Toon posts:

Wie helpt een audio leek? Boxen+versterker!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ben dus een echte audio leek en toch vind ik het fijn als er een leuke sound in m'n systeem zit. Ik heb hier een versterker staan waar 4 boxen op aangslopten kunnen worden. Nu staat er alleen boven de uitgangen van die versterker.

Speakerset A or B indipendnace 8 Ohms or more.
Speakerset A and B indipendance 16 Ohm or more.

Nu heb ik de FAQ gelezen, maar ik weet nog steeds niet wat dit nu betekend. Want als ik het goed bekijk dan moet je met 2 speakers 8 Ohm of meer hebben en met 4 16 Ohm of meer. De twee boxen die ik nu heb staan zijn 8 Ohm's maar ik wil er nog twee bij hebben. Welke moet ik nu hebben? 16 Ohm speakers? Of bedoelen ze daar de totale weerstand mee? Ofwel minimaal 4x4 Ohm?

Een beetje uitleg zou geen kwaad kunnen....hint hint :)

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 10:09
Het is niet "indipendance" maar "impedance" of wel "weerstand"

Ieder electrisch apparaat heeft weerstand, dus ook een box. Over het algemeen geldt dat boxen met veel vermogen een lage impedantie hebben, vaak 4 Ohm of lager.

Jouw versterker wil op een kanaal (links of rechts) minimaal 8 Ohm aan weerstand voelen, anders stook je hem op.

Als je kiest voor A of B, betekent dat dus dat een box op A of B 8 Ohm aan weerstand moet hebben, Doe je A en B (blijkbaar parallel geschakeld) moet de gecombineerde weerstand ook 8 Ohm zijn, en dus A en B beide 16 Ohm.

Ten overvloede:

Bij parallel geschakelde weerstande geldt:

1/Rt = 1/Ra + 1/Rb

Rt = Totale weerstand
Ra = Weerstand van A
Rb = Weerstand van B

Houdoe

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Jag

Op zondag 17 juni 2001 22:06 schreef nitraat het volgende:
....Nu heb ik de FAQ gelezen.....
O, wat goed, je kan al helemaal niet meer stuk bij mij :)

Witte heeft het al goed verteld, afgezien dan dat impedance impedantie betekent en niet weerstand, maar dat is een ingewikkeld detail waar ik je niet mee zal vermoeien.

Het komt er in ieder geval op neer dat je of twee 8 ohm speakers kan aansluiten of vier 16 Ohm speakers, maar die zal je heel moeilijk vinden. Bovendien is vier speakers aansluiten helemaal geen goed idee.

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:15

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Op maandag 18 juni 2001 00:35 schreef Jag het volgende:

[...]
Bovendien is vier speakers aansluiten helemaal geen goed idee.
Nou word ik nieuwsgierig: waarom niet? Ik kan me voorstellen dat het geen beter geluid of niet meer geluid oplevert. Maar waarom is het helemaal geen goed idee?

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Jag

Jag

Op maandag 18 juni 2001 00:40 schreef Niep het volgende:

[..]

Nou word ik nieuwsgierig: waarom niet? Ik kan me voorstellen dat het geen beter geluid of niet meer geluid oplevert. Maar waarom is het helemaal geen goed idee?
Het geeft wel meer geluid, maar niet mooier. Het zal in eerste instantie wel indrukwekkend klinken waarschijnlijk, maar het geeft ook veel problemen. De geluidsgolven uit de speakers gaan namelijk interfereren met elkaar, denk maar aan wat er gebeurt als je op verschillende plekken in water golven gaat maken. Met twee speakers heb je dat ook, maar met vier speakers nog meer. En de twee speakers zijn zeg maar een noodzakelijk kwaad.
Bovendien is het duur, en kan je ook het geld steken in twee keer zo dure speakers, alleen dan maar twee.

• Kenx
  • Niet online

Kenx

Uchuujinsan

lama

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.

Verwijderd

Topicstarter
Met andere woorden, als ik 4 speakers op wil stellen kan ik beter nog een versterker op de kop tikken. Wat is eigelijk het resultaat als ik boxen met een lagere impendance neem. Waarschijnlijk dat ik m'n versterker naar de malle moeren help. Geld dit altijd op alleen bij hoge belasting?

Het is dan wel een oud beestje, maar doet het verder uitstekend. Het is een Sansui A-40...mischien dat dat iemand wat meer zegt. Ik vind het alleen zo vaag dat ik 16 Ohms boxen nodig zou hebben als ze bijna niet te krijgen zijn. Waarom zit die optie van 4 boxen er dan in vredensnaam op?

Maar 4 boxen hoeven IMHO niet persee slecht te werken. Het ligt eraan waarvoor je ze wilt gebruiken. Ik zit dan te denken aan een thuis bioscoopje en feestjes in een schuur waar de nodige herrie bij geproduceerd moet worden. Hierbij moet je niet aan afmetingen zoals de RAI denken, maar aan een klein schuurtje van 10x20 ofzo. Als we nmet z'n alle zat zijn letten we toch niet zo goed meer op het geluid :)

[edit]
klote typo's 't is veel te laat zzzzzzzzzzzzzzzz

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Op maandag 18 juni 2001 00:50 schreef Jag het volgende:

[..]

Het geeft wel meer geluid, maar niet mooier. Het zal in eerste instantie wel indrukwekkend klinken waarschijnlijk, maar het geeft ook veel problemen. De geluidsgolven uit de speakers gaan namelijk interfereren met elkaar, denk maar aan wat er gebeurt als je op verschillende plekken in water golven gaat maken. Met twee speakers heb je dat ook, maar met vier speakers nog meer. En de twee speakers zijn zeg maar een noodzakelijk kwaad.
Bovendien is het duur, en kan je ook het geld steken in twee keer zo dure speakers, alleen dan maar twee.
Dat geloof ik wel ja maar ik geloof niet dat interferentie een beperkende factor voor de geluidskwaliteit is. Bij een symfonieorkest heb je toch ook veel verschillende instrumenten die op verschillende plaatsen in de ruimte verschillende geluidsgolven de ruimte inslingeren?
Als je dan de vergelijking met de waterbak doortrekt zou een symfonieorkest een waanzinnige wirwar van golven teweeg moeten brengen. Toch klinkt zo'n orkest over het algemeen erg mooi...

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

• Jag

Jag

Op maandag 18 juni 2001 20:46 schreef Niep het volgende:

[..]

Dat geloof ik wel ja maar ik geloof niet dat interferentie een beperkende factor voor de geluidskwaliteit is. Bij een symfonieorkest heb je toch ook veel verschillende instrumenten die op verschillende plaatsen in de ruimte verschillende geluidsgolven de ruimte inslingeren?
Als je dan de vergelijking met de waterbak doortrekt zou een symfonieorkest een waanzinnige wirwar van golven teweeg moeten brengen. Toch klinkt zo'n orkest over het algemeen erg mooi...
Goed bedacht argument, maar het probleem is dat de speakers hetzelde weergeven. Daardoor krijg je maximale interferentie en daar zal vooral met het laag last van hebben. Je krijgt dan plekken in je kamer met heel weinig en heel veel bass.
Op maandag 18 juni 2001 01:42 schreef nitraat het volgende:
Met andere woorden, als ik 4 speakers op wil stellen kan ik beter nog een versterker op de kop tikken. Wat is eigelijk het resultaat als ik boxen met een lagere impendance neem. Waarschijnlijk dat ik m'n versterker naar de malle moeren help. Geld dit altijd op alleen bij hoge belasting?

Het is dan wel een oud beestje, maar doet het verder uitstekend. Het is een Sansui A-40...mischien dat dat iemand wat meer zegt. Ik vind het alleen zo vaag dat ik 16 Ohms boxen nodig zou hebben als ze bijna niet te krijgen zijn. Waarom zit die optie van 4 boxen er dan in vredensnaam op?

Maar 4 boxen hoeven IMHO niet persee slecht te werken. Het ligt eraan waarvoor je ze wilt gebruiken. Ik zit dan te denken aan een thuis bioscoopje en feestjes in een schuur waar de nodige herrie bij geproduceerd moet worden. Hierbij moet je niet aan afmetingen zoals de RAI denken, maar aan een klein schuurtje van 10x20 ofzo. Als we nmet z'n alle zat zijn letten we toch niet zo goed meer op het geluid :)

[edit]
klote typo's 't is veel te laat zzzzzzzzzzzzzzzz
Sja, de reden dat je vier speakers kan aansluiten op een versterker die maar minimaal 8 Ohm kan hebben (of eigenlijk zoals je al zelf terecht opmerkte geldt dat alleen bij hoge volumes), is dat je dan meerdere paren speakers in verschillende ruimten kan zetten. Volgens mij is dat ook het hele idee achter de A/B speakers.

En over dat feestje: als je het kapot wilt hebben moet je er een feestje mee geven. Brokken gegarandeerd. Ik weet niet hoe serieus dat feestje is, maar je moet echt even een PA setje huren. Desnoods haal je alleen twee 8 Ohm speakers met een redelijke gevoeligheid, dat scheelt al een hele hoop in kans op brokken. Maar een compleet setje van cd spelers, mixer, amp(s) en speakers (en subs). Zo duur is dat ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Nou feestje.... het zit zo. We kopen met een paar man een heleboel bier enz. Vevolgens flikkeren we 40 Gig aan mp's in een playlist en zetten de muziek aan. Daarna gaan we aan de drank en hebben dolle pret. Het gaat er niet om om net zoveel geluid te produceren als in een dicotheek, maar om toch een beetje muziek te hebben.

Ow iedereen blijft met z'n fikken van de boxen af...kunnen ze toch niet bij :) en wie bij de PC komt krijgt met mij aan de stok en dat wil je niet want dat doet auw >:) en het zijn allemaal kennissen van me dus die luisteren wel. Zo'n feestje wordt gehouden als er iemand van m'n vriendenkring jarig is....bijna 3x per maand dus :) en dan hebben we dolle pret.

Zoals je kan lezen is het alles behalve professioneel, maar je moet klein beginnen toch? Dat is m'n buget ook namelijk want ik kom er vandaag net achter dat binnenpoten van m'n voorvork gereviseerd moeten worden :( grr duur geintje en d'r moeten nieuwe banden onder....ik ben benieuw wat duurder gaat worden.

• Jag

Jag

Op dinsdag 19 juni 2001 00:21 schreef nitraat het volgende:
Nou feestje.... het zit zo. We kopen met een paar man een heleboel bier enz. Vevolgens flikkeren we 40 Gig aan mp's in een playlist en zetten de muziek aan. Daarna gaan we aan de drank en hebben dolle pret. Het gaat er niet om om net zoveel geluid te produceren als in een dicotheek, maar om toch een beetje muziek te hebben.

Ow iedereen blijft met z'n fikken van de boxen af...kunnen ze toch niet bij :) en wie bij de PC komt krijgt met mij aan de stok en dat wil je niet want dat doet auw >:) en het zijn allemaal kennissen van me dus die luisteren wel. Zo'n feestje wordt gehouden als er iemand van m'n vriendenkring jarig is....bijna 3x per maand dus :) en dan hebben we dolle pret.

Zoals je kan lezen is het alles behalve professioneel, maar je moet klein beginnen toch? Dat is m'n buget ook namelijk want ik kom er vandaag net achter dat binnenpoten van m'n voorvork gereviseerd moeten worden :( grr duur geintje en d'r moeten nieuwe banden onder....ik ben benieuw wat duurder gaat worden.
Ow, ok, ik zou er alleen ook nog maar voor proberen te zorgen dat als een gedeelte van de biervoorraad in jou verdwenen is, dat je nog steeds voorzichtig bent.

• Pastinakel

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Op dinsdag 19 juni 2001 00:03 schreef Jag o.a. het volgende:
Goed bedacht argument, maar het probleem is dat de speakers hetzelde weergeven. Daardoor krijg je maximale interferentie en daar zal vooral met het laag last van hebben. Je krijgt dan plekken in je kamer met heel weinig en heel veel bass.
Zoals alle eerdere reacties van mij in dit topic lichtelijk OT:

Mij is altijd verteld dat de ideale luisterpositie bij een stereo-syteem zich bevindt op de middelloodlijn op de lijn tussen de twee boxen: zelfde afstand, zelfde geluidsintensiteit. Als ik dit gegeven combineer met het gegeven dat bij muziek de lage tonen de minste stereo-informatie bevatten, zit je dus te luisteren op de lijn waar de meeste knopen en buiken voorkomen in de bas.

Nou lijkt het mij dat als je meer luidsprekers gaat toevoegen de interferentie minder "ideaal" wordt: de plek waar met twee boxen bij een bepaalde golflengte een buik zat kan net de plek zijn waar met het tweede stel boxen een knoop zit.
Zo lang de lage tonen-informatie voor alle luidsprekers (ongeveer) gelijk is, denk ik dat je met een groter aantal luidsprekers een egaler klankbeeld in de ruimte hebt, juist door méér interferentie (maar minder "zuivere" interferentie die resulteert in een echte knoop in het golfpatroon).

• Jag

Jag

Op dinsdag 19 juni 2001 21:28 schreef Niep het volgende:

[..]

Zoals alle eerdere reacties van mij in dit topic lichtelijk OT:

Mij is altijd verteld dat de ideale luisterpositie bij een stereo-syteem zich bevindt op de middelloodlijn op de lijn tussen de twee boxen: zelfde afstand, zelfde geluidsintensiteit. Als ik dit gegeven combineer met het gegeven dat bij muziek de lage tonen de minste stereo-informatie bevatten, zit je dus te luisteren op de lijn waar de meeste knopen en buiken voorkomen in de bas.

Nou lijkt het mij dat als je meer luidsprekers gaat toevoegen de interferentie minder "ideaal" wordt: de plek waar met twee boxen bij een bepaalde golflengte een buik zat kan net de plek zijn waar met het tweede stel boxen een knoop zit.
Zo lang de lage tonen-informatie voor alle luidsprekers (ongeveer) gelijk is, denk ik dat je met een groter aantal luidsprekers een egaler klankbeeld in de ruimte hebt, juist door méér interferentie (maar minder "zuivere" interferentie die resulteert in een echte knoop in het golfpatroon).
Op die lijn heb je juist het minste buiken en knopen, om niet te zeggen nul. Aangezien de geluidsgolf uit de linker en rechter speaker exact dezelfde afstand hebben moeten afleggen om daar te komen.
Pagina: 1