Ik ben onlangs verhuisd naar een nieuwbouwwoning en heb mijn oude consumenten kabelinternet van Ziggo ingeruild voor een zakelijke glasvezelprovider ivm mijn werkzaamheden. Ik wil mijn privé en zakelijke netwerken wel van elkaar gescheiden houden, en dus wil ik een enkele AP waarmee ik dmv VLANs gewoon meerdere SSID's voor verschillende netwerken (en evt Guest toegang) op kan zetten. Ik heb een Draytek Vigor 2925 router die een dergelijke setup kan ondersteunen.
Er is niet echt een budget, maar ik ben ook geen dief van mijn eigen portemonnee dus ik betaal het liefst zo weinig mogelijk voor fatsoenlijke apparatuur dat aan mijn wensen voldoet
Mijn eisen:
- Simultaneous 2.4+5GHz, liefst ook 802.11ac
- Multiple SSID's met VLAN assignment
- Als het even kan krachtig genoeg signaal om vanuit de meterkast het hele huis te bereiken (lukt nu ook met mijn oude Netgear router).
- Niet al te lelijk om zichtbaar in de gang op te hangen
- PoE: don't care. De Draytek kan het niet leveren dus dan moet ik sowieso een adapter gebruiken, en kabels kan ik gewoon uit het zicht wegwerken.
Ik heb al even zitten zoeken in de pricewatch, en mijn oog viel op de volgende twee AP's
pricewatch: Linksys LAPAC1200 AC1200 Dual Band Access Point
pricewatch: D-Link Wireless AC1200 Simultaneous Dual Band PoE Access Point
Beide voldoen volgens mij aan mijn eisen. Het €20 euro prijsverschil vind ik niet bepaald doorslaggevend, dan heb ik liever het apparaat dat betrouwbaarder is en/of een uitgebreidere featureset heeft. In de specs zie ik echter geen grote verschillen, en online reviews zijn ook redelijk schaars.
Verder heb ik wel goede verhalen gehoord over Ubquiti, zoals deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band, maar die is meteen al weer een stuk duurder en doet geen 802.11ac, en de variant die dat wel kan, pricewatch: Ubiquiti UniFi Enterprise WiFi System UAP-AC - UniFi 3.0, is al bijna 2x zo duur als de D-Link.
Tips en ervaringen zijn welkom
Er is niet echt een budget, maar ik ben ook geen dief van mijn eigen portemonnee dus ik betaal het liefst zo weinig mogelijk voor fatsoenlijke apparatuur dat aan mijn wensen voldoet
Mijn eisen:
- Simultaneous 2.4+5GHz, liefst ook 802.11ac
- Multiple SSID's met VLAN assignment
- Als het even kan krachtig genoeg signaal om vanuit de meterkast het hele huis te bereiken (lukt nu ook met mijn oude Netgear router).
- Niet al te lelijk om zichtbaar in de gang op te hangen
- PoE: don't care. De Draytek kan het niet leveren dus dan moet ik sowieso een adapter gebruiken, en kabels kan ik gewoon uit het zicht wegwerken.
Ik heb al even zitten zoeken in de pricewatch, en mijn oog viel op de volgende twee AP's
pricewatch: Linksys LAPAC1200 AC1200 Dual Band Access Point
pricewatch: D-Link Wireless AC1200 Simultaneous Dual Band PoE Access Point
Beide voldoen volgens mij aan mijn eisen. Het €20 euro prijsverschil vind ik niet bepaald doorslaggevend, dan heb ik liever het apparaat dat betrouwbaarder is en/of een uitgebreidere featureset heeft. In de specs zie ik echter geen grote verschillen, en online reviews zijn ook redelijk schaars.
Verder heb ik wel goede verhalen gehoord over Ubquiti, zoals deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band, maar die is meteen al weer een stuk duurder en doet geen 802.11ac, en de variant die dat wel kan, pricewatch: Ubiquiti UniFi Enterprise WiFi System UAP-AC - UniFi 3.0, is al bijna 2x zo duur als de D-Link.
Tips en ervaringen zijn welkom
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.