Laptop en scherm in zonlicht laten staan/liggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:45
Dag allen!

Ik vroeg mij af hoe schadelijk het is om een computerscherm en laptop voor lange tijd bloot te stellen aan zonlicht (achter glas). Ik heb gisteren namelijk een werktafel in elkaar gezet, waar ik ook een computerscherm wil plaatsen, en ook vaak met mijn laptop wil zitten. Het probleem is echter dat deze tafel vlak voor een zeer groot raam staat. Zeker op zomerse avonden schijnt hier een sterke straal zonlicht op, die je goed kan voelen als je voorbij het raam loopt (enkel 's avonds omdat 's middags de zon op de andere kant van het huis schijnt). Als mijn (donkergrijze) laptop daar enkele uren ligt zal die zonder twijfel goed opwarmen.
Dat de laptop zelf tegen die temperatuur kan, daar twijfel ik niet aan. Maar over het TFT-scherm heb ik zo mijn twijfels... Kan een TFT scherm beschadigt raken door langdurig blootgesteld worden aan warmte? (enkel warmte, niet zonlicht, want hij staat met de rug naar het raam)

Zelfde geld voor een standalone TFT-scherm: zou dit beschadigt kunnen raken? Of kan ik het zonder zorgen gewoon voor het raam plaatsen?

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
In de electronica hanteert men voor betrouwbaarheid vaak de uit de chemie afkomstige wet van Arrhenius.
Wikipedia: Vergelijking van Arrhenius
Veel gezonde wiskunde waar ik ook maar weinig van snap (ik zal je de link besparen), maar kort door de bocht zegt die dat elke 10 graden temperatuurverhoging een halvering van de levensduur betekent.
De fabrikant heeft ongetwijfeld ergens een spec bij welke temperatuur er nog voldoende levensduur is. Ga je daar boven zitten, dan begint elke 10 graden extra toch wel mee te spelen.
Dus hoe koeler hoe beter, maar of de bij jou te bereiken temperaturen een probleem vormen is, zeker zonder getallen, moeilijk te zeggen.
Met wat searchen denk ik echter dat je die specificaties wel kunt vinden. Als je scherm in bedrijf 50 °C wordt zou ik me niet zo druk maken, maar als dat duidelijk hoger is zou ik maatregelen proberen te vinden.
Desnoods een stukje alu folie er overheen, want van buiten komende warmte is straling en die kun je prima weren met alu folie. Of een klein "opstandje" waar je laptop achter staat.

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-04 22:45
Die vuistregel kende ik nog niet! Wel leuk om te weten :)

Ik heb gemerkt dat het temperatuursverschil nog wel goed meevalt. Het is vooral de lucht in de ruimte die opwarmt (het zijn nogal grote ramen), en niet zozeer de oppervlaktes waar lichtbundels op vallen (want zoals eerder vermeld schijnt de zon er alleen 's avonds op, de lichtbundels zelf zijn dus veel zwakker)

Ik ga misschien kijken om een klein scherm te plaatsen om het zonlicht toch nog te kunnen weren (dat werkt ook fijner).

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Overigens wees iemand mij er bij een vergelijkbare post op dat voor HD's die factor blijkbaar 10 tot 20 is. Op zich ook niet zo''n punt. In getal maakt het wel uit natuurlijk maar het gaat mij meer om het idee hoe je met temperatuur moet omgaan.
Reliability, want daaronder valt het, is een uitgebreid vakgebied waar weer van alles over te zeggen is. Die factor tien wordt vooral gebruikt voor ic's. Waarschijnlijk omdat daar diffusieprocessen een belangrijke rol spelen. Elk produkt heeft natuurlijk zijn eigen faalfactoren.
In technische termen: defecten treden vaak op door gradiënten in tijd en ruimte.
Vrij vertaald: snel en veel uitzettingsverschillen zijn nadelig.
Net als met je auto: veel korte ritten zijn schadelijker dan één lange.

[ Voor 50% gewijzigd door Veng7 op 15-06-2015 11:55 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?