SSD in BIOS niet gevonden bij installatie Windows 8.1

Pagina: 1
Acties:

• Vince_
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:34
Beste Tweakers,

Ik heb een Asus Zenbook UX31LA met 128gb SSD. Tot en met gister draaide ik windows 8.1 waar ik last had van freezes, na verloopt van tijd liep mijn scherm vast en was de enige oplossing rebooten met de aan- en uitknop.

Ik was dat zo zat, dat ik een herinstallatie van mijn OS overwoog en dit probeerde ik te doen via USB. Tot zover ging het allemaal goed. Echter toen ik in het installatiemenu kwam kon ik geen SSD zien. Zie afbeelding voor verduidelijking. Van alles geprobeerd. Alle mogelijke BIOS-settings die wellicht iets konden helpen, meerdere windows 8 installatie bestanden op de USB gezet. Zelf windows 7 en 10 geprobeerd, maar telkens hetzelfde probleem. De SSD wordt niet gevonden. Heb de instellingen netjes op AHCI staan, iets anders is er ook niet te kiezen.

Wat kan ik doen? Er zit volgens mij een Sandisk SSD in, maar kan de laptop niet zomaar openschroeven aangezien alles op het moederbord zit gesoldeerd. SATA 1 word gewoon weergeven in de BIOS alleen niks te bekennen van de SSD. Kan ook geen driver vinden op de Sandisk website. Wel meerdere drivers van Intel geprobeerd, maar geen van alle succes. Draai de laatste BIOS (van de ASUS website), die had ik laatst nog geupdate. Iemand een idee? Baal hier namelijk enorm van :-(

Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads8/557f1f5f709e1/557f1f5f5d531-IMG_20150615_195854_%28Medium%29.jpg

Alvast bedankt,
Niek

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-02 09:50
https://www.asus.com/Note...UX31LA/HelpDesk_Download/

Controleer voor de zekerheid nog even of je weldegelijk de laatste biosversie gebruikt. In de omschrijving van BIOS 210 staat namelijk het volgende:

BIOS 210 (UX31LA)
To avoid system can't recognize SSD occasionally after resuming from sleep mode.

Notice:Please check in the BIOS setup for the correct BIOS file name of your Notebook PC. Please refer to FAQ:
BIOS Name of Notebook PC
https://www.asus.com/support/faq/114958

Lijkt dus wel een vaker voorkomend probleem. Belletje met ASUS zou natuurlijk ook altijd nog kunnen.

• Vince_
Ik had de bios dus al naar de meest recente versie geupdate, dus hier valt weinig aan te doen. Kan dat overigens niet via de BIOS doen, maar moest via de WinFlash tool.

Ik kan nu echter niet meer op mijn computer komen, Als ik hem opstart komt ie in de BIOS en het oude besturingssysteem wordt niet meer geladen, dus opnieuw BIOS instaleren via WinFlash zit er niet in.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb je EUFI boot / secure boot en al die onzin al eens uitgezet? Dus gewoon in legacy bios mode etc.. ?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 15-06-2015 22:17 ]

specs

• Vince_
maratropa schreef op maandag 15 juni 2015 @ 22:16:
Heb je EUFI boot / secure boot en al die onzin al eens uitgezet? Dus gewoon in legacy bios mode etc.. ?
Yep. Secure Boot disabled, Virtualization Technology disabled, CSM aangezet enz :F
EUFI kan ik niet eens kiezen, alleen AHCI

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Fastboot moet ook uit.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je had al last van freezes, dan is de kans dat je ssd die veroorzaakte aanwezig... Wellicht is ie rot.
Er zit maar 1 ding op: losschroeven en ander sata device aan hangen om te testen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:37

Croga

The Unreasonable Man

KillerAce_NL schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:51:
Je had al last van freezes, dan is de kans dat je ssd die veroorzaakte aanwezig... Wellicht is ie rot.
Er zit maar 1 ding op: losschroeven en ander sata device aan hangen om te testen.
Losschroeven en ander SATA device gaat hem niet worden; deze laptops hebben waarschijnlijk geen SATA, mischien m.SATA, waarschijnlijker mini-m.SATA.

Ofwel: Terugsturen lijkt mij de meest waarschijnlijke optie. En je voorbereiden op "Ja maar meneer, deze kan niet zomaar geherinstalleerd worden hoor, geen garantie dus" en het daar op volgende gevecht.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:54:
[...]

Ofwel: Terugsturen lijkt mij de meest waarschijnlijke optie. En je voorbereiden op "Ja maar meneer, deze kan niet zomaar geherinstalleerd worden hoor, geen garantie dus" en het daar op volgende gevecht.
nou, voor een bijna nieuwe laptop vann 1000+ euro zullen ze toch niet heel erg moeilijk doen mag je hopen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bel je leverancier en overleg wat je nog kunt doen.

• Vince_
Laptop vandaag weggebracht voor reparatie, wordt een nieuwe mini mSATA in stoppen.
Fingers crossed dat het dan weer soepel loopt allemaal.

Zijn die mini mSATA eigenlijk ergens voor een schappelijke prijs te kopen?
Zag http://www.amazon.com/128...ade-Version/dp/B00BMV4B7O wel op amazon staan maar volgens mij is degene die in mijn zenbook zit een stuk smaller :?

[ Voor 29% gewijzigd door Vince_ op 17-06-2015 19:38 ]

Pagina: 1