• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 08:47
Het is twee jaar sinds m'n laatste upgrade/aanschaf en ik merk dat het plezier van fotograferen een beetje aan het wegzakken is. Tijd om weer nieuwe dingen te proberen. Onderstaand de camera's die ik nu gebruik:
  • RX100 M2 + Vari ND filter
  • Panasonic GF3 + 20mm F.1.7 + 45mm F1.8
De RX100 m2 heeft me door zijn geringe afmetingen veel flexibiliteit geboden doordat ik hem altijd en overal bij me had, dit was (en is) erg belangrijk voor mij. Verder maak ik erg veel portretten en hier limiteerde de RX100 mij te veel in waardoor ik ook nooit afstand kon doen van de GF3 + 45mm. Het doel is om met één camera knappe portretten te kunnen maken en me te kunnen gaan orienteren op long exposure, macro, street en landschap fotografie.

Ik heb een redelijke waslijst aan wensen aangezien ik zowel filmen als foto's maken belangrijk vind.
  1. Stabilisatie voor movie/foto in de vorm van optisch, in-body of softwarematige crop (met Olympus 5 axis als beste optie)
  2. 1080p 50p minimaal, full sensor readout wenselijk
  3. 4k video is geen must maar wel een hele grote pre (flexibiliteit in post met panning/crop etc)
  4. Beperkte afmetingen en gewicht (geen DSLR formaat)
  5. Zoom mogelijkheid, dus geen prime (minimaal 24mm)
  6. DOF Control moet iig beter zijn dan mijn huidige RX100 m2.
  7. Verbetering in AF t.o.v. huidige cameras.
  8. Touch screen AF voor focus pulling in video ook erg prettig
  9. Een extra dial t.o.v. RX 100 layout is wenselijk.
  10. EVF ben ik ook wel aan toe voor beter inschatten van exposure (met name buiten in varierend licht vind ik dit lastig)
  11. Built-in ND filter prettig om in te zetten als "vari" ND in combinatie met een gewone ND filter op de lens. (kan dit überhaupt? :))
  12. Sensitivity beter dan RX100 (minimaal ~500 DXOmark)
  13. Wil ook wat meer met flash gaan expirimenteren dus dan is wireless TTL van external flashes ook wel fijn. (ook leaf shutter is hier een pre)
Met mijn budget van ~1000 euro kom ik op de volgende shortlist:

RX100 M4, LX100, A6000 en A5100.

Graag jullie input of ik nog andere opties mis.

Instagram

Verwijderd

Je zet als punt #1 dit neer: (met Olympus 5 axis als beste optie)
Om vervolgens geen enkele Olympus-optie terug te laten komen?

Ik denk dat de Panasonic LX100 de camera is die het dichtst bij bovenstaande vereisten komt, maar alles afvinken gaat je niet lukken.

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 08:47
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 17:27:
Je zet als punt #1 dit neer: (met Olympus 5 axis als beste optie)
Om vervolgens geen enkele Olympus-optie terug te laten komen?

Ik denk dat de Panasonic LX100 de camera is die het dichtst bij bovenstaande vereisten komt, maar alles afvinken gaat je niet lukken.
Klopt, zowel de LX100 als de E-M5 II in m'n handen gehad alleen schrok ik van de afmetingen en de prijs van de E-M5 II i.c.m. een vergelijkbare lens.

Uiteindelijk is het de LX100 geworden, tot nu toe erg tevreden over en blij verrast met de macro stand.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/295/18808245132_f0ca45bd24_c.jpg

4k filmpjes zijn leuk alleen betekend het wel een aanslag op mijn storage :)
Jammer dat de shutter dial geen 1/50 stand heeft voor PAL landen, nu moet ik alsnog de dial naast het scherm gebruiken. Doe dan gewoon een PASM dial.

[ Voor 14% gewijzigd door Furfoot op 15-06-2015 08:36 ]

Instagram

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-11 10:52
Al gekeken naar de gloednieuwe Sony RX10 II? Doet 4k tot 30fps en 1080p tot 60fps met full-sensor readout, en filmt slowmotion om 1080p 120fps en 240, 480 en 960 fps in lagere resoluties.

Heeft goede stabilisatie, meer dan 8x zoom, een lichtsterke f/2.8 lens met veel DOF control, zeker aan het tele eind. Heeft volgens mij zelfs 2 extra dials tegenover de RX100 II, uitstekende EVF, build in 3 stops ND filter, uitstekende lichtgevoelige 1" 20MP Exmor RS (Stacked BSI) sensor, en heeft een extreem snelle sluiter (en een elektronische) en werkt dus uitstekend met flashes. De enige eis die ontbreekt is een 8, hij heeft namelijk geen touchscreen.

Aan de andere kant kan je kijken naar een Panasonic G7. Heeft ook uitstekende foto- en videomogelijkheden, en daarmee kan je je huidige lenzen blijven gebruiken.

Verder heb je nog de Samsung NX500, een goede 4k systeemcamera met uitstekende foto mogelijkheden en een goede APS-C BSI sensor.

De RX100 IV is natuurlijk fantastisch als je de boel zo compact mogelijk wilt houden.

De Alpha 6000 is een geweldige camera, alleen ik zou hem nu niet meer aanraden. De opvolger kan een heleboel nieuwe techniek gaan bevatten, denk aan 5-axis IBIS (uit de A7 II en A7R II), 4k video, een BSI (Exmor R) sensor, wheater sealing en vast nog veel meer.

Edit: Beter lezen :P. Gefeliciteerd met jet LX100!