Dual band WiFi AP met VLAN support

Pagina: 1
Acties:

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:35

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Ik ben onlangs verhuisd naar een nieuwbouwwoning en heb mijn oude consumenten kabelinternet van Ziggo ingeruild voor een zakelijke glasvezelprovider ivm mijn werkzaamheden. Ik wil mijn privé en zakelijke netwerken wel van elkaar gescheiden houden, en dus wil ik een enkele AP waarmee ik dmv VLANs gewoon meerdere SSID's voor verschillende netwerken (en evt Guest toegang) op kan zetten. Ik heb een Draytek Vigor 2925 router die een dergelijke setup kan ondersteunen.

Er is niet echt een budget, maar ik ben ook geen dief van mijn eigen portemonnee dus ik betaal het liefst zo weinig mogelijk voor fatsoenlijke apparatuur dat aan mijn wensen voldoet ;)

Mijn eisen:
- Simultaneous 2.4+5GHz, liefst ook 802.11ac
- Multiple SSID's met VLAN assignment
- Als het even kan krachtig genoeg signaal om vanuit de meterkast het hele huis te bereiken (lukt nu ook met mijn oude Netgear router).
- Niet al te lelijk om zichtbaar in de gang op te hangen ;)
- PoE: don't care. De Draytek kan het niet leveren dus dan moet ik sowieso een adapter gebruiken, en kabels kan ik gewoon uit het zicht wegwerken.

Ik heb al even zitten zoeken in de pricewatch, en mijn oog viel op de volgende twee AP's
pricewatch: Linksys LAPAC1200 AC1200 Dual Band Access Point
pricewatch: D-Link Wireless AC1200 Simultaneous Dual Band PoE Access Point

Beide voldoen volgens mij aan mijn eisen. Het €20 euro prijsverschil vind ik niet bepaald doorslaggevend, dan heb ik liever het apparaat dat betrouwbaarder is en/of een uitgebreidere featureset heeft. In de specs zie ik echter geen grote verschillen, en online reviews zijn ook redelijk schaars.

Verder heb ik wel goede verhalen gehoord over Ubquiti, zoals deze: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Pro - 802.11 a/b/g/n - Dual-Band, maar die is meteen al weer een stuk duurder en doet geen 802.11ac, en de variant die dat wel kan, pricewatch: Ubiquiti UniFi Enterprise WiFi System UAP-AC - UniFi 3.0, is al bijna 2x zo duur als de D-Link.

Tips en ervaringen zijn welkom ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Bedankt voor al het advies, ik ga ermee aan de slag! :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:21
Al eens gekeken naar de Routerboards? (http://routerboard.com/R11e-5HnD)

Ben zelf van plan om een RB411AR - (http://routerboard.com/RB411AR) aan te schaffen.
Vervolgens om dual band mogelijk te maken een R11e-5HnD (http://routerboard.com/R11e-5HnD) insteekkaartje.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Wat moet ik daarmee dan :?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Evos schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 16:07:
Al eens gekeken naar de Routerboards? (http://routerboard.com/R11e-5HnD)

Ben zelf van plan om een RB411AR - (http://routerboard.com/RB411AR) aan te schaffen.
Vervolgens om dual band mogelijk te maken een R11e-5HnD (http://routerboard.com/R11e-5HnD) insteekkaartje.
Nogmaals, ik snap niet helemaal hoe dit mijn probleem oplost. Kun je dat eens uitleggen? :)

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:21
Je zou met een routerboard kunnen voldoen aan je eisen. De software van deze router is veelzijdig en je hebt veel mogelijkheden voor de configuratie (kan ook een nadeel zijn)

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
Waar moet ik 'm insteken dan?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Is dit een heel gek topic of ligt het aan mij? :p

Anyway, VLANs naar SSIDs mappen kan wel, maar dat is volgens mij puur software. Dan moet je dus eigenlijk kijken naar een AP met fatsoenlijke CPU/RAM en dan kan je in principe met iets als OpenWRT alles wel klaarspelen. Zelfs met DD-WRT zou het kunnen.

Neem een goede AP van bijv. EnGenius of Ubnt of zelfs gewoon huis/tuin/keuken hardware die in principe toch wel dezelfde chips gebruiken en zet er software op die doet wat je wil.

Dit wordt vaker gedaan:
https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=42709
http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/guest-wlan

Met de nieuwere LuCI is het zelfs wat prettiger met GUI enz.

Het hangt natuurlijk ook heel sterk van je kennis en budget af, je kan ook met spul van 4k werken, maar voor thuis is dat vrij prijzig...

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
johnkeates schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:00:
Is dit een heel gek topic of ligt het aan mij? :p
Nou ja ik wilde gewoon advies over welke AP ik moet kopen. Mijn grootste probleem is dat revies op het internet over de AP's die ik heb gevonden redelijk schaars zijn (want consumenten kopen blijkbaar alleen All-in-One routers tegenwoordig), dus hoopte ik dat er wat tweakers waren met ervaring met de betreffende AP's of merken. Ik zit niet echt te wachten op allerlei oplossingen waarmee het ook kán, ik wil gewoon iets kopen en dan klaar zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 08-07-2015 17:27 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
.oisyn schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:25:
[...]
Ik zit niet echt te wachten op allerlei oplossingen waarmee het ook kán, ik wil gewoon iets kopen en dan klaar zijn ;)
Dat is waar het probleem zit: de dingen die je wil doen kan je alleen kopen als je een grote zak geld hebt. Er is geen consumenten markt voor AP's met SSID-VLANs. Op z'n best kan je een AP krijgen die een management VLAN en een LAN VLAN heeft voor de ethernet poort die er op zit en that's it.

Verder is VLAN-SSID mapping niet een hardware eigenschap maar een software eigenschap. Het maakt niet uit welke hardware je hebt, zolang er maar software op draait die het kan.

Met sub-200 euro hardware kan je het meestal wel vergeten, daar zit geen software bij die dat goed kan. De hardware kan het vanaf 50 euro met gratis software. Dat is dus de enige 'thuis' oplossing die ik in elk geval zo kan bedenken.

Een AP is verder ook niet echt een 'appliance', ook al zou je dat graag willen, er is geen 'even een ding kopen die het kan' en dan 'set and forget' oplossing voor je budget (waarbij ik er van uit ga dat je met 'geen dief van mijn eigen portemonnee bedoelt dat je niet voor duizenden euro's enterprise spul gaat kopen voor thuis). Daarmee bedoel ik dat het niet een speciaal embedded OS heeft zoals een custom VxWorks firmware, maar eigenlijk gewoon by default een oude embedded Linux draait, meestal ODM software met een sausje van de OEM. Daar zitten gewoon altijd fouten in, exploits die je met een drive-by JS injection nog kan misbruiken. Dus

Je kan eigenlijk het beste een router kopen die gewoon de juiste chips heeft (zoals zo'n beetje elke EnGenius in rookmelder formaat) en daar OpenWRT op draaien, of een van je eigen voorstellen pakken en de branding premium betalen voor dezelfde hardware, waarna je twee jaar later toch wel weer naar andere software moet kijken om dat de software vol exploits zit en in het nieuws komt. Het heeft geen zin om je netwerken te scheiden als je als 'aanvaller' toch wel kan gaan en staan waar je wilt.

Dus, Linksys LAPAC1200 voor 185 euro waarmee je een soort van garantie hebt dat je een tijdje later moet zien of er third party firmware voor komt, of een bestaande supported AC router waar het sowieso mee kan, dat zijn de keuzes.

Stel dat je gewoon iets wil hebben wat 'nu' werkt, en later wel ziet wat er dan gebeurt, dan is eigenlijk die LAPAC1200 de betere keuze van de twee, om dat die door de constructie minder last heeft van z'n eigen warmte afvoer. De ventilatie kan d.m.v. convectie prima van boven naar onder (vanuit AP perspectief op de kop dus :p ) en zolang er in je plafond ruimte zit gaat ie dan wel vrij lang mee. Heeft natuurlijk ook te maken met je gebruikt, maar gezien de glas hebt neem ik aan dat je wel redelijk wat data heen en weer wil pompen, en dan worden die radio SoC's best warm. Dat is niet zo prettig voor de caps die bij de ethernet poort gebruikt worden en drogen afhankelijk van het merk dan flink uit of gaan bol staan met een slechte ethernet link als gevolg.

Een ander voordeel van die LAPAC1200 is dat de wireless modules gespiegeld gemonteerd zijn wat de warmteafvoer ten goede komt. Ze zijn ook allebei shielded, los van elkaar, ook een goed ding, en de interne antennes zien er ook niet verkeerd uit. Bij de D-Link is het allemaal net wat meer consumer-ish.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-02 15:28

Kek

3flix

probleem is wel dat bijv. openwrt + ac wifi nog niet goede vrienden zijn :s

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Topicstarter
johnkeates schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:06:
[...]

Dat is waar het probleem zit: de dingen die je wil doen kan je alleen kopen als je een grote zak geld hebt. Er is geen consumenten markt voor AP's met SSID-VLANs. Op z'n best kan je een AP krijgen die een management VLAN en een LAN VLAN heeft voor de ethernet poort die er op zit en that's it.
Dat lijkt me vooralsnog klinkklare onzin. De 3 AP's door ik in de topicstart noem kunnen het gewoon.
Bijvoorbeeld:
Multiple SSIDs:
16

Number of VLANs Supported:
17

SSID to VLAN Mapping:
Yes
Voor de rest bedankt voor je info, daar kan ik idd wat mee :). WLAN security is niet echt mijn grootste zorg, ik wil iig gewoon Guest access aanbieden aan mijn bezoekers en verder gewoon business en private netwerken gescheiden houden om praktische redenen, niet zozeer omdat het allemaal über secure moet zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door .oisyn op 09-07-2015 01:10 ]

• Dav1d
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Let op, de Linksys LAPAC1200 heeft waarschijnlijk geen DFS. De datasheet noemt alleen 36-48:
LAPAC1200-EU/LAPAC1200-UK (Europe):
2.412 to 2.472 GHz: 13 channels, 5.180 to 5.240 GHz: 4 channels
De D-Link DAP-2660 mogelijk wel:
Support weather radar channel for EU
Met nadruk op mogelijk... zo staat er bijvoorbeeld ook "DFS channel support" in een update (v1.11) voor een ander D-Link model (DAP-1665), wat in de praktijk alleen het geval bleek in repeater en client bridge mode, maar niet AP modus. :'(

Zelf zou ik gaan voor de CAP1200 uit de Edimax Pro serie. Heeft minimum RSSI, belangrijk voor roamen als je meerdere access points hebt. Verder leuke features zoals ingebouwde radius server en controller-less beheer van meerdere access points. Band steering wordt nog toegevoegd, DFS ook (EU certificering is in gang gezet). En dat voor 120 euro!

Een andere goedkope optie met DFS is de ZyXEL NWA1123-AC.
Pagina: 1