Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Modem/Router -> Router hulp nodig.

Pagina: 1
Acties:

• AkkelDeFakkel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-11 15:45
Goedenavond,

Ik heb op mijn slaapkamer een Linksys EA6300 router en die is aangesloten op een modem/router van Zyxel model P-2812HNU-F1.

Mijn vraag is hoe kan ik deze twee nou het best instellen. Ik merk vooral bij gamen op de PS4 dat ik vaak ineens wegval. En als ik dan via de PS4 een test doe dan is mijn download 75% lager dan het oorspronkelijke. Wat is hier het probleem?

Als er meer informatie nodig is dan hoor ik het wel :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met concrete info:

Hoe heb je de router nu ingezet? (als AP, zoals hoort in zo'n setup?)
Hoe vaak is "vaak" wegvallen?
Wat is 75% lager? Wat is de snelheid van je verbinding? Wat haalde je voroheen daarvan? Wat haal je nu? En is dat bedraad of draadloos? (en indien draadloos, geef even aan in welke band en wat er allemaal tussen zit)

Oslik blyat! Oslik!

• AkkelDeFakkel
Ik gebruik het niet als een AP. Ik heb nogal wat apparaten hier staan en die zijn aangesloten via kabel op de router en sommigen via de WiFi. Per dag rond de 4/5 keer. Ik heb een snelheid van 12 Mbps en na het wegvallen heb ik een snelheid van rond de 3-3,5 Mbps. De PS4 is aangesloten met een kabel aan de router. Ik ondervind alleen problemen met de PS4. Als ik op dat moment via me laptop naar een site surf heb ik wel gewoon internet.

Edit: Ik heb ookal de IP van de Linksys router als DMZ ingesteld in de Zyxel en de IP van de PS4 in DMZ gezet op de Linksys maar ondervind nog steeds problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door AkkelDeFakkel op 14-06-2015 20:38 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allicht geen verband met dit probleem, maar meerdere routers in een netwerk is erg brak (omdat het dan niet een netwerk is maar meerdere :z ), sowieso handig daar wat aan te doen:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point
Ik heb nogal wat apparaten hier staan en die zijn aangesloten via kabel op de router en sommigen via de WiFi. Per dag rond de 4/5 keer. Ik heb een snelheid van 12 Mbps en na het wegvallen heb ik een snelheid van rond de 3-3,5 Mbps. De PS4 is aangesloten met een kabel aan de router. Ik ondervind alleen problemen met de PS4. Als ik op dat moment via me laptop naar een site surf heb ik wel gewoon internet.
12Mbps klinkt me sowieso erg traag. Haal je op de laptop (of vaste PC) beter? Zo ja zou ik de kabel naar de PS4 vervangen (of iig uitsluiten door tijdelijk andere kabel te proberen). 3-3.5Mbps klinkt typisch als duplex mismatch bij 100Mbps Ethernet, maar dat zou met de gebruikte apparaatuur helemaal niet aan de orde mogen zijn (want PS4 en EA6300 ondersteunen beide GbE).
Edit: Ik heb ookal de IP van de Linksys router als DMZ ingesteld in de Zyxel en de IP van de PS4 in DMZ gezet op de Linksys maar ondervind nog steeds problemen.
Zoals gezegd, beste is om de Linksys als AP in te stellen. Dus DHCP en router advertisement uit, vast IP instellen in de range van de modem/router en via een van de LAN-poorten verbinden met de modem/router.

Denk wederom niet dat dat je probleem is hier, maar het kan allerlei andere gedoe geven (dubbel NAT, apparaten die direct op modem aangesloten zijn die niet kunnen communiceren met apparaten achter EA6200 etc).

Oslik blyat! Oslik!

• AkkelDeFakkel
dion_b schreef op maandag 15 juni 2015 @ 00:02:
[...]

Allicht geen verband met dit probleem, maar meerdere routers in een netwerk is erg brak (omdat het dan niet een netwerk is maar meerdere :z ), sowieso handig daar wat aan te doen:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

[...]

12Mbps klinkt me sowieso erg traag. Haal je op de laptop (of vaste PC) beter? Zo ja zou ik de kabel naar de PS4 vervangen (of iig uitsluiten door tijdelijk andere kabel te proberen). 3-3.5Mbps klinkt typisch als duplex mismatch bij 100Mbps Ethernet, maar dat zou met de gebruikte apparaatuur helemaal niet aan de orde mogen zijn (want PS4 en EA6300 ondersteunen beide GbE).

Als ik op dit moment een speedtest doe op mijn PS4 dan haal ik rond de 9 Mbps en op de Laptop 11 Mbps.

[...]

Zoals gezegd, beste is om de Linksys als AP in te stellen. Dus DHCP en router advertisement uit, vast IP instellen in de range van de modem/router en via een van de LAN-poorten verbinden met de modem/router.

Denk wederom niet dat dat je probleem is hier, maar het kan allerlei andere gedoe geven (dubbel NAT, apparaten die direct op modem aangesloten zijn die niet kunnen communiceren met apparaten achter EA6200 etc).
Wat adviseer je mij nu qua instellingen? NAT en DHCP uitzetten op de Linksys?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oslik blyat! Oslik!

• AkkelDeFakkel
Kan ik dan alleen maar de WiFi erop gebruiken of kan ik het ook bekabeld gebruiken met WiFi?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AkkelDeFakkel schreef op maandag 15 juni 2015 @ 00:23:
Kan ik dan alleen maar de WiFi erop gebruiken of kan ik het ook bekabeld gebruiken met WiFi?
Je kunt alle interfaces behalve de WAN-interface van dat ding blijven gebruiken. Dus WiFi, LAN Ethernet, USB en wat dan ook er verder op zit.

Enige wat je verandert is dat het niet meer twee verschillende netwerken verbindt, maar dat het gewoon binnen een bestaand netwerk (die van je modem/router) functioneert.

Oslik blyat! Oslik!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Inderdaad, je maakt er dan één netwerk van in plaats van twee.
Binnen een netwerk wil je maar 1 DHCP server hebben, vandaar dat de DHCP op de 2e router uit moet. De WAN poort gebruik je op dat apparaat vervolgens helemaal niet, want daar zit juist de firewall en NAT.

Door enkel de LAN aansluitingen te gebruiken met uitgeschakelde DHCP wordt de router in wezen een switch met extra draadloze capaciteit. En dat is volgens mij exact wat jij wilt bereiken.

Wat de doorvoer betreft zou dit niet direct veel mogen uitmaken, maar het kan wel connectieproblemen van/naar de Playstation wegnemen. Als je hierna snelheidsproblemen overhoud zou je eens naar bekabeling kunnen kijken. Bijvoorbeeld door een andere kabel te vervangen of de Playstation eens direct op de Zyxel aan te sluiten.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• AkkelDeFakkel
Bedankt voor jullie hulp mannen. Ik ga het nu even uitproberen!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overigens, sluit niet uit dat er problemen zijn met PSN, collega van me (met een UPC/Ziggo verbinding en een Horizon modem, dus totaal andere situatie dan die van jou) meldt exact hetzelfde probleem. Gemeenschappelijke factor is de PS4 en vooral het PSN...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1