Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Al een tijdje ben ik bezig om stuk voor stuk mijn computer te upgraden. Hier ben ik mee begonnen op het punt dat de dollar/euro-koers op instorten stond, om zo wat extra €€€ te besparen.
Destijds heb ik naast mijn GTX970 ook een tweedehands CPU gekocht, een Athlon 760k. Deze was al bedoeld als tussenoplossing, ik wist dat de prestaties niet erg hoog zouden liggen, totdat Intel met zijn nieuwe generatie(s) zou komen.
Ik had verwacht dat de prestaties wel wat hoger zouden liggen dan nu in werkelijkheid blijkt. Oorspronkelijk was mijn plan dan ook om te wachten op Skylake, met de 760k als tussenoplossing.
Nu de zomer voor de deur staat (en qua temperaturen al is begonnen), wil ik in mijn vakantie toch lekker kunnen gamen. Over het algemeen lopen games niet lekker, tijd dus voor een upgrade.
Nu zit ik met de grote keus: Haswell, Broadwell of Skylake? Na een paar dagen nadenken en wat onderzoek doen, ben ik er toch niet helemaal uit. Het probleem zit hem in de prijs van Broadwell, en de release van Skylake ná de zomervakantie.
Afijn...

Ik zoek een?
Processor, in combinatie met een nieuw moederbord. Samen met mijn huidige GTX970 en 8GB RAM vormt dit mijn (toekomstige) gaming PC.

Wat is je budget?
Onbeperkt, maar wel reëel.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De keuze voor de processor is al gauw gemaakt: een quadcore i5.
Bij het moederbord sta ik voor alles open. Ik heb nu een ASUS bordje en ben er helemaal tevreden over, maar een ander merk is ook prima.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken?
Hier mijn huidige game PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Black Edition Boxed€ 118,52€ 118,52
1Asus F2A55-M€ 0,-€ 0,-
1EVGA GeForce GTX 970 FTW ACX 2.0 4GB€ 390,95€ 390,95
1Hitachi Deskstar 7K1000 HDS721010KLA330, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64-bit€ 79,86€ 79,86
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 52,95€ 52,95
1Seasonic M12II Evo 520W€ 57,95€ 57,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 758,13

Waarbij de huidige CPU en het moederbord dus worden vervangen.

Mijn ogen waren dus allereerst op Skylake gevestigd, maar aangezien Skylake pas na de/mijn zomervakantie wordt gereleased, betekent dat dus dat ik deze zomer niet/slecht kan gamen.
De nieuwe LGA1151 vind ik wel interessant, maar dat betekent natuurlijk ook weer een duurder moederbord.
Ook heb ik ergens iets gelezen dat de Tock van Skylake een flinke verbetering zou moeten brengen qua CPU performance, omdat het door hetzelfde team wordt "getockt" als een vroegere generatie (Nehalem?) met groot succes.
Maar... was het niet zo dat de grootste verbetering van Skylake in de iGPU en stroomverbruik zou zitten? Daar lag ook de nadruk bij Broadwell. En daar heb ik vrij weinig aan, aangezien ik al een videokaart heb en ik weinig geef om stroomverbruik (zeker na een paar jaar AMD :+ ).
Zelf zat ik te denken aan een i5 6600 met een H170 DDR3L-bordje.

Broadwell is stevig geprijsd. Nou moet ik nog 3 weekjes tot mijn zomervakantie, wellicht dat de prijzen dan wat lager liggen. (Een i5 5675C voor bijna de prijs van een Haswell i7, tja...)
Maar ook bij Broadwell ligt de grootste verbetering bij de iGPU: reviews: Broadwell voor de desktop: de Core i7-5775C kort getest. Dat is de meerprijs niet echt waard.
Broadwell werkt op Z97/H97 moederborden, dus ligt in vergelijking met Skylake ook wat lager qua prijs.
Aangezien er maar twee LGA1150 Broadwell chips zijn, is de keuze hier makkelijk. Een i7 brengt voor mij geen meerwaarde met zich mee, de keuze valt dus op de i5 5675C.
Moederborden ben ik niet erg bekend mee, maar in de Pricewatch kom ik tot deze selectie: http://tweakers.net/categ...K6s2Vu4ubu6q5PX6DW27JWZYv.

Haswell is inmiddels al een tijde uit en levert prima prestaties. Waar ik echter "bang" voor ben is dat de systeemvereisten voor games binnen nu en 2 jaar zo hoog liggen dat mijn Haswell dan niet meer voldoet.
(En dat terwijl je hedendaags met een i5 2500k uit begin 2011 nog prima kunt gamen, inclusief videokaart natuurlijk.)
Overklokken is leuk meegenomen, maar voor mij niet belangrijk. De pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed is bijna €60 euro goedkoper dan de pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed, met minimale verbeteringen.
Met een 4460 kun je natuurlijk ook een H97 (of B85?) bordje kopen, dat scheelt ook weer wat euros.

Ik geloof dat ik mijn situatie wel goed heb geschetst en hoop dat jullie mij eventueel wat tips kunnen geven, en een antwoord kunnen geven op de vraag: Haswell, Broadwell of Skylake?

Martijn :)

[ Voor 0% gewijzigd door TheTinusNL op 15-06-2015 17:42 . Reden: Typos :) ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:06
Neem lekker een i5 4460 met een b85 snel zat zolang je geen editing en recording gaat doen. Wil je net ietjes meer power neem dan de i5 4590k daar komt wel een afternarket koeler bij en een z97.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Je beschrijft zelf iedere processor prima, en je weet ook aardig wat je wilt. Dan is het enige wat je nog hoeft te bedenken, is die overclockbare i5 mij het geld waar, nee? 4460, ja? ga er dan voor.

Er is met beide niks mis, met overclocken haal je er niet zo heel veel extra uit, maar sommige mensen vinden het ' tweaken' ook gewoon leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:31
Hashwell is prima momenteel. De i5/7 van 5 jaar geleden werken nu nog prima voor gaming. Hoe skylake het gaat doen is de vraag. Dat weet niemand behalve intel. En dx12 gaat een cpu verlichting geven voor games. En wat game makers daar mee gaan doen is de vraag. Laten ze nu lekker vrijwel alles door de gpu(gros van de games). Of gaan ze meer mixen. Waardoor er gewoon alsnog extra belasting op de cpu komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Demian Brunt schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:09:
Neem lekker een i5 4460 met een b85 snel zat zolang je geen editing en recording gaat doen. Wil je net ietjes meer power neem dan de i5 4590k daar komt wel een afternarket koeler bij en een z97.
Een aftermarket koeler heb ik al, dat maakt het wel enigszins interessant om nog te overklokken, maar dan vind ik het verschil tussen 4690k en 4460 nog steeds te groot.
legendareN schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:45:
Je beschrijft zelf iedere processor prima, en je weet ook aardig wat je wilt. Dan is het enige wat je nog hoeft te bedenken, is die overclockbare i5 mij het geld waar, nee? 4460, ja? ga er dan voor.

Er is met beide niks mis, met overclocken haal je er niet zo heel veel extra uit, maar sommige mensen vinden het ' tweaken' ook gewoon leuk.
Het tweaken kan me eerlijk gezegd erg weinig schelen. Zeker voor zo'n groot prijsverschil.
loki504 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:48:
Hashwell is prima momenteel. De i5/7 van 5 jaar geleden werken nu nog prima voor gaming. Hoe skylake het gaat doen is de vraag. Dat weet niemand behalve intel. En dx12 gaat een cpu verlichting geven voor games. En wat game makers daar mee gaan doen is de vraag. Laten ze nu lekker vrijwel alles door de gpu(gros van de games). Of gaan ze meer mixen. Waardoor er gewoon alsnog extra belasting op de cpu komt.
Een punt waar ik inderdaad over heb nagedacht is dat met DX12 de CPU minder werkt hoeft te doen. Echter: sinds de release van BF4 waren er ook gesprekken in de rondgang dat game developers zich meer gingen focussen op multi-threaded games. Hoewel het aantal threads binnen de i5 niet verandert, is de kracht van de threads misschien wel belangrijk. Daarom leek het mij verstandig om Broadwell en Skylake nog open te houden.

Ik denk dat ik inderdaad gewoon een 4460 i.c.m. een B85 bordje ga kopen.

Ik twijfel tussen: pricewatch: ASRock B85 Pro4 en pricewatch: MSI B85-G43 Gaming.
Geeft deze "Gaming" edition van MSI veel toevoegingen? Voor €24 zie ik een andere netwerkchip en een andere audiochip, maar dat is het dan ook. Zo ook is dat hier aangegeven. Ik zie minder USB-aansluitingen, maar dat zijn er nog steeds genoeg voor mij.
Ook dit Z87 bordje is wel interessant (geprijsd): pricewatch: MSI Z87-G43 GAMING?

In ieder geval een 4460 dus. Bedankt voor het antwoorden :)

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiiv3H
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zou voor de ASRock gaan, alleen al om het feit dat daar een Intel netwerchip in zit in plaats van de Killer E2205. Ik heb zelf namelijk een Gigabyte Z97 Gaming 5 met een Killer netwerkchip, en de drivers daarvan zijn echt hopeloos. Die drivers geven de prioriteit in het netwerkverkeer aan games, waardoor andere programma's dus 'afgeknepen' worden in hun netwerkmogelijkheden. Daarnaast had de driver bij mij een gigantische memory leak, waardoor die driver soms 7GB aan RAM gebruikte.
Dit is wel op te lossen (in mijn geval) door andere Qualcomm Atheros drivers te installeren, zodat je de gaming functies niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 20:43
Skylake. Waarom? Omdat het het nieuwste, snelste en geilste is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaFleche
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:30
Ik denk dat je beter kan wachten op Skylake (doe ik namelijk ook..... niet dat dat wat zegt :-))

Maar als de gelekte benchmarks waar zijn dan zou een lager geklokte skylake-K net zo snel zijn als de 4790-k.
Lager kloksnelheid = koeler = ruimte voor overklok.
Dat kan ook wel eens gelden voor de andere Skylake CPU's.

maar het blijft afwachten en zeker koffiedik kijken....... en denk maar zo: als Skylake tegenvalt, kan je altijd nog een i5 voor de 1150 kopen
Pagina: 1