Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
Beste Tweakers,

Ik ben opzoek naar een statief en aangezien ik hier totaal geen verstand van heb hoop ik dat jullie mij kunnen helpen. Het statief is voor mijn Sony DSC-RX100. Ik ga het gebruiken voor het maken van korte versnelde filmpjes van gerechten die door chefkoks worden opgemaakt. Hier zie je een aantal voorbeelden: https://youtu.be/YrSY7Ijml9o?t=24s. Het is dus belangrijk dat de camera flink (hoe meer hoe beter) kan kantelen zodat je zo goed als boven het bord hangt.

Hebben jullie tips? Dan hoor ik het graag, alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Volgens mij moet dit gewoon met een standaard statief kunnen, door gebruik te maken van een "Side arm". Bijvoorbeeld:

http://www.gitzo.com/lateral-arm-G530

Geen ervaring mee zelf. Maar er zijn ongetwijfeld reviews te vinden over diverse opties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Dat ziet er ideaal uit, bedankt! Iemand nog tips qua merk/type?

Deze kost 165 euro: http://www.artencraft.be/...pid-alu-lateral-arm-10995

Ik hoop eigenlijk dat het goedkoper kan :) Die dingen zijn in Nederland alleen vrijwel niet verkrijgbaar zie ik.

[ Voor 14% gewijzigd door DBreda op 13-06-2015 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Makkelijk zelf te vinden lijkt me. Maar maar had deze nog open staan:
http://www.kamera-express.../manfrotto-131db-acc-arm/

Goed leverbaar en aardige prijs, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 16:04
Naar beneden richten kan toch gewoon met ieder standaard balhoofd of ander statiefkop.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:48

Fontainemelon

Zuiderbuur

Universal Creations schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:52:
Naar beneden richten kan toch gewoon met ieder standaard balhoofd of ander statiefkop.
Inderdaad, balhoofden hebben een uitsparing in de 'cup' waarin het balhoofd ronddraait zodat je ook gewoon naar de grond kan richten. Sommige modellen laten je ook toe om de middenkolom om te draaien zodat je camera tussen de poten hangt, zoals de Rollei C5i die ik zelf heb.

Als je enkel plant om je Sony erop te gebruiken en niet direct een zware DSLR eronder te hangen, dan zou ik eerder zo'n optie overwegen. Er zijn statieven zat die zoiets kunnen als bovenstaande, voor zo'n €100. De optie die hierboven is aangehaald (laterale arm) kost al minstens zoveel, en dan heb je nog geeneens een statief waarop je die arm monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als de camera onder de middenkolom komt, en deze boven je onderwerp moet komen... Zou je statief op de tafel moeten staan? Geen idee hoeveel werkruimte er zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Dat denk ik wel inderdaad. Het bord staat op tafel en daarboven staat het statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:02
Bij mijn statief (manfrotto 190xprob) kan ik de middenkolom 90 graden kantelen. Je kunt het de drie poten dan verder weg zetten van het bord, zodat alleen de middenkolom met de camera boven het bord hangt. Misschien is zoiets wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Als je nog geen statief hebt, is het advies van Kwintessens de beste oplossing. De Manfrotto 190XPRO3 is een van de goedkoopste statieven met een kantelbare middenkolom. Kost evengoed nog €270, maar dat is goedkoper dan een statief met aparte side arm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:02
Ik kan me niet herinneren dat ik er zoveel voor heb betaald. Volgens mij is hij niet meer leverbaar maar zijn vast nog andere goede statieven met een kantelbare middenkolom voor rond de €150. Bijvoorbeeld deze:
http://www.statiefshop.nl/product/161613/velbon-vs-443d.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Ik had gehoopt onder de 100 euro te blijven, maar dat gaat m niet worden ben ik bang :P Tot nu toe is de bovenstaande van Statiefshop (159 euro) de goedkoopste die ik ben tegengekomen, ik zal nog eens verder zoeken. Dank voor de reacties!

Update: 148 euro bij camera.nu. :)

[ Voor 10% gewijzigd door DBreda op 15-06-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
DBreda schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:36:
Ik had gehoopt onder de 100 euro te blijven, maar dat gaat m niet worden ben ik bang :P Tot nu toe is de bovenstaande van Statiefshop (159 euro) de goedkoopste die ik ben tegengekomen, ik zal nog eens verder zoeken. Dank voor de reacties!

Update: 148 euro bij camera.nu. :)
En als je kijkt voor een tweedehands statief? Ben je een stuk goedkoper uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-07 16:04
Is een statief met omkeerbare middenkolom ook niet al goed genoeg?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Lijkt me niet praktisch. Maar als het onder de 100 euro moet blijven, en je hebt het echt alleen voor de bordshoots nodig (dus geen statief in het algemeen), dan kan je misschien kijken of je de tafel zo neer kunt zetten dat je er een Joby Gorillapod boven kunt hangen.

[ Voor 14% gewijzigd door Arumes op 16-06-2015 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
Dat zou ideaal zijn, al is hij wel net iets te laag is. Hij is 25 cm, bord is al wat hoger en de lens hangt ook een stukje omlaag. Al is dat wel simpel te verhelpen door het ergens op te zetten (een dik boek oid). Je hebt er ook 1 van 29 cm, maar die is ook gelijk 45 euro duurder: pricewatch: Joby Gorillapod Focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arumes
  • Niet online
Daarom zeg ik ook "boven kunt hangen". De poten van dit statief zijn flexibel zodat je het ergens omheen kan klemmen (een balk, lamp, whatever).
Pagina: 1