Videokaart black(/green?) screen af en toe

Pagina: 1
Acties:

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:37
Beste,

29 april heb ik van een zeer gewaardeerde een Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X met garantie overgenomen, deze was refurbished en zat nog in een gesealde verpakking.

Toen ik de kaart eenmaal had aangesloten, werkte alles prima tot ik de volgende dag tijdens het youtuben ineens een rare black screen kreeg met een wat groenige tint. Resulterend in een computer die naar mijn idee vastliep, geluid bleef ook hangen voor zover ik dat goed kan herinneren. Dat is na wat reboots diezelfde dag nog 2x voorgekomen en toen ben ik opzoek gegaan naar oplossingen op internet. Men gaf aan dat ik de drivers moest verwijderen en opnieuw moest installeren, dit probeerde ik dan ook gezien de eerste installatie al niet helemaal vlekkeloos ging.

Het probleem verdween hier echter niet door, af en toe kwam het weer voor. Zo wilde ik bijvoorbeeld Battlefield 4 spelen, maar eenmaal bij het opstarten van het spel, kreeg ik weer die rare blackscreen. Ook bij het spelen van GTA 5 gebeurt dit zo nu en dan eens. Wat mij opvalt hieraan, is dat het vaak gebeurt bij het opstarten van een spel.

Gister was er wat opmerkelijk. Na een verkeerde mod op GTA 5 te hebben gebruikt, moest ik het spel opnieuw installeren. Met nog 15 minuten te gaan, kreeg ik ineens dezelfde rare black screen. Ik deed letterlijk niks anders dan het installeren van het spel.

Edit: Tijdens het opstarten van bijvoorbeeld GTA 5, zie ik soms heel kort die rare black screen, vervolgens CTRL+TAB ik hem omdat ik hem niet wil laten vastlopen.

Sinds 29 april zal het nu waarschijnlijk zo'n 15 - a 20x gebeurd zijn, toch wat teveel als je het mij vraagt. Ook dat het nu zo'n 3x is voorgekomen tijdens het browsen vind ik zo eigenaardig.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn, en wat ik kan doen?

Mijn PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 99,95€ 99,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 48,50€ 48,50
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 52,95€ 52,95
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 450,25

Wat ik inmiddels tevergeefs heb gedaan:
Drivers opnieuw geïnstalleerd.
De videokaart met MSI Afterburner underclockt.

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:35
Ik heb zelf ook last gehad van crashes maar heb het gelukkig op een heel erg simpele manier kunnen oplossen. Door 'soepel video afspelen forceren' uit te zetten.Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PCDmalp.png
Ik dank dat dit zeker het proberen waard is.

• Luca
dabor schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 23:10:
Ik heb zelf ook last gehad van crashes maar heb het gelukkig op een heel erg simpele manier kunnen oplossen. Door 'soepel video afspelen forceren' uit te zetten.
Ik dank dat dit zeker het proberen waard is.
Was dit alleen tijdens het youtuben, of ook gamen?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:17

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik heb wel een vreemde crashen kunnen oplossen door de kaart eens opnieuw goed in het pci-E slot te plaatsen, die tip heeft vaker geholpen? Dit al eens getest?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• dabor
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:35
Dattack schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 00:19:
[...]

Was dit alleen tijdens het youtuben, of ook gamen?
Soms alleen met youtube en soms had ik youtube aan tijdens het gamen. Hij chrashte in beide gevallen soms.

• Luca
Zo gezegd, zo gedaan. Ik haal de videokaart eruit. Hij wil er moeilijk uit, tot ik ineens wat hoor los schieten. Wat is het? Geen idee. Tijdens het installeren van de videokaart zat ie ook al wat in de weg en nu zorgde hij er voor dat de videokaart er moeilijk uit wilde.

Wat is dit, wat doet het en wat moet ik nu?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ei6uVUO.jpgAfbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bg05O4p.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NQm1UxT.jpg

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:43
Dattack schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:49:
Zo gezegd, zo gedaan. Ik haal de videokaart eruit. Hij wil er moeilijk uit, tot ik ineens wat hoor los schieten. Wat is het? Geen idee. Tijdens het installeren van de videokaart zat ie ook al wat in de weg en nu zorgde hij er voor dat de videokaart er moeilijk uit wilde.

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
:X Huilen, jezelf slaan, hopen dat de garantie dit dekt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:26

auto660

1991 240 GL Brick

HAHAHAHAHAHAHA! >:) Je hebt een condensator van je moederbord af getrokken! :F _/-\o_

Als alles nog goed werkt dan zou ik het zo laten en die metalen pootjes afschermen met wat tape, en hopen dat je nooit de garantie nodig gaat hebben ;) En anders moet er even een nieuwe op gesoldeerd worden

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:41

Esumontere

Floep, banaan.

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
Dit is inderdaad huilen, alles uit elkaar halen, en je moederbord RMA sturen in de hoop dat je garantie hebt. Het is, zoals hierboven al gezegd, een condensator van je moederbord.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Geen idee hoe dat met een condensator van binnen werkt, maar zou het niet weer kunnen werken door hem er (goed om) weer terug op te drukken?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Luca
God, dat heb ik natuurlijk weer. :(

Op Google vond ik ook al wat over een condensator, alleen deze is veel lager, hooguit een halve centimeter. Ik dus hopen dat het wat anders was.

Het is niet veilig om de pc nu meer te gebruiken, correct? Veilig in de zin van dingen niet slopen.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dattack schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 11:05:
God, dat heb ik natuurlijk weer. :(

Op Google vond ik ook al wat over een condensator, alleen deze is veel lager, hooguit een halve centimeter. Ik dus hopen dat het wat anders was.

Het is niet veilig om de pc nu meer te gebruiken, correct? Veilig in de zin van dingen niet slopen.
Erop drukken en weer aanzetten zou ik niet proberen. Je moederbord is echt kapot nu.

• Luca
Nou ja, ik heb het even ingetypt op Google en ik kwam zelfs een topic op Tweakers tegen. Een nieuwe condensator erop solderen, doorgaan zonder die condensator, RMA proberen of een nieuw moederbord zijn de opties.

Het moederbord is niet stuk, want de PC startte wel gewoon op zonder gekke dingen. Alleen ik deed hem meteen uit, omdat ik het niet vertrouwde.

Hoe zou ik dan het best kunnen zeggen bij de webshop waar ik hem weg heb?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dattack schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 18:42:
Nou ja, ik heb het even ingetypt op Google en ik kwam zelfs een topic op Tweakers tegen. Een nieuwe condensator erop solderen, doorgaan zonder die condensator, RMA proberen of een nieuw moederbord zijn de opties.

Het moederbord is niet stuk, want de PC startte wel gewoon op zonder gekke dingen. Alleen ik deed hem meteen uit, omdat ik het niet vertrouwde.

Hoe zou ik dan het best kunnen zeggen bij de webshop waar ik hem weg heb?
Het kan zijn dat je pc nog opstart, maar waarschijnlijk zal een bepaalde functionaliteit niet meer werken. Zo te zien heb je een G1.Sniper moederbord, en zit de afgebroken condensator in het audio-circuit. Goeie kans dat je dus geen geluid meer hebt.

• Luca
Hmm, dat heb ik eerlijk gezegd niet eens getest en heb er ook niet op gelet. Ik heb hem opgestart en ben niet verder dan m'n bureaublad gegaan. Ik kan het morgen pas testen. Wat als het geluid het wel gewoon doet? Moet ik me me dan nog steeds zorgen gaan maken, of is er dan een stuk minder zorg?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dattack schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 19:13:
Hmm, dat heb ik eerlijk gezegd niet eens getest en heb er ook niet op gelet. Ik heb hem opgestart en ben niet verder dan m'n bureaublad gegaan. Ik kan het morgen pas testen. Wat als het geluid het wel gewoon doet? Moet ik me me dan nog steeds zorgen gaan maken, of is er dan een stuk minder zorg?
Een onderdeel van je moederbord afbreken is altijd een rede voor zorgen, behalve als het gaat om een plastic clipje ofzo. Wellicht doet je audio het nog wel, maar 1 van de kanalen van de 7.1 chip niet. Het kan vanalles zijn.

• Luca
Het is dus echt gokken nu, ja, begrijpelijk. Nou ja, ik hou even op met erover na denken en dan zie ik morgen wel even wat er niet werkt.

Wel zuur dat die dingen zo hinderlijk zijn, ik heb er veel topics over gezien!

Van het ene probleem, naar het andere probleem. Dat gebeurt me vaker..:P

[ Voor 14% gewijzigd door Luca op 13-06-2015 19:20 ]

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dattack schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 19:19:
Het is dus echt gokken nu, ja, begrijpelijk. Nou ja, ik hou even op met erover na denken en dan zie ik morgen wel even wat er niet werkt.

Wel zuur dat die dingen zo hinderlijk zijn, ik heb er veel topics over gezien!

Van het ene probleem, naar het andere probleem. Dat gebeurt me vaker..:P
Ja, ze zijn inderdaad wat onhandig geplaatst.

[ Voor 0% gewijzigd door Esumontere op 13-06-2015 19:26 . Reden: typo ]

• Luca
Esumontere schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 19:25:
[...]

Ja, ze zijn inderdaad wat onhandig geplaatst.
Ik heb het even getest en ook met mijn audio is niks mis. Hoeveel kan het kwaad om een condensator van de audio gewoon zo te laten? Lijkt me niet heel veel toch of zie ik dat verkeerd.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dattack schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:00:
[...]

Ik heb het even getest en ook met mijn audio is niks mis. Hoeveel kan het kwaad om een condensator van de audio gewoon zo te laten? Lijkt me niet heel veel toch of zie ik dat verkeerd.
Nouja, dat ding zit er natuurlijk met een reden..

• Luca
Esumontere schreef op zondag 14 juni 2015 @ 12:13:
[...]

Nouja, dat ding zit er natuurlijk met een reden..
Natuurlijk, maar ik weet niet tot in hoeverre dit schade aan kan richten..

• Luca
Terugkomend op het probleem met de videokaart. Ik was 1 ding vergeten te melden, zo nu en dan wilde het wel eens gebeuren dat het scherm uitviel, de pc vastliep (hoe weet ik dit? nou de verlichting van m'n toetsbord kan dan niet uit) en de fans van de GPU gaan op 100% draaien. Dit gebeurde zojuist weer, toen ik dingen ging testen. Deze keer startte ik Photoshop op.

Dit lijkt mij eigenlijk gewoon een hardware gerelateerd probleem?

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Verder zou ik display driver uninstaller (DDU) proberen om je drivers te verwijderen, als je computer weer veilig aan kan.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Luca
Frozen schreef op zondag 14 juni 2015 @ 17:02:
Verder zou ik display driver uninstaller (DDU) proberen om je drivers te verwijderen, als je computer weer veilig aan kan.
Maar dit heb ik dus al eens eerder gedaan, zonder gewenst resultaat. :-(

[ Voor 27% gewijzigd door Luca op 14-06-2015 17:13 . Reden: dubbele quote ]

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Dattack schreef op zondag 14 juni 2015 @ 17:12:
[...]

Maar dit heb ik dus al eens eerder gedaan, zonder gewenst resultaat. :-(
Ik zag alleen dat je de drivers opnieuw geinstalleerd had, dus ik nam aan dat je dat gewoon deed met de "gewone" uninstaller.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Luca
Frozen schreef op zondag 14 juni 2015 @ 17:17:
[...]

Ik zag alleen dat je de drivers opnieuw geinstalleerd had, dus ik nam aan dat je dat gewoon deed met de "gewone" uninstaller.
Excuus, ik wist niet dat het veel verschil maakte. Ik ga het even doen.

Beeldscherm werd net ook voor 1 seconde zwart en ging weer terug naar normaal lol.

• Luca
Helaas gebeurde het eergisteren toch weer. Ik had gisteren de tijd niet, dus vandaar dat ik het nu post.

Ik was bezig met het afsluiten van tabbladen, toen ik het laatste tabblad sloot, kreeg ik het weer. Naast het browsen, deed ik helemaal niks.

Ik weet niet wat het probleem kan zijn..

Update: het gebeurde zojuist weer, wederom tijdens het browsen.

[ Voor 11% gewijzigd door Luca op 18-06-2015 14:33 ]

• tijmenvn
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-01 23:58

[afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]
Het enige wat hier eraf is gegaan, is een condensator voor het filteren van audio signalen, moederbord zou het nog prima moeten doen, alleen audio zal waarschijnlijk niet meer werken. Mocht je nog iets cruciaals moeten doen, snel doen. En anders hopen dat RMA dit dekt

Ik zie al dat je hem al weer opgestart hebt gekregen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door tijmenvn op 18-06-2015 15:46 ]

AMD Ryzen 7 9800X3D // Noctua NH-U12A Chromax Black // ASUS X870-P // 64GB G.Skill Trident Z5 6000MT/s C30 // NVIDIA RTX4090 FE // Samsung 980 Pro 2TB // Corsair AX1200i // Phanteks Enthoo Evolv ATX // Alienware AW3423DW (3440x1440 QD-OLED)

• Luca
tijmenvn schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:43:
[...]

Het enige wat hier eraf is gegaan, is een condensator voor het filteren van audio signalen, moederbord zou het nog prima moeten doen, alleen audio zal waarschijnlijk niet meer werken. Mocht je nog iets cruciaals moeten doen, snel doen. En anders hopen dat RMA dit dekt

Ik zie al dat je hem al weer opgestart hebt gekregen ;)
Klopt, ik heb tot op heden ook nog geen enkel probleem gehad met de audio terwijl ik veel muziek luister.

Jij weet toevallig niet wat nu te doen met het probleem van de videokaart?

• tijmenvn
Dattack schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:08:
[...]

Klopt, ik heb tot op heden ook nog geen enkel probleem gehad met de audio terwijl ik veel muziek luister.

Jij weet toevallig niet wat nu te doen met het probleem van de videokaart?
Nou je voeding kan het probleem niet zijn, die zou theoretisch makkelijk deze videokaart kunnen voorzien, je moederbord lijkt me sterk, zoals ik zei. Die condensator zit er voor geluidsfiltering, die staat waarschijnlijk parrallel ten opzichte van het geluidssignaal en de "ground". Anders zou je geen geluid meer hebben. Of deze condensator filtert het geluid van een kanaal op je moederbord waar je geen gebruik van maakt.

betreft de videokaart. Het lijken allemaal artefacts die duiden op defecte geheugenchips of die chip zelf. Zijn de artefacts heel erg random (strepen, dots) of zijn het vlakken (textures zelf en gewoon een vierkant of rechthoekig blok op je scherm). Mocht het eerste het geval zijn. Dan is er iets mis met de gpu zelf (te hoge overclock kan ook). Is het het laatste geval dan is er iets mis met je geheugenchips (ook de overclock van de chips kan dus te hoog zijn). Ik weet dus niet of je overclockt. Mocht dit wel het geval zijn, dan kan dit een voornaamste reden zijn. Anders is er gewoon iets op je videokaart helaas defect.

AMD Ryzen 7 9800X3D // Noctua NH-U12A Chromax Black // ASUS X870-P // 64GB G.Skill Trident Z5 6000MT/s C30 // NVIDIA RTX4090 FE // Samsung 980 Pro 2TB // Corsair AX1200i // Phanteks Enthoo Evolv ATX // Alienware AW3423DW (3440x1440 QD-OLED)

• Luca
tijmenvn schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:16:
[...]

Nou je voeding kan het probleem niet zijn, die zou theoretisch makkelijk deze videokaart kunnen voorzien, je moederbord lijkt me sterk, zoals ik zei. Die condensator zit er voor geluidsfiltering, die staat waarschijnlijk parrallel ten opzichte van het geluidssignaal en de "ground". Anders zou je geen geluid meer hebben. Of deze condensator filtert het geluid van een kanaal op je moederbord waar je geen gebruik van maakt.

betreft de videokaart. Het lijken allemaal artefacts die duiden op defecte geheugenchips of die chip zelf. Zijn de artefacts heel erg random (strepen, dots) of zijn het vlakken (textures zelf en gewoon een vierkant of rechthoekig blok op je scherm). Mocht het eerste het geval zijn. Dan is er iets mis met de gpu zelf (te hoge overclock kan ook). Is het het laatste geval dan is er iets mis met je geheugenchips (ook de overclock van de chips kan dus te hoog zijn). Ik weet dus niet of je overclockt. Mocht dit wel het geval zijn, dan kan dit een voornaamste reden zijn. Anders is er gewoon iets op je videokaart helaas defect.
Dank voor je reactie! Ik maak gebruik van een 2.1 stereo set, dus waarschijnlijk gebruik ik dat kanaal niet.

Wat betreft de videokaart, het is echt gewoon dat het hele scherm die gekke kleur krijgt. Toetsenbord-led kan ik ook niet meer uitzetten, evenals de caps-lock led-indicator. De PC loopt dus daadwerkelijk vast. Ik heb niks overclockt, ik heb hem zelfs nog underclockt om te kijken of het hielp. Ook niet, helaas.

Ik heb in Photoshop even de kleur proberen na te bootsen, dit is dus niet de echte kleur, maar iets wat er op lijkt. Het is zwart met een donker groenige tint. Heb het nog nooit gezien..

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/itySN/4eabfd5627.png%5D
Klik

Edit: ik ben bijna 100% zeker dat het door de videokaart komt, gezien ik de problemen niet had toen ik nog geen gpu had maar gebruik maakte van de igpu.

[ Voor 4% gewijzigd door Luca op 18-06-2015 16:31 ]

• tijmenvn
Dattack schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:26:
[...]

Dank voor je reactie! Ik maak gebruik van een 2.1 stereo set, dus waarschijnlijk gebruik ik dat kanaal niet.

Wat betreft de videokaart, het is echt gewoon dat het hele scherm die gekke kleur krijgt. Toetsenbord-led kan ik ook niet meer uitzetten, evenals de caps-lock led-indicator. De PC loopt dus daadwerkelijk vast. Ik heb niks overclockt, ik heb hem zelfs nog underclockt om te kijken of het hielp. Ook niet, helaas.

Ik heb in Photoshop even de kleur proberen na te bootsen, dit is dus niet de echte kleur, maar iets wat er op lijkt. Het is zwaar met een donker groenige tint. Heb het nog nooit gezien..

[afbeelding]
Klik

Edit: ik ben bijna 100% zeker dat het door de videokaart komt, gezien ik de problemen niet had toen ik nog geen gpu had maar gebruik maakte van de igpu.
Heeeel raar, bij dit soort problemen wijs ik toch echt meteen naar de CPU. Als de rest van het systeem niet meer reageert. Zou het de CPU moeten zijn, bij een crash van de GPU zou windows moeten herstellen. Dan heb je te maken met een TDR (ff googlen ;)). Alleen zoals ik zei, windows zou moeten kunnen herstellen van een TDR.

• Luca
tijmenvn schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:32:
[...]

Heeeel raar, bij dit soort problemen wijs ik toch echt meteen naar de CPU. Als de rest van het systeem niet meer reageert. Zou het de CPU moeten zijn, bij een crash van de GPU zou windows moeten herstellen. Dan heb je te maken met een TDR (ff googlen ;)). Alleen zoals ik zei, windows zou moeten kunnen herstellen van een TDR.
Hm, interessant.. Ik heb wel eens langer gewacht, in de hoop dat het weer goed ging. Dit gebeurde echter niet. Hoe lang moet ik dan wel niet wachten? Een x aantal minuten of gaat het echt om seconden?

Ook bij het opstarten van GTA 5 krijg ik vaak voor zo'n 1 seconde die black screen te zien.

• tijmenvn
Dattack schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:45:
[...]

Hm, interessant.. Ik heb wel eens langer gewacht, in de hoop dat het weer goed ging. Dit gebeurde echter niet. Hoe lang moet ik dan wel niet wachten? Een x aantal minuten of gaat het echt om seconden?

Ook bij het opstarten van GTA 5 krijg ik vaak voor zo'n 1 seconde die black screen te zien.
Dit gaat om secondes, niet minuten nee :p. Wat vindt je op google als je dit soort crash opzoekt? Zijn er meerdere die een gelijkwaardig probleem hebben?

• Luca
tijmenvn schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:46:
[...]

Dit gaat om secondes, niet minuten nee :p. Wat vindt je op google als je dit soort crash opzoekt? Zijn er meerdere die een gelijkwaardig probleem hebben?
Haha, wat ik vind op Google zijn eigenlijk dit soort topics. Veelal dat men er niet achter kan komen wat het is. Ik heb overigens even een andere 6-pins connector gebruikt om te kijken of het helpt. Ook heeft men het over de voltage wat omhoog gooien in MSI Afterburner. Worth a try, of maar niet aan wagen?

Het gaat overigens ook vaak om AMD kaarten, dat viel me wel op. Zijn overigens weinig topics over te vinden, het zijn er slechts een paar.

[ Voor 10% gewijzigd door Luca op 18-06-2015 17:00 ]

• tijmenvn
Dattack schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:59:
[...]

Haha, wat ik vind op Google zijn eigenlijk dit soort topics. Veelal dat men er niet achter kan komen wat het is. Ik heb overigens even een andere 6-pins connector gebruikt om te kijken of het helpt. Ook heeft men het over de voltage wat omhoog gooien in MSI Afterburner. Worth a try, of maar niet aan wagen?

Het gaat overigens ook vaak om AMD kaarten, dat viel me wel op. Zijn overigens weinig topics over te vinden, het zijn er slechts een paar.
Is niet zo gek dat er zo weinig zijn nee. Voltage kun je inderdaad wel omhoog gooien. ik zou ongeveer 50mV omhoog doen, en kijken of dit enig verschil uitmaakt

• Luca
tijmenvn schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:02:
[...]

Is niet zo gek dat er zo weinig zijn nee. Voltage kun je inderdaad wel omhoog gooien. ik zou ongeveer 50mV omhoog doen, en kijken of dit enig verschil uitmaakt
De black screen bij het opstarten van GTA 5 is nu in ieder geval wel weg. Ik heb het spel even zo'n 10x opnieuw opgestart en ik had zag het niet. 'Helaas' weet ik niet een bepaald programma die de black screen wist te triggeren, dus het is wederom afwachten. De vorige keer heeft het echt een lange tijd geduurd voordat het terug kwam. Wie weet straks alsnog. :P

In ieder geval bedankt voor het meedenken tot nu toe. Hopelijk was deze simpele verandering voldoende. :*)

• tijmenvn
Dattack schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:22:
[...]

De black screen bij het opstarten van GTA 5 is nu in ieder geval wel weg. Ik heb het spel even zo'n 10x opnieuw opgestart en ik had zag het niet. 'Helaas' weet ik niet een bepaald programma die de black screen wist te triggeren, dus het is wederom afwachten. De vorige keer heeft het echt een lange tijd geduurd voordat het terug kwam. Wie weet straks alsnog. :P

In ieder geval bedankt voor het meedenken tot nu toe. Hopelijk was deze simpele verandering voldoende. :*)
Dat is inderdaad hopen of dit het is. Waarschijnlijk heb je dan helaas te maken met een slecht sample, want je stroomverbruik zal ook een beetje omhoog gaan met deze tweak. Je kunt ook nog altijd de videokaart downclocken ipv overvolten, dit zou ook moeten werken, maarja dan krijg je natuurlijk ook minder performance, mocht je dat doen

• Luca
tijmenvn schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 17:25:
[...]

Dat is inderdaad hopen of dit het is. Waarschijnlijk heb je dan helaas te maken met een slecht sample, want je stroomverbruik zal ook een beetje omhoog gaan met deze tweak. Je kunt ook nog altijd de videokaart downclocken ipv overvolten, dit zou ook moeten werken, maarja dan krijg je natuurlijk ook minder performance, mocht je dat doen
Dat had ik ergens wel al geprobeerd, zonder resultaat. Laten we nu hopen dat het zo goed is. ;)

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2025
Hey Dattack, kan je misschien proberen je videokaart in een andere PC te steken en kijken of alles dan goed werkt? Dan weet je zeker of het toch aan je moederbord ligt of gewoon aan je videokaart.

[ Voor 26% gewijzigd door Rhin op 19-06-2015 01:14 ]

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
...Hij wil er moeilijk uit, tot ik ineens wat hoor los schieten.
chaoscontrol schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 10:54:
[...]

:X Huilen, jezelf slaan, hopen dat de garantie dit dekt.
Esumontere schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 11:00:
[...]
... RMA sturen in de hoop dat je garantie hebt. ...
Zijn jullie niet goed bij je hoofd? De TS weet duidelijk niet wat hij doet en sloopt zijn eigen moederbord, alleen een complete debiel zou denken dat dit door de garantie gedekt wordt.

• Luca
Rhin schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 01:14:
Hey Dattack, kan je misschien proberen je videokaart in een andere PC te steken en kijken of alles dan goed werkt? Dan weet je zeker of het toch aan je moederbord ligt of gewoon aan je videokaart.
Ik ga even kijken hoe het nu gaat met de core voltage wat omhoog. Daarna blijven er niet veel dingen meer over, dus dan moet ik het inderdaad ook even in een andere PC proberen. ;)
tinzarian schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 01:29:
Zijn jullie niet goed bij je hoofd? De TS weet duidelijk niet wat hij doet en sloopt zijn eigen moederbord, alleen een complete debiel zou denken dat dit door de garantie gedekt wordt.
Ik weet duidelijk niet wat ik doe. ;( Voortaan ff wat rustiger reageren, het was gewoon pure pech. Ik heb mijn moederbord niet gesloopt voor zover ik weet, alles doet het nog zoals ervoor, mijn PC start op zonder gekkigheid en zelfs m'n audio werkt nog. :+

• tijmenvn
[...]

[...]

[...]

Slechte dag gehad? :p. En dat is niet helemaal waar wat je zegt. Sommige fabrikanten zijn heel flexibel met dit soort problemen. Ik heb ook ooit een nieuw moederbord gekregen nadat een bios update fout was gegaan. Hoewel iedereen zei dat dit garantie niet in de garantie valt. Had ik geluk. Dus het is voor de TS zeker waard om het moederbord op te sturen.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

[...]

[...]

[...]

Jazeker wel, sterker nog, ik ben zeer goed bij mijn hoofd. Maar wat heeft dat te maken met of dit een garantie-gevalletje is?

Je moet maar zo denken: niet geschoten is altijd mis 8)

• Luca
Het mocht helaas niet baten, ik kreeg zonet tijdens het browsen weer eens last van het verschijnsel. Deze keer even een foto gemaakt.De donkere vlekken komen waarschijnlijk door mijn monitor die een opvolger nodig heeft. :P

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/ixyW1/51e0526260.jpg
Klik

Het is in het echt wel iets donkerder van kleur (licht van het beeld die de camera oppakt zorgt nu voor het lichtere kleurtje), maar volgens mij is dit al duidelijk genoeg.

Nu weet ik echt niet meer wat ik kan doen. Opsturen voor garantie?

[ Voor 8% gewijzigd door Luca op 21-06-2015 22:00 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Moest je je mobo binnen moeten doen voor garantie geval, zie dan dat die 2 poten van die condensator eraf zijn (knippen of bewegen tot ze afbreken) en doen alsof je neus bloed. Die condensator dient volgens mij als buffer voor de chippies in de buurt.
Dus als je een koptelefoon aansluit kan het wel eens zijn dat je geluid eronderuit gaat omdat je spanning induikt, dit bij een veel hoger belasting dan normaal :)

Ik heb nog altijd niet gelezen of je de kaart in een andere pc hebt getest?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Toevallig geen kaart met het prachtige Elpida geheugen? Blackscreens komen bij die dingen vrij veel voor, had er eerder ook af en toe last van, ULP uitschakelen in MSI afterburner heeft mij toen prima geholpen, heb er sindsdien eigenlijk geen last meer van.

People as things, that’s where it starts.

• Luca
Damic schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:10:
Moest je je mobo binnen moeten doen voor garantie geval, zie dan dat die 2 poten van die condensator eraf zijn (knippen of bewegen tot ze afbreken) en doen alsof je neus bloed. Die condensator dient volgens mij als buffer voor de chippies in de buurt.
Dus als je een koptelefoon aansluit kan het wel eens zijn dat je geluid eronderuit gaat omdat je spanning induikt, dit bij een veel hoger belasting dan normaal :)

Ik heb nog altijd niet gelezen of je de kaart in een andere pc hebt getest?
Ik heb al een tijd geen gebruik gemaakt van een koptelefoon o.i.d., dus ik zou het niet weten. In ieder geval bedankt voor de tip. En nee, ik heb de kaart inderdaad nog niet in een andere PC getest. Dit omdat ik niet echt iemand in mijn vriendenkring heb die zoiets 'even' toe laat. Ik kan proberen iemand lief aan te kijken, wie weet helpt dat.. Het lijkt er op van niet. :-(
RobinHood schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:15:
Toevallig geen kaart met het prachtige Elpida geheugen? Blackscreens komen bij die dingen vrij veel voor, had er eerder ook af en toe last van, ULP uitschakelen in MSI afterburner heeft mij toen prima geholpen, heb er sindsdien eigenlijk geen last meer van.
Nope, ik had er inderdaad ook al naar gezocht ongeveer een maand geleden. Ik heb het Hynix geheugen. Dat scheelt al. Ik lees op internet wat over ULP(S?) en dit schijnt voornamelijk voor Crossfire opstellingen handig te zijn, dit is bij mij niet het geval, gezien ik een single GPU heb. Geeft het dan überhaupt wel een effect, dat uitschakelen?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tja ULP helpt wel voor mij, je kan het altijd proberen.

People as things, that’s where it starts.

• Luca
RobinHood schreef op zondag 21 juni 2015 @ 22:26:
Tja ULP helpt wel voor mij, je kan het altijd proberen.
Het is het proberen dan inderdaad waard. Ik ga het even testen, jullie horen nog van me. Wanneer weet ik niet :P

• Luca
Het is een tijd geleden, maar daar ben ik weer.

Vorige maand de kaart opgestuurd naar Alternate. Zij hebben hem weer doorgestuurd naar Sapphire. Daar was de kaart dan vandaag - geheel onverwachts -, ik natuurlijk helemaal blij want ik had gedacht en gehoopt dat hij gerepareerd zou zijn. Ja, dus niet! Er schijnt dus geen defect te zijn aan de videokaart dus nu vraag ik me af wat het kan zijn.

De PC:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 176,50€ 176,50
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 136,-€ 136,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 45,95€ 45,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 38,95€ 38,95
1Scythe Mugen 4€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 46,50€ 46,50
1XFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Crucial BX100 250GB€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 559,80

Ik dacht even dat ik geluk had en dat het probleem weg was, maar ik startte GTA V op (hiermee kon ik het altijd goed testen) en ik zag bij het opstarten alweer het groene scherm - gelukkig liep 'ie niet vast.

Wat kan het zijn? De videokaart kunnen we dus uitsluiten.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Werkt de pc wel stabiel op de IGP van Intel?

Ik las dat je DDU had gedraait, heb je dit wel in veilige modus gedaan? Je zou nog kunnen proberen een andere (oudere) driver te nemen.

Ga eens kijken of de rest van je systeem stabiel is (met en zonder videokaart erin). Draai bijvoorbeeld memtest x86+, prime95 en OCCT.

Heeft je moederbord al de laatste bios, indien je niet de laatste bios hebt update deze dan. Doe dit pas nadat je weet dat je pc verder stabiel is en doe dit zonder je 290.
Ik lees op de gigabyte website dat je bord vanaf de F5 bios een update voor PCI-E heeft gekregen, installeer dus de laatste versie.

Een boel van deze punten had ik eigenlijk toch al eerder verwacht in dit topic :p.

Waarom heb je je moederbord nog niet op RMA gedaan? Die condensator ligt eraf en misschien heeft hij voor dat hij er helemaal af lag al half losgezeten.

• Luca
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:12:
Werkt de pc wel stabiel op de IGP van Intel?

Ik las dat je DDU had gedraait, heb je dit wel in veilige modus gedaan? Je zou nog kunnen proberen een andere (oudere) driver te nemen.

Ga eens kijken of de rest van je systeem stabiel is (met en zonder videokaart erin). Draai bijvoorbeeld memtest x86+, prime95 en OCCT.

Heeft je moederbord al de laatste bios, indien je niet de laatste bios hebt update deze dan. Doe dit pas nadat je weet dat je pc verder stabiel is en doe dit zonder je 290.
Ik lees op de gigabyte website dat je bord vanaf de F5 bios een update voor PCI-E heeft gekregen, installeer dus de laatste versie.

Een boel van deze punten had ik eigenlijk toch al eerder verwacht in dit topic :p.

Waarom heb je je moederbord nog niet op RMA gedaan? Die condensator ligt eraf en misschien heeft hij voor dat hij er helemaal af lag al half losgezeten.
Super! Hier heb ik wat aan.

De PC werkt inderdaad stabiel met de IGPU van Intel, geen enkele crash of iets geks gehad de afgelopen maand. Ik had DDU inderdaad al gedaan, ook in veilige modus. Ook had ik al een oudere versie geprobeerd van de driver. Ik heb net de allernieuwste driver geïnstalleerd, wie weet werkt dit

Ik ga dus eerst het systeem testen met de genoemde programma's.

De reden dat ik het moederbord nog niet op RMA heb gedaan, is dat ik eerlijk gezegd altijd dacht dat de GPU het probleem was. Ik had immers eerst zonder een GPU gewerkt zonder problemen. Het moment dat ik de GPU voor het eerst had geïnstalleerd kreeg ik al zo'n green screen-achtig ding.

Trouwens, hoe werkt zoiets met die bios? Welke moet ik precies downloaden? Een update voor een bios flashen heb ik namelijk nog nooit gedaan, dus dat doe ik liever wel "geïnformeerd". :)

[ Voor 5% gewijzigd door Luca op 22-10-2015 15:22 ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kijk eerst of de rest stabiel is, dan leg ik (of iemand anders) je wel uit hoe je je bios moet updaten.

Overigens staat memtestx86+ ook op de meeste linux distributies (bijv. Ubuntu live cd).

[ Voor 30% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 22-10-2015 15:29 ]

• Luca
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:27:
Kijk eerst of de rest stabiel is, dan leg ik (of iemand anders) je wel uit hoe je je bios moet updaten.

Overigens staat memtestx86+ ook op de meeste linux distributies (bijv. Ubuntu live cd).
Dank. Ik lees dat ik het programma meerdere keren moet laten testen. Hoe vaak/lang is voldoende?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Sommige mensen zweren erbij dat je het de hele nacht moet laten draaien :p. Ik denk dat als hij na 2 uurtjes geen fouten geeft je meeeer dan voldoende hebt getest.

• Luca
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 17:39:
Sommige mensen zweren erbij dat je het de hele nacht moet laten draaien :p. Ik denk dat als hij na 2 uurtjes geen fouten geeft je meeeer dan voldoende hebt getest.
Eerst 1x getest op 1 core, daarna een half uur op alle cores (ik was even weg) en hij was vastgelopen op de 7e ronde. Bekend probleem. Dus vervolgens vanaf een uur of 5 tot 21:50 weer op 1 core laten draaien en geen probleem en errors. Ik had overigens nog een mail gestuurd naar Alternate en ze hadden me het programma ook aangeraden. Het lijkt me dus niet aan het RAM te liggen, correct? Of een te snelle conclusie?

Ik ben nu bezig met Prime95. Die laat ik een aantal uur draaien. Wat is wederom voldoende? Aangezien ik het vrijwel meteen heb en niet na intensief gamen o.i.d., lijkt het me niet logisch dat ik hem de hele nacht laat draaien. Wat ik niet eens durf. :P 2 uur moet ruim voldoende zijn lijkt mij.

Dank voor de hulp tot nu toe trouwens. Ik waardeer het. ;)

Edit: is het niet raar dat toen ik de voltage overclock deed in MSI Afterburner, dat hij toen wel vrij stabiel was? De black/green screen was er soms heel kort, maar er was geen enkele crash. De kaart wel wel warmer, wat logisch is. Desondanks is er geen defect geconstateerd. Ik zou dan aan de GPU denken of aan de PSU.

[ Voor 24% gewijzigd door Luca op 22-10-2015 22:40 . Reden: Aanvulling ]

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Danny.G schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:04:
[...]

Eerst 1x getest op 1 core, daarna een half uur op alle cores (ik was even weg) en hij was vastgelopen op de 7e ronde. Bekend probleem. Dus vervolgens vanaf een uur of 5 tot 21:50 weer op 1 core laten draaien en geen probleem en errors. Ik had overigens nog een mail gestuurd naar Alternate en ze hadden me het programma ook aangeraden. Het lijkt me dus niet aan het RAM te liggen, correct? Of een te snelle conclusie?

Ik ben nu bezig met Prime95. Die laat ik een aantal uur draaien. Wat is wederom voldoende? Aangezien ik het vrijwel meteen heb en niet na intensief gamen o.i.d., lijkt het me niet logisch dat ik hem de hele nacht laat draaien. Wat ik niet eens durf. :P 2 uur moet ruim voldoende zijn lijkt mij.

Dank voor de hulp tot nu toe trouwens. Ik waardeer het. ;)

Edit: is het niet raar dat toen ik de voltage overclock deed in MSI Afterburner, dat hij toen wel vrij stabiel was? De black/green screen was er soms heel kort, maar er was geen enkele crash. De kaart wel wel warmer, wat logisch is. Desondanks is er geen defect geconstateerd. Ik zou dan aan de GPU denken of aan de PSU.
Ben niet heel erg bekend met de nieuwe versies van memtestx86+ dus ik zou niet weten of het een bekend probleem is :p. Dat het tegenwoordig mogelijk is om het aantal cores te selecteren is al nieuwe voor mij. Als dit zo is en hij voor de rest de test goed doorloopt dan denk ik dat dat goed zit.
Je zou eventueel nog je ramlatjes individueel kunnen testen.

Het zou inderdaad ook aan de voeding kunnen liggen, als je de mogelijkheid hebt om er een andere (tijdelijk) in te zetten dan zou ik dat inderdaad proberen. Als de voedingslijnen niet stabiel zijn dan kan een pc inderdaad rare dingen vertonen. Vroeger had ik een te zwakke voeding icm een videokaart, het effect was dat hij de pc een reset gaf als ik een spel starte.
In jouw geval zou ik je moederbord niet direct uitsluiten omdat die condensator eraf is. Je videokaart krijgt ook een gedeelte van zijn stroom via het moederbord, namelijk 75 Watt. Als je moederbord niet helemaal goed is dan kan je dat ook merken.

• Luca
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:22:
[...]

Ben niet heel erg bekend met de nieuwe versies van memtestx86+ dus ik zou niet weten of het een bekend probleem is :p. Dat het tegenwoordig mogelijk is om het aantal cores te selecteren is al nieuwe voor mij. Als dit zo is en hij voor de rest de test goed doorloopt dan denk ik dat dat goed zit.
Je zou eventueel nog je ramlatjes individueel kunnen testen.

Het zou inderdaad ook aan de voeding kunnen liggen, als je de mogelijkheid hebt om er een andere (tijdelijk) in te zetten dan zou ik dat inderdaad proberen. Als de voedingslijnen niet stabiel zijn dan kan een pc inderdaad rare dingen vertonen. Vroeger had ik een te zwakke voeding icm een videokaart, het effect was dat hij de pc een reset gaf als ik een spel starte.
In jouw geval zou ik je moederbord niet direct uitsluiten omdat die condensator eraf is. Je videokaart krijgt ook een gedeelte van zijn stroom via het moederbord, namelijk 75 Watt. Als je moederbord niet helemaal goed is dan kan je dat ook merken.
De RAM is het hoogstwaarschijnlijk niet. Ik heb die test meer dan 5u laten draaien in totaal.

Ik draai nu zo'n 2.5 uur de Prime95 test, de Small FFT, en heb nergens last van gehad. De max. temp is zo'n 65 graden geweest. Dankje Mugen 4.

Voeding.. Tja, ik kan het morgen even vragen aan een vriend, maar voor de rest heb ik dat ook niet even 1-2-3 klaar liggen helaas. :'( De condensator is van de audio, de front header audio-jack werkt niet meer. :+ Maar je hebt gelijk, wie weet zat daar ergens een foutje. Het is alleen zo moeilijk te testen, want hoe test je een moederbord op een defect naast opsturen als RMA? Morgenvroeg ga ik OCCT even laten draaien, wie weet komt daar wat uit.. Wat moet ik daar testen? Het 'power supply' tabblad?

• Luca
Is er nog iemand die een optie o.i.d heeft?

Ik begin het moederbord te verdenken, aangezien ik op mijn videokaart een bios-switch deed en ik na de eerstvolgende opstart van Windows weer een zwart/groen scherm kreeg. Vervolgens werd hij wel erg gevoelig voor het probleem. En het probleem begon meteen nadat ik de videokaart er weer in deed. Dus ik krijg sterk het vermoeden dat er iets met het pcie x16 slot is. Als ik thuis kom, ga ik even kijken wat er gebeurt als ik de gpu in het x4 slot doe.

Stel dat dit inderdaad het probleem is, hoe pak ik het dan het beste aan? In verband met de condensator die is afgebroken.. Ik zou het jammer vinden als ze hem om die reden niet accepteren. Gewoon zeggen en ze desnoods naar dit topic linken, waar toch enigszins wat bewijs in is te vinden dat dit later pas gebeurde? Of doen alsof m'n neus bloedt? Iets wat niet helemaal bij mij past. Aankoop is gedaan bij Megekko, die best een aardige klantenservice etc schijnen te hebben volgens de reviews.

[ Voor 5% gewijzigd door Luca op 25-10-2015 12:57 ]

Pagina: 1