Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Goedemiddag medetweakers,

Ik zou graag mijn evga sr2 van een Samsung 951 non NVME voorzien en windows 10 hier vanaf booten met een delock pcie 3.0 x4 m 2 adapter.

De delock pcie 3.0 x4 m 2 adapter heb ik al .

Voordat ik een 256 gb sm951 ga kopen zou ik graag weten of dit mogelijk is.

Ik weet wel dat NVME geen optie is omdat ik geen UEFI bios heb.

Groeten en alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Nobody?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:05
Je moet in je bios controleren of de adapter als boot-device ertussen staat zoals je bijvoorbeeld ook je netwerkaart kan selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
ja snap hem maar kan de adapter er dan zonder m2 kaart inzetten dan ziet tie hem sowieso niet toch ? wil het juist weten voordat ik straks met een dure m2 kaart zit zonder dat ik hem kan booten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:07
Je hebt een oud moederbord neem ik aan, je kan beter eerst een mobo kopen met een m.2 socket dat gaat je een hoop ellende besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
De adapter heft enige logica aan boord om een boot voorziening te kunnen zijn.
Een soort "BIOS-chip"als die niet aanwezig is op controller dan kan je er nooit van booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
-

[ Voor 100% gewijzigd door JayJay op 16-06-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
leonbong schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 14:03:
De adapter heft enige logica aan boord om een boot voorziening te kunnen zijn.
Een soort "BIOS-chip"als die niet aanwezig is op controller dan kan je er nooit van booten.
de Delock heeft geen aparte chip met boot functie erop (geen enkele pcie m2 insteekkaart )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
RoaDHouse schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 11:51:
Je hebt een oud moederbord neem ik aan, je kan beter eerst een mobo kopen met een m.2 socket dat gaat je een hoop ellende besparen.
Is geen optie , mijn evga sr2 is een dual socket 1366 sli overklok bord. er moet toch een manier zijn dit te realiseren zonder heel mijn build te moeten veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Dan houdt het op. Ik begrijp dat m2 SSD direct met de PCIe bus wordt verbonden.
Dan moet of het BIOS moederbord voorzien in de boot-functionaliteit of SSD met een eventuele controller in SSD.
Ik weet of dat het geval. Echter iets moet ervoor zorgen dat er kan worden gebooot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoaDHouse
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:07
Je hebt gewoon een mobo nodig die het ondersteund, is dit niet het geval krijg je alleen maar problemen.

Er zal wel ergens een pci-kaart verkrijgbaar zijn die je erin kan prikken, maar dan krijg je niet de volledige snelheid en kan je net zo goed een snelle SSD kopen. Heeft met de chipset te maken die nodig is om het goed te laten functioneren

Er zijn legio topics waarin je dit kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat je het over de AHCI versie van de 951 hebt?; deze heeft iig geen oprom waardoor je er "legacy" vanaf kan booten, dus UEFI alleen lijkt het .. RAMMCITY zegt:
The Samsung SM951 512GB AHCI M.2 PCIe 3.0 x4 80mm SSD - OEM is generally compatible in a wide variety of systems with a free M.2 socket, and can also be installed in systems without an M.2 socket using an M.2 to PCIe adapter. Full operating system boot support is available in both situations, so long as the correct support is built into the system UEFI BIOS code. Since the SM951 does not have it's own option ROM, this is an essential requirement.
Het zou wel leuk zijn als je zo'n nieuwe SSD als bootschijf op een wat ouder mobo kan gebruiken..

Maar ik zou gewoon gebruiken wat het mobo heeft; zet 2-4 SATA SSD's in raid 0 oid..

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 17-06-2015 00:01 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
maratropa schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 23:57:
Ik neem aan dat je het over de AHCI versie van de 951 hebt?; deze heeft iig geen oprom waardoor je er "legacy" vanaf kan booten, dus UEFI alleen lijkt het .. RAMMCITY zegt:

[...]

Het zou wel leuk zijn als je zo'n nieuwe SSD als bootschijf op een wat ouder mobo kan gebruiken..

Maar ik zou gewoon gebruiken wat het mobo heeft; zet 2-4 SATA SSD's in raid 0 oid..
ja gezien de sata snelheiden (sata 2 ichr10) zit ik aan max 660 met 2 ssds in raid 0 (evootjes ofzo)

toch is dat absoluut niet hetzelfde (2100 mb vs 660), moett toch een optie zijn om de evga sr2 te laten knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
JayJay schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 11:12:
[...]

ja gezien de sata snelheiden (sata 2 ichr10) zit ik aan max 660 met 2 ssds in raid 0 (evootjes ofzo)

toch is dat absoluut niet hetzelfde (2100 mb vs 660), moett toch een optie zijn om de evga sr2 te laten knallen.
Je kunt eens wat googlen naar goedkope bootable (host)raidkaartjes, van highpoint bijv. Die presteren nog best o.k in raid 0. Adaptec 7xxx of lsi 9300 oid kan ook, maar dan ben je wel duurder uit. Ik heb hier een 9300-8i die met 840's pro's best goede performance haalt, maar die staat wel in IT / passthrough modus en ik draai software raid 0 (dat is vaak wat sneller dan hostraid 0 maar niet bootable). Ik heb niet getest als ik de kaart (host)raid 0 laat doen of de performance o.k. blijft. Latency is wel erg prima. Echte raidkaarten wil je eigenlijk niet want veel goedkopere kunnen de IOPS van meerdere SSD's vaak niet eens goed aan.

Of zoeken naar een beetje rappe m2 ssd die wel legacy boot?

Deze bijv. lijkt dat te doen?

http://www.kingston.com/u...High-Performance-PCIe-SSD

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
maratropa schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:01:
[...]

Je kunt eens wat googlen naar goedkope bootable (host)raidkaartjes, van highpoint bijv. Die presteren nog best o.k in raid 0. Adaptec 7xxx of lsi 9300 oid kan ook, maar dan ben je wel duurder uit. Ik heb hier een 9300-8i die met 840's pro's best goede performance haalt, maar die staat wel in IT / passthrough modus en ik draai software raid 0 (dat is vaak wat sneller dan hostraid 0 maar niet bootable). Ik heb niet getest als ik de kaart (host)raid 0 laat doen of de performance o.k. blijft. Latency is wel erg prima. Echte raidkaarten wil je eigenlijk niet want veel goedkopere kunnen de IOPS van meerdere SSD's vaak niet eens goed aan.

Of zoeken naar een beetje rappe m2 ssd die wel legacy boot?

Deze bijv. lijkt dat te doen?

http://www.kingston.com/u...High-Performance-PCIe-SSD
Vervelende is dat die drive 500 euro kost en een sm951 200 euro (250gb)

pricewatch: Kingston HyperX Predator SSD M.2 + HHHL PCIe adapter 480GB

Die 240 gb van kingston is geen optie die is te langzaam met 600mb de 480 zou een optie kunnen zijn als die geen 500 zou kosten , ik zie niet in waarom deze drive zo duur moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
kick suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
nobody?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ik denk niet dat er heul veel opties zijn omdat je zonder uefi support toch geen bootable m2 ssd krijgt die bizar veel sneller is dan een sata raid combo.

4 sata ssd's op de 4 intel sata 300 poorten? Dan heb je iig 1200mb per sec op een degelijke controller.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
maratropa schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 13:03:
Ik denk niet dat er heul veel opties zijn omdat je zonder uefi support toch geen bootable m2 ssd krijgt die bizar veel sneller is dan een sata raid combo.

4 sata ssd's op de 4 intel sata 300 poorten? Dan heb je iig 1200mb per sec op een degelijke controller.
dat had ik zo gedaan als sata 2 geen limiet had van 660 mb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
JayJay schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 08:50:
[...]

dat had ik zo gedaan als sata 2 geen limiet had van 660 mb?
SATA2 =sata300 = limiet 300MB/s, in theorie natuurlijk iets minder
SATA3=SATA600=limiet 600MB/s, in theorie natuurlijk iets minder

Zet je ze in RAID dan veranderd dit, afhankelijk wat de RAID controller aankan en de bus waarop die zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
Reepje schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 09:50:
[...]

SATA2 =sata300 = limiet 300MB/s, in theorie natuurlijk iets minder
SATA3=SATA600=limiet 600MB/s, in theorie natuurlijk iets minder

Zet je ze in RAID dan veranderd dit, afhankelijk wat de RAID controller aankan en de bus waarop die zit.
in theorie heeft sata 2 een 275 limiet inderdaad , ik doelde op de bus limiet als ze in raid 0 draaien , oftewel ik meen ergens te hebben gelezen 660 ? of ik dan 2 of meer ssds doe dat maak dan niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoogmade
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 15:25
Hoe zit het eigenlijk met het installeren in een Mac Pro?

Ik heb de Addonics ADM2PX4 geprobeerd maar zonder resultaat.
Pagina: 1