Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remix42
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-05-2024
Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een setje tp-link powerline adapters aangeschaft: ( pricewatch: TP-LINK TL-PA511KIT - AV500 Gigabit Powerline Adapter Starter Kit ) alles werkte naar behoren na de installatie.Ik heb later 1 extra bij besteld voor mijn moeder omdat ze een pc had aangeschaft zonder Wi-Fi kaart.
Het is een tijdje goed gegaan, maar helaas valt bij mij vaak de verbinding weg.
Mijn moeder heeft hier stuk minder last van bij haar is dit probleem redelijk zeldzaam vergelijken bij mij.

Soms heb ik mijn verbinding even terug na het herstarten van mijn computer. Maar de pret is meestal van korte duur. Het herstarten heeft niet altijd succes.
Ik heb tp link software geïnstalleerd en via daar gekeken als ik een probleem kon vinden, maar helaas. Zodra mijn verbinding wegvalt verdwijnen de powerlines uit de lijst.
wat kan ik nog meer proberen?

Mocht er nog wat informatie missen hoor ik dit graag.

Met vriendelijke groet,
jurgen

[ Voor 10% gewijzigd door remix42 op 15-06-2015 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Herstarten computer heeft geen zin, je probeel zit op je stroomnet, niet in de PCs.

PLC (powerline) is net WiFi, je kunt last hebben van demping en verstoring. Als de drie adapters nog op dezelfde plek staan als toen het goed ging, is de demping niet veranderd. Je probleem is dus storing op je stroomnet. Dat kan uit nagenoeg ieder aangesloten apparaat komen, maar vooral kleine AC->DC omvormers zijn notoir - denk aan telefoonladers of voeding van LED-verlichting. Wat er waarschijnlijk gebeurd is, is dat je een nieuw apparaat ingeplugged hebt die stoort, of eentje die het al deed verplaatst naar een plek waar je er meer last van hebt.

Aangezien jij er meer last van hebt dan je moeder zit de storingsbron waarschijnlijk dichter bij jouw adapter dan bij haar of bij de modem. Het zit er dik in dat het dus op jouw kamer fout gaat.

Snelle check: deze adapters horen absoluut niet achter een verlengsnoer/verdeeldoos aangesloten te worden. Heb jij het rechtstreeks in de muur zitten, of toch op zo'n verdeeldoos? Zo ja, gelijk in de muur doen.

Als het in de muur zit, kijk naar dingen in dezelfde kamer. Trek voor de grap alles behalve PLC adapter, PC en monitor eruit en kijk wat er gebeurt. Als je geen zin hebt om lang te wachten, gewoon even een speedtest uitvoeren. Je zult merken dat naarmate je meer inplugt die speedtest inzakt. Dan zie je gelijk wat grootste effect heeft.

Kan zijn dat je het probleem niet kunt vinden of dat het iets dat je echt niet wilt missen of ergens anders wilt plaatsen. Dan moet je constateren dat PLC niet de oplossing is voor jou, en wordt het tijd om gewoon een UTP-kabel te trekken, danwel een ander alternatief (MoCA bijv).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remix42
Dion_b bedankt voor uw uitleg,ik zal vanavond eerst is even proberen om de adapter in de meterkast op een wandcontact aan te sluiten.Ik heb de adapter namelijk op een verdeeldoos 8)7 ik heb alleen de modem en de adapter er op, waarom heeft dit een invloed op de adapter?

in de meterkast hebben wij een Wandcontactdoos viervoudig opbouw met daarin een tijdschakelaar, de router en de verdeeldoos met daarin de powerline adapter en de modem.
boven heb ik ook de computer en de powerline op de zelfde wandcontactdoos, kan dit ook invloed hebben?

ik zal vanavond zal ik uw aanwijzingen proberen en speedtestjes doen, en dan laat ik het vanavond of morgen even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

remix42 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 09:25:
Dion_b bedankt voor uw uitleg,ik zal vanavond eerst is even proberen om de adapter in de meterkast op een wandcontact aan te sluiten.Ik heb de adapter namelijk op een verdeeldoos 8)7 ik heb alleen de modem en de adapter er op, waarom heeft dit een invloed op de adapter?
Waarom? Signalen zijn golven. Stel je even voor dat je golven op zee hebt (direct in stopcontact). Die kunnen best groot zijn. Kijk vervolgens hoe hoog die golven nog zijn als je een kilometer landinwaarts zijn langs een rivier oid (verlengsnoer met dunnere bekabeling dan in de muur). Stuk minder hoog...

Nou, zo werkt het ook met signalen over een electrische geleider.
in de meterkast hebben wij een Wandcontactdoos viervoudig opbouw met daarin een tijdschakelaar, de router en de verdeeldoos met daarin de powerline adapter en de modem.
Lijkt me redelijk eenvoudig dan om de router en powerline om te wisselen om powerline direct in stekkerdoos te plaatsen. Dat kan al flink wat dB schelen.
boven heb ik ook de computer en de powerline op de zelfde wandcontactdoos, kan dit ook invloed hebben?
Jazeker. Als ik powerline op zelfde contactdoos doe als mijn desktop PC, dan scheelt het ongeveer 50% throughput als ik PC aan of uit heb (gemeten via laptop, PC is niet zo goed in meten als het uit staat :z ). Sterker nog, of ik veel stroom trek (gaming, CPU en GPU vol op) danwel weinig (CPU idle, alleen desktop) is al te zien in throughput. Throughput staat bij OFDM-modulatie gelijk aan stabiliteit, dus wat ik zie als verschil tussen 50Mbps en 25Mbps kan bij kantje-boord situatie verschil zijn tussen 5Mbps verbinding en geen verbinding.

Als het enigszins mogelijk is, is het een pre om die dingen aan totaal andere kant van de kamer aan te sluiten, of nog beter aan stopcontacten op verschillende groepen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-07 11:32
Misschien dat je de powersave feature kunt uitzetten in die adapters. De mijne hadden hier wel baat bij, daarna nooit meer uitval gehad.
Tooltje is te vinden in dit artikel : http://forum.tp-link.com/...ork-adapters&region=china

[ Voor 32% gewijzigd door EverLast2002 op 16-06-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remix42
Ik heb de powerline adapters in een aparte WCD geplaast, en ik heb tot zo ver nog geen last meer gehad van een weg gevallen signaal!
Ontzettend bedankt voor jullie hulp en uitleg! d:)b
Pagina: 1