Upgrade Simrace PC

Pagina: 1
Acties:

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 19:55
Ik zoek een?
Moederbord + CPU + evt Ram. Ik heb net een andere videokaart gehaald, een R9 290, maar merk dat ik met mijn triple screen setup toch nog niet de FPS haal die ik wil. Het schijnt dat iRacing toch nogal CPU based is en hoewel een nieuwe GPU zeker helpt, is mijn volgende bottleneck mijn CPU denk ik.

Wat is je budget?
Zo weinig mogelijk, ik heb al aardig wat uitgegeven aan deze nieuwe hobby en er moet een keer een einde aan komen, dus het liefst zo veel mogenlijk bang for buck.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals omschreven gebruik ik het met name voor mijn Simracing hobby, wat heb ik nu:

- Asrock 870 Extreme 3
- AMD Phenom II X6 1055T
- Asus R9 290 (triple in Eyefinity)
- Sapphire HD5770 (voor mijn 4e scherm)
- 8GB Kingston ram volgens mij 1333mhz
- OCZ Vertex 120GB SSD
- 2 x 500GB HDD
- Coolermaster G750M voeding

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-02 15:02

FlyEragon

Alien Monkeys

Dat gaat dan toch een nieuw moederbord en cpu betekenen. i5 + mobo zit je op rond de 240 euro minimaal.
Vergelijken met andere mensen is denk ik wel handig, want misschien haal je ook niet de gewenste framerate met een i5. Wat wil je halen, en wat haal je nu ?

• Scr33x0r
FlyEragon schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:31:
Dat gaat dan toch een nieuw moederbord en cpu betekenen. i5 + mobo zit je op rond de 240 euro minimaal.
Vergelijken met andere mensen is denk ik wel handig, want misschien haal je ook niet de gewenste framerate met een i5. Wat wil je halen, en wat haal je nu ?
Nu haal ik ongeveer 80-90.. maar met name de drops zijn irritant.. Het zou ongeveer 150+ moeten zijn..

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik lees her en der dat iRacing meer baat heeft bij 'performance per core' en dat AMD zoiezo minder goed werkt. Dus dan moet je kijken naar een snelle i5 en eventueel overklokken. Dan nog is het geen garantie dat je 150+ gaat halen zonder drops. Ik kon helaas geen lijstje vinden met cpu scaling voor iRacing.

Het mooiste zou zijn als je bij je race collegas gaat buurten om te kijken of ze met een soortgelijk setup wel die 150fps halen met jou videokaart. Ik heb twijfels, 3 schermen is niet niks, en 150fps is ook al niet weinig.

• JoepW
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:28

JoepW

Home Assistant & LochemEnergie

Ik zal hier verder antwoorden....
150 fps met alle goodies aan is echt niet mogelijk. Ik heb dit: Setup
En haal dus rond de 100 FPS met uitschieters naar 80 op Spa en zo en richting 180 op oudere circuits.
Met een groot startveld moet ik in ieder geval de spiegels uitzetten.

Ik denk dat je een boost kan halen met een dikkere CPU. i7 helpt volgens mij niet veel tov i5.

Mede oprichter van GoT iRacen & druk met Home Assistant

• Scr33x0r
Thanks Joep! Ik denk persoonlijk aan zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1ASRock B85 Pro4€ 71,-€ 71,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,90

De reden dat ik de Asrock neem is omdat hij 2 x PCI-e 16x heeft.. aangezien er 2 videokaarten in blijven.. Ram is in eerste instantie niet nodig, ik heb nog 4x2GB, maar kan dus uiteindelijk naar de 2x8GB, maar dus niet direct noodzakelijk..

Andere suggesties qua moederborden is wellicht handig? Aangezien het tweede slot niet perse 16x hoeft te zijn, maar ik heb er dus wel minimaal 2 nodig.

Bijv. pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Zonde van nieuwe RAM, helpt geen meter en 8GB is meer dan genoeg. Tja Mainbord, tegenwoordig zijn ze allemaal wel oke, neem gewoon de goedkoopste met 2 pci sloten, eventueel voor overklokken misschien ander bordje, mar ben niet thuis met overklokken.

Maar bedenk je wel dat je alsnog dus die 150fps niet gaat halen. Daarvoor moet je er dus toch flink meer geld tegenaan gooien.

• JoepW

JoepW

FlyEragon schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:48:
Zonde van nieuwe RAM, helpt geen meter en 8GB is meer dan genoeg. Tja Mainbord, tegenwoordig zijn ze allemaal wel oke, neem gewoon de goedkoopste met 2 pci sloten, eventueel voor overklokken misschien ander bordje, mar ben niet thuis met overklokken.

Maar bedenk je wel dat je alsnog dus die 150fps niet gaat halen. Daarvoor moet je er dus toch flink meer geld tegenaan gooien.
Nee erger. De hardware die dat levert met alle goodies in iRacing aan is er niet. :(

• Scr33x0r
Ja klopt, maar als ik zie wat Joep ook schrijft op het iRacing forum, niet alles hoeft op super hoog, maar ik heb nu alles op laag, geen AA, geen shadows etc.. Ik wil toch wel graag AA en Shadows tot op bepaald niveau aan kunnen zetten.

Als ik 120fps gemiddeld haal ben ik al een stuk blijer.. Ik word alleen gek van de drops..

En qua koeler, ik heb nu een http://www.scythe-eu.com/en/products/cpu-cooler/ninja-3.html
Volgens hun site past hij op een 1150.. Of adviseren jullie iets anders?

[ Voor 20% gewijzigd door Scr33x0r op 12-06-2015 16:54 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan zou ik voor de zekerheid toch voor meer GHz gaan. Je hebt nu een CPU gekozen die 3,2 doet. Dat is dan niet echt veel.

• Scr33x0r
Reepje schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:53:
Dan zou ik voor de zekerheid toch voor meer GHz gaan. Je hebt nu een CPU gekozen die 3,2 doet. Dat is dan niet echt veel.
Een i5 4490 bijv? Of toch een i7? Want dan loopt het wel weer in de papieren..

• JoepW

JoepW

Ik draai op 4 (OC'd) met de i7. Maar da's duuuuur en volgens mij overbodig.
Ik weer niet wat Jubby (Jos) gebruikt in zijn setup. Anders vraag je hem ff?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je het geheugen weglaat, en dat besteed aan een K processor met moederbord en dat een beetje overklokt, ben je mijns inziens een heel stuk beter uit.
Ook omdat je af en toe drops krijgt (toe te schrijven aan een kortstondig tekort aan rekenkracht CPU) is dat wel handig: als het moet krijg je dan opeens een hoop meer.

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Een i7 t.o.v een i5 is vrij nutteloos voor dit spel volgens benchmarks en user info die ik tegenkom. Dus inderdaad een zo hoog mogelijke clock i.c.m een i5 cpu, en dan overklokken. Dan ga je wel de juiste richting op. Waarschijnlijk is er met nog een videokaart ook flink wat winst te halen, maar dan krijg je weer de horror van microstutter etc.

Verwijderd

Als ik je een tip mag geven, ga voor dat 10tje lekker voor een K versie van de processor, dan kan je iig eventueel ooit nog overclocken, dan zou ik ook voor een z87/Z97 moederbord gaan maar opzich is dit bord ook prima, kan je ook klein beetje mee overklokken ed.

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
Zelf een met een i7 3770k. iRacing weet vaak nog net over de 40% te gaan. De keren dat ik meer dan 2 cores nodig heb/gebruik zijn met movie maker, city skylines en gta5

Als ik nu een pc zou moeten samenstellen voor iracing, dan ga ik zeker voor een i5.

Zit met mijn i7 + GF780 op zo'n 100-120 fps op banen zoals spa, cota, monza. Heb wel alle details op high staan, maar ik heb flink lopen tweaken met de shadow, AA, sampling etc etc. Daar is ook heel veel in te halen.

Extreme AA merk ik niks van als ik aan het rijden ben bv. En het scheelt ook enorm of je een dak heb of niet. Scheelt mij vaak een fps of 20-30

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

• derx666
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:22

derx666

mecker ende blaet

Als je het heel cheap wil doen pak je een Intel Pentium G3258 (geunlockte dualcore haswell) met een Gigabyte GA-Z97P-D3, samen met je ouwe ram ben je dan voor zo'n 150,- klaar. iRacing gebruikt eigenlijk maar 2 cores, en dit is in principe dus zat.

Het probleem wat je evt wel hebt is dat ke natuurlijk niet alleen iRacing hebt draaien, maar ook nog je browser met een zeut tabs, ispeed, teamspeak, trading paints, Nick z'n setupsync enz... Stuk voor stuk niet cpu intensief, maar hebben natuurlijk wel allemaal clockticks nodig, die ten kostte gaan van iRacing. Ik zou zelf (mocht je het budget hebben) gaan voor een Intel Core i5 4690k (+/- 240) en dan een Gigabyte GA-Z97X-SLI (+/- 110) al dan niet met nieuw mem van zo'n 100,-. Kom je uit op zo'n 350,- of 450,- maar dan zal je cpu de komende tijd iig niet echt het probleem zijn cq. het nieuwere spul is niet veel sneller.
Ik draai zelf nog op een i5 2500k op 4.5GHz, en begin eens langzaam de volgende gen. i5 cpu's te bekijken. Ding is ondertussen wel al een jaar of 4 oud (na controle is het volgende week precies 4 jaar :) ). Voor een cpu van toen 172,- is dat niet gek :)

Als CPU koeler gebruik ik zelf een Scyte mugen 2 rev B, maar geen idee of dat nog leverbaar is. Top of the bill is een noctua NH-D14, kost iets van 65,-. De Scyte Mugen 4 kost iets van 35,- is nog steeds erg goed, iets minder dan de Noctua, maar kost ook zowat de helft.

BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)

• Scr33x0r
Wat denken jullie van een AMD? Een X4 860K ofzo? Gisteren had ik weer eens wat gezeik dat mn PC bleef hangen en op SPA in de HPD haalde ik ongeveer 68 fps, met Car detials op low en de rest off.. dat kan toch niet normaal zijn? CPU tijdens dat was allemaal 100%..

Maar om eerlijk te zijn heb ik momenteel niet zin om er 400 euro tegenaan te gooien, helemaal omdat deze maand ook nog de Heusinkvelds komen.

Ik ga vanavond nog even netwerk uitsluiten door direct een kabel te leggen ipv de kabel die er nu ligt (weggewerkt achter plinten enzo). Videokaart heb ik memtests enzo van gedaan en dat gaat gewoon goed. Ik zal ook nog even een normale memtest doen, maar ik verwacht niet dat daar wat uit komt.

Als ik bijvoorbeeld Cities speel heb ik helemaal nergens last van, dat lijkt me sowieso grafisch zwaarder dan iRacing?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

met een 860K ga je er in ieder geval niet op vooruit, ik durf zelfs te stellen dat je er op achteruit gaat als er net wat meer cores gebruikt kunnen worden.
http://www.cpu-monkey.com/en/cpu-amd_a10_7850k-121
http://www.cpu-monkey.com/en/cpu-amd_phenom_ii_x6_1055t-290
de 860K is namelijk een 7850K zonder IGP, prima voor budgetbuilds, maar jou 1055T is geen prutser.

mag ik vragen wat voor resolutie die schermen hebben, en zou je je CPU load eens kunnen meten tijdens het gamen? en dan bedoel ik dat je met name per core de belastingen uitzoekt. (50% totale belasting kunnen 3 cores volle belasting zijn, maar ook 6 cores op halve kracht)

Als een spel grafisch zwaarder is dan iRacing dan klopt het met de veronderstelling dat je CPU de bottleneck is, je GPU wordt nu dan tijdens iRacing teruggehouden (zal dus vermoedelijk ook niet op 99% load draaien)

heb je al geprobeerd je 1055T wat te kietelen?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Scr33x0r
NLBUURMAN schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:33:
met een 860K ga je er in ieder geval niet op vooruit, ik durf zelfs te stellen dat je er op achteruit gaat als er net wat meer cores gebruikt kunnen worden.
http://www.cpu-monkey.com/en/cpu-amd_a10_7850k-121
http://www.cpu-monkey.com/en/cpu-amd_phenom_ii_x6_1055t-290
de 860K is namelijk een 7850K zonder IGP, prima voor budgetbuilds, maar jou 1055T is geen prutser.

mag ik vragen wat voor resolutie die schermen hebben, en zou je je CPU load eens kunnen meten tijdens het gamen? en dan bedoel ik dat je met name per core de belastingen uitzoekt. (50% totale belasting kunnen 3 cores volle belasting zijn, maar ook 6 cores op halve kracht)

Als een spel grafisch zwaarder is dan iRacing dan klopt het met de veronderstelling dat je CPU de bottleneck is, je GPU wordt nu dan tijdens iRacing teruggehouden (zal dus vermoedelijk ook niet op 99% load draaien)

heb je al geprobeerd je 1055T wat te kietelen?
Ik ben nooit echt van het "kietelen" geweest to be honest.. Heb nog nooit iets overgeclocked gehad sinds ik een CPU ergens in de Athlon T-Bird 1000mhz tijd iets verkloot had :)

Schermen zijn 3 x 1080p, dus 5760x1080 in Eyefinity mode en ik heb nog een 1440x900 draaien op een separate videokaart (de 5770). Het stomme is is dat ik hier met mijn oude 5770 (heb ik er twee van) ipv R9 290 geen problemen mee had qua crashes etc.

Ik heb dus sinds de update last van die crashes, maar ik heb ten tijde van die update meerdere dingen veranderd:
- Nieuwe videokaart
- Nieuwe plek => dus andere netwerkkabel
- Nieuwe voeding vanwege videokaart
- Nieuwe install Windows (met bewaarde iRacing settings)
- Render nu naar 3 separate monitoren ipv 1 grotere render (is om de FOV van iRacing goed te krijgen)

Dus ik kan niet zo goed beoordelen of het aan een van de dingen hierboven of de update of de combinatie hiervan ligt. Misschien moet ik wel een clean install doen van iRacing en dan zo maar dingen uitsluiten voordat ik weer grof geld tegen nieuwe componenten gooi.

Dan nog een vraagje qua CPU, aangezien ik niet zo van het kietelen ben, is een K misschien sowieso overbodig? Al hoor ik dat het met Intel tegenwoordig redelijk veilig en heel goed mogelijk is? Is dan de 4690K een must of kan ik ook kijken naar bijv. een 4460?

• Majin Buu
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Als je niet wilt overklokken = koop de snelst mogelijke i5 non-K wat jouw budget toelaat
Wel overklokken = 4670K of 4690K
in ider geval is AMD een no-go ivm belabberde performance per core

Ultra 7 265K / GB Z890 AORUS ELITE / RTX 5070 Ti Gaming OC

• Scr33x0r
Ok, thnx en qua koeler? Als ik toch niet ga overklokken, is de boxed dan genoeg? Ik heb ook nog mijn huidige scyte ninja, maar ik vind dat nogal een onding om eerlijk te zijn :)

Zit nu beetje te twijfelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 201,01€ 201,01
1MSI B85-G41 PC Mate€ 70,49€ 70,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,50

of

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 237,50€ 237,50
1MSI B85-G41 PC Mate€ 70,49€ 70,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 307,99

Scheelt iets meer dan 30 euro, is dat het waard?

[ Voor 87% gewijzigd door Scr33x0r op 23-06-2015 22:08 ]

• Majin Buu
  • Niet online
of deze voor 227 pricewatch: Intel Core i5-4690 Boxed
(als je echt niet overklokt)
200MHz extra voor nog geen 30 euro, tja ik zou het wel doen

Edit: hier voor 221

[ Voor 20% gewijzigd door Majin Buu op 23-06-2015 11:53 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20-02 15:16
Zet eerst die Phenom 2 1055T maar eens op 3.5 GHz (turbo uitzetten) dat haalt die makkelijk op jouw mugen koeler. En test dan nog maar eens. Kost je niks (afgezien van wat tijd) maar kan bergen opleveren.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Scr33x0r
Hmm, op een aantal z97 moederborden hebben ze bij Azerty nu een cashback actie:

Bijv: Gigabyte Z97-D3H is nu 107.90, maar als je er een 4690k bij haalt krijg je een cashback van 32 euro.. Dan heb je hem toch maar mooi voor 75 euro.

Stel dat ik wel wil overklokken, is dit dan de weg om in te slaan? Een Z97 mobo, of zijn er ook andere (goedkopere) types die prima zijn? En moet ik dan ook mijn geheugen gaan upgraden?

• Majin Buu
  • Niet online
Scr33x0r schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 15:55:
...Stel dat ik wel wil overklokken, is dit dan de weg om in te slaan? Een Z97 mobo, of zijn er ook andere (goedkopere) types die prima zijn? En moet ik dan ook mijn geheugen gaan upgraden?
Yup, Z97 is the way to go bij overklokken

en 8GB DDR3-1333 is prima geheugen, upgrade is niet nodig.

• Scr33x0r
Nog een voorkeur voor bepaald merk of gewoon kijken waar ik de beste features + prijs krijg?

Hoe zit het bijv met mijn opstelling, ik heb nu R9 290 + 5770, niet in crossfire uiteraard, moet ik dan nu perse een bord met crossfire ondersteuning of gewoon 1 met 2 PCI-E sloten?

Edit:
Hmm, zit even te kijken, maar bijv:

pricewatch: MSI Z97 PC Mate
pricewatch: Asus Z97-P -> 40 euro retour -> Geen crossfire? => € 58.89
pricewatch: Gigabyte GA-Z97-D3H -> 32 euro retour -> Well crossfire => € 75.90

Bij de Asus scheelt het dus nogal wat geld, dat houdt dan ook de stap van 4690 naar 4690K een beetje betaalbaar.. Hier moet dan zeker nog wel weer een andere koeler bij, of kan ik mijn huidige dus overzetten?

[ Voor 56% gewijzigd door Scr33x0r op 23-06-2015 16:19 ]

• Scr33x0r

• Majin Buu
  • Niet online
Prima keuze hoor

• Scr33x0r
Nou dat heeft nog aardig wat voeten in de aarde gehad.

Vandaag CPU, Mobo + koeler binnen gekregen. Koeler toch maar meebesteld, misschien dat ik mijn oude dingen (zodra er ook nieuw ram is) nog wel verkoop als complete pc.. heb toch nog een 5770 liggen en dan dat ding met 8gb ram is best leuk..

Alles uiteindelijk geinstalleerd, windows opnieuw installen, paar keer wil hij niet booten, soms wel, soms niet, dan reboot hij uit het niets opeens, heel vreemd.. Wat blijkt, de z97 chipset werkt niet heel leuk samen met mijn relatief oude vertex 2 ssd van ocz.. Uiteindelijk eerst getest of ik alles wel op een normale ouderwetse hdd kon installeren, dat lukte wel, dus net ook nog maar een nieuwe SSD gehaald..

Loopt weer aardig in de papieren zo... maar dan heb je ook wat..lol

Sowieso wel vaag bij het booten, volgens mij probeert ie eerst legacy en dan UEFI ofzo. Nahjah, het werkt nu..
Pagina: 1