Even dit topic omhoog halen
Laatst met een vriend een dagje bij Raf geweest om de 602 en kornuiten te luisteren, maar ondertussen nog wel de kans gegrepen om wat andere speakers te luisteren
Na een kleine verkenningsronde kwamen we terecht in een kamer met 2 B&W Nautilus 803's aangesloten op een audioresearch versterker (weet het nummer niet, wel dat hij 12K koste!!) en een audioresearch cdspeler (ook met zo'n leuk prijskaartje van 10K die trouwens af en toe een beetje allergisch was voor mijn brandjes

). Daar draaide op dat moment een soort test cd met allerlei instrumenten op en dat klonk zo goed dat we even bleven hangen in die kamer. De verkoper merkte dat op en nodigde ons vriendelijk uit om onze eigen muziek op te zetten. Aangezien je niet vaak de kans krijgt muziek te luisteren op een setje van 40K (

) begonnnen we voorzichtig te luisteren.
Wat gelijk opviel aan de 803 was de het ruimtelijke geluid wat eruit kwam. Ik moest echt mijn oor voor de speaker houden om er zeker van te zijn dat het geluid daar echt uitkwam en niet van een speaker die achter de muur zat verborgen. Verder een zeer 'correcte' speaker. Aangezien dit de eerste speaker was die we luisterden was het moeilijk vergelijken maar behalve het erg duidelijke hoog (maar niet irritant of schel) en het ruimtelijke geluid konden we zo snel niets iets speciaals vinden. (In onze korte luistertijd). Gewoon "goed" geluid kwam eruit.
Na de 803 een tijdje geluisterd te hebben, zijn we toch maar verhuist naar de speakers+versterkers met een wat redelijkere prijs

Daar hebben we dus de DM601/602/303 geluisterd.
Eerst hebben we geprobeerd het verschil tussen de versterkers te luisteren. Gelijk hoorden we een heel erg groot verschil tussen de NAD C310/320 en na een korte speurtocht kwamen we achter de oorzaak : nl dat bij een van de 2 de tonedefeat knop was ingeschakeld
Maar nadat we het volume op alle versterkers gelijk hebben gezet konden we echt geen verschil horen tussen de NAD's/Onkyo en Denon versterkers.
Wat erg opviel was dat de DM303 in het hoog/midden erg hetzelfde klonk als de 602, alleen iets minder krachtig in het laag. Maar die speaker kost ook maar 325 per stuk en voor dat bedrag kwam er toch een zeer behoorlijk resultaat uit. De 601 stond aan de andere kant van de luisterruimte, dus iedere keer als je switchte van speaker veranderde de geluidsrichting wat vergelijking niet echt bevorderde.
Na deze speakers te hebben geluisterd hebben we een verkoper nog gevraagd of we de nautilus 805 nog mochten horen (erg fijn die Raf instelling van "luisteren kan altijd"

). Speakers aangesloten en de cd erin (Denon cdspeler + een of andere lelijke versterker qua uiterlijk).
Zoals het waarschijnlijk al te raden was, waren we _zeer_ verrast door het geluid wat eruit kwam. Zulk mooi geluid uit zo'n klein speakertje, het was bijna niet te geloven!
De stemmen van nummers uit "The nightmare before christmas" waren werkelijk ongelofelijk, net zoals het laag. Niet te overweldigend, niet te zacht, niet te "los", in ieder geval het beste wat ik tot nu toe gehoord heb. Alleen miste de ruimtelijkheid van de 803, maar dat zou natuurlijk ook aan de akoustiek kunnen liggen.
Het was in ieder geval een prettig dagje luisteren, als ik nu ook nog eens geld teveel zou hebben zou het helemaal mooi zijn geweest