ZIGGO: TV/data splitter nodig voor tv signaal?

Pagina: 1
Acties:

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-12 14:26

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Situatie in het kort:
-koopwoning, met door de hele woning groene COAX kabel achter de muren met in elke kamer een contactdoos
-vorige eigenaar gebruikte de schotel, Daar ligt hier en daar witte COAX voor

Ikzelf heb ZIGGO. Beneden heb ikkeurig tv. Ik heb op groene kabel die uit de vloer kwam waarvan ik vermoede dat het de originele kabel was vanuit infrapunt de TV/data splitter aan gesloten. woning uit 1903, dus geen infrapunt te vinden in de meterkast.
Het is gelukt, heb daar zelfs met een kabel van ca 20meter achter die TV/data een perfect digitaal TV signaal op mijn tv, en werkend internet.

Echter als ik boven op de muurcontactdoos een tv aansluit met digitale ontvanger: Geen signaal. (contactdoos geopend, zit een groene coax achter)

Hamvraag nu: moet er perse een TV/data splitser tussen infrapunt en tv zitten om een bruikbaar tv signaal te krijgen?

Alvast bedankt!

www.triathlete.nl

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-12 22:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Boven een groene coax? Dat is een aparte aansluiting. Daar zou je apart voor moeten betalen vroeger. Je zult een nieuwe coax van beneden naar boven moeten trekken vermoed ik.

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Nee hoor, dat is niet nodig. Het kan wel zijn dat de WCD boven brak is, probeer eens een stekker op die kabel te zetten en daar je aansluitsnoer op te prikken. Misschien werkt dat?

edit: weet je zeker dat die kabel boven naar je aansluitpunt beneden loopt?

[ Voor 17% gewijzigd door Timmert op 13-06-2015 14:18 ]

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Door het hele huis loopt groen, door vorige bewoner gedaan toen er oa nieuwe spoumuren in kwamen, hoop extra WCD's aangelegd en alles weggewerkt achter de muur.

Ik weet zeker dat er kabels van boven naar beneden lopen. Ik zie in de kelder (heb een opkamer, dus de bovenkant kelder ligt hoger dan de woonkamer vloer) 3 groene coax lopen:

1 groene van de voorkant woonkamer naar boven
1 groene van de voorkant woonkamer naar niks (komt 3-4meter naar buiten en is dan niks op aangesloten
1 groene van boven naar een coax WCD in de achterkant woonkamer. (heb mijn tv die staat destijds met een losse kabel aangesloten op de aansluiting in de woonkamer.

Die losse aansluiting in de woonkamer lijkt het originele aansluitpunt te zijn (zat nl een afwijkend WCD op de muur ipv in de muur waar die kabel naar toe ging, dus dat lijk de originele te zijn). op die kabel heb ik dus 100% zeker signaal zitten (haal ik nu internet en tv vanaf).
Weet dus niet waar de oorsprong van die kabel zit, of deze van buiten komt, of dit de andere kant is van de kabel die ik in de kelder zie lopen.

Boven heb ik 2 coax WCD geprobeerd, beide met een groene kabel, maar kreeg geen signaal volgense de TV-decoder.

Laatste redmiddel is de vorige bewoner mee laten kijken, maar die moest ook al heel lang nadenken toe ik het vroeg aangezien de verbouwing ook lang geleden is. Kunnen ook niet in de kruipruimte om dat er zwaar laminaal op ligt, waarvan ik dan de helft zou moeten lostrekken om er bij te kunnen komen.

www.triathlete.nl

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-12 23:00
Scighera schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:14:
Situatie in het kort:
-koopwoning, met door de hele woning groene COAX kabel achter de muren met in elke kamer een contactdoos
-vorige eigenaar gebruikte de schotel, Daar ligt hier en daar witte COAX voor

Ikzelf heb ZIGGO. Beneden heb ikkeurig tv. Ik heb op groene kabel die uit de vloer kwam waarvan ik vermoede dat het de originele kabel was vanuit infrapunt de TV/data splitter aan gesloten. woning uit 1903, dus geen infrapunt te vinden in de meterkast.
Het is gelukt, heb daar zelfs met een kabel van ca 20meter achter die TV/data een perfect digitaal TV signaal op mijn tv, en werkend internet.

Echter als ik boven op de muurcontactdoos een tv aansluit met digitale ontvanger: Geen signaal. (contactdoos geopend, zit een groene coax achter)

Hamvraag nu: moet er perse een TV/data splitser tussen infrapunt en tv zitten om een bruikbaar tv signaal te krijgen?

Alvast bedankt!
Je moet een aop (abo overnamen punt, wellicht dat wat jij het infrapunt ofzo noemt?)hebben, heb je die niet kunnen ze die gratis plaatsen.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:58

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Zoals ik het zie, is die aansluiting boven heel leuk, maar niet (goed) aangesloten op de rest van de bekabeling waardoor je daar dus geen signaal krijgt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• LopendeVogel
Freee!! schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 18:41:
Zoals ik het zie, is die aansluiting boven heel leuk, maar niet (goed) aangesloten op de rest van de bekabeling waardoor je daar dus geen signaal krijgt.
Nee waar het hier op lijkt is het volgende

(normaal) Groene kabel komt maar 1x de woning in, tenzij in diezelfde woning eerder meerdere woningen gezeten hebben.
Bijv nummer 15a en 15b.
Kan dus zijn dat 15a ( onder ) het signaal actief heeft staan vanaf de straat/wijk/flat kast, maar 15b niet omdat daar niet voor betaald word.

Het is vreemd dat er indien van bovenstaande geen spraken is dat er een groene kabel door de woning loopt, normaal gaat die een enkele meter de woning in en word het vervolgens verdeelt met eigen gekochte coax..

Groene coax is van de kabel provider en die gaan echt niet meters door de woning trekken, die besparen daarop.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:25
Heb je een multimeter? Dan boven even de binnen- en buitenafscherming met elkaar doorverbinden en beneden aan de andere kant ohms (de piepstand) doormeten. Dan weet je in ieder geval zeker dat dat de goede kabel is. Meet je niks, dan heb je de verkeerde kabel.

Voor TV hoef je geen splitser te hebben, dat is alleen nodig voor je internet aansluiting om daar het nodige in weg te filteren. Hoe heb je de kabels die naar boven gaan nu aangesloten? Wellicht handig om even een simpel tekeningetje te maken hoe het nu zit, dat zegt meer dan 1000 woorden ...

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:16
JeroenC schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 18:55:
[...]
Groene coax is van de kabel provider
De kleur zegt niets over van wie hij is, het is de polyethyleen-uitvoering geschikt voor grondkabels. Je kunt die zelf ook gewoon aanschaffen en aanleggen.

• LopendeVogel
hcQd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 19:08:
[...]

De kleur zegt niets over van wie hij is, het is de polyethyleen-uitvoering geschikt voor grondkabels. Je kunt die zelf ook gewoon aanschaffen en aanleggen.
Oké lijkt me sterk in ieder geval dat die toen der tijd door een klant zelf gekocht en aangelegd is (veel te onhandig wegens de extreem stugge en dikke mantels)

Maar goed, het is wel een mogelijkheid wat ik gaf.

• Freee!!

Freee!!

Houtenklaas schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 19:03:
Heb je een multimeter? Dan boven even de binnen- en buitenafscherming met elkaar doorverbinden en beneden aan de andere kant ohms (de piepstand) doormeten. Dan weet je in ieder geval zeker dat dat de goede kabel is. Meet je niks, dan heb je de verkeerde kabel.
Ik zou er eerst boven even een multimeter opzetten om te kijken of er spanning op staat, kortsluiting maak je geen vrienden mee.
Voor TV hoef je geen splitser te hebben, dat is alleen nodig voor je internet aansluiting om daar het nodige in weg te filteren. Hoe heb je de kabels die naar boven gaan nu aangesloten? Wellicht handig om even een simpel tekeningetje te maken hoe het nu zit, dat zegt meer dan 1000 woorden ...
Hier sluit ik me volledig bij aan.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Het is idd enorme stugge kabel die overal getrokken is. doormeten is natuurlijk een idee, maar is dat kortsluiten handig? afhankelijk van of er signaal op staat?

Zal proberen een tekening te maken, maar of het daar duidelijk van wordt.... komt er zo aan!

www.triathlete.nl

• Freee!!

Freee!!

Scighera schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 19:27:
Het is idd enorme stugge kabel die overal getrokken is. doormeten is natuurlijk een idee, maar is dat kortsluiten handig? afhankelijk van of er signaal op staat?
Dus niet als er signaal op staat, eerst beneden eruit trekken voordat je doorverbindt.
Zal proberen een tekening te maken, maar of het daar duidelijk van wordt.... komt er zo aan!
Probeer wel een tekening te maken van hoe het werkelijk is, niet hoe jij denkt dat het is.

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
http://triathlete.nl/2015/coax.JPG

De tekening... toelichting:
-geen coax te vinden in de meterkast
-witte coax (schotel) weggelaten, deze loopt langs de buitenmuur en dan de kelder in)
- in de woonkamer komen 2 coax uit de grond, waarvan er op 1 in ieder geval een signaal staat (die gebruik ik nu beneden)

geprobeerd om signaal boven te krijgen
-coax 2 die uit de grond aansluiten op coax 1
- de kabel die mijn tv in gaat beneden aansluiten op de groene kabel die naar de WCD bij de kelder toegaat (die groene kabel gaat zeker naar boven

Wat ik niet weet is:
-waarom er twee groene kabels naar boven gaan
-of de twee groene kabel die de kelder in komen de kabels zijn die uit de vloer komen in de woonkamer

wat ik vermoed:
-1 kabel die uit de vloer komt (die ik nu niet gebruik) is de losse kabel in de kelder, deze zat dan vermoedelijk aangesloten op de schotel (de kabel die van de schotel afkomt ligt ook los) in de kelder nl

- de andere kabel uit de grond is aangesloten op of "is" de originele kabel van buiten.

Het is voor mij onduidelijk of de andere kabel die de kelder in loopt (en gelijk naar boven gaat) of daar signaal op zit. Toegangkruipruimte is er niet, dus kan niet zien wat er gebeurd tussen die kabel uit grond in de woonkamer komt, en de kabel in de kelder....

stukje voorin de woonkamer en de kelder is de enige plek waar kabels zichtbaar zijn, de rest zit allemaal in het beton of de spou...

www.triathlete.nl

• Houtenklaas
Tja, dan zou ik alles even lostrekken tot aan de splitter / modem. Boven bij één WCD even het groene coax kortsluiten en dan alle andere einden even doormeten welke dat is. Idem voor de andere kabel boven. Zeker weten dat die niet is gelust vanaf de eerste boven-locatie? Misschien is de coax naast degene waar signaal uit komt in je kamer wel het andere eind van de losse kabel in de kelder en bedoeld als transport kabel vanaf je kamer naar boven toe. Ook die kan je doormeten door even kort te sluiten en aan de andere kant door te piepen op de binnenader/buitenmantel.

Dus in het kort: Eén mantel kortsluiten met de binnenader en alle bekende einden even aflopen. En dat herhalen totdat je alles in beeld hebt.

En dan ook gelijk documenteren :)

PS: www.triathlete.nl is kapot ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Houtenklaas op 13-06-2015 20:25 ]

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
ik heb al wat meer beeld van hoe het loopt, even een luikje opengetrokken bij een holle kolom in de opkamer: http://triathlete.nl/2015/coax.JPG

Deze vond ik.

4 weg splitter:
-3 naar boven
-1 naar beneden terug de kelder in (de WCD tegen de opkamer aan)
-1 inputkabel, die gaat de grond in naar de voorkant van de woning

is dat iig verklaard.

Voornemens nu:
-de "losse kabel"uit de vloer doormeten (die ik nu niet heb aangesloten). Ik vermoed dat deze kabeluiteinde de andere kant is van de losse groene kabel in de kelder

indien ja:
-die losse kabel met een splitter aansluiten op de TV-uit van mijn tv/data splitter
-andere uiteinde van die losse kabel doortrekken de kelder uit en de kolom van de opkamer, en aansluiten op de IN aansluiting van de splitter aldaar waardoor er als het goed is een bruikbaar signaal komt te staan op alle WCD boven.

PS.
ja, klopt ;) gebruik de website niet meer, maar nog wel de gekoppelde emailadressen en de webspace voor uploaden van foto's ;)

update:
- de losse kabel in de kelder is idd de kabel die naar voren loopt
- heb de splitter er tussen uitgehaald, boven de kabel kortgesloten die ik nodig had
- vervolgend doorgmeten: 1 positief, maar die bleek ook positief toen ik de kortsluiting weg haalde :(

nog niet werkend helaas

volgende keer probeer ik het in naast gelegen slaap kamer, of ik daar wel een goede kabel meet

[ Voor 16% gewijzigd door Scighera op 13-06-2015 22:14 ]

www.triathlete.nl

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:41
Dit topic heeft eigenlijk niks met ziggo of splitters te maken.. misschien een andere titel kiezen?

PVO

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
ja, de eerste vraag die ik had was of ik een bruikbaar tv signaal kon krijgen, nog voor de tv-data splitter van Ziggo :)

update:
Ik heb in ieder geval 1 werkende kabel gevonden, helaas niet in de gewenste slaapkamer.
Daar TV op aangesloten
-analoog (direct op tv): 18 kanalen van slecht tot redelijk in kwaliteit. oa een redelijke goede discovery en RTL7
-digitaal (via Samsung ontvanger): geen signaal :S

www.triathlete.nl

• Houtenklaas
Tijd voor een goede antenne versterker, groene coax is in principe van goede kwaliteit, je verlies zou daarin beperkt moeten zijn. Ook al interne WCD's overslaan, over het algemeen dempen die het signaal enorm. Een meter of 20 coax na een antenneversterker die op zijn minst een db of 7-10 versterkt zou geen problemen mogen opleveren boven qua signaal ...
Pagina: 1