Macbook Air, of toch voor een Pro gaan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 15:48
Hallo (mede) Apple liefhebbers :-),

Ik wil op zeer korte termijn een nieuwe Macbook gaan kopen, ik twijfel alleen nog een beetje over m'n keuze. Ik ga de Macbook bij Apple bestellen, dus ik ga ook van de specs uit van de nieuwste Macbook die op dit moment door Apple wordt verkocht.
De Macbook zal voornamelijk voor m'n studie gebruikt gaan worden, ik doe geen grafische opleiding oid, dus er zal niet veel gerenderd gaan worden. De Macbook moet echter wel gewoon 4/5 jaar mee kunnen gaan (natuurlijk snap ik ook dat het langzamer zal worden), daarnaast gebruik ik Final Cut, logic pro X etc. op amateuristische basis geregeld.
Het zal sowieso een 13" model worden ivm de mobiliteit.
ik vind de Macbook Air 13" er goed uitzien, voor €1349 heb ik dan een 1,6GHz I5, 4gb ram en 256 opslag. In principe goede specs vind ik.
Als ik echter naar de Macbook Pro kijk, zie ik voor €300 meer een iets snellere I5, 8gb ram en betere intergrated graphics.

Ik ben opzich best wel wat snelheid gewend (ik heb al jaren zelfgebouwde game pc's en IMacs op het werk), dus qua specs spreekt de Pro me wel meer aan dan de €300 goedkopere Macbook Air.

Mijn vraag is dus eigenlijk; is het die €300 extra waard? Of ga ik aan een Air meer dan genoeg hebben de komende jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Kun je het geld missen en is het extra gewicht geen punt? ->macbook pro

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Voor de 300 EUR extra heb ik naast al de genoemde specs ook nog een retina scherm, en ik garandeer je dat dat de prijs wel meer dan waard is. Zie het maar als een beetje luxe die je erbij koopt.

Een air volstaat ook, alleen 4GB vind ik toch wel te weinig. Ik zou toch echt deze tijd met 8GB werken, zeker gezien je ook amateuristisch aan de slag gaat met Final Cut Pro, Logic Pro X etc. Wie weet dat je in de toekomst wel wat professionele fragmenten gaat monteren.

Ik raad je echt aan om naar de winkel toe te gaan en beide eens te bekijken en te gebruiken en let eigenlijk vooral op het scherm. De air vind ik gewoon niet prettig genoeg om naar te kijken en zou ik mijn geld niet aan uitgeven, alleen om het display wat erin zit (TN-paneel).

Let op, voor de 13" retina model krijg je maar een karige 128GB SSD. Als ik jou was zou ik dan nog even doorsparen om te kijken naar een upgrade naar 256GB. Ik heb ook wel eens een 128GB SSD gehad in mijn 13 inch MBPr en dat was geen pretje om mee te werken, tenzij je ervan houdt om een externe HDD overal en nergens mee te nemen.

[ Voor 17% gewijzigd door MysticX op 12-06-2015 23:06 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:26
Ik zou voor de Mbpr gaan als ik jou was.
Dan weet je zeker dat je goed zit, alleen al om het scherm!
En ik verwacht dat je student bent dus pak je nog korting mee ook :)

http://store.apple.com/nl...uct=MF840N/A&step=config#

dan heb je hem voor €1.550,01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

commondus schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 22:44:
De Macbook moet echter wel gewoon 4/5 jaar mee kunnen gaan, daarnaast gebruik ik Final Cut, logic pro X etc. op amateuristische basis geregeld. Het zal sowieso een 13" model worden ivm de mobiliteit.

Mijn vraag is dus eigenlijk; is het die €300 extra waard?
Zo groot is het prijsverschil niet eens (zie link hieronder), zeker niet als je de MBA nog uitbreidt naar 8GB.

http://tweakers.net/price.../437983;437985/categorie/

Ik zou ook de MBP adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

commondus schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 22:44:
Hallo (mede) Apple liefhebbers :-),

Ik wil op zeer korte termijn een nieuwe Macbook gaan kopen, ik twijfel alleen nog een beetje over m'n keuze. Ik ga de Macbook bij Apple bestellen, dus ik ga ook van de specs uit van de nieuwste Macbook die op dit moment door Apple wordt verkocht.
De Macbook zal voornamelijk voor m'n studie gebruikt gaan worden, ik doe geen grafische opleiding oid, dus er zal niet veel gerenderd gaan worden. De Macbook moet echter wel gewoon 4/5 jaar mee kunnen gaan (natuurlijk snap ik ook dat het langzamer zal worden), daarnaast gebruik ik Final Cut, logic pro X etc. op amateuristische basis geregeld.
Het zal sowieso een 13" model worden ivm de mobiliteit.
ik vind de Macbook Air 13" er goed uitzien, voor €1349 heb ik dan een 1,6GHz I5, 4gb ram en 256 opslag. In principe goede specs vind ik.
Als ik echter naar de Macbook Pro kijk, zie ik voor €300 meer een iets snellere I5, 8gb ram en betere intergrated graphics.

Ik ben opzich best wel wat snelheid gewend (ik heb al jaren zelfgebouwde game pc's en IMacs op het werk), dus qua specs spreekt de Pro me wel meer aan dan de €300 goedkopere Macbook Air.

Mijn vraag is dus eigenlijk; is het die €300 extra waard? Of ga ik aan een Air meer dan genoeg hebben de komende jaren?
Dat hangt eigenlijk vooral af van de mate waarin je de extra's van de Pro op vindt wegen tegen wat je voor hetzelfde bedrag bij een Air kunt krijgen.

Pro versus Air:
- veel beter scherm
- 2x Thunderbolt 2 i.p.v. 1x Thunderbolt 2
- HDMI ingebouwd
- 1866MHz geheugen i.p.v. 1600MHz geheugen
- Force Touch trackpad
- Intel Iris 6100 i.p.v. Intel HD6000

Air versus Pro:
- dunner en lichter
- langer op accu werken
- voor de prijs van de rMBP met i5 koop je een MBA met i7, een muis, een sleeve én een HDMI adapter ;)

Ik zou zelf niet meer zonder retina display willen, maar voor een TN display is het scherm van de Air zeker niet heel beroerd. Het hangt dus van je referentiekader af. Als de 1649 EUR (of minder met studentenkorting) van de rMBP echt het 'dak' van je budget is, gaat het dus om het beantwoorden van een aantal vragen:

Primair:
- Heb je 2 Thunderbolt poorten nodig? (ik persoonlijk wel, ik werk geregeld met 2 externe schermen en een Gigabit Ethernet aansluiting)
- Heb je per se een retina display nodig?

Als het antwoord op tenminste 1 van deze vragen 'ja' is, is je keuze gemaakt. Dan wordt het een rMBP. Is het antwoord op beide 'nee', stel jezelf dan de volgende vragen:

- Heb je ingebouwde HDMI nodig? (als je geen Thunderbolt poorten gebruikt kan je ook een mDP->HDMI adapter kopen en ben je voor de MBA ook klaar)
- Vind je de rMBP te zwaar? (ik persoonlijk niet, maar de Air is zeker lichter)
- Heb je liever een dualcore i7 dan een retina display?

Ik zou niet kijken of je 300 EUR kunt besparen door géén rMBP te kopen. Als je het daarvan af laat hangen ga je hooguit achteraf jezelf afvragen of je die 300 EUR niet beter wél uitgegeven had. Kijk naar wat je nodig hebt, hoeveel geld je te besteden hebt, en wat je vervolgens het meeste waar voor je geld geeft. Velen hier zullen je vertellen dat je hoe dan ook voor het retina display moet gaan, en ik ben geneigd dat ook te zeggen omdat ik zelf niet meer terug zou willen (ik dan ook zowel privé (13" rMBP) als zakelijk (15" rMBP) een retina display). Echter ken ik ook mensen die juist van een rMBP zijn overgestapt naar een 13" MBA omdat deze langer op accu werkt, en omdat ze liever een low-power Core i7 hebben dan een retina display. Het hangt dus louter af van je prioriteiten.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Whieee schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 11:59:
[...]
- voor de prijs van de rMBP met i5 koop je een MBA met i7, een muis, een sleeve én een HDMI adapter ;)
Houd er wel rekening mee dat de i7 in de MBA nauwelijks sneller is dan de i5 in de rMBP. Dus als je de snelheid van de i7 van de MBA nodig hebt kan je imo meteen beter voor de rMBP gaan, die nauwelijks langzamer is, maar wel alle pluspunten tov de MBA heeft die Whieee net heel mooi heeft opgenoemd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koudeheld
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-01-2019
Om even een beetje tegengas te bieden aan de pro-pro reacties hierboven.. ;)

Als student heb ik nu een jaar de Air en ik ben er heel tevreden mee. Ik heb hem gekocht omdat ik hele dagen in de bieb zit te studeren of lang met de trein moet reizen, en daar zijn vaak geen stopcontacten beschikbaar. Als ik van 9.00 tot 17.30 onderweg ben dan red ik het lachend (vaak nog > 30%) op één lading.

Bovendien is hij heel erg licht. Ik heb hem altijd in mijn rugzak zitten zonder dat ik het merk. Voor de dingen die jij wilt doen is hij snel genoeg. Ik heb het basis model met 4 gig RAM en 128 SSD en ik heb nog nooit vastlopers gehad. Terwijl ik vaak wel 2 browsers + tabbladen, Word-documenten, muziek en weet-ik-wat-nog-meer open heb staan, en af en toe iets met iMovie doe.

Het TN-panel is in vergelijking met Retina inderdaad een stuk minder. Maar echt slecht vind ik het ook niet. Ik kan er prima hele dagen op werken zonder dat mijn ogen moe worden. Maar dit is wel iets persoonlijks, en zul je moeten testen in de winkel.

De Air is dus absoluut geen slecht apparaat! Zeker als je voor portability kiest dan zul je er geen spijt van krijgen.

[ Voor 0% gewijzigd door koudeheld op 13-06-2015 12:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commondus
Bedankt voor de snelle reacties mensen :-)

Ik had zelf helemaal over het retina heen gelezen, als ik zie wat de Pro allemaal meer heeft voor dat geld, wil ik toch wel graag voor de pro 256gb gaan.

Even een vraagje m.b.t. de studentenkorting; hoe kom ik hier in principe in aanmerking voor? Ik sta gewoon ingeschreven bij een HBO studie, maar deze begint pas in September. Dus hoe werkt dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

commondus schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 13:21:
Even een vraagje m.b.t. de studentenkorting; hoe kom ik hier in principe in aanmerking voor? Ik sta gewoon ingeschreven bij een HBO studie, maar deze begint pas in September. Dus hoe werkt dat precies?
Hoe het werkt: https://www.apple.com/nl/promo/faq.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commondus
Ah top, zo te zien kom ik gewoon in aanmerking. Ontzettend bedankt gasten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Arthur-M. schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 12:03:
[...]

Houd er wel rekening mee dat de i7 in de MBA nauwelijks sneller is dan de i5 in de rMBP. Dus als je de snelheid van de i7 van de MBA nodig hebt kan je imo meteen beter voor de rMBP gaan, die nauwelijks langzamer is, maar wel alle pluspunten tov de MBA heeft die Whieee net heel mooi heeft opgenoemd. :)
Dat is dus niet helemaal waar. Sowieso heeft de i7 meer cache dan de i5, maar kijkend naar bijvoorbeeld Geekbench 3 scores (64bit multi-core), dan zie je dat beide machines rond de 7000 punten scoren. In 32-bit modus is de MBA met i7 zelfs iets sneller dan de rMBP met i5. Nu is Geekbench maar een benchmark, maar qua real-life performance zal je weinig verschil merken tussen de rMBP met i5 en MBA met i7. Op IGP-vlak is het op beide machines geen vetpot wat gaming betreft, maar voor regulier desktop gebruik zijn beide IGPs prima capabel.

Uiteindelijk is (zonder korting) een rMBP (2.7 i5/8GB/256GB/Iris) 80 EUR duurder dan een MBA (2.2 i7/8GB/256GB/HD6000). Qua performance ontlopen beide machines elkaar weinig, dus dan komt het aan op het scherm, poorten, batterylife, en gewicht. Wil je het retina scherm of heb je per se meer poorten nodig, dan neem je de Pro. Wil je een lichtere machine die langer op accu werkt, neem je de Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
Whieee schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:42:
[...]

Dat is dus niet helemaal waar. Sowieso heeft de i7 meer cache dan de i5, maar kijkend naar bijvoorbeeld Geekbench 3 scores (64bit multi-core), dan zie je dat beide machines rond de 7000 punten scoren. In 32-bit modus is de MBA met i7 zelfs iets sneller dan de rMBP met i5. Nu is Geekbench maar een benchmark, maar qua real-life performance zal je weinig verschil merken tussen de rMBP met i5 en MBA met i7. Op IGP-vlak is het op beide machines geen vetpot wat gaming betreft, maar voor regulier desktop gebruik zijn beide IGPs prima capabel.

Uiteindelijk is (zonder korting) een rMBP (2.7 i5/8GB/256GB/Iris) 80 EUR duurder dan een MBA (2.2 i7/8GB/256GB/HD6000). Qua performance ontlopen beide machines elkaar weinig, dus dan komt het aan op het scherm, poorten, batterylife, en gewicht. Wil je het retina scherm of heb je per se meer poorten nodig, dan neem je de Pro. Wil je een lichtere machine die langer op accu werkt, neem je de Air.
Dat is toch letterlijk wat ik zeg? Dat de MBA met i7 net iéts sneller is, maar dat het niet merkbaar is. En dat het dan dus vooral kiezen is tussen scherm en gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commondus
De laatste laptop die ik met me heb mee gezeuld is een 17" Toshiba. In principe is dus iedere Macbook een stuk lichter dan ik gewend ben. Ik maak wel veel gebruik van USB en heb hier een goede HDMI monitor staan die ik ook graag af en toe wil kunnen aansluiten.
Ik was niet van plan om erop te gaan gamen, wellicht dat ik Euro Truck Simulator erop installeer omdat ik toevallig nog een key heb liggen, maar veel meer ook niet.

Op basis van de verhalen hier en mijn eigen mening spreekt de Pro me het meeste aan, dat zal hem dus gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Arthur-M. schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:59:
[...]

Dat is toch letterlijk wat ik zeg? Dat de MBA met i7 net iéts sneller is, maar dat het niet merkbaar is. En dat het dan dus vooral kiezen is tussen scherm en gewicht.
:o

Lol, het deel over de snelheid heb ik inderdaad niet goed gelezen. Ah well, we zijn het in ieder geval eens :+

edit:
maar laat ik je post dan dit keer helemaal goed lezen... :P
Arthur-M. schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 12:03:
[...]

Je zegt nergens dat het tussen scherm en gewicht gaat, maar dat jij vindt dat je beter voor de rMBP kunt gaan. Daar ben ik het niet per se mee eens, ook al zou mijn persoonlijk voorkeur wel naar de Pro gaan (ik heb de extra poorten nodig en ben al te lang verwend met een retina display).

[ Voor 57% gewijzigd door Whieee op 13-06-2015 16:00 ]

Pagina: 1