• jocd
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-01 07:27
Beste tweakers,

Ik heb een nieuwe desktop voor mijn moeder samengesteld als volgt:

pricewatch: ASRock AM1B-ITX
pricewatch: AMD Athlon 5150 Boxed
pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ
pricewatch: Samsung 840 SSD 120GB
pricewatch: OCZ ModStream OCZ45012U, 450W (ATX)
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Na een clean install van Windows 8.1 Pro merkte ik steeds het volgende. Na de login kan ik de desktop prima gebruiken maar na ongeveer een minuut is er een korte freeze en reboot de pc spontaan. Dit gebeurd soms wel 3 a 4x voordat de pc stabiel is, daarna is er prima op te werken. De maatregelen die ik tot nu heb genomen:

- Automatisch opstarten bij een fout/bluescreen uitgezet, dit heeft niets veranderd, ik krijg nooit een bluescreen altijd een spontane reboot.
- De reset kabel uit het moederbord gehaald, ik dacht misschien dat er een fout in de kabel zit?
- Snel opstarten in windows uitgeschakeld en priorities bij opstarten gewijzigd in de taakmanager.

Deze maatregelen hebben niet geholpen en geen progressie in het probleem getoond. Ik zit zelf te denken aan een fabrieksfout van het moederbord aangezien ik een reactie van iemand heb gezien met hetzelfde probleem op hetzelfde moederbord: http://www.overclockers.c...ontinues-to-give-problems.

Ik heb de fast boot option in bios op fast staan, de andere opties zijn disable en ultra fast.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen,

Groeten

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-01 16:47

Stronkie

Where wind is Trouble

blijft hij wel aan in safe mode?
is je voeding nog wel ok ?
Wat zeggen de windows logs?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 20:06

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Het kunnen inderdaad wel verschillende oorzaken zijn. Ik vermoed iets met hardware en/of kortsluiting, maar check de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter anders eens; misschien dat je daar al mee verder komt.

• jocd
De voltages blijven stabiel tijdens stresstesten (prime95 en 3d mark). 12V blijft stabiel rond 12.01 en 3.3v blijft ook binnen de marges. De 5v lijn kan ik niet meten met open hardware monitor en speedfan.

In de safe mode heb ik vooralsnog geen reboots gehad. Ik heb nu ongeveer 10x in safe mode geboot, waarvan ook een paar keer normaal tussendoor, toen deed het probleem zich wel weer voor.

In de windows log wordt de reboot beschreven als 0x8000000000000002 eventID 41:

- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
<EventID>41</EventID>
<Version>3</Version>
<Level>1</Level>
<Task>63</Task>
<Opcode>0</Opcode>
<Keywords>0x8000000000000002</Keywords>
<TimeCreated SystemTime="2015-06-14T11:23:17.757554300Z" />
<EventRecordID>8907</EventRecordID>
<Correlation />
<Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
<Channel>System</Channel>
<Computer>Studeerkamer</Computer>
<Security UserID="S-1-5-18" />
</System>
- <EventData>
<Data Name="BugcheckCode">0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
<Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
<Data Name="SleepInProgress">0</Data>
<Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
<Data Name="BootAppStatus">0</Data>
</EventData>
</Event>

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Installeer je de drivers van de meegeleverde CD of van AMD zelf? Het feit dat je systeem in safe mode wel functioneert doet mij vermoeden dat je ergens een gare driver te pakken hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door redfoxert op 14-06-2015 14:12 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• jocd
AMD drivers van de site en een aantal ASROCK tools via de CD die bij het moederbord zat. Wat zou een goede manier zijn om de slechte drivers op te sporen?

[ Voor 113% gewijzigd door jocd op 14-06-2015 20:46 ]

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

je geeft zelf aan dat de pc zich reboot naar een kort ogenblik van opgestart te zijn.. Hoe kun jij dan die test draaien?

• jocd
Stronkie schreef op zondag 14 juni 2015 @ 21:27:
je geeft zelf aan dat de pc zich reboot naar een kort ogenblik van opgestart te zijn.. Hoe kun jij dan die test draaien?
Na een aantal reboots is het wel een stabiel systeem, dan kan ik er uren lang op werken.

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

probeeer , als je systeem in zijn werkende periode zit , dit eens uit :

http://www.iobit.com/en/driver-booster.php

• jocd
Ik heb nu alle drivers geupdatet met driver booster. Tijdens het updaten van de AMD Radeon HD 8400 driver kreeg ik (na het gewoonlijke flikkeren van het scherm tijdens een videokaart driver update) weer een reboot. Nu staat er dat alle drivers up to date zijn, inclusief de Radeon HD 8400 driver. Vervolgens heb ik zelf de pc opnieuw opgestart en ik kreeg weer twee keer een spontane reboot van het systeem....

• Stronkie

Stronkie

Where wind is Trouble

als ik naar je crash log kijk.. Zegt windows zelf al eigenlijk waar het aan ligt.. Stom dat ik het niet eerder zag ... maar dude... Koop een nieuwe voeding !!!

<Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />

Je windows gaat over de kop omdat de PSU de power niet kan leveren die je vraagt.. Omdat bij het lange aanstaan je componenten warm worden> zoals je PSU.. Werkt alles net een beetje beter...

Het is je voeding .. Trust me

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Dat hoeft totaal niets met je voeding te maken te hebben. Een Kernel Power melding krijg je ook gewoon wanneer je PC om een andere reden spontaan reboot. Eigenlijk altijd, wanneer deze onverwachts, het zij door een vastloper of stroom uitval, reboot of uitvalt. Maar het is alsnog een mogelijkheid natuurlijk, alleen is dat niet perse uit de logs te halen.

• jocd
De voeding is uit het oude systeem meegenomen, deze is inmiddels wel 10 jaar oud ongeveer, echter in het oude systeem heeft die het altijd goed gedaan. Sinds de nieuwe hardware erin zijn de problemen begonnen. Bij een koude start start de pc opnieuw op plusminus 3-8x, daarna is die stabiel. Dat is inderdaad wel een opvallend punt.

[ Voor 33% gewijzigd door jocd op 01-09-2015 19:02 ]

• jocd
Stronkie schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 23:31:
als ik naar je crash log kijk.. Zegt windows zelf al eigenlijk waar het aan ligt.. Stom dat ik het niet eerder zag ... maar dude... Koop een nieuwe voeding !!!

Je windows gaat over de kop omdat de PSU de power niet kan leveren die je vraagt.. Omdat bij het lange aanstaan je componenten warm worden> zoals je PSU.. Werkt alles net een beetje beter...

Het is je voeding .. Trust me
Wat vinden andere mensen hier trouwens van? Ik heb zelf moeite om te geloven dat het aan de voeding ligt, aangezien de computer wel prima functioneert als die uit de slaapstand komt (waarbij de PSU volledig is afgekoeld). En is het niet wel heel toevallig dat iemand anders precies hetzelfde heeft met hetzelfde moederbord? http://www.overclockers.c...ontinues-to-give-problems (productiefout 8)7 ?

[ Voor 46% gewijzigd door jocd op 01-09-2015 18:49 ]

• jocd
Ik heb het moederbord retour gestuurd, afuture heeft een test gedaan en gezegd dat het moederbord geen defecten vertoond. Ik heb verzocht het mobo naar de fabrikant te sturen en deze hebben de fout erkend. Het was dus zeker geen kernel power fout, maar toch een productiefout.

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-01 09:00
Toch "levensgevaarlijk" een voeding van 10 jaar oud in een nieuw systeem te zetten..

Verwijderd

Sorry......

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2016 10:41 ]

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Birdy D schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 10:25:
Toch "levensgevaarlijk" een voeding van 10 jaar oud in een nieuw systeem te zetten..
Dat valt best mee, hangt van de fabrikant af.
k'Gebruik zelf een oude coolermaster van 540W (+/- 9 jaar oud), en voorziet nu mijn fx6100 (met lichte Oc @3,5Ghz) ,GTX660 (Oced@1335Mhz Core & 6500Mhz Mem) ,1xssd + 1x sata hdd en 4x12Cm fans.
Werkt prima ;)

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Verwijderd

jocd schreef op maandag 04 april 2016 @ 17:08:
Ik heb het moederbord retour gestuurd, afuture heeft een test gedaan en gezegd dat het moederbord geen defecten vertoond. Ik heb verzocht het mobo naar de fabrikant te sturen en deze hebben de fout erkend. Het was dus zeker geen kernel power fout, maar toch een productiefout.
Een productiefout of een defect? En waardoor veroorzaakt? Kan zomaar de voeding zijn. OCZ stond niet bepaald bekend om zijn kwalitatief goede voeding. Als al die Chinese caps meuk die erin zit na een x aantal jaar begint te lekken wordt de ripple erg hoog waar componenten niet zo goed tegen kunnen. Je doet er verstandig een een degelijke voeding te kopen om hetzelfde probleem met je nieuwe moederbord te voorkomen.

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01:51
Zoals al vaker vermeld hierboven; vervang de PSU!!!

Het kan nog een tijdje goed gaan, maar vandaag of morgen beschadigd jouw PSU b.v MOBO, CPU, geheugen bankjes of alle drie samen. En dan ben je verder van huis. Ik heb jaren geleden dit zelfde probleem ook gehad. GEEN andere PSU geplaatst en toen die er uit plofte waren MOBO, CPU en geheugen bankjes beschadigd. Reparatie NIET meer mogelijk. 8)7 :(

Dus .... denk goed na wat je gaat doen en wat de eventuele consequenties zijn!

• jocd
Klopt heb de PSU inmiddels ook al vervangen
Pagina: 1