Ik vroeg mij af hoe een WiFi repeater werkt? Ik heb momenteel twee routers in dit huis staan, omdat het bereik in sommige kamers anders ruk is; zeg maar router 1 in de meterkast en router 2 boven. Momenteel zweven er in dit huis dus twee SSID's in de lucht en als je naar boven gaat, moet je handmatig overschakelen. Nu wil ik router 2 vervangen voor een WiFi repeater, zodat deze het signaal van router 1 kan versterken en er dus nog maar één SSID in de lucht hangt en overschakelen niet meer nodig is. Maar werkt dit ook zo, of maakt een WiFi repeater ook gewoon een eigen netwerk aan?
Is het dan niet mogelijk 1 van de routers als access point in te stellen met het zelfde SSID en paswoord, terwijl hij zelf bedraad aangesloten blijft op andere router. Bij een repeater verlies je steeds deel van je snelheid.
Een repeater doet exact wat de naam zegt: het vangt een signaal op van een bepaald WiFi-netwerk en zendt exact hetzelfde weer uit (in zelfde kanaal).Av- schreef op zondag 14 juni 2015 @ 16:56:
Ik vroeg mij af hoe een WiFi repeater werkt?
Waarom stel je ze dan niet nu al exact hetzelfde in?Ik heb momenteel twee routers in dit huis staan, omdat het bereik in sommige kamers anders ruk is; zeg maar router 1 in de meterkast en router 2 boven. Momenteel zweven er in dit huis dus twee SSID's in de lucht en als je naar boven gaat, moet je handmatig overschakelen.
Een repeater versterkt niets, het zendt opnieuw uit.Nu wil ik router 2 vervangen voor een WiFi repeater, zodat deze het signaal van router 1 kan versterken
Kan, maar hoeft niet. Sterker nog, meeste repeaters geven per default ander SSID uit (netwerknaam+_EXT).en er dus nog maar één SSID in de lucht hangt en overschakelen niet meer nodig is.
Kun je natuurlijk aanpassen, maar waarom repeater kopen als je dat nu al kunt
Ieder WiFi-apparaat (AP, repeater etc) zendt een eigen WiFi-netwerk uit. Maar daar gaat je vraag niet om. Het gaat jou om de SSID (netwerknaam). Die kan rustig hetzelfde zijn over verschillende netwerken. Gewoon kwestie van instellen. Wat zoals gezegd kan met je huidige setup.Maar werkt dit ook zo, of maakt een WiFi repeater ook gewoon een eigen netwerk aan?
Sowieso: sta even stil bij wat een repeater doet. Best-case halveert het je snelheid omdat ieder pakket wat afgeleverd moet worden twee keer verstuurd moet worden. Een repeater heeft alleen zin als je geen obstakels hebt en je tegen de limieten qua bereik van een WiFi-netwerk aanloopt (metertje of 300). In een normaal huis heb je wel obstakels, muren en vloeren. Dan heeft een repeater geen zin, want het kan niet magisch door die obstakels heen teleporteren ofzo. Oplossing is kabel door muur en AP aan andere kant. Wat je blijkbaar al hebt
Oslik blyat! Oslik!