Raspberry pi als temperatuur notification

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:21
Beste Tweakers,

Laat ik even beginnen te zeggen dat ik een raspberry versie B heb maar geen verstand heb van programmeer talen!

Op het werk zijn er 2 vriezers die niet zijn(en kunnen) aangesloten worden op een groene lijn qua stroom een monitoring. Met als nadeel dat als de stroom eraf vliegt in het weekend, de vriezers langzaam ontdooien en de inhoud ervan verloren gaat. Nu vraag ik het mij af of het mogelijk is om de raspberry pi in te zetten i.c.m een temperatuur sensor om een soort email of sms oid. te versturen als de temperatuur bijv. boven de -15 graden komt.

Is dit (relatief) makkelijk te realiseren? Ik heb wel mensen met de kennis en mogelijkheden om dit te programmeren, die hier e.v.t de tijd in kunnen steken. Of is dit al eens uitgedacht en is het script voor zoiets dergelijks gewoon beschikbaar? Ik kan er vrij weinig over vinden en alternatieve lopen ver boven de 200E.

bij voorbaat dank,

Tim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:30
Dat is erg makkelijk te doen. De meeste tijd ben je waarschijnlijk kwijt aan het in elkaar zetten van de electronica, het programmeeronderdeel is heel simpel. Raspi is voor dit doel waarschijnlijk een beetje overkill, met een simpele Arduino zou het ook kunnen - maar het is maar de vraag of dat überhaupt goedkoper is.

Het kan misschien nog simpeler. Het gaat immers niet om de temperatuur, maar om de stroom. Zou je niet een of andere computer (of router or Raspi of w/e) kunnen aansluiten op het net, en die continue pingen? Zodra de stroom er af gaat, valt de computer uit en lukt de ping niet meer. Er zijn externe services die dat pingen voor je kunnen doen, bijvoorbeeld https://uptimerobot.com/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een simpele IP temp sensor/dataloger die je via een site en/of een app in de gaten houdt?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-10 17:09
Opzich kan je dat vrij makelijk opzetten bijv:
http://www.reuk.co.uk/DS1...sor-with-Raspberry-Pi.htm
en dan een mailnotificatie of zoiets als pusher eraan hangen, maar:
Met als nadeel dat als de stroom eraf vliegt in het weekend
Heb je dan nog wel Internet / stroom op je raspberry als de stroom in de vriezer uitvalt?
Dan lijkt mij de oplossing van Tom-Z, iets praktischer, behalve als het internet uitvalt :).

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:21
Tom-Z schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:41:
Dat is erg makkelijk te doen. De meeste tijd ben je waarschijnlijk kwijt aan het in elkaar zetten van de electronica, het programmeeronderdeel is heel simpel. Raspi is voor dit doel waarschijnlijk een beetje overkill, met een simpele Arduino zou het ook kunnen - maar het is maar de vraag of dat überhaupt goedkoper is.

Het kan misschien nog simpeler. Het gaat immers niet om de temperatuur, maar om de stroom. Zou je niet een of andere computer (of router or Raspi of w/e) kunnen aansluiten op het net, en die continue pingen? Zodra de stroom er af gaat, valt de computer uit en lukt de ping niet meer. Er zijn externe services die dat pingen voor je kunnen doen, bijvoorbeeld https://uptimerobot.com/.
Dit is misschien een goed alternatief! Ik moet alleen nog eens navragen, aangezien het in een ziekenhuis is, of een raspberry pi wel aangesloten kan worden op het netwerk zonder hassle. Meestal doen ze dat niet. Dus dan zou ik eigenlijk alleen de RP aan de dezelfde stroomoutlet te hoeven hangen en een internet verbinding en dan door een extern programma laten pingen, als de stroom dan uitvalt kan hij niet gepinged worden en kun je(via dat programma) een SMS laten verzenden. Dit zou een ideale goedkope oplossing zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:41
Hier heb je een voorbeeld van een DIY cloud weerstation oplossing:
https://learn.adafruit.co...n-and-temboo/introduction

Dan heb je naast de temperatuur ook nog de luchtvochtigheid en het licht niveau (lampje aan bij het openstaan van de deur van de koelkast).

[ Voor 29% gewijzigd door Sepio op 15-06-2015 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Tegenwoordig hebben alle ziekenhuizen toch wifi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
jbhc schreef op zondag 21 juni 2015 @ 13:54:
Tegenwoordig hebben alle ziekenhuizen toch wifi?
Maar daar kan je lijkt mij niet zomaar 24/7 aan hangen.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zodra iets belangrijk is voor het werk zal het werk er ook in moeten investeren. Anders is het kennelijk niet belangrijk. Dan ga je niet meer hobbyen maar koop je een off-the-shelf oplossing. En die bestaan geheid.

Ik lees nu dat het om een ziekenhuis gaat. Dan ga je zeker niet hobbyen, dan koop je iets. Met een keurmerk. zoals het hoort.

[ Voor 23% gewijzigd door sebastius op 21-06-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-10 10:27
Tenzij het om de lunch van TS gaat :+

Overigens vraag ik me af hoe vaak het in een ziekenhuis voorkomt dat de spanning wegvalt. Als dat vaak zonder aanlijding gebeurt lijkt mij iets niet in orde en zou een leidinggevende toch actie moeten ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik snap alleen niet hoe hiermee het probleem wordt opgelost. Is er iemand in het weekend aanwezig die de stroom er dan weer op gooit ofzo?
Pagina: 1