Laptop koeling verbeteren (geavanceerd)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-05 22:26
Ik heb de ACER ASPIRE V3-772G-747A161.12TBDWAKK.
Ik heb een tijd geleden een steuntje gekocht zodat die minder warm werd, dit helpt wel iets maat niet genoeg.
De laptop maak ik regelmatig schoon met de compressor (terwijl ik de fan tegenhoud).

Ondanks alles wordt deze nog te warm en krijg ik daardoor lag spikes in games, wat natuurlijk vervelend is.
Naar wat benchmarks en wat testen ben ik tot de conclusie gekomen dat de cpu te warm word door Intel turbo boost. Ik heb Intel turbo boost wel 'getemd' met Intel XTU door de multipliers omlaag te zetten bij 3 en 4 core belastingen.
Maar omdat ik hiermee de boel weer iets trager maak wil ik toch eens kijken voor echte oplossing.
Ik dacht zelf aan het vervangen van de koelpasta maar ik weet niet of ik dan alles uit elkaar moet halen, waar ik geen zin in heb :).

Heeft iemand nog een ander idee?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis J.
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Kijk eerst eens onder de klep aan de onderkant. Soms kun je de koeler losmaken zonder de hele laptop te demonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Heb je de koelpasta al een keer vervangen door betere?? Dat gaat vaak al een stuk helpen. Je koopt een klein tubetje koelpasta, doet er een hele kleine portie op (ten grootte van een ongekookte rijstkorrel). Dat zal al een stuk helpen :) Dat doe je simpel door het koelsysteem te demonteren :D

[ Voor 10% gewijzigd door pwillemske op 12-06-2015 16:12 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
Ík heb nog koelpasta liggen, helaas moet meer uit elkaar dan alleen de cover aan de onderkant:
https://raywoodcockslates...photo-overview-edit-1.jpg (foto van internet)
Is er misschoen ook nog een andere manier om de koeling te verbeteren?

[ Voor 15% gewijzigd door TheBrones op 12-06-2015 19:11 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 03:59

Jimbolino

troep.com

i7-4702MQ heeft een TDP van 37 W
GTX 760M heeft een TDP van 55 W

Ik zou me concentreren op de videokaart...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574841

:F

Koelpasta vervangen helpt altijd veel bij laptops, helemaal de wat oudere. Daar zou ik toch mee beginnen. Andere oplossingen gaan niet veel helpen als je koelpasta slecht is.
Als 2e kan je de inlaat zoeken, en er een extra ventilator op plakken. Ook wel eens gedaan, samen met de grill wat verder openmaken scheelde het bijna 10c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
wat ik wel kan doen is de grill iets verder open maken door de balkjes er voorzichtig uit te halen, dan moet helaas wel alles uit elkaar net zoals bij koelpasta vervangen.

edit: Ik ben ook nog tot de conclusie gekomen dat wanneer ik alleen de gpu belast de fan niet harder gaat blazen (raakt niet oververhit). dit geeft heel warme lucht die langzaam blaast. (iets dat me opvalt)

[ Voor 38% gewijzigd door TheBrones op 13-06-2015 23:22 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 594599

Wat ook goed kan helpen is het undervolten van je processor of je GPU, daardoor verstookt deze minder stroom en word daarom minder warm, wat weer resulteert in lagere ventilatorsnelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
Mijn cpu heeft al een undervolt, -80mv (stabiel) mijn nvidia gpu heeft een overclock (ook zonder wordt de cpu te warm, heeft geen invloed) de intel igpu heb ik vooralsnog met rust gelaten.

edit: kon het niet weerstaan en ben ook aan de igpu begonnen met undervolten :)

[ Voor 18% gewijzigd door TheBrones op 14-06-2015 22:39 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:55

auto660

1991 240 GL Brick

Is het dan niet gewoon zo dat de cpu even een repaste nodig heeft?

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12-2024
Zou inderdaad beginnen met een repaste van GPU en CPU, daarna kan je altijd nog kijken of je de koeling kan modden zodat hij beter werkt.

een van de dingen die je erna nog kan proberen is de penny trick

http://waynesallee.com/GPUpennytrick.html
Pagina: 1