Toon posts:

Slecht advies bij aankoop laptop, mag ik ruilen? *opgelost*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Het is momenteel examenperiode dus een periode van haast, spoed en crashende laptops. Ik ben student bouwkundig tekenaar en heb dus behoefte aan een degelijke laptop die zware programma's goed kan draaien zoals AutoCad, 3DS Max en Lumion.

Nu is mijn probleem het volgende, 2 weken geleden toen mijn drukke periode volop aan de gang was is mijn laptop stuk gegaan. Ik heb die toen dus voor herstelling binnen gedaan bij de winkel waar ik hem gekocht heb, aangezien ik toen dus ook in mijn drukke examenperiode zat kon ik eigenijk niet zonder laptop dus heb ik aan de mensen van die winkel gevragen een vervanglaptop te geven. Zij konden mij daar niet mee helpen een laptop te bieden(lenen) die zwaar genoeg was. Een week lang heb ik toen alsvolgend niets kunnen doen (kan moeilijk iemand zijn laptop lenen om die dan vol te steken met zware programma's) , ik verwachte dat mijn laptop ook zeker op een week gemaakt zou zijn. Niets was minder waar, na een week was ik terug in de winkel, en zeiden ze mij toen pas de diagnose vastgesteld te hebben. De videokaarten waren namelijk verbrand. Duur van reparatie = nog minimum een week. Ik heb toen gezegd dat ik zoveel tijd niet had, en had ik dus geen andere keuze dan een nieuwe te kopen. Totaal onvoorzien dus, maar ik had gewoon simpelweg de tijd niet.

Dus heb ik mij tegen de verkoper uitgelegd dat ik een nieuwe laptop nodig had en specifiek waarvoor. Ik heb gevragen voor een laptop met een sterke Nvidia kaart (ik heb altijd Radeon kaarten gehad, Nvidia was dus nieuw voor mij) om zware programma's zoals 3DS Max en vooral Lumion te kunnen draaien. Die heeft mij toen een HP envy aanbevolen, korte omschrijving: Intel Core i7-5500U (2.4GHz, 4MB), 43.942 cm (17.3 ") FHD WLED (1920 x 1080), 8GB (1 x 8GB) DDR3L SDRAM, 1TB 5400 rpm SATA + 256GB M.2 SSD, SuperMulti DVD-RW, NVIDIA GeForce GTX 850M, 802.11b/g/n, Bluetooth 4.0, webcam, Windows 8.1 64
Ik heb deze dan ook gekocht.

Nu is mijn grote probleem, als ik het programma Lumion draai en de benchmark doe kom ik daar tot een grote ramp. De minimum specs voor Lumion voor de videokaart zijn 2000PassMark Points, mijn videokaart heeft er maar 1400, ik kan het programma ook maar draaien op 17 of net iets meer FPS.
Wat mij ook stoort is als ik zelf nu wat onderzoek doe is dat voor diezelfde prijs van 1400EURO, er wel een laptop is die dat makkelijk aankan, namelijk een MSI. Die volgens de webstore daar ook degelijk wel op voorraad ligt. Die heeft de Nvidia GTX 870M met meer dan 2300PassMark Points, de CUDA Cores die volgens mijn leerkracht ZEER belangrijk zijn waren ook meer als dubbel zo hoog, die heeft er meer dan 1300. Mijn huidige heeft er 640 :( .

Ook zelfs is de processor een tegenvaller, dat hieronder in de afbeelding duidelijk is.

Nu is mijn vraag, heb ik recht op een andere? Ik heb specifiek gevragen voor een laptop die programma's zoals Lumion kan draaien, en deze stelt gewoonweg teleur. Terwijl er een andere daar op voorraad ligt voor dezelfste prijs, die het wel aankan?! Ook bij de processor is het al even erg. Ik voel me gewoon een beetje bekocht nu, want ik vind 1400EURO toch wel wat veel voor dit.

url mijn laptop: http://www.webstore.be/pr...e-i7-5500u-8gb-1tb-17-3-1

url MSI: http://www.webstore.be/product/gt70-17-3-i7-4800mq-8gb-1tb

http://sandman94.imgur.com/all/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je snapt hopelijk wel dat jouw examenperiode niet relevant is voor de verkoper en afhandeling, omdat je zelf verantwoordelijk bent voor backups qua data en qua machines, of dat met de school moet regelen. Ook bij de aankoop heb je zelf een rol te spelen. In paniek een laptop kopen is nu ook niet echt verstandig.

Het hele verhaal komt nu wat paniekerig over. Wat heb je zelf gedaan bij de aankoop? :)

Je plaatje werkt trouwens niet, je gallery is niet publiek toegankelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 13-06-2015 21:02 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
*Aangepast hopelijk.

En ja je hebt gelijk, maar daarom ook dat ik het eerst is op een forum wou plaatsen in van plaats van direrct naar daar te scheren. Maar ik heb nu gewoonweg een laptop gekocht voor vrij veel geld die het programma dat ik nodig heb niet vlot kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je vraagt om een krachtige laptop, en dan adviseren ze een laptop met een Ultra Low Voltage processor, dat lijkt mij de wereld op z'n kop.
Een ULV processor koop je om lang met je accu te werken, ten koste van kracht/snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sitelabs
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:30
Dit is ook de winkel waar je hem hebt gekocht? In de Q&A staat het volgende:

14 kalenderdagen bedenktijd
Link: http://www.webstore.be/page/faq#section7

Als je op tijd bent lijkt er dus niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:06:
*Aangepast hopelijk.

En ja je hebt gelijk, maar daarom ook dat ik het eerst is op een forum wou plaatsen in van plaats van direrct naar daar te scheren. Maar ik heb nu gewoonweg een laptop gekocht voor vrij veel geld die het programma dat ik nodig heb niet vlot kan draaien.
Hopelijk een wijze les:

Verkopers zijn verkopers. Geen techneuten. Vaak weten ze alles van marketing praat en niks van de echte techniek.

Als jij dus zelf zoveel verstand van de specifieke eisen hebt, dan had je hier beter zelf naar kunnen kijken. Of volgende keer een laptop kopen met betere garantievoorwaarden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat zei men bij de winkel toen je met ze in gesprek ging? Niet gelijk beginnen over "recht hebben op", maar uitleggen wat het probleem is, en vragen om een oplossing.

Het kopen van een nieuwe laptop uit ongeduld is altijd onverstandig; heb je je oude al werkend terug?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:15:
Wat zei men bij de winkel toen je met ze in gesprek ging? Niet gelijk beginnen over "recht hebben op", maar uitleggen wat het probleem is, en vragen om een oplossing.

Het kopen van een nieuwe laptop uit ongeduld is altijd onverstandig; heb je je oude al werkend terug?
Momenteel heb ik nog niet met de winkel gesproken over een mogelijke terugname.

Mijn oude heb ik bewust uiteindelijk niet laten maken, reparatiekost ging over de 300 euro. Omdat hij zonder videokaart ook nog werkt, kan gewoon nog op het internet enzo tegen wel een vrij tragere snelheid.

En de aankoop van deze laptop zag ik toen meer als een paniek/noodoplossing.

Zij zagen toen ook absoluut niet hoe zij mij toen konden helpen, ik heb wel vaak aangedrongen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:47
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 20:48:
Dag Tweakers,

Ik tegen de verkoper uitgelegd dat ik een nieuwe laptop nodig had en specifiek waarvoor. Die heeft mij toen een HP envy aanbevolen, korte omschrijving: Intel Core i7-5500U (2.4GHz, 4MB), 43.942 cm (17.3 ") FHD WLED (1920 x 1080), 8GB (1 x 8GB) DDR3L SDRAM, 1TB 5400 rpm SATA + 256GB M.2 SSD, SuperMulti DVD-RW, NVIDIA GeForce GTX 850M, 802.11b/g/n, Bluetooth 4.0, webcam, Windows 8.1 64
Ik heb deze dan ook gekocht.

Nu is mijn grote probleem, als ik het programma Lumion draai en de benchmark doe kom ik daar tot een grote ramp. De minimum specs voor Lumion voor de videokaart zijn 2000PassMark Points, mijn videokaart heeft er maar 1400, ik kan het programma ook maar draaien op 17 of net iets meer FPS.

Nu is mijn vraag, heb ik recht op een andere? Ik heb specifiek gevraagd voor een laptop die programma's zoals Lumion kan draaien, en deze stelt gewoonweg teleur.
Alle irrelevante informatie weggehaald :) je oude laptop en examenperiode hebben niks te maken met je probleem. Je hebt een laptop gekocht en die voldoet niet aan je wensen. Dat ze ook andere laptops hebben is ook niet relevant. Je kunt deze waarschijnlijk nog teruggeven en dan eventueel die MSI laptop kopen. Recht op een ander heb je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:23:
Dan weet je waar te beginnen.
Zij zagen toen ook absoluut niet hoe zij mij toen konden helpen, ik heb wel vaak aangedrongen hoor.
Maar jouw probleem was dan ook niet hun verantwoordelijkheid. Jij wilde dat zij jou een sterke laptop gingen lenen die voor hen dan niet meer nieuw verkoopbaar was. Dus dat is hen dan ook op geen enkele manier kwalijk te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 20:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Mijn advies zou ook zijn: als eerst het gesprek aangaan. Je hebt genoemd wat je wensen en eisen waren...
Dus heb ik mij tegen de verkoper uitgelegd dat ik een nieuwe laptop nodig had en specifiek waarvoor. Ik heb gevragen voor een laptop met een sterke Nvidia kaart (ik heb altijd Radeon kaarten gehad, Nvidia was dus nieuw voor mij) om zware programma's zoals 3DS Max en vooral Lumion te kunnen draaien.
...de verkoper heeft je een advies gegeven, jij hebt dat aangenomen en vervolgens blijkt dat (binnen redelijke termijn, neem ik aan) onvoldoende te zijn. Daarmee zou je op zijn minst moeten kunnen kijken naar een ander, sterker model. Het zou een stuk lastiger worden als je dat gesprek niet gehad zou hebben.

Hoe dan ook - en dat is al een paar keer voorbij gekomen: spreek met de verkoper of verkopende partij, leg bovenstaande uit en kijk hoever je kunt komen. Voor hetzelfde geldt is er niets aan de hand, erkennen ze dat het een niet-zo-handige actie was en wordt het notebook omgeruild.

[ Voor 21% gewijzigd door Bastiaan op 13-06-2015 22:37 . Reden: Kleine aanpassingen, in de tussentijd andere posts voorgekropen ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is dat ja, mijn probleem is hun verantwoordelijk niet.

Maar in ieder geval gaat het met deze niets worden. Indien er geen oplossing gevonden word kan ik hem nog altijd verkopen mischien. Ligt eraan wat ik ervoor krijg, maar dat word afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:10
Als je verkeerd bent voorgelicht en dat aannemelijk kan maken dan kan je hem gewoon teruggeven en je geld terug krijgen. Maar daarvoor moet je wel in gesprek gaan met de winkel.....

Volgende keer een desktop gebruiken voor je kritieke taken als er zoveel load op de hardware gelegd wordt, hardware vervangen is dan een stuk makkelijker.

[ Voor 30% gewijzigd door Ramon op 13-06-2015 22:56 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:55:
Als je verkeerd bent voorgelicht en dat aannemelijk kan maken dan kan je hem gewoon teruggeven en je geld terug krijgen. Maar daarvoor moet je wel in gesprek gaan met de winkel.....

Volgende keer een desktop gebruiken voor je kritieke taken als er zoveel load op de hardware gelegd wordt, hardware vervangen is dan een stuk makkelijker.
Tja, ik vraag een laptop om Lumion te kunnen draaien met een budget van 1500€. Heb ik er nu een die nog niet aan min. Specs voldoet.

Een desktop is voor mij geen mogelijkheid aangezien wij voor onze lessen zelf hardware moeten voorzien, dus ik moet thuis en op school kunnen tekenen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2015 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:58:
[...]

Tja, ik vraag een laptop om Lumion te kunnen draaien met een budget van 1500€. Heb ik er nu een die nog niet aan min. Specs voldoet.

Een desktop is voor mij geen mogelijkheid aangezien wij voor onze lessen zelf hardware moeten voorzien, dus ik moet thuis en op school kunnen tekenen.
Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat geen enkele verkoper van laptops weet wat Lumion is en welke hardware eisen daar voor nodig zijn. Hij heeft een krachtig model voorgesteld, jíj hebt 'm gekocht. Dat ie niet voldoet is volledig je eigen verantwoordelijkheid.
Maar buiten dat kan je altijd even je verhaal op een nette manier uitleggen, dat je 'm graag wil inwisselen voor dat andere model. Het feit dat je direct bij hen een andere afneemt kan in je voordeel werken daarbij. Maar gezien ie gebruikt is, hoeft de winkel 'm in principe niet zo terug te nemen.. wat niet meteen betekent dat er niets geregeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:21
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 20:48:

Wat mij ook stoort is als ik zelf nu wat onderzoek doe is dat voor diezelfde prijs van 1400EURO, er wel een laptop is die dat makkelijk aankan, namelijk een MSI.
Had je dat niet beter voor de aankoop kunnen doen?
Als je echt specifiek bepaalde software wilde gaan draaien had je mijn inziens ook wel iets beter je best kunnen doen naar het opzoeken van specs. De website van Lumion geeft een mooi lijstje met compatible GPU's weer, daaruit had je zelf ook wel kunnen halen welke hardware geschikt zou zijn.

(Les voor de volgende keer: Geloof niet zomaar de verkoper op z'n blauwe ogen. "Die heb ik zelf ook thuis" heb ik vaak genoeg gehoord ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 20:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

henri86 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 23:08:
[...]

Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat geen enkele verkoper van laptops weet wat Lumion is en welke hardware eisen daar voor nodig zijn. Hij heeft een krachtig model voorgesteld, jíj hebt 'm gekocht. Dat ie niet voldoet is volledig je eigen verantwoordelijkheid.
Nee, tuurlijk is dat niet volledig zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik ben met je eens dat TS van tevoren wat meer huiswerk had kunnen doen, maar de verkoper had ook kunnen zeggen dat hij niet weet welke specs de genoemde software vereist. Als het een echt betrokken verkoper was had hij dat zelfs kunnen opzoeken en wel een fatsoenlijke verkoop kunnen genereren, of op zijn minst een beter advies kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet kunnen vertrouwen op het advies als je een verkoper specifiek vraagt. Als die dan een aanbod doet terwijl hij aannames doet in plaats van het te checken of een voorbehoud in te bouwen, dan kan je hem daar gewoon op aanspreken.

Op basis van de vraag was een conform product hier een die dat kan draaien. Wat nu geleverd is is niet conform vraag. Simpelweg nonconformiteit dus. Verkoper moet in staat gesteld worden het geleverde alsnog conform te maken (geheugenuitbreiding? SSD?- ken de software niet).
Kan hij dat niet kan hij wellicht iets anders bieden. Lukt dat allemaal niet, dan kan de koper kiezen voor ontbinden, dus het gehele aankoopbedrag terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 01:05:
Je moet kunnen vertrouwen op het advies als je een verkoper specifiek vraagt. Als die dan een aanbod doet terwijl hij aannames doet in plaats van het te checken of een voorbehoud in te bouwen, dan kan je hem daar gewoon op aanspreken.

Op basis van de vraag was een conform product hier een die dat kan draaien. Wat nu geleverd is is niet conform vraag. Simpelweg nonconformiteit dus. Verkoper moet in staat gesteld worden het geleverde alsnog conform te maken (geheugenuitbreiding? SSD?- ken de software niet).
Kan hij dat niet kan hij wellicht iets anders bieden. Lukt dat allemaal niet, dan kan de koper kiezen voor ontbinden, dus het gehele aankoopbedrag terug.
Ik zou het daar nog niet direct op gooien. ts vroeg om een krachtige video kaart, en dat heeft hij gekregen. Echter met deze hele specifieke software is het niet volgens school voorwaarden, (minimale score). De software draait wel, maar is niet geheel snel. Dan had je de winkel moeten vragen welke score deze laptop zou halen. En dat kan een winkel gewoon niet weten, bij dergelijk specifieke software dien je dan mi ook zelf voor onderzoek te zorgen.

Maar goed, als je de winkel dit duidelijk uitlegt, en de laptop nog verkoopbaar is, willen ze deze warschijnlijk wel tergugnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:09
Bastiaan schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 23:24:
[...]

Nee, tuurlijk is dat niet volledig zijn eigen verantwoordelijkheid. Ik ben met je eens dat TS van tevoren wat meer huiswerk had kunnen doen, maar de verkoper had ook kunnen zeggen dat hij niet weet welke specs de genoemde software vereist. Als het een echt betrokken verkoper was had hij dat zelfs kunnen opzoeken en wel een fatsoenlijke verkoop kunnen genereren, of op zijn minst een beter advies kunnen geven.
Als er gezegd wordt, ik moet dit programma draaien en daar heb ik een krachtige videokaart voor nodig, dan kan de verkoper in principe niet meer doen dan een laptop met een krachtige videokaart aanbieden. De onderzoeksplicht of deze krachtig genoeg is ligt m.i. wel bij de koper. Natuurlijk kan dit samen met de verkoper uitgezocht worden, maar als daar verder niet naar gevraagd wordt....
Maargoed, geen idee wat er gezegd/besproken is. De specs van de vorige laptop waren nl ook bekend... Maar het klinkt als een 1 minuut paniek aankoop: "oh shit help ik heb een laptop nodig. Eentje met een krachtige videokaart. Deze? Oké, 1400 euro dan moet ie wel goed zijn. Ik koop 'm." 53 seconden later met die laptop de deur uit. In dat geval hoef je het de verkoper niet te verwijten hoor :P Is er uitgebreid gesproken over de eisen en wat exact nodig is, dan mag je het de verkoper aanrekenen idd. Maar het klinkt niet alsof dat het geval is.

[ Voor 5% gewijzigd door henri86 op 14-06-2015 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 18:26

@r!k

It is I, Leclerq

En even advocaat van de duivel spelen. Ts vroeg zelf om een laptop die dat programma kon draaien. Nou het draait volgens ts, het is alleen traag.

Daarnaast snap ik niet dat als je weet dat er zulke specifieke rosen zijn dat je niet even iets meer onderzoek naar de benodigde specs doet, kennelijk kan ts dat wel want hij heeft een msi gevonden die het wel zou moeten kunnen.

Enige optie die je wat mij betreft hebt is naar de winkel gaan, situatie uitleggen en hopen op coulance.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen onderschatten hier de consumentenbescherming en bekijken het niet juridisch maar als een Tweaker: ah, dat zoek je toch zo even uit?
Maar zo werkt het niet. Advies van verkoper geldt prima als onderzoek. Weet verkoper het niet moet hij het uitzoeken, een voorbehoud inbouwen of adviseren ergens anders heen te gaan.

Van wat ik lees, zijn specifiek de programma's genoemd. Dan kan je wijs doen dat het wel opstart, maar dat is niet wat TS redelijkerwijs had mogen verwachten. TS mag wel degelijk verwachten dat verkoper er zorg voor draagt dat zijn advies klopt. Doet hij een aanname door te denken 'zwaar is zwaar' dan neemt hij het risico dat zijn advies niet klopt.
Als expert (ja, zo wordt iemand die handelt vanuit beroep gezien, laten we de discussie over kennisniveau winkelmedewerkers niet voeren want die is niet relevant) behoort hij te weten hoe tot een goed advies te komen. Koper schakelt niet voor niets de hulp van een specialist in.

Ook als het mondeling is geweest, is het redelijk aannemelijk te maken. Er is daadwerkelijk een laptop nodig wegens defect. Er is een specifiek doel. De score wordt door het programma aangegeven als ruim onvoldoende. Daarnaast blijkt er achteraf dat er een laptop in de juiste prijsklasse is met de juiste specs.

Jurisich sta je in je recht dat ze het op moeten lossen. In de praktijk is de grootste winst over het algemeen te behalen door te beginnen met goed overleg. Als het zover moet komen, dan kan het recht altijd nog. Bedenk je dat je recht halen veel tijd en geld kan kosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2015 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthymushroom
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-10 23:15
De reactie van Floppus hierboven geeft exact aan hoe het juridisch in elkaar steekt. Ik heb hier dan ook helemaal niets aan toe te voegen.

Ik zou proberen het netjes te regelen met de winkel, als ze helemaal niets voor je willen doen kun je inderdaad de koop ontbinden op basis van non-conformiteit. Eventueel zou je kunnen kijken of ze zitten aangesloten bij een geschillencommissie.

[ Voor 0% gewijzigd door filthymushroom op 14-06-2015 10:09 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 12:38
Interessant verhaal! Hou ons op de hoogte als je straks een gesprek gehad hebt met de verkoper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mastermind schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:09:
Interessant verhaal! Hou ons op de hoogte als je straks een gesprek gehad hebt met de verkoper!
Zal ik doen hoor ;)

Dat zal wel voor morgen zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-08 19:39
@r!k schreef op zondag 14 juni 2015 @ 08:17:
En even advocaat van de duivel spelen. Ts vroeg zelf om een laptop die dat programma kon draaien. Nou het draait volgens ts, het is alleen traag.

Daarnaast snap ik niet dat als je weet dat er zulke specifieke rosen zijn dat je niet even iets meer onderzoek naar de benodigde specs doet, kennelijk kan ts dat wel want hij heeft een msi gevonden die het wel zou moeten kunnen.

Enige optie die je wat mij betreft hebt is naar de winkel gaan, situatie uitleggen en hopen op coulance.
Dit slaat uiteraard nergens op. Als je vraagt om een PC waar Battlefield Hardline op moet gaan draaien komt ook niemand aan met een laptop van 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:58:
[...]
Tja, ik vraag een laptop om Lumion te kunnen draaien [...]
Maar wtf is Lumion. Ik ken dat niet, hoor? Is dat algemene kennis die een verkoper wel moet hebben? Misschien zit daar de communicatiefout tussen jou en de verkoper. Misschien kun je beter uitleggen waar dus de zwaartepunten van de laptop moeten liggen: GPU en CPU (gok ik dus maar even). Maar misschien ook RAM. en dat accuduur minder van belang is?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 09:26:
Maar zo werkt het niet. Advies van verkoper geldt prima als onderzoek. Weet verkoper het niet moet hij het uitzoeken, een voorbehoud inbouwen of adviseren ergens anders heen te gaan.
En het grote probleem is, wij zijn er niet bijgeweest en weten niet wat de verkoper gezegd heeft...

De ts kan de programma's wel genoemd hebben, maar als de verkoper aangegeven heeft de programma's niet te kennen dan zit je redelijk vast, want dan heeft de verkoper zijn advies niet gebaseerd op de specifieke vraag van de ts maar op een algemene vraag en dat heeft hij dan kenbaar gemaakt in het gesprek.

Anders kan je namelijk de meest exotische vragen verzinnen en voldoet het advies nooit 100%.

Het is een 2-richtingsverkeer en niet enkel : klant vraagt iets dus dat moet in het advies zitten.
En hier zien we het maar vanuit 1 partij verteld.

Maar ontopic : Gewoon met de winkel in gesprek gaan. Zonder in 1e instantie te praten over rechten en plichten (dat veroorzaakt enkel maar hakken in het zand)
Maxjj4 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:20:
[...]

Dit slaat uiteraard nergens op. Als je vraagt om een PC waar Battlefield Hardline op moet gaan draaien komt ook niemand aan met een laptop van 300 euro.
Jouw voorbeeld slaat nergens op omdat jij de bedragen totaal verandert...
Maar om het binnen jouw voorbeeld te houden (als de klant dus een max-budget van 300 euro opgeeft want anders is het lage bedrag zinloos) dan moet de verkoper dus of met een laptop van 300 euro aankomen of met dat het niet kan. Meer mogelijkheden zijn er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:38
[...]

Nee, maar in dit geval kan er ik wel inkomen dat het zo gelopen is, ook al is het juridisch niet correct zoals floppus al aangeeft. Een normale verkoper in een consumenten winkel zal normaliter nooit een expert zijn op het gebied van zeer specifieke zakelijke software, zeker niet wanneer de systeemvereisten ook nog eens zijn opgesteld in een format wat niet standaard is in de software markt (bijna geen vendor heeft het over benchmark resultaten, maar zegt gewoon minimale vereisten is CPU: Type XXXX of hoger, GPU Type XXXX of hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Mensen onderschatten hier de consumentenbescherming en bekijken het niet juridisch maar als een Tweaker: ah, dat zoek je toch zo even uit?

Van wat ik lees, zijn specifiek de programma's genoemd. Dan kan je wijs doen dat het wel opstart, maar dat is niet wat TS redelijkerwijs had mogen verwachten. TS mag wel degelijk verwachten dat verkoper er zorg voor draagt dat zijn advies klopt. Doet hij een aanname door te denken 'zwaar is zwaar' dan neemt hij het risico dat zijn advies niet klopt.
Als expert (ja, zo wordt iemand die handelt vanuit beroep gezien, laten we de discussie over kennisniveau winkelmedewerkers niet voeren want die is niet relevant) behoort hij te weten hoe tot een goed advies te komen. Koper schakelt niet voor niets de hulp van een specialist in.

Ook als het mondeling is geweest, is het redelijk aannemelijk te maken. Er is daadwerkelijk een laptop nodig wegens defect. Er is een specifiek doel. De score wordt door het programma aangegeven als ruim onvoldoende. Daarnaast blijkt er achteraf dat er een laptop in de juiste prijsklasse is met de juiste specs.

Jurisich sta je in je recht dat ze het op moeten lossen. In de praktijk is de grootste winst over het algemeen te behalen door te beginnen met goed overleg. Als het zover moet komen, dan kan het recht altijd nog. Bedenk je dat je recht halen veel tijd en geld kan kosten.
In dit geval kan je afvragen of de ts niet zelf al genoeg wist over wat hij wilde of in ieder geval had moeten weten. Er rust ook een onderzoeksplicht bij de koper. Daarnaast is in dit geval niet overduidelijk wat de ts duidelijk heeft gemaakt aan de verkoper, over wat de eisen echt waren. We hebben hier 1 kant van het verhaal en dat is gekleurd. Dus je kan de verwachting van ts niet duidelijk stellen, als niet duidelijk is wat precies geuit is naar de verkoper (en dan de informatie achteraf weg laten). Nonconformiteit is dus nog maar de vraag, als jurist. Jij gaat wel heel snel over op dat het verhaal van de consument waar is. Waar je het nog op kan gooien is het juridische Dwaling. Een verkeerde voorstelling van zaken van beide kanten. Als het wel duidelijk was geweest, dan was de koop waarschijnlijk niet tot stand gekomen.

Waar ik het wel mee eens ben is dat je het beste op een normale manier in gesprek kan gaan, zonder met rechten te gaan gooien. Als dat niet werkt, kan je altijd nog de druk wat opvoeren dat het allemaal niet zo gelopen is als zou moeten, van hun kant.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Room42 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:25:
[...]

Maar wtf is Lumion. Ik ken dat niet, hoor? Is dat algemene kennis die een verkoper wel moet hebben? Misschien zit daar de communicatiefout tussen jou en de verkoper. Misschien kun je beter uitleggen waar dus de zwaartepunten van de laptop moeten liggen: GPU en CPU (gok ik dus maar even). Maar misschien ook RAM. en dat accuduur minder van belang is?
Dat is idd wat ik me ook zit af te vragen, ik zie in de TS het beginnen over allemaal zware programma's en uiteindelijk werkt alleen Lumion niet, werken de andere zware programma's wel goed dan?

Want ik kan me zo voorstellen dat een verkoper zegt : Lumion ken ik niet, maar de rest kan hier goed op draaien. Wil je ook nog een lange accuduur (gemiddelde klant : Uiteraard).

Wellicht dat die MSI wel goed werkt voor Lumion, maar weer slechter voor je andere zware programma's, wat dan? Dan valt er bijna geen goed advies te geven (binnen die prijsklasse) want er moeten keuzes gemaakt worden dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
Gomez12 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:30:
[...]

[...]

Jouw voorbeeld slaat nergens op omdat jij de bedragen totaal verandert...
Maar om het binnen jouw voorbeeld te houden (als de klant dus een max-budget van 300 euro opgeeft want anders is het lage bedrag zinloos) dan moet de verkoper dus of met een laptop van 300 euro aankomen of met dat het niet kan. Meer mogelijkheden zijn er niet.
Met 300 euro maak ik dus duidelijk dat de specs veel minder zijn dan je verwacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:36:
[...]

Dat is idd wat ik me ook zit af te vragen, ik zie in de TS het beginnen over allemaal zware programma's en uiteindelijk werkt alleen Lumion niet, werken de andere zware programma's wel goed dan?

Want ik kan me zo voorstellen dat een verkoper zegt : Lumion ken ik niet, maar de rest kan hier goed op draaien. Wil je ook nog een lange accuduur (gemiddelde klant : Uiteraard).

Wellicht dat die MSI wel goed werkt voor Lumion, maar weer slechter voor je andere zware programma's, wat dan? Dan valt er bijna geen goed advies te geven (binnen die prijsklasse) want er moeten keuzes gemaakt worden dan.
Die andere programma's werken wel goed, vergeleken met mijn vorige laptop toch al zeker dan.

Ik kan zo als ik elke laptop bekijk ook niet weten hoe goed die elke programma draait, elke heeft een andere processor in combinatie met een andere videokaart. Dan is er die SSD nog waar ik niet alles over ken. En wie weet wat is er zo nog allemaal.

Ik kan dus ook moeilijk alle laptops uit liggen proberen. Ik heb er toen dus voor gekozen beroep te doen op de verkoper om mij een laptop aan te bevelen die dat, dat en dat moet draaien.

De verkoper is zeker van zijn stuk doet zijn verhaal en raad mij deze HP aan, ik heb een aannemelijk budget en de verkoper weet waar hij mee bezig is en ik vertouw hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het klopt dat we maar een kant van het verhaal zien. Helaas.

Het argument dat de verkoper niet alle software kan kennen is niet relevant. Als de koper er om vraagt kan verkoper kiezen dat uit te zoeken of niet. Maar een aanname doen betekent een risico nemen. Dat er een laptop met sowieso betere kaart - ook voor de andere progs - beschikbaar is binnen zelfde budget maakt het sowieso twijfelachtig of het beste advies gegeven is. Ook dat zijn omstandigheden die mee kunnen wegen.

Omdat er blijkbaar nog steeds mensen naar de onderzoeksplicht van koper wijzen nogmaals: aan het advies van verkoper mag koper niet hoeven twijfelen, waarmee vragen om een laptop voor heel specifieke applicaties dus precies het voldoen aan die verplichting is. Koper was zich bewust van specifiek gebruik, en vraagt daar specifiek advies over.
Bij herhaling: dat verkoper daar geen kennis over had is grond temeer om geen aanbeveling te doen. Of vinden mensen hier het normaal om op het werk vragen van buiten hun kennisgebied zonder boe of ba af te handelen? Nee, dan zoek je het uit, draag je het over. Verkoper had kunnen kiezen dat te doen, of koper te vertellen elders heen te gaan.

Ik hoop dat dat zo wat duidelijker is, want er is helemaal geen grijs gebied in deze kwestie. Zelfs niet als er enkel naar 'zware grafische applicaties' was verwezen in dit geval omdat er blijkbaar een betere keuze in dezelfde prijsklasse was. Gezien het specifieke gebruik, en er blijkbaar wel iets in zwaardere richting is aangeboden, is het vrij onaannemelijk dat koper geen specifieke wense kenbaar heeft gemaakt.

Dus;
- advies verkoper mag koper als voldoende onderzoek voor zijn zaak zien
- verkoper wordt als specialist geacht correct in te kunnen schatten of uit te zoeken wat nodig is
- consumentenbescherming gaat in basis uit van bescherming van de zwakke partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Let wel op: het gaat om Belgie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:33:
Dat er een laptop met sowieso betere kaart - ook voor de andere progs - beschikbaar is binnen zelfde budget maakt het sowieso twijfelachtig of het beste advies gegeven is.
Er is bijna nooit 1 beste advies, er is enkel een afweging van factoren.

Nogmaals, we weten niet hoe de TS de vraag gesteld heeft, ik lees alleen wel dat hij niet enkel voor dat ene prog zijn laptop gekocht heeft.
Oftewel als de TS 85 eisen neerlegt en voor 84 vd 85 is het een betere laptop, dan kan je je idd gaan focussen op enkel wens 85 en zeggen dat het daarvoor niet het beste advies was, maar wellicht wel het beste advies voor het totaalpakket aan wensen.

Als de verkoper alles uitgezocht had voor het programma Lumion en daarvoor de beste laptop had aangeboden en TS had geklaagd dat 3D-Studio Max niet lekker werkte (of bijv dat de accu maar een half uur meegaat of .. of ...) dan was het zeker daarom weer niet de beste keuze geweest.
Een laptop blijft een concessie op vele onderdelen.

Ik vermoed bijv dat de verkoper heeft gevraagd of accuduur belangrijk was. Als de TS daarop ja heeft gezegd dan is het een minnetje voor de MSI en een plusje voor de HP. Enzovoort enzovoort. Ik weet niet wat er besproken is, dus ik vind het een gevaarlijke uitspraak "twijfelachtig of het beste advies gegeven is".
De enige basis waarop je die bewering momenteel maakt is 20/20 hindsight op basis van de woorden van de koper.
Omdat er blijkbaar nog steeds mensen naar de onderzoeksplicht van koper wijzen nogmaals: aan het advies van verkoper mag koper niet hoeven twijfelen, waarmee vragen om een laptop voor heel specifieke applicaties dus precies het voldoen aan die verplichting is. Koper was zich bewust van specifiek gebruik, en vraagt daar specifiek advies over.
Als je het toch zo goed weet, wat is er exact gevraagd aan de verkoper? Want de vraagstelling ging niet enkel om Lumion alhoewel jij het nu wel zo probeert te laten lijken.
Dus benoem het exacte eisenplaatje maar zoals de koper dat tegen verkoper heeft aangehouden, daarna valt pas te zeggen of het goed advies was of niet.
Ik hoop dat dat zo wat duidelijker is, want er is helemaal geen grijs gebied in deze kwestie. Zelfs niet als er enkel naar 'zware grafische applicaties' was verwezen in dit geval omdat er blijkbaar een betere keuze in dezelfde prijsklasse was. Gezien het specifieke gebruik, en er blijkbaar wel iets in zwaardere richting is aangeboden, is het vrij onaannemelijk dat koper geen specifieke wense kenbaar heeft gemaakt.
Ik zou zeggen benoem het exacte eisenplaatje maar eens waar koper en verkoper overeenstemming over hebben gekregen. Zit daar bijv ook accuduur bij dan is huidige laptop weer beter dan MSI.

En als jij glashard durft te beweren dat er geen grijs gebied is, dan moet je het exacte eisenplaatje kennen dus geef het dan ook maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

[...]

Bedankt voor je uiterst correct geformuleerde en tevens gefundeerde tegenreactie....

TS, andere vraag, hoe lang heb je de laptop inmiddels in bezit? Ik maak uit het verhaal op dat dit al een week is, ben je al teruggeweest bij de winkel hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@r!k schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:10:
[...]

Bedankt voor je uiterst correct geformuleerde en tevens gefundeerde tegenreactie....

TS, andere vraag, hoe lang heb je de laptop inmiddels in bezit? Ik maak uit het verhaal op dat dit al een week is, ben je al teruggeweest bij de winkel hiermee?
Sinds vorige week donderdag (04/06/2015), en nee nog niet. Ik heb het programma donderdag
(11/06/2015) pas kunnen installeren omdat een leerkracht van mij in bezit is van dat programma.

Wij gebruiken niet de demo van Lumion omdat je daar niets in kan opslaan. |:(
Dus kon ik dat niet zomaar downloaden als je begrijpt :)

En nee ik ben nog niet terug naar de winkel geweest, ik wou het dus eerst ook op dit forum zetten om verschillende reacties te horen.

Omdat ik weet in wat voor situatie ik de laptop gekocht heb, en hoe. Ik wil niet zomaar komen aanwalsen in de winkel, en een andere laptop te eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:18:
[...]

Sinds vorige week donderdag (04/06/2015), en nee nog niet. Ik heb het programma donderdag
(11/06/2015) pas kunnen installeren omdat een leerkracht van mij in bezit is van dat programma.

Wij gebruiken niet de demo van Lumion omdat je daar niets in kan opslaan. |:(
Dus kon ik dat niet zomaar downloaden als je begrijpt :)

En nee ik ben nog niet terug naar de winkel geweest, ik wou het dus eerst ook op dit forum zetten om verschillende reacties te horen.

Omdat ik weet in wat voor situatie ik de laptop gekocht heb, en hoe. Ik wil niet zomaar komen aanwalsen in de winkel, en een andere laptop te eisen.
Ik zou dan wel nu zo snel mogelijk contact met ze op gaan nemen, hoe langer je wacht des te lastiger het wordt. Succes ermee in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@r!k schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:23:
[...]

Ik zou dan wel nu zo snel mogelijk contact met ze op gaan nemen, hoe langer je wacht des te lastiger het wordt. Succes ermee in ieder geval.
Daarbij dank, maar ik heb het er liever eerst persoonlijk met ze over, dat ik de verkoper zelf ook nog kan spreken. In plaats van over de telefoon, dus het zal voor morgen zijn.

Ik mag het ze het wel niet kwalijk nemen als ze me niet kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Ik denk dat de vraagstelling en eisen van TS inderdaad ook belangrijk zijn om de juistheid van het advies te kunnen bepalen.

Stel dat TS gezegt heeft "ik heb vandaag een andere laptop nodig, welke applicatie xx en yy moet kunnen draaien, welke kunnen jullie adviseren", dan is dat natuurlijk anders dan "kun je de beste laptop adviseren voor applicatie xx en yy, ik wil best een week wachten qua levertijd". Dat die MSI nu op voorraad is, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat deze ten tijde van de koop ook op voorraad was, dat dat er sowieso een laptop in die prijsklasse en specs op voorraad was. En als direct meenemen een zeer belangrijk argument voor TS is geweest kan ik me voorstellen dat de verschillende opties in de winkel ook beperkt zijn geweest (de meeste winkels die ik ken houden geen grote voorraden aan van laptops in het performance segment omdat er relatief weinig vraag naar is, en de risico's aanzienlijk qua waardedaling e.d. wanneer ze niet verkocht worden binnen een bepaalde tijd). Neemt niet weg dat het beste advies dan mogelijk geweest zou zijn geen laptop te kopen op dat moment.

Verder zie je inderdaad dat de MSI qua CPU en GPU wat sterker is, maar bijv. de HP op het gebied van storage performance (SSD aanwezig) flink sterker is, wat vaak ook niet onbelangrijk is voor zware applicaties.

Ik denk dat ook dat in de basis hetgeen dat floppus aangeeft duidelijk en juist is, maar dat de juistheid van het advies in deze niet 100% vastgesteld kan worden tot duidelijk is wat de koper exact gevraagd heeft, en wat de verkoper exact geantwoord heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennism op 14-06-2015 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjj4
@r!k schreef op zondag 14 juni 2015 @ 14:10:
[...]

Dat noem je een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

henri86 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 23:08:
[...]

Maar buiten dat kan je altijd even je verhaal op een nette manier uitleggen, dat je 'm graag wil inwisselen voor dat andere model. Het feit dat je direct bij hen een andere afneemt kan in je voordeel werken daarbij. Maar gezien ie gebruikt is, hoeft de winkel 'm in principe niet zo terug te nemen.. wat niet meteen betekent dat er niets geregeld kan worden.
Ik ben verkoper en weet wel degelijk wat Lumion is (oom is architect dus logisch). Eigenlijk is het alleen zo dat niemand er naar vraagt want meestal willen mensen gewoon een snelle laptop die niet vastloopt. ;)
Zoals in een van de comments hierboven wordt gezegd is het inderdaad waar dat de meeste verkopers geen techneuten zijn. Bijna altijd hoor ik om mij heen "i3 is niet zo goed, u kunt beter voor een i7 gaan. Dan weet u zeker dat uw laptop tijdens het internet etc. niet zal vastlopen." Als je er wat van af weet dan weet je dat je met een degelijke i3 gewoon goed kunt internet en een i7 de zwaarste overkill daarvoor is die er bestaat.

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
caesar1000 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 15:16:
[...]

Ik ben verkoper en weet wel degelijk wat Lumion is (oom is architect dus logisch). Eigenlijk is het alleen zo dat niemand er naar vraagt want meestal willen mensen gewoon een snelle laptop die niet vastloopt. ;)
Zoals in een van de comments hierboven wordt gezegd is het inderdaad waar dat de meeste verkopers geen techneuten zijn. Bijna altijd hoor ik om mij heen "i3 is niet zo goed, u kunt beter voor een i7 gaan. Dan weet u zeker dat uw laptop tijdens het internet etc. niet zal vastlopen." Als je er wat van af weet dan weet je dat je met een degelijke i3 gewoon goed kunt internet en een i7 de zwaarste overkill daarvoor is die er bestaat.
Mag ik vragen wat zou jij doen moest je nu in de schoenen staan van deze verkoper?
Er komt iemand af met zo'n vervelende situatie als mij.

Daar mag je van mij nu eens je eerlijkste antwoord op geven als je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-10 19:27

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:23:
[...]

Mijn oude heb ik bewust uiteindelijk niet laten maken, reparatiekost ging over de 300 euro. Omdat hij zonder videokaart ook nog werkt, kan gewoon nog op het internet enzo tegen wel een vrij tragere snelheid.

En de aankoop van deze laptop zag ik toen meer als een paniek/noodoplossing.

Verbrande videokaarten, laptop werkt nog wel maar is langzamer op het internet?!
Ik zie geen connectie.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Frozen schreef op zondag 14 juni 2015 @ 15:27:
[...]

Verbrande videokaarten, laptop werkt nog wel maar is langzamer op het internet?!
Ik zie geen connectie.
Jep, sorry dat ik daar geen helder zuivere uitleg voor heb. Ik ken daar zelf gewoonweg niet genoeg voor, ik weet wel dat 1 of 2 videokaarten zijn verbrand, dat het moederbord er ook mee uit moest aangezien een van de kaarten er aan vast hing.

Enja, die laptop is niet gemaakt maar gaat wel op het internet. Programma's zoals AutoCad en weet ik nog wat start hij niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:55

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

vga onboard (in cpu) en een zwaardere gfx :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kan je wijs doen dat het wel opstart, maar dat is niet wat TS redelijkerwijs had mogen verwachten.
Je weet niet meer dan wij, het kan heel goed zijn dat de software meer dan prima draait. Maar dat de school gewoon hele hoge eisen stelt. Een gemiddelde gamelaptop bijv, kan prima gta 5 spelen, maar niet op de hoogste settings. Dan had ts moeten vragen welke minimale score deze laptop zou halen bij bovengenoemde programmas. Als de fabrikant een minimale co figuratie aanraad, en de laptop daaraan voldoet, is dat gewoon voldoende. dat een derde partij als een school dan hogere eisen stelt, tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 13:42:
[...]

Als je het toch zo goed weet, en meer van dat soort aanvallen.
Sorry, heb ik je iets misdaan? Dat mag wel even een paar tandjes minder... Ik ga het niet blijven uitleggen.

Er wordt hier gewoon ver overschat wat de onderzoeksplicht in dient te houden. Andere informatie dan van TS, die bevestigt inderdaad specifieke programma's te hebben aangegeven, is er niet en dat is jammer. Als hij de zaak hier verdraait dan krijgt hij simpelweg geen duidelijk antwoord, en dus één die niet toepasbaar is. Dat is zijn eigen probleem in zo'n geval. We kunnen de zaak slechts beschouwen die door betrokkene(n) wordt gegeven. Juist het stellen van allerlei vraagtekens bij dat verhaal heeft helemaal geen zin anders dan aangeven dat het de eigen positie aantast, want dan voeg je zelf een grijs gebied erbij waarvoor zelfs niet één bron is.

Ja maar als, het kan heel goed zijn, we weten niet wat de precieze woorden waren. Allemaal waar. Nogmaals, als TS dingen niet inbrengt zoals het is, dan heeft hij daar zichzelf mee. Net zoals een lulverhaal tegen je advocaat vertellen. Dat er allerlei dingen bijverzonnen worden genereert echter alleen maar ruis waardoor het nóg onduidelijker wordt...
gambieter schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:41:
Let wel op: het gaat om Belgie :)
Dit is Europees geregeld. Er wordt veel tegen Europa geageerd, maar dingen zoals consumentenrecht zijn toch wel een hele verbetering :)
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 16:13:
[...]

Je weet niet meer dan wij, het kan heel goed zijn dat de software meer dan prima draait. Maar dat de school gewoon hele hoge eisen stelt. Een gemiddelde gamelaptop bijv, kan prima gta 5 spelen, maar niet op de hoogste settings. Dan had ts moeten vragen welke minimale score deze laptop zou halen bij bovengenoemde programmas. Als de fabrikant een minimale co figuratie aanraad, en de laptop daaraan voldoet, is dat gewoon voldoende. dat een derde partij als een school dan hogere eisen stelt, tja.
Even ervan uitgaande dat Lumion specifiek is genoemd als doel door koper, zoals wel is af te leiden uit het gezegde zover:
"De minimum specs voor Lumion voor de videokaart zijn 2000PassMark Points, mijn videokaart heeft er maar 1400, ik kan het programma ook maar draaien op 17 of net iets meer FPS. "
Dit zijn de specificaties van de software, niet van de school.
http://lumion3d.com/faq/#hardware

Een snelle google levert het binnen 5 seconden de eisen (op diezelfde pagina), wat de verkoper dus ook weer geen uren had gekost. Ze hebben zelfs een concrete lijst staan direct op de site.
https://www.google.nl/sea...cr&ei=tph9VcWgM8L2UvLYglg

Daarmee heb je heel snel een handvat. In 5 seconden extra heb je ook onafhankelijk de passmark van de 850M:
https://www.google.nl/sea...cr&ei=JZl9VeaIN4j3UITcghA

Om voor te zijn dat TS dat dan had moeten doen: die geeft al aan geen expert te zijn. Daarom gaat hij naar een verkoper voor advies. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 16:59:
[...]

Daarmee heb je heel snel een handvat. In 5 seconden extra heb je ook onafhankelijk de passmark van de 850M:
https://www.google.nl/sea...cr&ei=JZl9VeaIN4j3UITcghA
Er dient natuurlijk wel rekening mee gehouden te worden dat de passmark score ook afhankelijk lijkt te zijn van de rest van het system, en deze 1400 slechts een gemiddelde score is (en mogelijk ook afhankelijk van speciale settings / profiel tijdens het uitvoeren van passmark, die helaas niet gepubliceerd worden, ik ken de benchmark niet goed genoeg om dat zeker te weten). Wel kan ik bijv. na een paar minuten zoeken een Passmark score van een GTX 850M vinden, die qua graphics ruim boven de 2000 zit. Zie: https://www.passmark.com/...isplay.php?id=42391465405 en zo zijn er vast meer voorbeelden. Dat het per definitie duidelijk te stellen is dat de GTX 850 met de juiste verdere hardware niet kan voldoen voor lumion zou ik dan ook niet durven stellen.

Ik denk dat TS er dan ook slim aan doet wanneer hij het Passmark argument wil gebruiken om zijn eigen systeem te checken met Passmark (met de laatste Nvidia drivers e.d.), zodat in ieder geval duidelijk is of met zijn specifieke hardware die 2000 wel of niet gehaald wordt. Zodat mocht het tot een geschil komen de verkoperde partij dit niet kan doen en dat dan ineens blijkt dat de score van 2000 op dit specifieke apparaat wel gehaald kan worden.

Wel is de passmark score van 2000 wel onderdeel van de minimale benodigde vereisten, bij de aanbevolen systeem eisen vereisen ze zelfs 6000 punten, wat op 1 na (de GTX 980M) geen enkele mobiele GPU lijkt te halen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 14-06-2015 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 16:59
TS heeft de laptop minder dan 14 dagen in bezit, dus gewoon retour doen obv wet koop op afstand.

Je hebt tot nu toe je software erop gezet om te testen of dat werkt. Daar is de WKOA precies voor, kijken of het product wat voor je is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimiferrari
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:10
Alleen heeft de TS zijn laptop in een winkel gekocht volgens mij. Daar geld de WKOA niet voor natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royenroy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 07:39
Ik sta zelf in een winkel. Je kan het in de winkel gooien op een 'goh, ik heb de laptop gekocht om programma x mee te draaien. In de winkel werd mij door de verkoper (naam staat vaak op de factuur) vertelt dat het programma probleemloos zou draaien. Nou probeerde ik het gister te draaien, en het werkt te traag om mee te werken. Het liefst zou ik mijn model dus omruilen voor een sterkere.' In dit soort gesprekken moet je vooral rustig blijven - het escaleren heeft geen nut en het maakt het alleen maar moeilijker om je zin te krijgen. Als ze je afwijzen, blijf aanhouden op een vriendelijke doch aandringende manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:21
hjkv schreef op zondag 14 juni 2015 @ 20:35:
TS heeft de laptop minder dan 14 dagen in bezit, dus gewoon retour doen obv wet koop op afstand.

Je hebt tot nu toe je software erop gezet om te testen of dat werkt. Daar is de WKOA precies voor, kijken of het product wat voor je is.
Volgens mij is de WKOA juist op dit punt onlangs aangepast.
Eventjes je waren testen zit er niet meer zomaar in, je mag bij internetbestellingen hetzelfde testen als je bijvoorbeeld in een winkel zelf kan. (Je eigen software installeren op een model in de winkel lijkt mij nogal not-done ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Misschien moet je even lezen wat Floppus heeft neergezet in dit topic....

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 20:09
Ik ben misschien wel een ander soort koper maar ik heb altijd een studietijd van op zijn minst een paar uur tot een paar dagen voordat ik een product aanschaf van meer dan 150 euro (vaak zelfs voor minder).

Heb ik daar niet de tijd voor dan probeer ik iemand te vinden (via fora of in kennisenkring die daar wel verstand van heeft). Ik snap de impuls aankoop in verband met de school stress.

Maar veel opleidingen hebben vaak computers aanwezig waarop studenten werk kunnen voltooien, zeker als deze zelf geen geschikte computer tot hun beschikking hebben.

Hier op de uni kan ik zelfs macbook pro's of workstations lenen voor bepaalde vakken/onderzoeken of gelicenseerde software gebruiken op pc's die het aankunnen.

Verder denk ik dat je met een rustig gesprek in de winkel de zaak goed kan rechtrekken. (Ga niet rond lunchtijd of na 16:00).
Ik ben blij dat jullie mij snel geholpen hebben toen ik met het vraagstuk zat van een nieuwe computer echter voldoet hij niet volledig aan het gebruikerscenario dat ik had omschreven. Jullie bieden een model aan van een vergelijkbare prijsklasse die veel beter bij mijn gebruik past. Wat zijn de mogelijkheden?

Lijkt me stug dat ze hier niet op in zullen gaan, zeker aangezien de marge op een 1400 euro product geen kattepis is. Je hebt het hier niet over een muis van 5 euro.

Success

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ik ben wel benieuwd naar de specs van je oude laptop aangezien je deze snel moest vervangen.

Werkte het allemaal veel vloeiender op de oude machine of had je gewoon verwacht dat het op de nieuwe allemaal veel beter zou draaien? Dit lijkt me ook nog wel van belang om het advies van de verkoper op waarde te beoordelen.

Immers de verkoper wist dat je een vervanger zocht voor de oude omdat die kapot was (niet omdat die niet performde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caesar1000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 03-01-2024

caesar1000

U want some?

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 15:24:
[...]

Mag ik vragen wat zou jij doen moest je nu in de schoenen staan van deze verkoper?
Er komt iemand af met zo'n vervelende situatie als mij.

Daar mag je van mij nu eens je eerlijkste antwoord op geven als je wilt :)
Nou om eerlijk te zijn ligt het ten eerste een beetje aan de winkel waar je het koopt. Zo kan ik mij voorstellen dat een webshop als Coolblue met haar best wel heel goede service eerst duidelijke uitleg zal vragen en daarna het een kans geeft. Het kan ook gebeuren dat de winkel waar jij het hebt gewoon heel stug is en zegt dat je met de aankoop en het aan nemen van het advies zelf het ook moest weten. Ik zou zelf eerst even alles duidelijk laten maken en kijken wat het probleem is om daarna tot een redelijke oplossing te komen. Probeer niet al (teveel) te zelfverzekerd over te komen want dan krijgt de verkoper het gevoel dat jij hem even de les zal lezen en spreekt hij alles tegen. Gewoon rustig en duidelijk het probleem voorleggen en ze eraan herinneren dat het hun verkoper was die zei dat de laptop daarvoor geschikt was en dat nu dus niet het geval is.

Het ligt simpelweg heel erg aan de marktstrategie van een winkel. Is de winkel heel erg gericht op service dan zal je sneller hem kunnen inruilen dan bij winkels waar ze er gewoon niet aan beginnen. Als verkoper volg je deze strategie (bv. dus zoveel mogelijk verkopen, of echt gebruikmakende van je kennis iemand tot de verkoop over laten gaan waarbij de klant koning is). Ik kan dus niet precies zeggen wat de verkoper bij de desbetreffende winkel zal zeggen. :>

[ Voor 12% gewijzigd door caesar1000 op 15-06-2015 10:53 ]

She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride KTM"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Flapperbol schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:28:
[...]

Volgens mij is de WKOA juist op dit punt onlangs aangepast.
Eventjes je waren testen zit er niet meer zomaar in, je mag bij internetbestellingen hetzelfde testen als je bijvoorbeeld in een winkel zelf kan. (Je eigen software installeren op een model in de winkel lijkt mij nogal not-done ;) )
Dat zal per winkel verschillend zijn. Toen ik in de winkel heb ik ook wel eens klanten gehad die vroegen of programma X zou draaien op een laptop Y. Vaak geen probleem om dat te vragen of ze het cdtje / usb stick konden meenemen en dan gewoon instaleren. Stukje extra service en dan voorkom je dit soort dingen. Maar ik kan ook begrijpen dat bepaalde winkels daar geen zin / tijd voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ten eerste wil ik iedereen bedanken die de tijd heeft genomen zijn mening/ reactie hier te willen neerschrijven.

Ik ben net terug van de winkel, ik ben daar niet een nieuwe laptop gaan eisen. Ik heb rustig en vriendelijk mijn situatie daar uitgelegd.

Ze zijn daar ook vriendelijk op ingegaan, hebben eens naar mijn laptop gekeken en vonden het raar dat ik een laptop had meegekregen met een wat blijkbaar een ultra low voltage processor is.
Ze waren zich nog wel goed bewust wat mijn eisen waren voor een nieuwe laptop, en hebben ze mij verteld dat de verkoper mogelijk niet wist dat het blijkbaar om een laptop met ulv processor ging.

Daarna hebben ze ook zelf aangeboden de laptop terug te nemen, en dat ik zonder meerprijs de huidige voor een nieuwe mocht inruilen. Wat waarschijnlijk een MSI zal worden, die daar dus wel op voorraad lag.

Zo beschouw ik dit ook als afgerond, en zie ik dit wel als een les altijd voldoende onderzoek te verichten. En dat er ook een deel kwaad in mijn schoenen steekt, maar zo zie je maar dat goeie service bij veel winkels nog altijd zeer belangrijk blijft.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2015 13:57 . Reden: typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• owner01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-10 16:21
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:56:
Beste tweakers, ten eerste wil ik iedereen bedanken die de tijd heeft genomen zijn mening/ reactie hier te willen neerschrijven.

Ik ben net terug van de winkel, ik ben daar niet een nieuwe laptop gaan eisen. Ik heb rustig en vriendelijk mijn situatie daar uitgelegd.

Ze zijn daar ook vriendelijk op ingegaan, hebben eens naar mijn laptop gekeken en vonden het raar dat ik een laptop had meegekregen met een wat blijkbaar een ultra low voltage processor is.
Ze waren zich nog wel goed bewust wat mijn eisen waren voor een nieuwe laptop, en hebben ze mij verteld dat de verkoper mogelijk niet wist dat het blijkbaar om een laptop met ulv processor ging.

Daarna hebben ze ook zelf aangeboden de laptop terug te nemen, en dat ik zonder meerprijs de huidige voor een nieuwe mocht inruilen. Wat waarschijnlijk een MSI zal worden, die daar dus wel op voorraad lag.

Zo beschouw ik dit ook als afgerond, en zie ik dit wel als een les altijd voldoende onderzoek te verichten. En dat er ook een deel kwaad in mijn schoenen steekt, maar zo zie je maar dat goeie service bij veel winkels nog altijd zeer belangrijk blijft.
Heel netjes opgelost en dat ze ook echt zelf de fout toegeven zo zie je maar veel stress om niks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top d:)b

Mooi voorbeeld van hoe het ook kan. Laten we hopen dat we het vaker gaan zien - van zowel winkels als kopers. Het is een beetje een Catch-22; als je de dialoog goed wil kunnen voeren is het handig je rechten te kennen, en je rechten kennen is pas echt relevant als je er samen niet meer uit komt. Laten we het erop houden dat kennis nooit weggegooid is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 20:09
Heel erg fijn voor je.

Weet ook dat er een 24 uur tweakers forum beschikbaar is voor inzicht in nieuwe aankopen.

Success met de studie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Heel mooi geregeld, maar 1 ding snap ik nog niet helemaal...
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:56:
Hoezo waarschijnlijk? Ik neem toch aan dat je hem direct meekreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gomez12 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:13:
Heel mooi geregeld, maar 1 ding snap ik nog niet helemaal...

[...]

Hoezo waarschijnlijk? Ik neem toch aan dat je hem direct meekreeg?
Omdat ik de originele verpakking nog niet bij had, het aankoop bewijs,...

Ik heb dat ook bewust gedaan omdat ik niet de indruk wou opwekken van hey, er is iets mis met mijn laptop maar neem voor alle zekerheid al alle verpakking, etc... mee voor het geval ik hem al meteen mag inruilen.

Als je begrijpt wat ik bedoel ;) Ik wou starten met een duidelijk gesprek, zien wat zij zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Nette oplossing van de winkel.

@TS, als je voor de MSI gaat, zou ik zeker even checken of er een versie is met SSD, of de MSI laten uitbreiden met een SSD anders ga je na 2 weken met een laptop met SSD gespeeld te hebben je toch wel heel snel ergeren aan de traagheid van een traditionele HDD :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dennism schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:37:
Nette oplossing van de winkel.

@TS, als je voor de MSI gaat, zou ik zeker even checken of er een versie is met SSD, of de MSI laten uitbreiden met een SSD anders ga je na 2 weken met een laptop met SSD gespeeld te hebben je toch wel heel snel ergeren aan de traagheid van een traditionele HDD :)
Tja ik ken er nu eenmaal niet veel maar hartstikke bedankt zal het zeker eens vragen!

Dit is het model dat ik er normaal voor laat inruilen.

http://www.webstore.be/product/gt70-17-3-i7-4800mq-8gb-1tb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 22:05
Mooie snelle laptop! Hou er wel rekening mee dat hij 4kg(!) is. En dan komt er nog een powerbrick bij. Als je hem vaak mee naar school meeneemt kan dat een reden zijn om toch een andere te kiezen. De specificaties zijn overigens wel monsterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:10
.

Is al opgelost... beetje laat dus

[ Voor 92% gewijzigd door loki504 op 16-06-2015 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
loki504 schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 07:37:
Maar waarom heb je hem niet binnen de x dagen terug gebracht? Gewoon binnen de 14 dagen terug brengen. Als mijn laptop uiteindelijk niet aan de eisen voldoed hebben ze hem die zelfde dan wel de volgende dag terug. En heb er nooit problemen mee. Regels tegenwordig zijn zo gunstig voor consumenten.
Omdat het hier geen gevalletje WKOA was, bij fysieke winkels is retouren binnen 14 dagen geen recht enkel bij Webwinkels. Grote ketens geven vaak trouwens wel de mogelijkheid, al kunnen er voorwaarden aanzitten (ongeopende verpakking bijv.). Bij kleinere zaken is dit vaak lastiger zeker bij dure apparaten en zullen ze het vaak niet toestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-10 17:44
Room42 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 11:25:
[...]

Nee dat is zeker niet algemene kennis die de verkoper moet hebben, de verkoper moet wel enige kennis van Google hebben.
Indien de verkoper 1 min de tijd genomen had om te kijken op google was deze tweaker met een andere laptop thuis gekomen.

Stel jij vraagt om een product die aan bepaalde eisen moet voldoen aan een specialist ( deze verkoper van een computer winkel ) dan dient de specialist met een product te komen die aan zijn eisen voldoet. Indien hij niet precies weet wat die eisen inhouden dient hij erna te vragen of zelf op onderzoek uit te gaan.
Wat deze verkoper gedaan heeft is een dure laptop verkocht die niet aan zijn eisen voldoet, oftewel iets aangesmeerd waar de koper niks mee kan.

Dit verklaart ook waarom de ts veel eromheen verteld met als conclusie: haast, het is dus duidelijk dat hij niet op eigen onderzoek is gegaan wegens haast en heeft daarom de hulp van de verkoper ingeschakeld. Het mooiste is dat de ts nu wel zelf onderzoek gedaan heeft en nota bene die zelfde winkel wel het product verkoopt wat hij nodig heeft.

Ik zou me herroepen op de 14 dagen bedenktijd mochten ze moeilijk doen na een eerlijk en zacht overleg over een mogelijke oplossing.

Stel ik ga naar een vishengel sport winkel met als doel zsm een karper hengel te krijgen aangezien die van mij stuk is gegaan en ik midden in een toernooi zit, zelf weet ik hoe te vissen maar niet hoe de hengels in elkaar steken.. Vervolgens kom ik thuis met de beste voorn hengel die perfect van kwaliteit is maar niet voor mijn doel..
Dan is het toch duidelijk dat de verkoper iets gigantische fout gedaan heeft? Net als in de computerwinkel.

Edit:
2 en halve pagina nauwkeurig doorgelezen, kom ik erachter dat het inmiddels opgelost is.
Puik werk van de TS en de desbetreffende winkel! Dit zal geen mediamarkt geweest zijn?:D

[ Voor 4% gewijzigd door LopendeVogel op 16-06-2015 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben vandaag mijn laptop mogen gaan afhalen, eenmaal daar vertelden ze mij dat de verkoper inderdaad niet wist dat het om een ulv processor ging. Dat hij niet wist waar de 'u' voor stond bij de processor vermelding Intel Core i7-xxxxu

Als vorm van excuses boden ze mij ook nog een korting aan, dus uiteindelijk heb ik de nieuwe versie van de MSI mee naar huis genomen. De MSI GT70 2QD DOMINATOR.

http://www.msi.com/produc...inator.html#hero-overview

Hij weegt wel meer als onze hond maar presteert echt zoals hij eruit ziet, als een monster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mooi dat het goed opgelost is :)

Ik heb de topictitel aangepast om dit weer te geven.

[ Voor 46% gewijzigd door gambieter op 16-06-2015 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:41

-SaveMe-

-klik-

Congratz! En netjes opgelost door de shop. Pluim!

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-SaveMe- schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 18:42:
Congratz! En netjes opgelost door de shop. Pluim!
Ik had zelf natuurlijk ook wel wat meer onderzoek mogen verrichten, maar als ik dan het verkeerde goed koop is het wel helemaal zelf mijn schuld natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-10 09:41

-SaveMe-

-klik-

Is helemaal waar. Daarom des te netter hoe het opgelost is. Klantvriendelijkheid bestaat gelukkig nog :)

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 18:40:
Mooi dat het goed opgelost is :)

Ik heb de topictitel aangepast om dit weer te geven.
Waarvoor bedankt :)

Sorry dat ik het zelf niet gedaan heb maar ben nu eenmaal geen ervaren Tweaker/TopicStarter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je kunt de topictitel niet aanpassen, daar heb je modsuperpowers voor nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:22

Felyrion

goodgoan!

Goed verhaal van die shop! Weinig winkels die nog zo hun verantwoordelijkheid nemen heb ik het idee.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Is het misschien mogelijk om de naam van de computerwinkel hier te vermelden?

Ik vind het toch wel interessant voor andere mensen die dit topic lezen enzo. Het is een winkel met een heel goede dienst na verkoop, dus misschien kan een beetje reclame wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 12:38
Top dat het goed afgelopen is! :D
Ik vraag me dan altijd af wat zo'n winkel doet met de geretourneerde laptop.

Het beschermfolie is er dan al af, de doos is geopend enz. kortom je kunt zien dat hij een keer gebruikt is.
Wil iemand deze laptop dan nog wel kopen voor de nieuwprijs?

[ Voor 6% gewijzigd door Mastermind op 18-06-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Mastermind schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:15:
Top dat het goed afgelopen is! :D
Ik vraag me dan altijd af wat zo'n winkel doet met de geretourneerde laptop.

Het beschermfolie is er dan al af, de doos is geopend enz. kortom je kunt zien dat hij een keer gebruikt is.
Wil iemand deze laptop dan nog wel kopen voor de nieuwprijs?
In NL wordt die gewoon weer geseald en doos gesloten, beschermfolietje eromheen etc. Dat is allemaal standaard werk sinds NL de WKOA kent hoor.
Voor de WKOA werden die dingen nog wel eens in de uitverkoop gegooid, maar met de WKOA zijn die aantallen te groot geworden en wordt het gewoon weer terug genomen en nieuw ingepakt.

Als winkelier heb je niet veel andere keuze hoor, want het alternatief is dat een wettelijke maatregel je zwaar verlies kan laten draaien (iemand besteld elke dag een laptop en brengt die terug en dan als leverancier enkel verlies draaien kan niet).
En de winkeliers hebben dit aangegeven bij de fabrikanten, dus die nemen het spul terug en repacken het gewoon of ze sturen wat verpakkingsmateriaal naar de winkeliers.

Ik weet alleen niet of WKOA ook in Belgie bestaat.
Pagina: 1