Dag beste medeTweakers,
Een vriendin van me wilt overgaan van het gamen op een laptop (standaard) naar het gamen op een desktop en heeft qua salaris een leuke bonus die ze uit mag geven. Nu hebben we samen al een lijstje gemaakt, maar er zijn een aantal dingen waar ik gewoon een extra stel hersenen op los zou laten:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, zowel online als offline. En uiteraard ook huis, tuin keuken etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€1200,- daar zitten we nu al onder, maar we willen graag nog wat van de prijs afsnoepen indien mogelijk. 2 ssd's meteen kopen? Of 1 later erin zetten? Zie verhaal : )
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, maar het scherm en toetsenbord zijn al ongeveer duidelijk en worden later aangeschaft. (muis ook, OS hebben we ook al)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD voor GPU, beSilent en Corsair voor PSU, Intel voor CPU, Mobo staat ter discussie : )
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stille kast heeft voorkeur over design. Airflow is niet onbelangrijk. Design liefst karig, vandaar Fractal. Monsterkasten met scherm, LED etc. totaal overbodig.
Ga je overklokken?
Tevreden met standaard. Kleine overklok zonder problemen met MSI Afterburner is geen probleem, maar echt tijd en moeite steken we er niet in.
Een vriendin van me wilt overgaan van het gamen op een laptop (standaard) naar het gamen op een desktop en heeft qua salaris een leuke bonus die ze uit mag geven. Nu hebben we samen al een lijstje gemaakt, maar er zijn een aantal dingen waar ik gewoon een extra stel hersenen op los zou laten:
- Het mobo bijvoorbeeld, dat moet toch makkelijk goedkoper kunnen? Ik heb zelf een Asrock van een kleine 60 euro, maar ik geef niet zoveel om online gamen.
- Zitten alle aansluitingen hier goed? Past de kaart op het mobo, de CPU in het mobo? De voeding is ruim genoeg denk ik. We hebben voorkeur voor de AMD GPU vanwege prijs/kwaliteit-verhouding.
- Ik heb aangeraden 2 SSD's en een HDD te kopen. 1 kleine SSD voor de OS en basisprogramma's, en dan nog een grotere SSD voor haar belangrijkste spellen en tenslotte een HDD voor de overige meuk zoals muziek, films en data. De reden hiervoor, mijn argument althans, is dat je dan de SSD's achter tegen het mobo kunt monteren voordat deze erin gaat, en je niet alles eruit hoeft te halen wanneer je later een SSD's nog zou kopen, en daar weer een HDD bay verliest.
- En we zijn vergeten een optical drive te kopen, maar die komt er dus ook nog bij voor een klein, schamel bedrag.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen, zowel online als offline. En uiteraard ook huis, tuin keuken etc.
Wat mag het systeem gaan kosten?
€1200,- daar zitten we nu al onder, maar we willen graag nog wat van de prijs afsnoepen indien mogelijk. 2 ssd's meteen kopen? Of 1 later erin zetten? Zie verhaal : )
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, maar het scherm en toetsenbord zijn al ongeveer duidelijk en worden later aangeschaft. (muis ook, OS hebben we ook al)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD voor GPU, beSilent en Corsair voor PSU, Intel voor CPU, Mobo staat ter discussie : )
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stille kast heeft voorkeur over design. Airflow is niet onbelangrijk. Design liefst karig, vandaar Fractal. Monsterkasten met scherm, LED etc. totaal overbodig.
Ga je overklokken?
Tevreden met standaard. Kleine overklok zonder problemen met MSI Afterburner is geen probleem, maar echt tijd en moeite steken we er niet in.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 180,50 | € 180,50 |
| 1 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 | € 129,95 | € 129,95 |
| 1 | Club 3D Radeon R9 290 royalAce | € 313,50 | € 313,50 |
| 1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | Fractal Design Define R5 Zwart | € 104,95 | € 104,95 |
| 1 | be quiet! Dark Rock Advanced C1 | € 50,95 | € 50,95 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 50,51 | € 50,51 |
| 1 | Corsair RM550 | € 109,07 | € 109,07 |
| 1 | Crucial MX100 128GB | € 65,95 | € 65,95 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 107,10 | € 107,10 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.165,43 | |