Nieuwe cellen in accu

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:39
Wie heeft er verstand van accu's?

Ik heb namelijk een bosch accu moormachine met een 14.4v li-ion accu pack erbij
Nu geeft dit accupack 0v aan en is denk ik overleden.
Nu heb ik heb opengeschroeft en er zitten 8 18650 accucellen in
Kan ik hier gewoon nieuwe voor bestellen en er op de zelfde manier weer terugplaatsen (lettend op de polariteit) of zijn er meer dingen waar ik rekening moet houden

Welke cellen kan ik hiervoor het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
0V bij een lithium pack betekend eigenlijk altijd dat de batterijcontroller vind dat de batterij dood is.
De 18650 zullen waarschijnlijk niet als 0V meten.

Dit is bijna niet te repareren, de chip in de accu onthoudt namelijk 'mijn cellen zijn kapot' en zat dat blijven zeggen ook als de cellen vervangen worden.

Je kan eens kijken welke chip erin zit en googlen of mensen toevallig weten hoe je de chip reset, als je dat niet weet is het zinloos de cellen te vervangen.
Overigens is een chinese namaak met een nieuw chippie vaak maar een paar euro duurder (of soms zelfs goedkoper) dan losse cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
Een chhinese accu is inderdaad niet veel duurder dan losse cellen maar is dit kwalitatiev net zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Net zo goed/slecht als Chinese losse cellen :) Beter dan wat je nu hebt dus. Slechter dan officieel waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Accu packs hebben ter beveiliging vaak een speciale zekering, met 3 pootjes ipv de normale 2.
Als de microcontroller een potentieel gevaarlijke fout constateert, dan stuurt hij een beetje stroom door dat 3e pootje en dit blaast hem op. Op deze foto zie je hem zitten, daar bovenaan over die chips heen gesoldeerd.

Deze zekering is door gegaan toen ik de cellen in mijn oude netbook verving en heb hem toen stiekem overbrugd. :o (zeer stout en gevaarlijk, ik weet het...)

Bij een andere accu heb ik de nieuwe cellen tijdelijk parallel met de oude gesoldeerd en verwisseld zonder de spanning op de controller te onderbreken. Hij heeft er niks van gemerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
ik heb mijn accu eens open geschroeften de + en - lopen niet via de print dus dit zou geen probleem moeten geven
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/14n2w7d.jpg
het zijn 18 elk 2 paralel en dan in Serie aangesloten
op de 1e 2 cellen meet ik 4.39v
op cel 3 & 4 meet ik 0.23v
en op 5 & 6 en 7 & 8 meet ik 0V
deze cellen onderbreken ook het circuit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
alexswart schreef op maandag 15 juni 2015 @ 22:01:
ik heb mijn accu eens open geschroeften de + en - lopen niet via de print dus dit zou geen probleem moeten geven
Is dat het enige printplaatje en zitten er alleen maar twee weerstanden op?
Zit er helemaal geen chip of iets dergelijks in de accupack?
In dat geval zal de intelligentie in de machine zelf zitten en dan is het vervangen van de cellen goed mogelijk, maar als er toch geen intelligentie in zo'n pack zit zal het weinig uitmaken of je nou de hele accu vervangt door een chinees exemplaar of alleen de cellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
dat is het enige printplaatje.
wat ik denk is dat de 2 weerstanden zijn voor een temperatuursensor welke tussen de cellen verstopt zit.
helaas kan ik niet 123 de cellen loshalen deze zijn met metalen strippen aan elkaar ge puntlast.
zou het nog mogelijk zijn om de cellen met een lader tot leven proberen te wekken?
en wat voor lader kan ik hier dan het beste voor gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Heeft de accu al veel laadcycli gehad? In dat geval zal hij gewoon oud en versleten zijn.
op de 1e 2 cellen meet ik 4.39v
Dat is veel teveel en zelfs gevaarlijk. Het mag max 4.20V zijn en dat komt erg nauw. Of heb je een onnauwkeurige multimeter van een tientje?
op cel 3 & 4 meet ik 0.23v
en op 5 & 6 en 7 & 8 meet ik 0V
Een volledig ontlaadde cel met 0V voorspelt weinig goeds, maar het zou kunnen dan de cellen alleen maar uit balans zijn. In dat geval kun je een labvoeding gebruiken om alle cellen tot exact hetzelfde voltage op te laden, bijvoorbeeld een veilige 4.0V. Een losse Li-ion lader zou ook moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
goedkope meter hier meet ook rustig 4.5V op een cell die maar 4.3 mag zijn ( rare samsung cell)
maar goed die afwijking is behoorlijk constant ( en zelfs op te lossen door hem negatief te laten meten) dan is die spot on .. in zo verre.. na gemeten met een fluke

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:10

Infant

It's a floating Dino!

Ah, leuk.

Bij accu's uit een powertool zoals deze loopt de stroom nooit door een zekering heen.

Ik heb zelf een stapeltje Makita accu's liggen:
Batterij
Er zitten 18650 cellen in, maar niet dezelfde als in laptop accu's. Dit exemplaar heeft LiMn2O4 cellen. Het kan continu 40A leveren en piek wil ik niet eens weten... Het wordt vrij snel vrij lomp als dat door een zekering + elektronica heen moet. Volgens de datasheet mogen ze een net wat hogere spanning hebben, en mogen tot 2.5V ontladen worden.

Ik heb er ongeveer 20 uit een stapel van 200 (!!!) dooie gehaald. En ze hebben allemaal nagenoeg hetzelfde probleem, net als bij jou.

Hier zit nog wat meer elektronica op. Dat printje bevat een vorm van batterij management, het enige wat die kan doen om de accu uit te schakelen is tegen de lader zeggen dat hij nooit meer opgeladen mag worden. Die heeft een mooi lampje die aangeeft: "Accu is dooood!".

De boor waar deze in gaat, heeft 0 intelligentie, er komt alleen maar een min en plus uit. Er zit een temperatuur sensor in de accu, maar die wordt niet door de boor gebuikt. :'( De boor schakelt ook nooit uit. Zolang je de knop ingedrukt houd, gaat hij verder. Want er zal kosten wat het kost geboord worden. Op een AA cel doet hij het ook al.

Vervolgens koopt de BAM er dus 200, en geeft die aan een stel boorhappy bouwvakkers. Mag jij raden hoe lang zo'n accu mee gaat.

Juist. Een paar weken.

Om het leed voor de accu te verzwaren, hebben ze ervoor gekozen om het "battery murdering system" (BMS) te voorzien van stroom uit de onderste twee cellen. 8)7

Elk pack wat ik heb zijn de eerste paar cellen altijd 0V, en de laatste zit soms nog wat in.

De eerste cel is altijd kapot en gedraagt zich hetzelfde als een stuk staal met een diode in serie. De tweede is de helft van de tijd goed, de andere helft gedraagt hij zich als een weerstand.

En de andere drie zijn 99% van de tijd zo goed als nieuw. (Ze zien er alleen wat mishandeld uit.)

Wat voor een tekst staat er op jouw cellen?

Ik zou dus bij jouw pack hetzelfde doen als bij mij: Alle dooie cellen met ~100 - 200mA opladen, totdat ze meer dan 3V vast houden.

Als ze daar nooit komen, zijn ze stuk. Als ze daar wel komen, maar na een paar uur weer leeg zijn... zijn ze ook stuk.

Als ze na een paar uur nog wel 3V hebben, kun je ze met 1.5A opladen. Als ze dan loei heet worden zijn ze stuk, zo niet: 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Kijk dat is informatief. Ik had al een vermoeden dat het geen gewone cellen waren, want die kunnen maar 2A per cel leveren.
Dat ze een paar weken mee gaan is waardeloos, een Makita nog wel :|
Maar als je niet 40 uur per week staat te boren dan zullen ze wel langer meegaan neem ik aan.
Worden die cellen niet gebalanceerd door de lader of het circuit op dat printplaatje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Samsung INR18650-25R cellen kunnen.. 20A continu leveren ( 100A voor 1 sec, en 50A voor 6 sec)

in menig accu zitten ze per 2 parallel .. heb je toch 40A continu vermogen, paar setjes in serie en je hebt zo een pack van 14.4V met een 40A continu.

alleen jammer dat je dan nog op een capaciteit van 5000mA blijft hangen :)

Zelf heb ik voor een ander project ( wat op een pack van 10! Sub-C NiCD cellen hoort te lopen ) een houder gemaakt voor 6 cellen. in een 3x2 setup voor ongeveer 12V.. cellen waren volgens mn laptop MORS dood.. nou ze doen t voor het nieuwe doel nog prima... ook de losse lader geeft netjes nog iets van 1900mA per cell
(officieel zijn ze 2400mA, en daarom denk ik dat de laptop ze uitgekotst had :'( )

[ Voor 38% gewijzigd door SMSfreakie op 16-06-2015 21:16 ]

404 Signature not found

Pagina: 1