaakt en binnenkort wordt deze kabel vervangen.
Pagina: 1