Hoe kan deze schakeling gerealiseerd worden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:49
Hallo allemaal! Weet niet of dit helemaal goed staat hier, maar ik gok van wel. Voor mijn studie op de Universiteit van Twente moeten wij een schakeling maken die reageert op geluid.

Het doel van de schakeling is dat er twee microfoons gekoppelt staan aan twee LED's. Deze bevinden zich tegenover elkaar, als er niet gesproken wordt (niet veel geluid is) zullen beide LEDS moeten branden op ongeveer 50% van de helderheid. Zodra in één van de microfoons gesproken wordt, zal de LED bij die microfoon feller (100%) moeten gaan branden. Zodra er ook in de andere microfoon wordt gesproken, zullen deze twee waarden vergeleken moeten worden. De LED van de kant waar de microfoon de hoogste waarde meet, zal moeten gaan branden. De andere LED zal weer terugkeren tot de standaard 50% helderheid.

Er moet dus een vergelijking zijn tussen de twee microfoons, zodat LED aan de kant met de hoogste input het felst zal gaan schijnen. De LED aan de andere kant zal blijven branden op 50% helderheid. Als de persoon stopt met praten, zullen beide LEDs terugkeren naar de 50% helderheid.
Een vereiste is dat het circuit zonder Arduino gebouwd moet worden, en dat de input óf 5V, óf 3.3V moet zijn.
We hebben deze microfoonbordjes tot onze beschikking: http://www.icstation.com/...rophone-cont...-1910.html

Het zou geweldig zijn als iemand mij verder kan helpen met deze schakeling. Heb op internet al veel gezocht maar ben nog niks vergelijkbaars tegen gekomen. Ik studeer zelf geen Elektronica, maar het is een extern vak. Daarom heb ik er zelf niet zoveel verstand van, en zou ik jullie willen raadplegen!

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Die microfoonbordjes geven een signaal af zodra de geluidssterkte een vooraf ingesteld niveau bereikt. M.a.w. het ding geeft geen maat voor de geluidssterkte en ik zie niet in hoe je die zonder modificatie toe zou kunnen passen om het voorgestelde scenario te realiseren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Zou je dit niet met een LM4970 kunnen doen ?

YouTube: Audio & sound sensitive LED circuit using a microphone (LM4970)
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm4970.pdf

edit: never mind :

No Direct PWM control of the LED outputs available. Either 0 or 100% on. You cannot set it at any other PWM value, while Audio mode does use pwm.

[ Voor 28% gewijzigd door Breezers op 14-06-2015 15:20 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
evilution schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:17:
Die microfoonbordjes geven een signaal af zodra de geluidssterkte een vooraf ingesteld niveau bereikt. M.a.w. het ding geeft geen maat voor de geluidssterkte en ik zie niet in hoe je die zonder modificatie toe zou kunnen passen om het voorgestelde scenario te realiseren.
Eigenlijk is het ook de bedoeling dat het ledje pas gaat branden boven een bepaalde geluidssterkte. Niet zozeer hoe harder het geluid, hoe harder het ledje gaat branden. Meer 'áls er gepraat wordt' dan gaat het ledje feller schijnen. Dan zijn deze bordjes toch juist ideaal? Misschien niet heel goed omschreven in de OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:46

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar dan kan je niet vergelijken...en dat wil je toch? Anders is het alleen 1 en 0.

Maar je kan kijken naar een op amp schakelijking (= versterker). Daarmee kan je signalen op en af trekken. Moet je wel microfoons hebben die een signaal naar de sterkte van het geluid geven (e.g. gewone microfoons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
Mr_gadget schreef op zondag 14 juni 2015 @ 16:05:
Maar dan kan je niet vergelijken...en dat wil je toch? Anders is het alleen 1 en 0.

Maar je kan kijken naar een op amp schakelijking (= versterker). Daarmee kan je signalen op en af trekken. Moet je wel microfoons hebben die een signaal naar de sterkte van het geluid geven (e.g. gewone microfoons).
Ohja! Daar had ik niet aan gedacht. Wat ook voldoende is, is gewoon dat maar één LED aan gaat. Dan laat ik het stukje van 'vergelijking van de hoogste waarde' weg. Als de persoon in één microfoon praat gaat zijn LED aan, en als iemand anders in de andere microfoon praat gaat zijn LED aan. Dan is het wel vrij goed te doen met deze microfoons neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Als ik het goed begrijp moeten alle leds standaard 'zwak' branden.
De microfoon waar het geluid het dichtste bij is moet volledig gaan branden.

Klinkt mij als:
- Comperator op beide microfoons, hoogste krijgt een signaal eruit.
- Een detectie op het absolute volume om het 0-niveau in te stellen (weer een comperator).
- Een weerstandje om een stroom voor 50% helderheid standaard door de leds te drukken.

Denk dat je met een quad opamp een heel eind komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oeps.. niet goed gelezen, je mag geen processor gebruiken, beetje volume meten idd

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

VU metertjes op beide zetten voor een mooiere visualisatie.

Maar inderdaat een opamp als vergelijker. en dan het signaal erachter ists gelijkrichten en afvlakken voor een betere indicatie of inderdaad in een comperator voor je LED weergave

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
Hallo jongens!
Ben de hele avond bezig geweest met mijn breadboardje, maar wordt er toch niet echt wijzer van. De LED blijft ongeacht het geluidsniveau constant branden.. Heb inmiddels een quad opamp gevonden.
Zou iemand een klein schetsje kunnen maken van de schakeling? Zou mij erg helpen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koenster schreef op zondag 14 juni 2015 @ 21:56:
Hallo jongens!
Ben de hele avond bezig geweest met mijn breadboardje, maar wordt er toch niet echt wijzer van. De LED blijft ongeacht het geluidsniveau constant branden.. Heb inmiddels een quad opamp gevonden.
Zou iemand een klein schetsje kunnen maken van de schakeling? Zou mij erg helpen! :)
welk schema heb je zelf gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:50:
[...]

welk schema heb je zelf gebruikt ?
YouTube: Mic amplifier and clap comparator circuit

Hier was ik mee begonnen, alleen dit geldt voor één ,microfoon, we moeten het met twee microfoons bouwen, daar liep ik vast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hier een iets deftiger versie:
http://www.amplifiercircu...ereo-balance-meter-2.html

Moet je alleen nog een microfoon voorversterker voor zetten zoals:
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Audio/lf071_mic.htm

Klaar!

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
memphis schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:27:
Hier een iets deftiger versie:
http://www.amplifiercircu...ereo-balance-meter-2.html

Moet je alleen nog een microfoon voorversterker voor zetten zoals:
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Audio/lf071_mic.htm

Klaar!
Heb deze nu in elkaar gezet, maar het blijkt niet te werken.. Kan het kloppen dat deze niet draait op 5V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:37

ThunderNet

Flits!

Moet het zonder Arduino, of zonder microcontroller in z'n algeheel?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
Zit op het goede spoor nu! Heb het zo ver dat óf de één, óf de ander van de twee lampjes gaat branden als je in de desbetreffende microfoon praat, maar als het stil is, dan brand alsnog één lampje. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken? Hier wat foto's van het circuit! Klik
ThunderNet schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 09:50:
Moet het zonder Arduino, of zonder microcontroller in z'n algeheel?
Moet inderaad zonder microcontroller in z'n geheel. Had het wat beter moeten verwoorden denk ik! :)

[ Voor 60% gewijzigd door koenster op 17-06-2015 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenster
Hallo,
Het is opgelost! Heb hier het schema nog even gemaakt, voor als iemand benieuwd is!
Bedankt voor de hulp! :)
Afbeeldingslocatie: http://i.share.pho.to/84b40dd6_o.jpeg

[ Voor 38% gewijzigd door koenster op 18-06-2015 13:08 ]

Pagina: 1