Probleem met simpel breadboard circuit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oljoner
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-06 08:46
Beste tweakers,

Om hobbymatig wat meer van elktronica te leren ben ik Make: Electronics aan het lezen. Experiment 11 begint met een simpel circuit met een transistor.

Maar ik krijg het niet werkend :'( . Het ledje wil niet branden. Origineel stond er nog een schakelaar tussen, maar deze heb ik weggenomen en vervangen door de zwarte draad.
Zien jullie misschien wat ik fout doe?
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/8jgk8ge8b/bc11.jpg

Alvast bedankt.

[ Voor 14% gewijzigd door Oljoner op 15-06-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Volgens mij zit je transistor verkeerd om, als ik het goed heb moet je emitter aan de + hangen

http://www.getdomainvids.com/keyword/bc557%20pinout/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Yep, transistor zit verkeerd om

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oljoner
Ok, ik heb hem eens omgedraaid. Nog steeds geen brandende led :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

De zwarte draad aan de basis moet naar de -

[ Voor 7% gewijzigd door memphis op 15-06-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oljoner
Dit is het schema uit het boek.
Afbeeldingslocatie: http://s9.postimg.org/4yekwwikv/exp11.jpg

Volgens mij komt dit overeen met wat nu op m'n breadboard staat (transistor heb ik zojuist omgedraaid, en de zwarte draad vervangt de schakelaar)?

[ Voor 13% gewijzigd door Oljoner op 15-06-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:07
Led op dat de LED ook een + en een - kant heeft, bij de - kant (kathode) is de ring net boven de draadjes wat afgeplat. Zie:

https://www.google.nl/url...W2kA&ust=1434483749714724

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oljoner
De langste poot van de LED zit links op het circuit. Als ik de + voeding verplaats naar het begin van R3, brand de led zoals verwacht.

Heb ik mijn transistor misschien stuk gemaakt met hem foutief te plaatsen?
Zojuist met een andere geprobeerd, maar deze gaf ook geen resultaat.
Misschien heb ik niet genoeg voltage in de gate om de transistor te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Mementary off wil toch zeggen, onderbreken bij drukken? Dus als je de schakelaar overbrugt zal de led nooit gaan branden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oljoner
Wim-Bart schreef op maandag 15 juni 2015 @ 21:46:
Mementary off wil toch zeggen, onderbreken bij drukken? Dus als je de schakelaar overbrugt zal de led nooit gaan branden.
Volgens het boek: "When pushbutton S1 is pressed, this tells the transistor to allow current to pass through it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
Je gebruikt wel 9Volt in plaats van 12Volt. Brand hij ook niet heeel zwak?

Dit is een basis schema voor een PNP:
Afbeeldingslocatie: http://obrazki.elektroda.net/1_1287568914.jpg

Schema in het boek lijkt mij niet helemaal top. Als je de knop niet indrukt dan zweeft je basis alle kanten op..

[ Voor 24% gewijzigd door LED-Maniak op 15-06-2015 21:52 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het schema zegt een NPN transistor met een andere pinbezetting dan je gebruikte PNP BC557 transistor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:57
Daarnaast lijkt het schema mijn nog steeds niet op en top als je de werking van een eenvoudige NPN transistor wilt leren:

Afbeeldingslocatie: http://www.mikrocontroller.net/attachment/9314/BC547.png

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Bij NPN is het een momentary ON. Bij een PNP is het een momentary OFF volgens mij. Even te lang er uit.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oljoner
@LED-Maniak: thanks, mooi om te weten! Ik begrijp de reden erachter nog niet, maar ik ga er wel eens achter zoeken.

@Memphis: Dat lijkt me een plausibele uitleg :-). Ik ken het verschil nog niet tussen NPN-PNP, moet ik nog wat voor verderlezen, eens ik dat gedaan heb kan ik het circuit misschien lichtjes aanpassen. Bedankt.

edit:
@Wim-Bart: Je hebt gelijk, als ik de zwarte draad links steek (op de -), werkt het wel. Heb het verschil npn-pnp nu wat door :)

[ Voor 12% gewijzigd door Oljoner op 15-06-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als je dat draad in de min steekt heb je ook een logisch circuit. Hoewel hun ding met een npn wel licht kan geven, is het een nogal aparte schakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-10 11:08
Als ik hem nabouw van je plaatje, doet de mijne het inderdaad ook niet. Trek ik de base inderdaad naar de 0 toe, vliegt de LED aan. Hadden we allemaal als "ervaren" elektrotechneuten op onze klompen moeten kunnen aanvoelen (mijzelf inclusief), want 10k is een typische pull up/pull down resistorvalue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Oljoner schreef op maandag 15 juni 2015 @ 22:00:

edit:
@Wim-Bart: Je hebt gelijk, als ik de zwarte draad links steek (op de -), werkt het wel. Heb het verschil npn-pnp nu wat door :)
Beschouw het pijltje aan de Emitter als de aanwijzer hoe de stroom Basis<->Emitter moet stromen om de transistor over de Collector en Emitter in geleiding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:33
Schema in het boek lijkt mij niet helemaal top. Als je de knop niet indrukt dan zweeft je basis alle kanten op..
Wat houdt "zweeft je basis alle kanten op" in? Moet er altijd een verbinding tussen positief en negatief zijn dmv. een weerstand? Een soort "standby"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij een mosfet moet je gate (zelfde als de basis van een bipolaire transistor) altijd ergens aan verbonden zijn, anders is hij ongedefinieerd en kan hij alles doen.

Bij een bipolaire transistor is dit echter niet echt nodig, gezien die toch ingangsstroom nodig heeft om iets te doen, en als hij nergens mee verbonden is, is er ook geen ingangsstroom.
Pagina: 1