Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 678852

Topicstarter
Hallo,

ik heb sinds kort ook de sjcam5000+ aangeschaft maar zit met een klein probleem. Als ik foto's maak met de cam, en deze daarna open op mijn pc, zijn er overal witte puntjes te zien. Waarschijnlijk is dit op te lossen via de instellingen, maar ik zou niet weten waar..? Iemand die mij kan helpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:54

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Lijkt mij een geval van vuil op de lens en/of de sensor?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:20

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Lijkt mij een typische vraag waar een foto meer zegt dan 1000 woorden :).
ofwel, graag een foto met wat je bedoeld?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
https://imageshack.com/i/exSoZIOSj

u moet even op de afbeelding klikken. De puntjes zijn na de upload slechter te zien dan er op de orginele foto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:27

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dit is ook niet typisch iets wat een hoge ISO (ruis) veroorzaakt omdat je in JPG schiet en ook wel ziet aan de rest van de foto dat er ruisreductie toegepast wordt. Het zou een defect van de sensor kunnen zijn (hot/stuck pixels) maar het blijft een gok wat mij betreft.

Het lijkt me niet dat dit met een instelling weg te werken is ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zit een instelling op waarmee je de ISO aan kunt passen. deze staat momenteel op Auto maar kan ook op 100-200-400-800-1600 gezet worden. Moet ik iets veranderen in deze instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:53
hangt er vanaf wanneer je filmt/fotografeert.

Als dit op een klaarlichte, zonnige dag is zou de camera met AUTO stand ISO 100 moeten pakken. Probeer dit eens en kijk of de foto's dan ook witte puntjes bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 14:40
Beetje vreemd, maar je fotografeert een donker object wat ook nog binnen staat met auto setting dus ik vermoed dat de camera de iso waarde nogal hoog zet. Mogelijk staat je flitser geforceerd uit wat ook niet helpt.
Maar toch mag dit niet zomaar gebeuren met een moderne camera.

Probeer eens de iso waarde vast te zetten op een waarde onder de 1000 en kijk dan nog eens.

[ Voor 8% gewijzigd door Gman op 15-06-2015 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 09:21
Als ik bij camera settings (menu rechterkant) kijk, dan zie ik staan: ISO 162
Een beetje een rare waarde, maar zeker niet hoog.

Als een camera bij deze ISO waarde al ruist is er volgens mij iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dan zouden het eerder kapotte of vastzittende pixels kunnen zijn, aan de ISO ligt het dan niet. Je zou het dan op alle foto's grofweg op de zelfde positie in de foto moeten zien. Kun je dat eens proberen?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hi guys, ik heb even buiten een paar foto's gemaakt in het zonnige licht.
de foto' s kun je vinden in dit album: https://imageshack.com/a/9Nw4/1
Ik hoor graag wat jullie erover denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:25
Ruis bij iso160 met een zeer kleine sensor is echt niet zo gek. Dit is te vergelijken met iso5000 op een fullframe camera.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De foto' s in het zonlicht zijn inderdaad duidelijker. ook hier en daar nog een paar kleine puntjes te zien, maar dat moet ik maar voor lief nemen denk ik ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:53
Maar bekijk de witte bloemen op de tafel eens. Daar zie ik allemaal lijnen doorheen lopen. Lijkt me dat de camera/sensor moeite heeft met extreme hooglichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja precies, daar zat ik ook al mee. als ik buiten sta, kleurt de blauwe lucht vaak paars. als ik dan op de lucht focus trekt dit meteen weer bij. maar is dit een defect in de camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik vermoed witbalans, kan je die ook handmatig instellen? Probeer dat eens.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@RonaldDesigns

Je hebt ook nog AWB: deze kan in gesteld worden op: Auto - Cloudy - Daylight - Incandt. Momenteel staat deze op auto.

Moet ik daar een aanpassing in maken ?

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 15-06-2015 16:03 . Reden: Gebruik voortaan "wijzig" ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:01:
Ruis bij iso160 met een zeer kleine sensor is echt niet zo gek. Dit is te vergelijken met iso5000 op een fullframe camera.
Dat wel maar ze zijn niet geblurred zoals je met noise reduction zou verwachten, zeker gezien het enorme contrast met de omliggende pixels.

Al bedenk ik me net dat het dan ook de pixels zelf niet kunnen zjin als dat waar zou zijn en zou er bij het verwerken van de foto iets mis gaan (na de noise reduction).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ziet er meer uit als een wazige bug in de sensor/processing/encoding ofzo, dat je in het felle wit en diepe zwart van dat soort streepjes / puntjes krijgt.

Zo'n gopro clone is natuurlijk ook niet primair gemaakt om foto's te maken. Zie je het ook terug in video?

Dit lijkt me of een reden om die camera te laten repareren / vervangen onder garantie, of een schoolvoorbeeld van waarom een goedkope clone niet altijd een goed idee is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ook in de video komt dit terug. als je kijkt naar de reviews en video's die op internet staan heb ik dit nog nergens voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dan zou ik hem terug sturen voor reparatie / vervanging. Wat de oorzaak ook is, het is niet normaal :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:59
Anoniem: 678852 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:26:
Ook in de video komt dit terug. als je kijkt naar de reviews en video's die op internet staan heb ik dit nog nergens voorbij zien komen.
Heb het toevallig vorige week ook bij mijn sj4000 ontdekt, maar dan in een video. Daarna in test video's niks gezien.

Hierdoor weet ik ook niet waaraan het ligt en of het normaal is of niet.
Pagina: 1