Bekeuring uit Duitsland vanwege mes: hoe verder?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 16:56
Ik heb vandaag een brief gekregen van onze oosterburen.

Het gaat over een overtreding ik een paar maanden geleden begaan ben in Kleve.
Ik was 's avonds in Nijmegen, en besloot de grens over te hoppen om te tanken, waar ik net 50 meter over de grens staande ben gehouden i.v.m. een controle van de lokale politie.

Auto moest aan de kant en ze gingen hem doorzoeken. Alles leek prima, tot dat de desbetreffende agent een zakmes in mijn portier vond. Dit betreft een simpel hobbymesje waarvan ik stomweg vergeten was dat het er lag. Uiteraard overal aan meegewerkt en in het half duits/engels snapte ik wat er van mij verlangd werd.

Daar langs de weg een heel papieren dossier in moeten vullen, waar de agent mij toelichtte waarom ik overal mijn handtekening moest zetten. Mij was duidelijk dat er een boete thuis zou komen, als ik die zou betalen zou alles afgehandeld zijn.

Nu zijn we bijna 3 maanden verder, en heb ik vandaag de kennisgeving over deze boete mogen ontvangen.
Echter is deze dus volledig opgesteld in het duits. Ik heb jaren terug wel duitse les gehad, maar buiten de simpele woorden en zinnetjes kan ik er geen hout meer van.

Het boetebedrag komt uit op €128,50. Ik accepteer de boete, en ben er niet op uit om te gaan touwtrekken met fraue justitie, echter kan ik de toelichting en bijgesloten betalingsvoorwaarden niet begrijpen cq lezen.

Na een uur googelen en stukjes met google translate proberen te vertalen lijk ik eruit te halen dat dit gaat om een betalingsherinnering. Dat zou betekenen dat er eerder schrijven moet zijn geweest, ik heb alleen nog niet eerder hierover bericht gehad. Mijn idee dat het om een herinnering gaat zou ook het kopje 'gebuhr' verklaren dat in de tabel met boetebedrag genoemd word, omdat de €25,- die daar onder genoemd word als ware een toeslag/heffing zou zijn voor te laat betalen.

Ik negeer de boete niet en ga hem betalen, zodra ik snap wat voor randvoorwaarden er allemaal genoemd worden.

De hamvraag: Kan ik verlangen dat ik dit schrijven krijg in een voor mij leesbare taal? Al het googelen leverde mij een artikel 6 van het EVRM op, waarin staat dat je recht zou hebben op een 'fair trial' en dat dat o.a. betekend dat je beschuldigd dient te worden in een taal die je kan spreken/schrijven/snappen.

Verdere optie voor mij is om dinsdag het juridisch loket deze vraag voor te leggen, ik zet het nu hier neer omdat mensen hier misschien ervaring mee hebben en mij willen helpen :>

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Richtlijn 2011/82/EU stelt in artikel 5, lid 3 het volgende:

'Indien de lidstaat van de overtreding besluit een afhandelingsprocedure met betrekking tot de verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen als bedoeld in artikel 2 in te stellen, verstuurt de lidstaat van de overtreding, met het oog op de eerbiediging van de grondrechten, de informatiebrief in
de taal van het inschrijvingsdocument, voor zover deze beschikbaar is, of in één van de officiële talen van de lidstaat van inschrijving.'
'

Lijkt me wat betreft verkeersovertredingen vrij duidelijk dus, of dit ook van toepassing is op niet-verkeersovertredingen zoals die van de TS, is dan natuurlijk nog de vraag, maar gezien het rechtsbelang waar de eis op vertaling uit voortkomt, lijkt me dat voordehandliggend.

Inderdaad, ook hier is een richtlijn (010/64/EU) voor die inderdaad ook artikel 6 van het EVRM aanhaalt.

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 13-06-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutervOorschot
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-05 08:12
Je zou misschien gewoon een brief terug kunnen sturen(in het engels) of ze in het engels het opnieuw kunnen sturen? Misschien dat een medetweaker de brief wel wilt vertalen, ik ben niet genoeg in duits daarvoor denk ik.

Daarnaast, je hebt een boete van 128(!) euro gekregen voor het meehebben van een zakmes? Zakmessen zijn toch zeker niet illegaal in duitsland oid?

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:15
Lijkt een beetje op Hollander/buitenlander pesten... ik heb altijd een hobbymes, wat gereedschap en een rol ducttape in de auto, altijd handig om bij je te hebben. Heb mijzelf er al eens mee gered, maar ook anderen ermee geholpen. Ik zie ook niet waarom dit een probleem zou moeten zijn, misschien alleen omdat het binnen handbereik lag? Maar dan nog, in Duitsland zijn ze minder streng mbt messen, je kan daar hele flinke jongens aanschaffen die in Nederland niet eens in de winkel mogen liggen.

Oftewel... beetje vage shizzle... alleen het binnen handbereik hebben zou ik enigszins plausibel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:55
MicGlou schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:20:
Lijkt een beetje op Hollander/buitenlander pesten... ik heb altijd een hobbymes, wat gereedschap en een rol ducttape in de auto, altijd handig om bij je te hebben. Heb mijzelf er al eens mee gered, maar ook anderen ermee geholpen. Ik zie ook niet waarom dit een probleem zou moeten zijn, misschien alleen omdat het binnen handbereik lag? Maar dan nog, in Duitsland zijn ze minder streng mbt messen, je kan daar hele flinke jongens aanschaffen die in Nederland niet eens in de winkel mogen liggen.

Oftewel... beetje vage shizzle... alleen het binnen handbereik hebben zou ik enigszins plausibel vinden.
http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?911
Als het een opvouwbaar mes is met maar 1 snijkant en deze uitgevouwen niet langer dan 28 cm is, is het toegestaan. Stiletto's, vlindermessen en valmessen zijn geen zakmessen en zijn streng verboden.
WAT IS DE BOETE ALS IK EEN STILETTO, VALMES OF VLINDERMES HEB?
Vanaf 1 mei 2012 is de wapenwet scherper. Heb je een stiletto, valmes of vlindermes op zak?
Dan krijg je een boete van € 350,-.
De boetes hier in Nederland zijn hoger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Dat is toch wat ik zeg, dat we hier in Nederland strenger zijn?

Ik heb het overigens niet perse over de hoogte van de boetes, want de hoogte van boetes zijn op enkele uitzonderingen in Nederland sowieso het hoogst in Europa... en daarbuiten.

In Duitsland kan je flink wapentuig kopen in winkels die gewoon in winkelcentra te vinden zijn. Buiten dat ging het in dit geval om een hobbymes... die boete gaat om messen die niet in die categorie vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Dus? Een hobbymes valt niet onder de genoemde verboden messen die jij stelt.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
MB113 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:41:
[...]

Dus? Een hobbymes valt niet onder de genoemde verboden messen die jij stelt.
De definitie van 'hobbymes' kan nogal verschillen.

@TS: staat er geen telefoonnummer bij? Ik heb destijds een boete gekregen uit Frankrijk, kan mij herinneren dat deze ook in het Frans was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

tweakerdennis schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:43:
[...]

De definitie van 'hobbymes' kan nogal verschillen.

@TS: staat er geen telefoonnummer bij? Ik heb destijds een boete gekregen uit Frankrijk, kan mij herinneren dat deze ook in het Frans was...
Volgens mij is die definitie toch wel duidelijk.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
Bedankt voor alle snelle reacties!

Hieronder de brief met mijn naam en gegevens blurred:

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2mmda3o.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2dv76s0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/xavz9g.jpg

Het mes in kwestie is een goedkoop zakmes met achterop een ruitentikker en een gordelsnijder erin verwerkt.
In Nederland toegestaan om te bezitten, lemmet is (was, moest hem uiteraard inleveren) net 16cm.
De reden dat ik deze boete krijg ligt denk ik niet aan het specifiek hebben van het mes, echter had hij niet in de bestuurdersportier mogen liggen (dom).

De brief in het engels behoort tot één van mijn opties!

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Een brief in het Engels zou op zich net zo min als Duits conform de richtlijnen zijn, een brief in het Nederlands (of eventueel Fries :+) zou eerder voor de hand liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Wackoz schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:47:
Bedankt voor alle snelle reacties!

Hieronder de brief met mijn naam en gegevens blurred:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

In Nederland toegestaan om te bezitten, lemmet is (was, moest hem uiteraard inleveren) net 16cm.
De reden dat ik deze boete krijg ligt denk ik niet aan het specifiek hebben van het mes, echter had hij niet in de bestuurdersportier mogen liggen (dom).
Er staat wel degelijk in het Duits dat een mes met een lemmet van langer dan 12cm verboden is.
Dus waar hij in de auto lag is helemaal het probleem niet, hij was gewoon te lang.

[ Voor 5% gewijzigd door ScrooLoose op 13-06-2015 21:57 ]

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:16
Niet echt hulp, maar meer een toevoeging.

Paar weken terug boete ontvangen vanuit Frankrijk.
Iets van 3 A4tjes en alles in het Nederlands.

Edit.
Was een flitsboete, wellicht dat staande houding iets anders werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door NeutraleTeun op 13-06-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
die Gebühr het honorarium ; de leges ; overheidsbelasting (znw.) ; de prijs (m) ; tarievenlijst (znw.) ; de prijslijst ; het kosten

Is die 25 euro niet gewoon een belasting? De Zahlungseingang bedraagt immers 0 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Jullie denken veel te ver vooruit.

Brief terugsturen in het Nederlands dat je de bescheiden graag in het Nederlands wilt ontvangen. Die sturen ze gewoon op. Ze hebben immers ook tolken en vertalers. Pas daarna kijken of je bezwaar moet maken tegen de eventuele verhogingen. Eerst die brief in het Nederlands krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Er wordt toch specifiek over wapens gesproken, een hobbymes valt in principe niet in die categorie, maar zonder een plaatje van het bewuste mes is het natuurlijk moeilijk beoordelen. De omschrijving dat het verboden is om een mes te hebben wat met 1 hand geopend kan worden... tja, welk mes is dat niet? Behalve de specifiek extra beveiligde, ik gebruik ook regelmatig een mes wat een 'veiligheidsmes' wordt genoemd, maar is ook gewoon met 1 hand te openen door eerst aan een knopje te draaien en dan omhoog te drukken.

Leek het hier op? Einhandmesser: Wikipedia: Einhandmesser – Wikipedia

Of was het meer het (uitschuifbare) stanleymes soort?

Die wikipagina geeft overigens ook wat informatie over de regelgeving, je mag het mes dus wel in de auto hebben maar in een afgesloten compartiment oid.

Er wordt volgens mij een beetje ruim met de regels omgegaan, het stinkt toch best een beetje naar pesterij... hadden ze een reden om je aan te houden én je wagen te doorzoeken? (weet overigens niet hoe de regels mbt verkeer zijn, maar ik kan mij voorstellen dat die enigszins conform de EU regels zijn en dat men niet zomaar de auto mag doorzoeken zonder een gegronde reden.

Maar wat trommelrem zegt... kopie van de boete terugsturen met het verzoek om het verbaal in een voor jou leesbare taal te krijgen, plus uiteraard een meer gespecificeerde omschrijving van het mes. Verder vind ik het niet overbodig om vooruit te denken en alvast wat uit te pluizen hoe de vork in de steel steekt.

Edit: overigens enigszins grappig dat ze afsluiten met 'vriendelijke groeten' :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

begintmeta schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:15:
Richtlijn 2011/82/EU stelt in artikel 5, lid 3 het volgende:
Inderdaad, ook hier is een richtlijn (010/64/EU) voor die inderdaad ook artikel 6 van het EVRM aanhaalt.
Maar het maffe is dat die richtlijn van zichzelf zegt dat hij niet van toepassing is bij de beboeting van veelvoorkomende strafbare feiten door een andere instantie dan een rechtbank. Pas als je naar de rechtbank gaat treedt de richtlijn in werking. Interessant is dan imho wel of TS verhoord had mogen worden / gevraagd papieren te ondertekenen die hij niet begreep.

Qua inhoud: het probleem met het 'zakmes' was dat het werd aangemerkt als een mes dat met één hand te openen is. Spring, veer, vlinder, knopje? En dan had het ook nog een lemmet van 16 cm. Dat noem ik iig geen zakmes meer.

[ Voor 4% gewijzigd door Lustucru op 13-06-2015 22:34 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

Gewoon de boete betalen en niet moeilijk doen.
Er staat duidelijk dat het lemmet van een mes niet langer mag zijn dan 12cm en hij geeft zelf aan dat het 16cm was.
Gelul over "pesterij" slaat echt nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik zou persoonlijk minder problemen hebben met de taal (als in een ander land wilt genieten van de lagere prijzen, zorg dat je de taal kent voor het geval dat), maar met het feit dat de betalingsgegevens niet SEPA-compliant zijn, maw dat het een oud binnenlands rekeningnummer is en geen IBAN waarmee je vanuit heel de EU kunt betalen...

Dat gezegd, volledige IBAN staat gewoon in colofon. En dan is dit net zo makkelijk te betalen als fanmail van CJIB, reguliere overschrijving naar dat nummer onder vermelding van het procesverbaalnummer ("Aktenzeichen").

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
ScrooLoose schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:26:
Gewoon de boete betalen en niet moeilijk doen.
Er staat duidelijk dat het lemmet van een mes niet langer mag zijn dan 12cm en hij geeft zelf aan dat het 16cm was.
Gelul over "pesterij" slaat echt nergens op.
Wauw... vriendelijk weer, probeer het eens wat normaler te formuleren aub... :X

Dat is geen 'gelul', de Duitse politie houdt heel graag (jonge) Nederlandse bestuurders aan, dat is al jaren een probleem... vaak in de hoop een beetje wiet aan te treffen oid. Want welke reden hebben ze dan gehad om hem staande te houden? Ze hebben duidelijk gezocht tot ze wat vonden, plus dat het laten tekenen van allerlei documenten die de TS niet eens kon begrijpen ook niet bepaald een frisse aanpak is... zoals Lustucru ook al aangeeft. Ook is het niet normaal dat de politie zomaar even een auto gaat doorzoeken, ook niet in Duitsland... de douane zal dat eerder doen, de politie eigenlijk alleen bij gerichte acties en dan gebeurd het niet zo.

Misschien moet je het verbaal ook even in het geheel lezen, er wordt over 'einhandmesser' gesproken en een hobbymes valt niet in die categorie... dus 'gewoon betalen en niet moeilijk doen' is sowieso een kort door de bocht redenatie.

@topicstarter

Zoals ik al eerder aangaf, ik wil wel eens een afbeelding zien van het bewuste mes... dan kan er met nog meer zekerheid gesproken worden wat voor een mes het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Als het een zakmes is met een (uitklapbaar) lemmet van 16cm en het handvat dit ook is, dan is het mes ook in NL verboden. Dit mes valt onder de categorie 1 wapens.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Niet online

ScrooLoose

MicGlou schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:43:
[...]

Wauw... vriendelijk weer, probeer het eens wat normaler te formuleren aub... :X
Volgens mij heb ik dat wel aardig normaal geformuleerd, dat jij daar iets in leest kan ik niks aan doen.
Misschien had ik er een smiley achter moeten plaatsen ;)
Dat is geen 'gelul', de Duitse politie houdt heel graag (jonge) Nederlandse bestuurders aan, dat is al jaren een probleem... vaak in de hoop een beetje wiet aan te treffen oid. Want welke reden hebben ze dan gehad om hem staande te houden?
Als politie vaak een bepaalde groep aanhoud en er niks gevonden word of er van andere overtredingen geen sprake is dan gaan ze daar echt niet mee door om "te pesten"
In hun ervaring is het blijkbaar zo dat (jonge) Nederlandse bestuurders vaker een overtreding begaan
Ze hebben duidelijk gezocht tot ze wat vonden, plus dat het laten tekenen van allerlei documenten die de TS niet eens kon begrijpen ook niet bepaald een frisse aanpak is... zoals Lustucru ook al aangeeft. Ook is het niet normaal dat de politie zomaar even een auto gaat doorzoeken, ook niet in Duitsland... de douane zal dat eerder doen, de politie eigenlijk alleen bij gerichte acties en dan gebeurd het niet zo.
Daar kan je zo maar eens gelijk hebben, ik weet niet echt wat de juiste procedures zijn bij staandehoudingen en doorzoekingen.
Misschien moet je het verbaal ook even in het geheel lezen, er wordt over 'einhandmesser' gesproken en een hobbymes valt niet in die categorie... dus 'gewoon betalen en niet moeilijk doen' is sowieso een kort door de bocht redenatie.
Granted, mijn duits is niet perfect maar uit die brief maak ik op dat je ELKE mes in de auto mag hebben (wel of niet in handbereik, niet helemaal duidelijk) mits het lemmet korter is dan 12cm en dat was volgens de topicstarter zelf langer, namelijk 16cm.
Wat dus volgens de Duitse wetgeving een strafbaar feit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Nog even over die €25: ik denk dat dat net zoiets is als de Nederlandse administratiekosten die nog eens over een boete heen komen. Ik zie in elk geval geen aanwijzing dat dit wegens te laat betalen zou zijn.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ATS schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 23:39:
Nog even over die €25: ik denk dat dat net zoiets is als de Nederlandse administratiekosten die nog eens over een boete heen komen.
Zoiets denk ik ook.
Ik zie in elk geval geen aanwijzing dat dit wegens te laat betalen zou zijn.
Ik zie het in ieder geval ook niet.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
ScrooLoose schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 23:09:
[...]

Volgens mij heb ik dat wel aardig normaal geformuleerd, dat jij daar iets in leest kan ik niks aan doen.
Misschien had ik er een smiley achter moeten plaatsen ;)
Jij zei 'dat gelul over...' dat is niet aardig geformuleerd, dat is bot geformuleerd. Gebruik jij ook dergelijke termen als jij in overleg zit met je collega's? Ik lees daar iets in omdat ik de enige ben in deze thread die de term 'pesterijen' heeft gebruikt... ik vind je reactie nu dan ook erg vreemd, het was duidelijk op mij gericht. Een term als 'onzin' is al milder, maar je had ook kunnen zeggen 'dat klopt volgens mij niet'. Zie je het verschil?

Buiten het feit dat je dus duidelijk niet zo goed weet waar je het over hebt, want zoals ik al heb aangegeven is het pesten van voornamelijk jonge Nederlandse bestuurders door de politie net over de grens met Duitsland al jaren een probleem. Het is dus zeker geen 'gelul', het is een bestaand issue... ze vangen daar heel graag NL automobilisten met de hoop wat drugs te vinden, want zo kijkt niet alleen Duitsland, maar vrijwel geheel Europa naar Nederland; als de vrije drugsnatie. Ik ben in het verleden vele keren naar 'Index' geweest net over de grens, we werden zo vaak aangehouden dat we er zelfs een tactiek voor hadden bedacht... rijden tot de grens en daar een taxi pakken, ineens geen last meer.

Wat je vervolgens zegt slaat nergens op... ze houden je niet aan voor een 'overtreding', want dan had je ook daarvoor ook nog een boete gehad... ze zijn simpelweg op zoek naar drugs oid. Probeer er maar een draai aan te geven maar je bent duidelijk niet op de hoogte met de praktijk... doe eens even googlen en je vind zat over dit soort pesterijen door de politie uit Duitsland, gevallen waar hele koffers langs de snelweg ondersteboven worden gegooid. Dat jij daar misschien nog niet eerder over gehoord hebt betekent niet dat het niet gebeurd.

Ken je feiten voordat je iets afdoet als 'gelul'... en laten we ook direct stoppen met deze topic vervuiling aub :)

@TS... Gebürh is lastig, het is nogal een algemene term, het kan belasting betekenen, maar ook administratiekosten... maar 'auslagen' is een meer treffende term voor administratiekosten, die 3,50 zullen voor de administratiekosten staan. Dan lijkt het er toch een beetje op dat men de term voor belasting gebruikt, maar het is denk ik ook niet meer dan een specificatie van de prijs, ik denk niet dat het er extra bovenop wordt gegooid.

[ Voor 11% gewijzigd door MicGlou op 14-06-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 483276

NeutraleTeun schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:12:
Niet echt hulp, maar meer een toevoeging.

Paar weken terug boete ontvangen vanuit Frankrijk.
Iets van 3 A4tjes en alles in het Nederlands.

Edit.
Was een flitsboete, wellicht dat staande houding iets anders werkt.
Dan zijn ze daar lekker random bezig in Frankrijk. :P mijn stage begeleidster heeft een paar maanden terug ook een flits boete in Frankrijk gekregen en die was mooi in het Frans. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
Ik ben is gaan zoeken, dit is het mes in kwestie:
http://www.zakmesspecialist.nl/homeij-escape-zakmes-20cm

Afbeeldingslocatie: http://www.zakmesspecialist.nl/custom/page/page_content_img/512630/198314_homeij-escape-zakmes-20cm.jpg?width=400&height=400

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/1j97vd.png

Heb me vergist in de maat van het lemmet, maar dat mes lag ook echt een half jaar begraven in die deur O-)

Ik reed op een soort fuik af, zag remlichten van auto's verderop en een transporter met polizei in de berm staan. Van wat ik van de agent begrepen heb ging het om de plaats en het mogelijk gebruik als wapen.

[ Voor 19% gewijzigd door Wackoz op 14-06-2015 02:05 ]

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ach ja Polizei kreis Kleve, die staan inderdaad altijd bij de eerste afslag na de grens vanaf Nijmegen bij Wyler, of ze staan bij die gekke bocht waar die B9 ineens ophoudt achter Kranenburg en het B504 wordt. Hou je ook echt maar aan de snelheid daar want ze pikken echt de Nederlanders er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:23
Boete lijkt mij ook vrij duidelijk.
Er staat dat je geen messen met "vast" lemmet > 12cm mag bezitten, EN geen messen met een beweegbaar lemmet dat je met één hand kunt bedienen. Jouw mes viel blijkbaar in die laatste categorie. Dat hij "handelingsklaar" was omdat hij direct binnen bereik lag, maakt waarschijnlijk dat de boete ook daadwerkelijk utigeschreven is.

Gebühr is zoals eerder gezegd een algemene term voor "verhoging"... kan vanalles zijn; van administratiekosten tot BTW tot honorarium... Hoe dan ook, het maakt blijkbaar deel uit van het gestelde boetebedrag.

[ Voor 46% gewijzigd door breew op 14-06-2015 08:06 . Reden: wat handiger geformuleerd... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
En met een lifehammer kun je niemands hoofd inslaan? Die ligt ook binnen handbereik.
Ik vind het een beetje vergezocht.

Maar goed. Veel kun je er niet tegen doen.

Hebben de Duitsers niet een soort dezelfde "afstand van doen zonder boete"-regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59
MicGlou schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 23:55:
[...]

Jij zei 'dat gelul over...' dat is niet aardig geformuleerd, dat is bot geformuleerd. Gebruik jij ook dergelijke termen als jij in overleg zit met je collega's? Ik lees daar iets in omdat ik de enige ben in deze thread die de term 'pesterijen' heeft gebruikt... ik vind je reactie nu dan ook erg vreemd, het was duidelijk op mij gericht. Een term als 'onzin' is al milder, maar je had ook kunnen zeggen 'dat klopt volgens mij niet'. Zie je het verschil?

Buiten het feit dat je dus duidelijk niet zo goed weet waar je het over hebt, want zoals ik al heb aangegeven is het pesten van voornamelijk jonge Nederlandse bestuurders door de politie net over de grens met Duitsland al jaren een probleem. Het is dus zeker geen 'gelul', het is een bestaand issue... ze vangen daar heel graag NL automobilisten met de hoop wat drugs te vinden, want zo kijkt niet alleen Duitsland, maar vrijwel geheel Europa naar Nederland; als de vrije drugsnatie. Ik ben in het verleden vele keren naar 'Index' geweest net over de grens, we werden zo vaak aangehouden dat we er zelfs een tactiek voor hadden bedacht... rijden tot de grens en daar een taxi pakken, ineens geen last meer.

Wat je vervolgens zegt slaat nergens op... ze houden je niet aan voor een 'overtreding', want dan had je ook daarvoor ook nog een boete gehad... ze zijn simpelweg op zoek naar drugs oid. Probeer er maar een draai aan te geven maar je bent duidelijk niet op de hoogte met de praktijk... doe eens even googlen en je vind zat over dit soort pesterijen door de politie uit Duitsland, gevallen waar hele koffers langs de snelweg ondersteboven worden gegooid. Dat jij daar misschien nog niet eerder over gehoord hebt betekent niet dat het niet gebeurd.

Ken je feiten voordat je iets afdoet als 'gelul'... en laten we ook direct stoppen met deze topic vervuiling aub :)

@TS... Gebürh is lastig, het is nogal een algemene term, het kan belasting betekenen, maar ook administratiekosten... maar 'auslagen' is een meer treffende term voor administratiekosten, die 3,50 zullen voor de administratiekosten staan. Dan lijkt het er toch een beetje op dat men de term voor belasting gebruikt, maar het is denk ik ook niet meer dan een specificatie van de prijs, ik denk niet dat het er extra bovenop wordt gegooid.
toon volledige bericht
Ik heb jarenlang in Duitsland gewoond, en mijn ouders wonen daar nog steeds. Net over de grens. In de afgelopen 14 jaar ben ik 1x aangehouden.

Dus om nou te zeggen dat de Duitse politie erop uit is Nederlandse jongeren te pesten is in mijn ogen onzin.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
Er is nog geen verhoging van de straf wegens te laat betalen, het zijn slechts de gebruikelijke heffingen en administratiekosten. De kosten gaan wel omhoog als je niet binnen de gestelde termijnen reageert of betaalt.

Je hebt de pech dat het een éénhandsmes betrof. Die zijn bij elke lengte verboden om te dragen. Een vast mes van 11,9 cm was daarentegen geen enkel probleem geweest.

Homey houdt op haar website voor dat het een veiligheidsmes betreft, voor het doorsnijden van bijv. veiligheidsgordels. Hoe zo'n veiligheidsmes er uit zou moeten zien is echter ook vastgelegd in de Duitse wet, en dit mes voldoet daar helaas niet aan.

Er is een punt dat het Bußgeldbescheid geheel in het Duits is opgesteld zonder vertaling of verwijzing naar bijv. een website met Nederlandse toelichting. Je zou op grond hiervan (binnen de gestelde termijnen) in verweer kunnen gaan. Het volgende kan gebeuren:

- Je krijgt een vertaling/uitleg in het Nederlands en wordt alsnog gemaand te betalen. Ik weet niet of ze voor de vertaling extra kosten (Auslagen Veraltung) in rekening kunnen stellen, maar dat is niet uitgesloten.

- De politie vindt het vertalen de moeite niet waard en ziet af van verdere vervolging. In Duitsland blijft die straf echter bestaan, met mogelijk een extra boete. Als je aangehouden wordt kan je gesommeerd worden om direct te betalen met dreiging van inbeslagname*.

De alternatieven voor nietbetalen lijken me behoorlijk kansloos, maar als je zekerheid wilt kan je nog eens bij het Juridisch Loket langs.

Edit: *inbeslagname auto is in dit geval niet aan de orde. Het betreft hier een overtreding van de duitse wapenwet en niet de verkeerswet

[ Voor 3% gewijzigd door ProfPi op 14-06-2015 10:44 . Reden: verbetering inbeslagname ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
Mag de duitse politie sowieso zonder aannemelijke verdenking een auto staande houden en compleet doorzoeken? Of is het argument "NL jongeren gebruiken veel drugs" voldoende reden om een doorzoeking te mogen doen?

(uiteraard kan het ook zijn dat het de TS 'gevraagd' is en hij daarom meewerkte, maar ben wel benieuwd of hij dit had kunnen weigeren en er mee weg komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou in het Nederlands een briefje terugsturen dat je hun post niet kan lezen. Evt. kan je eens kijken hoe lang ze hebben om een boete te innen, voor zover ik weet is die termijn in Duitsland niet zo lang.

Leuk trouwens zulke wetgeving, ik heb in m'n tanktas altijd een mes zitten, ik heb met dat mes in 4 continenten gereisd, en gebruik het voor alles, incl. het schillen van een appeltje. Als een mes niet binnen handbereik mag zitten heb ik op de motor geen plek over!
Die 12 of 16 cm eis slaat ook nergens op, net alsof je met 4 of 8 cm niet iemand kan vermoorden...

Erg jammer dat er steeds verschillende regels zijn als je een paar km rijdt in de EU.

[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 14-06-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou gewoon dat geld overmaken op dat IBAN nummer en dan ben je er van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

vanaalten schreef op zondag 14 juni 2015 @ 10:41:
Mag de duitse politie sowieso zonder aannemelijke verdenking een auto staande houden en compleet doorzoeken? Of is het argument "NL jongeren gebruiken veel drugs" voldoende reden om een doorzoeking te mogen doen?

(uiteraard kan het ook zijn dat het de TS 'gevraagd' is en hij daarom meewerkte, maar ben wel benieuwd of hij dit had kunnen weigeren en er mee weg komen)
Het lijkt mij logisch dat je risicogroepen extra in de gaten houdt. Als Nederlanders relatief vaak drugs bij zich hebben lijkt me dat een goede reden Nederlanders wat vaker te controleren. Zou men hier ook moeten doen met groepen die relatief meer overlast veroorzaken. Dat is gewoon common sense.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
ProfPi schreef op zondag 14 juni 2015 @ 10:12:
Er is nog geen verhoging van de straf wegens te laat betalen, het zijn slechts de gebruikelijke heffingen en administratiekosten. De kosten gaan wel omhoog als je niet binnen de gestelde termijnen reageert of betaalt.
Dit. Het lijkt me het makkelijkst om gewoon te betalen. De boete is terecht (maar wel lullig ja) en de kosten zijn wat ze zijn. Ja, je kunt op je strepen gaan staan en een Nederlandse vertaling eisen, maar de vraag is wat je daarmee opschiet. In het slechtste geval zit je daarop te wachten maar krijg je een verhoging aan je broek :) Veel moeite, weinig resultaat.
dion_b schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:41:
Ik zou persoonlijk minder problemen hebben met de taal (als in een ander land wilt genieten van de lagere prijzen, zorg dat je de taal kent voor het geval dat), maar met het feit dat de betalingsgegevens niet SEPA-compliant zijn, maw dat het een oud binnenlands rekeningnummer is en geen IBAN waarmee je vanuit heel de EU kunt betalen...

Dat gezegd, volledige IBAN staat gewoon in colofon. En dan is dit net zo makkelijk te betalen als fanmail van CJIB, reguliere overschrijving naar dat nummer onder vermelding van het procesverbaalnummer ("Aktenzeichen").
Waar zie je dat? OK, onderaan de derde pagina. Maar inderdaad, het IBAN staat gewoon op de eerste pagina vermeld dus dat wordt ook al snel spijkers op laag water zoeken.
evilution schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:14:
[...]

Het lijkt mij logisch dat je risicogroepen extra in de gaten houdt. Als Nederlanders relatief vaak drugs bij zich hebben lijkt me dat een goede reden Nederlanders wat vaker te controleren. Zou men hier ook moeten doen met groepen die relatief meer overlast veroorzaken. Dat is gewoon common sense.
Really? Gehele auto random doorzoeken omdat je tot een risicogroep behoort? :X

[ Voor 26% gewijzigd door Cocytus op 14-06-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
Ik heb eens een boete voor een verkeersovertreding in Duitsland gehad (geen staande houding) opgesteld in de Duitse taal. Ik heb toen een beleefde fax gestuurd waarin ik aangaf de Duitse taal niet machtig te zijn en of ze mij betreffende brief in het Nederlands toe wilden sturen. Nooit weer iets van gehoord. Ik denk wel dat het van de zwaarte van de overtreding afhangt of ze er werk van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Hoe lang geleden is dat? De afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat vorderingen gemaakt met het grensoverschrijdend incasseren van boetes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
Iedereen bedankt voor de reacties, helpt enorm. Ik ga de boete gewoon betalen, echter zag ik in die brief twee weken vermeld staan en een zinnetje met vier weken:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/9b9j68.png

Iemand een idee wat dit inhoud? Als ik de twee weken aanhoud (vanaf verzending brief?) moet ik de boete betalen voordat ik mijn salaris ga krijgen deze maand, en dat komt eigenlijk net een beetje ongelukkig uit. Dus als het in vier weken zou kunnen (heb eigenlijk maar twee dagen 'extra' nodig) dan zou mij dit wel helpen...

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB54
  • Laatst online: 20:29
Wackoz schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:49:
Iedereen bedankt voor de reacties, helpt enorm. Ik ga de boete gewoon betalen, echter zag ik in die brief twee weken vermeld staan en een zinnetje met vier weken:

[afbeelding]

Iemand een idee wat dit inhoud? Als ik de twee weken aanhoud (vanaf verzending brief?) moet ik de boete betalen voordat ik mijn salaris ga krijgen deze maand, en dat komt eigenlijk net een beetje ongelukkig uit. Dus als het in vier weken zou kunnen (heb eigenlijk maar twee dagen 'extra' nodig) dan zou mij dit wel helpen...
Dat betekent dat je binnen 2 weken na rechtsgeldig worden van de boete moet betalen. Rechtsgeldig is de boete 4 weken na dagtekening als je geen bezwaar hebt aangetekend. Je hebt dus 6 weken de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProfPi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-04 12:43
MB54 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:01:
[...]
Dat betekent dat je binnen 2 weken na rechtsgeldig worden van de boete moet betalen. Rechtsgeldig is de boete 4 weken na dagtekening als je geen bezwaar hebt aangetekend. Je hebt dus 6 weken de tijd.
Je hebt tot 2 weken na dagtekening de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen. Twee weken na dagtekening is de vordering rechtsgeldig (Rechtskraft). Dan heb je nog twee weken om te betalen. In totaal dus vier weken na dagtekening, en niet zes weken.
WhiteDog schreef op zondag 14 juni 2015 @ 16:12:
...Zij kiezen de moeilijke weg,doe jij dat dan ook maar :)
Ik betwijfel sterk of de TS daarmee geholpen is. Extra kosten voor de vertaling worden zeker niet over Heinrich de Belastingbetaler (o.a. ik :w ) uitgesmeerd maar aan de overtreder doorgerekend. Voor een officiele vertaling zal de politie zeker ~€20/pagina (mogen) rekenen.

TS zou zelfs officieel bezwaar aan kunnen tekenen, waarna het Amtsgericht een uitspraak over de zaak doet. Deze is (lees de Duitse toelichting op pagina 3) niet gebonden aan de vastgestelde prijs en kan dus ook een hogere straf uitdelen. Het maximum voor zo'n vergrijp is € 10000. De straf die TS heeft gekregen is van dezelfde ordegrootte als andere overtreders online hebben gekregen. Ik zou het risico niet nemen.

Zelfs als de politie het bij een vertalingsverzoek erbij laat zitten, dan kan TS de komende jaren problemen krijgen in Duitsland. Random aanhoudingen (zoals hier is gebeurt), of bijv. de douane op vliegveld Düsseldorf...

Regels in verschillende landen zijn anders. Het is verstandig om daar kennis van te nemen. Bijv:
- Milieuvignet moet je ook als buitenlander in Duitsland op je auto voeren in Milieuzones (grote steden)
- Het voeren van een alcoholtest in de auto in Frankrijk.
- Het voeren van een brandblusser of reservelampen in sommige landen van Europa.

Het verbaast mij overigens dat zo'n mes in NL ogenschijnlijk toegestaan is.

[ Voor 57% gewijzigd door ProfPi op 14-06-2015 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Het begin van alle gerechtigheid is toch dat je begrijpt wat er gezegd wordt? als een rechter in België een beschuldigde vrij spreekt omdat de tolk voor de 3e keer niet kwam opdagen, lijkt mij dat jij recht hebt op een verhoor in je moedertaal. Dat je hierbij al dan niet vanalles getekend hebt is niet van belang, dat gebeurde immers onder druk.

De Duitse politie kan dergelijke banale inbreuken makkelijk afhandelen door met een onmiddellijke inning te werken. Zij kiezen de moeilijke weg,doe jij dat dan ook maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
Het zou prettig zijn geweest om te kunnen lezen wat er nu letterlijk staat. Het is niet noodzakelijk in mijn geval, ik kan dan wel geen duits maar dankzij jullie snap ik wat nu de bedoeling is, en ben ik blij dat ik iets meer tijd heb om te betalen (4 weken in totaal dus).

Touwtrekken met die gasten, eventueel kosten maken door te vragen om een vertaling (al lijkt me dat een beetje onzin, zo snap ik de brief namelijk niet en 'kan/ga ik niet betalen'), daar ben ik niet op uit.

Denk wel dat ik hier de dvd stoomcursus Duits is af ga stoffen, want jezelf verstaanbaar maken en begrijpen wat een ander zegt in een land dat hier om de hoek ligt is best wel praktisch :)

Het frappante is dat de betreffende agenten amper Engels konden maar wel aardig Nederlands!

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

ScrooLoose schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:53:
Er staat wel degelijk in het Duits dat een mes met een lemmet van langer dan 12cm verboden is.
Dus waar hij in de auto lag is helemaal het probleem niet, hij was gewoon te lang.
Nee dat was het probleem ook niet. De reden die ze opgeven is het feit dat het hier om 1. een "Einhandmesser" (een mes die je met 1 hand kunt openen wat in o.a. Duitsland en de UK verboden is) gaat en 2. hij onder grijpbereik lag. Ze hebben het nergens over de lengte van de mes anders dan het citaat uit de wet. Waarschijnlijk omdat de andere twee een stuk zwaarder wegen. Als ik het plaatje zo bekijk wat hier gepost wordt is het ook een terechte conclusie van de Duitsers (het oogje aan de achterzijde van het snijgedeelte is het eenhandsopeningsmechanisme). Het oogt ook niet echt als een onschuldig zakmesje trouwens.
MicGlou schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:43:
Dat is geen 'gelul', de Duitse politie houdt heel graag (jonge) Nederlandse bestuurders aan, dat is al jaren een probleem... vaak in de hoop een beetje wiet aan te treffen oid.
Dat doet iedere oom agent/douanier/IND'er ongeacht welk land. Wat ze in grensstreken vooral zien is drugsverkeer. In Limburg is het nog veel erger dan hier aan de Duitse grens. Ze controleren in grensstreken in ieder geval over en weer om drugskoeriers e.d. aan te houden. Laten die nou vaak in de categorie "(jonge) (Nederlandse) bestuurders" zitten. En ja, dat ze dan behoorlijk uitgebreid controleren is ook niet zo raar, je komt er niet met de vraag "heb je drugs bij je?". Dat het burgertje pesten zou zijn is dus wel degelijk gelul. Oom agent hoort in ieder geval graag je alternatieve plan om internationale criminaliteit (zoals de drugskoeriers) tegen te gaan. De burgemeesters van de gemeente in de grensstreek trouwens ook, die zijn de overlast ook meer dan zat net als hun burgers.
vanaalten schreef op zondag 14 juni 2015 @ 10:41:
Mag de duitse politie sowieso zonder aannemelijke verdenking een auto staande houden en compleet doorzoeken?
Er bestaat zoiets als een verkeerscontrole waar men je dan willekeurig uit plukt. Preventief fouilleren is ze ook niet onbekend. Kan zijn dat hier vooraf nog een rechter aan te pas komt (als in: toestemming verlenen dat dit mag voor een bepaald gebied op een bepaalde dag/tijdstip).
RemcoDelft schreef op zondag 14 juni 2015 @ 10:52:
Erg jammer dat er steeds verschillende regels zijn als je een paar km rijdt in de EU.
Daarom bestaat de EU: het tegengaan van dat soort dingen en zorgen voor uniforme wet- en regelgeving. Onze minister Timmermans mag daar mee aan de slag. Let wel, er is nog een behoorlijk lange weg te gaan op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Waar ik dit voorval mee wil vergelijken is dat als je in Nederland je bv een koksmes bij je hebt, en je treft de verkeerde, dan is het verboden wapenbezit. De laatste keer dat ik een koksmes bij me had in de auto was dat in de verpakking, in een koffer, in bagageruimte. Anders zou het problemen kunnen geven. Toevallig ben ik goed bekend in Kranenburg en er nimmer gecontroleerd maar daar heb jij niets aan. Ik ben niet exact op de hoogte van de Duitse wapenwetgeving maar ik vermoed eigenlijk dat je bent gecontroleerd op drugs. Het Bussgeldbescheid is voor mij ganz klar, en strikt naar de letter van de wet. De agenten controleren je en komen iets tegen dat niet klopt dus krijg je een bekeuring, zo werkt het daar. Net als het in ons land zo geliefde CJIB brengt de Duitse justitie ook de verwerkingskosten en incassokosten in rekening, dat is de "Gebühr". Ben je door Polizeikommissar Groenke ("greunke") gecontroleerd en beboet? In Duitsland is men minder voorkomend tov van anderstaligen als in Nederland, je bent in Duitsland beboet en krijgt een Duitse bekeuring, simpel.

Ooit ben ik op een bloedhete dag bij een kleine grensovergang aan de Franse grens gecontroleerd. Na een tijdje kwam er een superieur bij die een praatje aanknoopte. In mijn allerbeste frans gaf ik te kennen wel Hollander te zijn "mais pas de drogue". De man zag onder mijn kleding ter hoogte van de taille een bobbel. Ik liet zien dat ik een hoesje met mijn papieren daar had. Toen riep hij zijn ondergeschikten terug en kon ik doorrijden.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB54
  • Laatst online: 20:29
ProfPi schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:17:
[...]
Je hebt tot 2 weken na dagtekening de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen. Twee weken na dagtekening is de vordering rechtsgeldig (Rechtskraft). Dan heb je nog twee weken om te betalen. In totaal dus vier weken na dagtekening, en niet zes weken.
[...]
Je hebt gelijk. Wel vind ik de zin verwarrend en op zichzelf staand voor tweeërlei uitleg vatbaar. Na de "bijlage" op de eerste forumpagina te hebben gelezen wist ik beter.
Sorry voor de verkeerde informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

-

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-09-2019 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Anders dan in Nederland waar het vervolgen van geconstateerde overtredingen vrijblijvend en aan de beoordeling van de politie is, is het in Duitsland verplicht.Zo ook met aangiftes. Men is verplicht die op te nemen en te onderzoeken. Misschien daarom ook dat het oplospercentage in Duitsland bijna gelijk is aan het onopgelost percentage in Nederland.

Bhagavad, je laatste opmerking is werkelijk oliedom.

[ Voor 7% gewijzigd door Obelink op 14-06-2015 23:30 ]

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Hier een erg goede uitleg over de duitse messenwetgeving:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
The Number "42" and Its Meaning in the (German) Knife Community

In Duitsland mag je zonder problemen een mes bij je dragen welke van een lock voorzien is maar die je nooit met 1 hand kan openen een voorbeeld van dat soort messen is de Buck 110 en 112. Je mag ook een mes bij je dragen welke je wel met 1 hand kan openen maar die niet locked.

Het rare is gezien het voorgaande, een vast mes kleiner dan 12cm is nooit een probleem in Duitsland :S 8)7

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Nou ik noem dat geen hobby mes hoor. 😳
Al weet ik niet wat je hobby is 😅

Dan zal ik maar een brave burger zijn maar ik vindt het zelf niet normaal om überhaupt zo'n mes in je auto te hebben.

Heb zelf altijd een klein mesje bij als in een paar centimeter en waar ook een vijl schroevendraaier op zit en zo.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 14-06-2015 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 149800 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 23:43:
Nou ik noem dat geen hobby mes hoor. 😳
Al weet ik niet wat je hobby is 😅

Dan zal ik maar een brave burger zijn maar ik vindt het zelf niet normaal om überhaupt zo'n mes in je auto te hebben.
Spreek voor jezelf. Als brave burger heb ik altijd een dergelijk zakmes bij me. (Meestal een die in Duitsland ook gewoon legaal is, Spyderco UKPK.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ik spreek ook voor mezelf heb ook niet gezegt dat ik names iedereen praat.

Maar ben dan ook nog nooit een situatie in m'n auto tegen gekomen dat ik zo'n soort mes nodig zou hebben.

En ja legaal of niet. "ik" vindt het niet normaal.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 15-06-2015 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Titel wat informatiever geprobeerd te maken :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dan mag ik mijn auto wel eens ontdoen van allerlei gereedschap. Heb het standaard spul van een inbreker erin liggen. Dan ben ik dus ook de sjaak. Ik heb het alleen voor mijn werk nodig.

Als jij dit type mes als "noodvoorziening" hebt liggen om gordels door te snijden, waarom mag dat dan niet? Moet je dat met een mesje van 4cm doen? Ben je uur meebezig om een gordel door te snijden. Het mesje kan kleiner ok maar als het als noodvoorziening is, waarom niet? Dat het in je deur ligt, moet je dan in de kofferbak bewaren? Handig bij noodsituaties.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-09-2019 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Tip:
http://www.zakmesspecialist.nl/crkt-exitool-gordelsnijder/

Daar kunnen ze tenminste niet over zeuren.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wackoz schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:08:
Auto moest aan de kant en ze gingen hem doorzoeken.
Politiecontroles vlakbij de landsgrenzen zijn volgens de regeltjes toegestaan (uitspraak va. r.o. 48), al mag het niet gaan om systematische grenscontroles. Ik vraag me wel af of de Duitse politie die bevoegdheid heeft om een auto te doorzoeken, want dat gaat toch wel ver. Vroegen ze het, of vorderden ze toegang tot je auto? Je bent natuurlijk wel gek als je je auto vrijwillig laat doorzoeken.

https://www.youtube.com/watch?v=6_3dDNPwJTU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Over CRKT gesproken.
Ik heb de 1050 Fire Spark.
Met 1 hand zeer makkelijk te openen dmv een soort knop met "drukveer".
In de wet lees ik dat dit niet zou mogen.
Op crktshop.nl lees ik echter dat dit type niet onder die regeling valt en dat alle messen die verkocht worden door hun toegestaan zijn volgens onze wetgeving.

Weet iemand hier iets meer over toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 101% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-09-2019 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik hoorde trouwens dat je (in Engeland in ieder geval) een langer mes wel in je kofferbak mag houden. Het gaat er in principe om dat je deze niet direct dichtbij je hebt bij (eventuele) confrontatie.

Iemand die weet of dat in NL/DE ook het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 316512 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:52:
Iemand die weet of dat in NL/DE ook het geval is?
Duh.

Het gaat erom dat je geen dergelijke "wapens" (of dat zo is is een ander verhaal) mag dragen op de openbare weg. Een koksmes valt daar bijvoorbeeld ook onder: da's typisch gezien een vast mes met een lemmet van een centimeter of 18 a 20. Die mag je wel in je keuken hebben maar niet op straat. En aangezien je zo'n ding moet kunnen aanschaffen en naar je keuken vervoeren: die mag je wel in je auto hebben maar niet op zodanig wijze dat je 'm direct bij de hand hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
NeutraleTeun schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:16:
Over CRKT gesproken.
Ik heb de 1050 Fire Spark.
Met 1 hand zeer makkelijk te openen dmv een soort knop met "drukveer".
Ik zou het risico niet willen lopen. Oom agent zal dit zien als illegaal, bij de rechter zal je er misschien wel mee wegkomen omdat het blijkbaar een andere mechaniek is dan normaal.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zo moeilijk is het niet. Je hebt gewoon een overtreding begaan en krijgt daarvoor een boete.
Gebühr staat voor (heffing-leges en alle kosten die je daar onder kan verzinnen).

Duitsland stuurt het in het Duits omdat men schijt heeft aan de Europese wetgeving waar staat dat een boete in de taal van het land van afkomst moet zijn opgesteld.

Lag je mesje in gereedschapskist in je kofferbak en niet voorhanden in je portier was er niks loos !

Zal er geen gezeik van maken want dat kan je nog al voor (onverwachte )problemen zorgen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-09-2019 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Anoniem: 639074 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:55:
[...]

Dat moeten Duitsers dan vooral zo blijven doen. :+

Aanklachten die niet aan wettelijk gestelde eisen voldoen, gaan in 1 worp de shredder in leerde mij eerdere bezoekjes aan de Kantonrechter.
Als Duitsers schijt hebben aan Europese regels mbt vervolging, dan wordt het lastig die succesvol te handhaven.

De "onverwachte problemen" roepen zij zo over zichzelf af. ;)

Voorlopig hebben wij een mes dat te kort is om strafbaar te zijn, een Einhandmesser/lifehammer dat/die die kwalificatie wellicht niet heeft, een aanklacht die niet aan de gestelde eisen voldoet en op schrift gestelde verklaringen die niet echt door de beugel kunnen.

Los van het gegeven of je nu wel of niet "wapens" in je auto moet willen hebben die binnen handbereik liggen, zou ik dit slordig afgewikkelde gevalletje "recht" van de Duitse justitie wel aandurven.
Vooral doen:
Op 7 november 2013 trad een Europese richtlijn in werking die bepaalt dat verkeersboetes vergezeld moeten zijn van extra informatie in de moedertaal van de overtreder. Is dat niet het geval, dan is de overtreder niet verplicht de boete te betalen. Mobiliteitsclub VAB adviseert echter om ze wel te betalen als je ze niet betwist. “Want als je in dat land staande gehouden wordt, zal je de boete alsnog moeten betalen. Ze zal dan vaak hoger liggen dan het oorspronkelijke bedrag en mogelijk zal je wagen ook in beslag genomen worden”, zegt woordvoerster Joni Junes.

De richtlijn is luidens artikel 2 van toepassing op volgende overtredingen:

rijden met een te hoge snelheid;
het niet dragen van een veiligheidsgordel;
niet stoppen voor een rood licht;
rijden onder invloed van drank;
rijden onder invloed van drugs;
het niet dragen van een veiligheidshelm;
het gebruiken van een verboden rijstrook;
het illegale gebruik van een mobiele telefoon of een ander communicatieapparaat tijdens het rijden.
Leer de regels wetten van het land waar je naartoe gaat en ga niet eigenwijs lopen zijn. Volgens mij kan dit topic ook allang gesloten worden, TS heeft al aangegeven de boete gewoon te gaan betalen. Wat ook het enige goede advies is.

Hier is de betreffende EU richtlijn terug te vinden waar staat aangegeven welk type boete in de moederstaal moet worden opgestuurd.

http://eur-lex.europa.eu/...2011:288:0001:0015:NL:PDF

[ Voor 9% gewijzigd door Devian op 15-06-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:06
Briefje in het Nederlands terugsturen.

Ze zijn in de EU verplicht de boete/beschikking in jouw eigen taal te presenteren.

[edit]
Zoals hierboven dus..

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 15-06-2015 14:00 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
LED-Maniak schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:00:

Ze zijn in de EU verplicht de boete/beschikking in jouw eigen taal te presenteren.

[edit]
Zoals hierboven dus..
En volgens mij gaat uberhaubt de verplichting over dat het in het Nederlands moet over verkeersovertredingen, niet over bvb een wapenwet.

Ze zijn dus niet verplicht om deze boete voor het bij je hebben van een illegaal mis in het Nederlands te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

LED-Maniak schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:00:

[edit]
Zoals hierboven dus..
Dus niet, het betreft geen verkeersboete maar een boete voor het bezit van een verboden wapen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ik moet overigens wel zeggen dat het gemak waarin hier aangegeven word om een overtreding niet te betalen mij erg heeft doen schrikken.

Zulk advies kan ertoe leiden dat de volgende keer dat een persoon in dat land staande word gehouden mee mag naar het bureau. Of ter plekke een mega boete moet betalen.

Op het moment dat je met politie of justitie te maken hebt in een land anders dan Nederland moet je heel erg oppassen met wat je wel en niet doet. En als je word staande gehouden door de politie dan gelden de regels/wetten/mentaliteit van dat land. En niet ons eigen veilig gewaande land met een flexibele politie. En het domme advies wat hier soms neergezet word geld al helemaal niet. Klinkt hier heel leuk, maar op het moment dat jij afgevoerd word naar het politiebureau in een vreemd buitenlands land zitten de tweakers die dat advies gegeven hebben hier nog net zo vrolijk achter hun pc terwijl je zelf flink de sjaak bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Devian schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:18:
Ik moet overigens wel zeggen dat het gemak waarin hier aangegeven word om een overtreding niet te betalen mij erg heeft doen schrikken.

Zulk advies kan ertoe leiden dat de volgende keer dat een persoon in dat land staande word gehouden mee mag naar het bureau. Of ter plekke een mega boete moet betalen.

Op het moment dat je met politie of justitie te maken hebt in een land anders dan Nederland moet je heel erg oppassen met wat je wel en niet doet. En als je word staande gehouden door de politie dan gelden de regels/wetten/mentaliteit van dat land. En niet ons eigen veilig gewaande land met een flexibele politie. En het domme advies wat hier soms neergezet word geld al helemaal niet. Klinkt hier heel leuk, maar op het moment dat jij afgevoerd word naar het politiebureau in een vreemd buitenlands land zitten de tweakers die dat advies gegeven hebben hier nog net zo vrolijk achter hun pc terwijl je zelf flink de sjaak bent.
Idd. +1

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 25-09-2019 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Anoniem: 639074 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:44:
[...]

Je kunt nu wel militant gaan stampvoeten dat dit topic dicht kan omdat met jouw laatste woorden het finale oordeel zou zijn geveld, maar dat is een achterhaalde vorm van discussiëren van iemand die geen tegenspraak duldt. :+
Zo werkt het dus niet.

Mbt je eerste regel hier lees ik overigens nergens dat wordt aangeraden de opgelegde boete maar eenvoudig niet te betalen. :?

Wel lees ik dat de TS gebruik kan maken van zijn gegeven recht op goede gronden schriftelijk beroep aan te tekenen tegen deze vreemde gang van zaken.
Dat kan dan alsnog leiden tot de conclusie dat er betaald moet gaan worden en dat kan dan in dat geval uit rationele overwegingen ook maar beter worden gedaan.
De gang naar het Europese hof is een lange en niet voor iedereen wegggelegd.

Het kan echter ook heel goed zijn dat men dwaling erkent en dat dit gevalletje lokale willekeur overwaait.
Er is nml. genoeg op de aanklacht af te dingen, of de TS die weg moet gaan is niet aan mij, noch aan jou. ;)
toon volledige bericht
En wat is er vreemd aan deze gang van zaken?

Zover ik zie klopt het allemaal. De TS is aangehouden, de agent heeft een reden gehad om te vragen of hij de auto mocht doorzoeken, de TS heeft gezegd dat dat mag.

De agent vind een illegaal wapen, en schrijft daar een boete voor uit die de TS later thuis ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Anoniem: 639074 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:47:
[...]

Ik zit even op die site te kijken, maar die info hebben ze dan wel heel goed verstopt. ;)
Heb je een linkje naar de desbetreffende pagina??
Dat probleem had ik dus ook, ugh.
Heb wel deze nog:
http://i.imgur.com/U9Bg8Xs.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:43
Devian schreef op maandag 15 juni 2015 @ 14:53:
[...]

En wat is er vreemd aan deze gang van zaken?

Zover ik zie klopt het allemaal. De TS is aangehouden, de agent heeft een reden gehad om te vragen of hij de auto mocht doorzoeken, de TS heeft gezegd dat dat mag.

De agent vind een illegaal wapen, en schrijft daar een boete voor uit die de TS later thuis ontvangt.
Wat ik hier vooral uithaal is dat je nooit toestemming moet geven om je auto te laten doorzoeken, wanneer je dat niet verplicht bent.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
@Greatdictator en anderen die erover spraken:

De agent in kwestie stond midden op de weg met een rode seinlamp het verkeer met willekeur door te laten en een enkeling aan te houden. Dit merkte ik omdat auto's voor mij wel door mochten en auto's die nadat ik langs de weg stond aankwamen door mochten op een enkeling na.

Hij vroeg waar mijn reis heen ging, in mijn beste duits vertelde ik naar het tankstation, en zei toen dat ik de auto aan de kant moest zetten.

Hij vroeg mij eerst of ik verboden goederen bij me had, noemde een lijstje op waarop ik 'nein' antwoorde. Daarna vertelde hij mij dat hij de auto ging doorzoeken en heeft mij dat voor zover ik het kon volgen niet gevraagd (die toon ligt toch in elke taal anders dan iets 'melden')

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wackoz schreef op maandag 15 juni 2015 @ 18:20:
Hij vroeg waar mijn reis heen ging, in mijn beste duits vertelde ik naar het tankstation, en zei toen dat ik de auto aan de kant moest zetten.
Daar ging het al mis, want je hebt geen idee waar ze naar op zoek zijn, en elk antwoord kan ze een reden geven om je auto te doorzoeken. Het zwijgrecht is niet uitgevonden om daders te helpen, dus maak er gebruik van.
Hij vroeg mij eerst of ik verboden goederen bij me had, noemde een lijstje op waarop ik 'nein' antwoordde.
Ook dat is niet handig, want als je je ogen net naar de verkeerde hoek beweegt als je 'nein' antwoordt, geef je de agent het idee dat je niet de waarheid spreekt. Daarnaast ken jij alle regels in Duitsland niet, dus je hebt geen idee wat je wel en niet mag. En je ziet het effect: je hebt geen kwaad in de zin, hebt zelfs volledig meegewerkt, maar toch word je als een crimineel beboet.
Daarna vertelde hij mij dat hij de auto ging doorzoeken en heeft mij dat voor zover ik het kon volgen niet gevraagd (die toon ligt toch in elke taal anders dan iets 'melden')
Heb je het filmpje gezien dat ik eerder postte? Natuurlijk doen ze alsof je geen keuze hebt, want als ze vragen of ze alsjeblieft even vijf minuten van je tijd mogen hebben zodat ze in je kofferbak kunnen kijken dan werkt niemand mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-03 01:26

SECURITEH

Man of legend.

MicGlou schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:41:
[...]
In Duitsland kan je flink wapentuig kopen in winkels die gewoon in winkelcentra te vinden zijn. Buiten dat ging het in dit geval om een hobbymes... die boete gaat om messen die niet in die categorie vallen.
In Nederlands kan je dat ook, zo heb ik een paar jaar terug een katana en een kris in een winkel in Nederland gekocht, ik moest alleen ouder als 18 jaar zijn om ze mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
GlowMouse schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 15:35:
[...]

Daar ging het al mis, want je hebt geen idee waar ze naar op zoek zijn, en elk antwoord kan ze een reden geven om je auto te doorzoeken. Het zwijgrecht is niet uitgevonden om daders te helpen, dus maak er gebruik van.

[...]

Ook dat is niet handig, want als je je ogen net naar de verkeerde hoek beweegt als je 'nein' antwoordt, geef je de agent het idee dat je niet de waarheid spreekt. Daarnaast ken jij alle regels in Duitsland niet, dus je hebt geen idee wat je wel en niet mag. En je ziet het effect: je hebt geen kwaad in de zin, hebt zelfs volledig meegewerkt, maar toch word je als een crimineel beboet.

[...]

Heb je het filmpje gezien dat ik eerder postte? Natuurlijk doen ze alsof je geen keuze hebt, want als ze vragen of ze alsjeblieft even vijf minuten van je tijd mogen hebben zodat ze in je kofferbak kunnen kijken dan werkt niemand mee.
toon volledige bericht
En je denkt nu dat als hij zich op zijn zwijgrecht beroept bij een random politiecontrole ze niet hem als een 'crimineel beboeten' zodra ze dat mes vinden? Of zouden ze hem dan maar direct hebben door laten rijden?
Je bent natuurlijk wel gek als je je auto vrijwillig laat doorzoeken.
Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik vraag me af in hoeverre je een doorzoeking mag weigeren bij een fuik/"vaste" controle.

Meestal hebben ze dan ook een OvJ bij de hand en kunnen ze vrijwel alles afdwingen?

Tenminste. Soms is zelfs RDW, douane/belastingdienst aanwezig.

Zelfde toch met noodverordening/fouilleer-plekken op bepaalde locaties.
Zou zo'n fuik dan ook niet tijdelijk een plaats zijn waar ze meer rechten hebben?

[ Voor 24% gewijzigd door NeutraleTeun op 16-06-2015 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:43
RDW/douane/belastingdienst hoeven niet in je auto te kijken, die zijn er om te kijken of je auto geen technische gebreken vertoont en of je nog boetes open hebt staan. Zou best kunnen dat ze bij zo'n fuik wel het recht hebben om je auto te doorzoeken hoor, maar bij een normale staandehouding mogen ze dit in elk geval niet zonder reden doen. Naar mijn beste weten.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:47
Van: http://www.quest.nl/vraag...oekingsbevel-moeten-tonen
We beschouwen een auto als minder privé dan een woonruimte, is het antwoord van advocaat Peter Plasman.

'De samenleving vindt dat je op de ene plek meer privacy moet kunnen genieten dan op de andere. Wie in de auto stapt, begeeft zich in het publieke domein. Je bent zichtbaar en weet dat je gecontroleerd kunt worden op grond van de Wegenverkeerswet. Een agent mag dus bijvoorbeeld in je achterbak kijken of je een gevarendriehoek bij je hebt.'

Maar je auto grondig doorzoeken en spullen die erin liggen openmaken, mag alleen als er sprake is van een verdenking. Een agent kan daarom niet zomaar een tas op de achterbank doorzoeken. Behalve als de tas naar wiet ruikt, omdat dan de verdenking bestaat dat de Opiumwet is overtreden. Hij mag de tas ook doorzoeken op grond van de Wet Wapens en Munitie, als hij vermoedt dat er een wapen inzit. De douane kan een tas in een auto wel zonder verdenking controleren, en niet alleen aan de grens. Dit in het kader van douanewerkzaamheden.
In nederland dan. Maar ik kan me voorstellen dat ze in Duitsland ook dit soort regelgeving hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroTec
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 13:30
Ik heb jaren in Duitsland gewerkt en gewoond. En de regelgeving in Duitsland is soepeler dan in Nederland. Hoewel ook daar sprake moet zijn van verdenking spreekt de Duitse wet slechts over een zekere verdenking en niet over gereden verdenking waar de Nederlands wet het volgens mij over heeft. Daarnaast kan bij beschikking in Duitsland een gebied tijdelijk als "gevaren zone" worden aangeduid waardoor preventief fouilleren zonder deze aanleiding mogelijk is.

t.a.v de bekeuring, hier ga je niet onderuit komen. In principe ontvang je een beschikking (en geen 'Verwarnung' zoals b.v. bij een door een camera geconstateerde verkeers-overtreding. Daarbinnen worden je 2 feiten ten lasten gelegd;

- De omvang van het mes
- Het binnen handbereik hebben van het mes

In Duitsland werkt het daarnaast wetstechnisch het zelfde als in Nederland. De constatering van een ambtenaar in functie wordt gezien als bewijs. Daarmee zou je je alleen nog kunnen beroepen op het "binnen handbereik hebben" in je verdediging. Dit valt echter ook in het water (A. dat was zo en B. de verwijzing naar de handelingen is slechts een verwijzing en geen onderdeel van de bekeuring).
Gebuhr zijn de bijkomende administratie kosten, net zoals je die in Nederland kent.

Het is vervelend, en zonde geld, maar de situatie dat je aangehouden wordt met een openstaande bekeuring in Duitsland is nog veel vervelender kan ik je uit ervaring melden.

[ Voor 18% gewijzigd door NitroTec op 17-06-2015 16:03 ]

Dont work hard, just party!

Pagina: 1