Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:16
Hallo allemaal, sinds een paar dagen is mijn Macbook erg snel leeg en wordt er 'onderhoud vereist' aangegeven. Op een volle lading met alleen spotify en één tabblad google chrome geeft hij maar 1.44 aan. Pas geleden kon ik nog makkelijk gemakkelijk een uur of 5-6 halen als ik bijvoorbeeld alleen chrome, Word en itunes/spotify aan heb staan.

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/i5snmd.png

Ik heb Yosemite al eens opnieuw geïnstalleerd gisteren (geen volledige wipe, maar gewoon opnieuw installeren zonder programma's e.d. kwijt te zijn), na installatie stond er ineens weer batterijstatus: normaal, maar toen ik de laptop uit had gezet en vervolgens weer aan had gezet stond er weer onderhoud vereist.

Ik heb al een PRAM/NVRAM reset gedaan (command+option+p+r) alsmede een SMC reset (shift+controL+option+aan/uit knop)

Coconut battery geeft het volgende aan:
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2ns4395.png

Op de Apple site zag ik dat het vervangen van de accu voor de Retina modellen iets van 220 kost :'( dus vandaar dat ik hier nog even om hulp vraag.

Ik kom op internet ook regelmatig de oplossing voor waar men zegt dat je in ~/Library/Preferences/ het bestand com.apple.desktop.plist moet verwijderen maar dat bestand staat er bij mij niet eens.. (ook niet na een reinstall van Yosemite).

Even korte update:
Zojuist weer even PRAM/NVRAM en een SMC reset gedaan.
Nu staat er 5:30 resterend, terwijl ik wederom 1 tabblad Chrome open heb staan en Spotify. Er staat nog steeds onderhoud vereist. Toen om te testen eens de laptop dicht gedaan, in sluimerstand laten gaan en weer open gedaan, en nu staat er weer 1.40 resterend |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Selmer op 14-06-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:54
Je accu is op. Apple geeft aan dat bij 1000 laad cycles je nog ongeveer 80% capaciteit zal hebben. Je zit er iets onder maar niet heel erg veel. Het enige wat je kunt doen is ergens andere een namaak accu kopen als je 220 te duur vind. Je kunt alleen de originele kopen bij Apple en bij namaak weet je nooit van te voren wat voor kwaliteit het heeft.

Het probleem is dus niet softwarematig op te lossen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Pendora schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:25:
Je accu is op. Apple geeft aan dat bij 1000 laad cycles je nog ongeveer 80% capaciteit zal hebben. Je zit er iets onder maar niet heel erg veel. Het enige wat je kunt doen is ergens andere een namaak accu kopen als je 220 te duur vind. Je kunt alleen de originele kopen bij Apple en bij namaak weet je nooit van te voren wat voor kwaliteit het heeft.

Het probleem is dus niet softwarematig op te lossen!
Is het gebruikelijk dat de accuduur dan plots zo keldert? Zoals ik al aan gaf kon ik een kort geleden nog makkelijk 5-6 uur op een volle accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
Meestal gaat het geleidelijk maar een van de cellen in je accu kan zover versleten zijn dat deze geen energie meer kan afgeven. En ja dan kan het hard gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Je kunt voor een rMBP geen namaak accu kopen - althans dat kun je beter nooit doen, als ze er al zijn. De accu zit namelijk in de body verlijmt. Om de accu te "vervangen" wordt de gehele topcase inclusief toetsenbord en touchpad vervangen. Die krijg je er namelijk niet op een normale manier uit.

Jouw batterij is bijna 25% van zijn design capacity kwijt. Dat is ruim 2 uur minder. Daarbij is Google Chrome een enorme energie slurper waardoor de MacBook het sowieso al minder lang volhoudt op de batterij. Safari is in die zin een betere keuze, maar dat is een andere discussie.

Kortom, jouw batterij heeft zijn beste levensduur gehad. Maar wel volgens zijn verwachte levensduur, aangezien Apple (officieel) aangeeft dat de batterij na ongeveer 1000 load cycles rond de 75% zit. Je kunt de Batterij nog gewoon blijven gebruiken, en is op dit moment geen gevaar. Je kunt er alleen minder lang mee doen op de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
ThomasG schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:32:
Je kunt voor een rMBP geen namaak accu kopen - althans dat kun je beter nooit doen, als ze er al zijn. De accu zit namelijk in de body verlijmt. Om de accu te "vervangen" wordt de gehele topcase inclusief toetsenbord en touchpad vervangen. Die krijg je er namelijk niet op een normale manier uit.

Jouw batterij is bijna 25% van zijn design capacity kwijt. Dat is ruim 2 uur minder. Daarbij is Google Chrome een enorme energie slurper waardoor de MacBook het sowieso al minder lang volhoudt op de batterij. Safari is in die zin een betere keuze, maar dat is een andere discussie.

Kortom, jouw batterij heeft zijn beste levensduur gehad. Maar wel volgens zijn verwachte levensduur, aangezien Apple (officieel) aangeeft dat de batterij na ongeveer 1000 load cycles rond de 75% zit. Je kunt de Batterij nog gewoon blijven gebruiken, en is op dit moment geen gevaar. Je kunt er alleen minder lang mee doen op de batterij.
Eens dat je beter geen alternatieve accu kan kopen maar je hebt nu wel de kans dat de accu gaat uitzetten. Dan ben je je gehele Mac kwijt dus er is wel een klein gevaar. Gebeurd gelukkig niet vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
ThomasG schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:32:

Onderhoud vereist: De batterij werkt niet naar behoren en u merkt mogelijk dat de batterij anders werkt of dat de batterij minder ver kan worden opgeladen. Breng uw computer weg voor service. Totdat u uw computer laat controleren, kunt u de batterij gewoon blijven gebruiken zonder schade aan de computer toe te brengen.

Dus zolang ik 'm aan de netstroom heb is het niet zo'n probleem. Hij moet namelijk nog een tijdje mee :)

Wel balen, maar het is ook niet zo gek als ik kijk hoeveel ik 'm gebruikt heb in 3 jaar tijd, inclusief veel intensief gebruik 8)7

laatst had een bekende van mij een HP laptop van 3 jaar oud en die kon nog maar 30 minuten zonder, dus relatief gezien valt het nog mee :/

[ Voor 4% gewijzigd door Selmer op 14-06-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Zojuist nog even iets geprobeerd, Yosemite gedownload en op USB stick gezet en mijn hele SSD gewist (na backup gemaakt te hebben van bestanden uiteraard). Clean install van Yosemite gedaan.

Onder Over deze mac > Systeemoverzicht staat er nu:
Statusinformatie:
Aantal cycli: 948
Conditie: Normaal

en ook na sluimerstand en herstarten blijft dit zo tot dusver.

Geeft nu rond de 7u aan op 100% bij licht gebruik dus dat is normaal, afwachten of het zo blijft :)

[ Voor 12% gewijzigd door Selmer op 14-06-2015 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou, dat is een mooie fix. Hopelijk blijft het even zo :) Wil je ons op de hoogte houden? Deze truc kende ik persoonlijk nog niet namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Hij geeft net rond de 5 a 5 ½ uur aan met Spotify en Safari op 85%.

Dus lijkt goed te gaan, zal het echter deze week zeker in de gaten blijven houden.

Leuke bijkomstigheid dat mijn Macbook nu weer heerlijk snel is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander0
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-02 07:32
bartpostma schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:40:
Hij geeft net rond de 5 a 5 ½ uur aan met Spotify en Safari op 85%.

Dus lijkt goed te gaan, zal het echter deze week zeker in de gaten blijven houden.

Leuke bijkomstigheid dat mijn Macbook nu weer heerlijk snel is :)
Safari is veel zuiniger in gebruik dan Chrome. De tijden die je nu dus ziet kun je niet exact vergelijken met je vorige waar je Chrome gebruikte.

Spotify kan trouwens ook een echte stroomvreter zijn, onder het kopje 'bladeren' wil deze nog wel eens naar 80~100% CPU gebruik schieten en dan gaat het ook hard met je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
sander0 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:59:
[...]

Safari is veel zuiniger in gebruik dan Chrome. De tijden die je nu dus ziet kun je niet exact vergelijken met je vorige waar je Chrome gebruikte.

Spotify kan trouwens ook een echte stroomvreter zijn, onder het kopje 'bladeren' wil deze nog wel eens naar 80~100% CPU gebruik schieten en dan gaat het ook hard met je accu.
Klopt, Chrome is echt een drama voor de accu. Spotify inderdaad ook.

Ik test nu even met Chrome en Spotify aan en dan heb ik ongeveer 2 uur bij 40 procent .

Samenvattend is de zorgwekkende melding van 'service nodig' in ieder geval weg en is de accuduur ongeveer 2x zo veel als toen ik het probleem had afgelopen weekend.
Pagina: 1