Toon posts:

IBM Turboways 25 ATM PCI <grote img erin>

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb van iemand 2 IBM Turboways 25 ATM PCI netwerk kaartjes gekregen. Deze blijken 25mbit ATM kaatjes te zijn. Maar zoals ik al getest heb, werken ze niet op een gewoone hub.

hier zijn een aantal plaatjes:
http://storm.prohosting.com/~flex1/index.htm

Hoe kan ik die kaarten aansluiten? heb ik er een speciale hub voor nodig ? of kan ik ook crosslink gebuiken ?

Waar kan ik ergens drivers vandaan halen ? ibm site is nie zoon leuk ding

aan de achterkant zit een connector met erbij multi-media connector, wat kan ik daarmee?

en wat kosten deze kaartjes >:)

Matty

edit:
Plaatjes werken nu wel :)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Spijtig dat de plaatjes hier niet werken.

edit:

Ik was te vroeg als ik het path kopier en in een ander venster open komen ze binnen maar zeeer traag. Het zal dus waarschijnlijk aan de server daar liggen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

ATM (Asynchronous Transfer Method) is een netwerk-technologie die op dezelfde laag van het OSI-model ligt als Ethernet, TokenRing, ARCnet, FDDI enz. Het is totaal verschillend van Ethernet, en de enige soorten hardware die een verbinding kunnen maken zijn routers en Ethernet-switches met een ATM-backbone.

ATM is ontwikkeld als een netwerk-technologie die niet alleen "koude" data, maar ook audio (waaronder telefonie) en video (broadcast-video, video-conferencing) door een bedrijf zou kunnen sturen. Hiertoe zit het vol met speciale trucjes om bepaalde (realtime-)data voorrang te geven boven andere. Vandaar de speciale multi-media-connector.

De meest voorkomende ATM-versie is de 155 MHz (over glasvezel), die wordt gebruikt als backbone, de 25 MHz-versie (over koper) waar het hier om gaat was bedoeld als ATM-naar-de-werkplek, maar de meeste bedrijven gebruikten toch Ethernet-switches met ATM-uplink, en trokken Ethernet naar de werkplek, met name vanwege de gigantisch hoge kosten van ATM-hardware, en omdat de multi-media-trucen toch niet gebruikt zouden worden. Een 622 MHz-versie bestaat ook, en aan hoger is druk gesleuteld.

Met name de opkomst van switched en gigabit Ethernet is toch wel de doodsteek voor de grootschalige invoering van ATM geweest, de kosten zijn lager, de kennis beter beschikbaar, en moderne switches kennen ook vele trucjes voor verkeers-regeling.

Gewoonlijk sluit je ATM-kaarten aan op een switch, o goed te kunnen functioneren moet een ATM-kaart 2 soorten adres-gegevens krijgen, die onder normale omstandigheden door servers op je netwerk worden geleverd. Bij sommige, maar niet alle, kaarten, kun je deze informatie in de configuratie van je driver inkloppen, en in dat geval kun je een point-to-point link met een speciale cross-cable opzetten (niet met een standaard Ethernet-cross-cable). Je hebt trouwens twee manieren om netwerk-protocollen op een ATM-kaart los te laten :
CLIP : classical IP over ATM
Hierbij laadt je het TCP/IP-protocol direct bovenop de driver voor de ATM-kaart. Snel en compact, maar je verliest de mogelijkheden voor speciale audio- en video-applicaties om direct over ATM te communiceren.
LANE : LAN-emulation
Hierbij laadt je bovenop de driver voor de kaart een emulatie-driver, die weer als een apart netwerk-kaart eruit ziet, en daarop laadt je het TCP/IP-protocol. Die tussenliggende driver maakt het mogelijk om de multi-media-functionaliteiten van ATM te blijven benutten.

Via http://www.alliancedatacom.com/ibm-adapter-files.htm kun je aan een manual en drivers voor NT 4.0, W'95, OS/2 en DOS komen. Het ding is uit productie, dus ik heb mijn sterke twijfels of er nog andere drivers komen.
Er is tenminste gewerkt aan Linux-drivers.

Networkbuyersguide geeft een catalogus-prijs van $380, en een sites met "echte" prijzen vragen er $300 voor.

Mocht je besluiten niet verder te willen experimenteren met deze, op zich fascinerende, technologie, als verzamelaar van netwerk-segmenten heb ik dan wel belangstelling (de aap komt uit de mouw).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
Zeer bedankt voor deze info, ik ga vanmiddag als ik uit school kom (over 3 uurtjes) ga ik kijken of ik die cross-link kan maken. Ik heb ook al gevraagd naar een switch/router voor die dingen en de bijbehoorende kabels en als ze nog meer van die kaarten hadden die dus ook.
Als het me zelf niet zou lukken of te duur wordt, zal ik je nog wel eens mailen erover

Matty

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu alle 2 de kaartjes in een computer, drivers geinstalled. tcp/ip goed gezet, maar ik krijg niks te zien bij winipcfg van die kaart. Ik heb de ethernet lan emulatie driver gepakt.

Ik kan nogal veel instellen bij de driver, maar ik kan niet echt zien welke van die de 2 adres-gegevens zijn, en wat moeten die adres-gegeves zijn ?

Misschien krijg ik binnekort nog een router/switch van wie ik ook de kaarten heb gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
iemand ?

• mvdejong

mvdejong

Sorry, heb op mijn werk een duidelijk stuk over ATM liggen, maar ik zit alweer thuis.
Komt er morgen aan.

Overigens, welk OS probeer je ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik win98 omdat win2k geen drivers voor de kaart heeft. Opzicht wel jammer, misschien dat ik mn 2de compu wel nog eens naar NT4 verbouw

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:19
wat errug leuk is:

mijn pa heeft van het werk ook wat ATM spul meegenomen:

2 schotels, en bijbehorende hardware :9~

nu kunnen we thuis DRAAIDLOOS een verbinding opzetten over die schotels, enne, over een afstand van een paar KM !

en de snelheid is ook niet mis; 155Mb :)

maarja, het is ook atm spul geloof ik, en we hebben het ook nog niet aan de praat gekregen/nog niet echt geprobeerd.

maar het ziet er wel indrukwekkend uit iig :)

Verwijderd

Topicstarter
je hebt die router nodig, en ik heb eens vandaag een beetje rondgesuft en die kosten toch al gauw 2000 piek, maar dan heb je ook wat :P

maar hoe zit dat nou met die adressen ? vraagt ie die aan op de router of moet je daar nog iets voor hebben ?

Verwijderd

Misschien zijn die kaarten bruikbaar voor ADSL (MXStream; ADSL is ook ATM-25)
M'n adsl-modem (alcatel speed touch home) heeft aan de achterkant een ATM-25 connector zitten. Als je die gebruikt werkt de modem alleen als modulator/demodulator voor het signaal, en niet als IP router/bridge zoals bij ethernet (met die pptp connectie)
(dit is wat ik uit de handleiding van de modem begrijp btw)

Als je de juiste software hebt kun je dan de ADSL connectie rechtstreekt op je PC hebben ipv via een PPTP connectie.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 18 juni 2001 21:56 schreef Operations het volgende:
Misschien zijn die kaarten bruikbaar voor ADSL (MXStream; ADSL is ook ATM-25)
M'n adsl-modem (alcatel speed touch home) heeft aan de achterkant een ATM-25 connector zitten. Als je die gebruikt werkt de modem alleen als modulator/demodulator voor het signaal, en niet als IP router/bridge zoals bij ethernet (met die pptp connectie)
(dit is wat ik uit de handleiding van de modem begrijp btw)

Als je de juiste software hebt kun je dan de ADSL connectie rechtstreekt op je PC hebben ipv via een PPTP connectie.
ik heb zelf kabel van @home, helaas anders had ik het zeker gedaan. en als ik het kabelmodem op de kaart aansluit gebeurt er ook niks, maar bedankt voor de tip

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand hoe het zit met die adressen die je aan moet vragen ?

• mvdejong

mvdejong

Dit is redelijk verhelderend, en nog van Nederlands had ook :
http://margo.student.utwente.nl/simon/finished/thesis/thesis1/node8.html

Pagina: 1