Development en game pc

Pagina: 1
Acties:

• Drieze
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:02
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De pc zal voornamelijk gebruikt worden voor programma's als Visual Studio, SQL Server Management Studio, NetBeans, IntelliJ, PHPStorm.
Daarnaast wil ik deze pc ook gebruiken om af en toe te gamen. Voornamelijk shooters (Battlefield, Counterstrike, ...)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wens ongeveer 1000 euro uit te geven, de configuratie hieronder kost me 1114,35 euro bij Alternate.be incl verzending (Ben dus van België)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis, schermen (Dell Ultrasharp U2713HM en een oude Samsung SyncMaster 206BW)
Alsook nog een ongebruikte harde schijf die ik hier nog liggen heb (WD Red 3TB WD30EFRX)
Luidsprekers en een Win8.1 licentie heb ik ook nog.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nog een DisplayPort kabel om het Dell-scherm aan te sluiten, deze is nu aangesloten via HDMI op mijn laptop.
Is de koeler die meegeleverd wordt met de processor voldoende of kijk ik hier best voor een andere koeling?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, Nvidia

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Systeem moet soepel draaien en moet een drietal VM's kunnen draaien.
Ik werk nu voornamelijk op een laptop die op een vaste plaats staat waaraan al mijn randapparatuur gekoppeld is. Echter is het scherm kapot en zal ik hem ter herstelling opsturen. Hierdoor wens ik relatief vlug een nieuwe desktop die de laptop zal vervangen. De laptop zal enkel nog dienen voor occasioneel werk wanneer ik onderweg ben.
Daar ik geen bedraade netwerkaansluiting heb aan mijn bureau is WiFi een must.

Ga je overklokken?
Neen

Ik heb zelf onderstaande configuratie samengesteld na wat opzoekwerk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,50€ 181,50
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 87,-€ 87,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 374,25€ 374,25
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 107,-€ 107,-
1TP-Link TL-WDN4800€ 33,50€ 33,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 101,-€ 101,-
1Antec VPF Series 450W€ 51,30€ 51,30
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.039,59

Daar ik de configuratie nog vandaag wens te bestellen zodat ik deze morgen kan ontvangen kan ik bovenstaande bestellen bij alternate.be voor 1114,35 euro incl verzending.

Kan mijn configuratie beter en/of goedkoper?
Alvast bedankt voor jullie input!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Mooi kaartje die GTX970 maar drukt wel zwaar op je budget en lijkt me ook wel een beetje overkill om af en toe eens te gamen, is een GTX960 geen verstandiger aanschaf? Als bedraad internet geen optie is dan kan je altijd nog een powerline setje overwegen als de pricewatch: TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit. Ik ben in ieder geval geen fan van wifi voor gaming of development. Verder heb je geen after market cooler. Dat is niet noodzakelijk maar het voelt een beetje uit balans met die Define R5.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 212,50€ 212,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 25,95€ 25,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 99,95€ 99,95
1Antec VPF Series 450W€ 51,30€ 51,30
1Crucial BX100 500GB€ 172,-€ 172,-
1TP-Link 300 Mbps AV500 Wi-Fi Powerline extender Starter Kit€ 55,95€ 55,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 987,50

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:41
Ik heb thuis iets gelijkwaardigs draaien, met hetzelfde doel (met iets meer GPU omdat ik een 4K display heb staan). Lijkt mij een prima setup.

Zou misschien inderdaad iets meer besparen op GPU, zodat je er een 500GB SSD in kan zetten ofwel een flinke HDD erbij zodat je wat ruimte hebt voor games. Mijn laptop is development only en zit met z'n 256gb SSD al redelijk vol.

Powerline is overigens inderdaad een prima oplossing als kabels trekken geen mogelijkheid is. Ik ben er 10% op vooruit gegaan toen ik m'n wifikaartje de deur uit moest doen en 'm heb vervangen door powerline.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Drieze
Bedankt voor jullie reactie!
Ik zal voor de configuratie gaan die Tribits heeft opgegeven!
En ik had inderdaad nooit stil gestaan bij het feit dat ik powerlines kan gebruiken. Wifi op de laptop ging prima, maar ik kan geloven dat een powerline beter is om online mee te gamen.

Bedankt voor de input!

• Aertsvijand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 20:55
Misschien de moeite om eens naar een Xeon te kijken i.v.m. VM's. Hebben meer threads en meer cache voor een beperkte meerprijs :)

Desktop: Intel i5 6600K | Asus Maximus Ranger VIII | MSI GTX980Ti | 16GB Kingston HyperX Fury | Corsair 450D | NZXT Kraken X61 | Seasonic M12II Evo 520W | Dell U3415W
Laptop: ASUS Zenbook Prime (UX31A-R4003H)

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:20
Tribits schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:07:
Ik ben in ieder geval geen fan van wifi voor gaming of development.
Wi-Fi voor gamen is inderdaad verre van ideaal, maar hoezo is Wi-Fi niet geschikt voor development?

@ TS: Je kan ipv de GTX960 beter kijken naar de R9 280 of even de nieuwe 300-series van AMD afwachten, de GTX960 is ook niet ideaal door zijn 2 GB GDDR5 en beperktere bandbreedte (al nVidea daar veel optimalisatie heeft verricht). De R9 280 heeft een GB GDDR5 meer en dus meer 'futureproof'.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

iBugged schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:19:
[...]

Wi-Fi voor gamen is inderdaad verre van ideaal, maar hoezo is Wi-Fi niet geschikt voor development?
Je hebt tegenwoordig vrijwel al je documentatie online staan en zal daarnaast regelmatig wat op moeten zoeken. Beetje afhankelijk van wat je ontwikkelt kan het ook nog wel eens nodig zijn databases of andere gegevens over het netwerk of internet te kopiëren. Soms misschien nog eens wat ISO's van applicaties updates binnenhalen. Als ik merk hoe vaak Wi-Fi hapert en hoe laag de snelheid in de praktijk is dan zou ik het toch niet graag op een ontwikkel systeem hebben.

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:20
Tribits schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 22:16:
[...]

Je hebt tegenwoordig vrijwel al je documentatie online staan en zal daarnaast regelmatig wat op moeten zoeken. Beetje afhankelijk van wat je ontwikkelt kan het ook nog wel eens nodig zijn databases of andere gegevens over het netwerk of internet te kopiëren. Soms misschien nog eens wat ISO's van applicaties updates binnenhalen. Als ik merk hoe vaak Wi-Fi hapert en hoe laag de snelheid in de praktijk is dan zou ik het toch niet graag op een ontwikkel systeem hebben.
Documentatie opzoeken kan prima met Wi-Fi, grote ISO's downloaden duurt inderdaad wel lang maar voor een simpele webdeveloper hoef je echt geen ethernet-verbinding te hebben. Natuurlijk is bekabeld beter, maar als je daarvoor overal in je huis gaten moet boren en kabels moet gaan leggen zou ik een simpel usb-wifi-stick kopen.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Het valt natuurlijk altijd te proberen, als het niet werkt kan TS altijd nog over op een bedraad netwerk. Gaten boren in de muur of plafond doe ik nooit zo moeilijk over, ik zoek gewoon een plek uit in een hoek net boven de grond, zie je eigenlijk niets van. Gat hoeft ook niet meer dan een centimeter groot te zijn. Zelfs in een huurhuis kan dat als je de gaten maar weer dichtsmeert bij vertrek.

• Drieze
Met de laptop heb ik nooit echt problemen gehad via wifi.
Als er als eens iets misliep kwam het door de brakke netwerkkaart die in de laptop zit.

Bekabeling bijleggen is hier echt niet mogelijk. De router staat tegen de gemeenschappelijke muur met de buur en mijn werkplek is aan de andere kant van het huis, tegen de buitenmuur.
Ik zou meerdere gaten moeten boren en zou de kabel niet mooi kunnen wegwerken, iets wat de wederhelft minder fijn zou vinden :)

Ik laat de configuratie nog even bezinken aangezien Alternate toch niet meer kon leveren tegen morgen (vandaag eigenlijk). Ondertussen kan ik nog wat info opzoeken ivm die Xeon dat Aertsvijand voorsteld en over de GPU dat iBugged voorsteld.

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

De R9 280 is wat goedkoper, maar verbruikt meer energie. De GTX 960 is over het algemeen wat sneller, maar games die baat hebben bij 3GB geheugen draaien vaak weer net iets sneller op de R9 280. In de praktijk ontloopt het elkaar allemaal niet zoveel.

Belangrijkste verschil tussen een Xeon en een i5 is dat de Xeon hyperthreading heeft. Dat maakt de processor sneller in bepaalde toepassingen, maar voor gaming of development heeft het doorgaans weinig nut, of je moet CPU intensieve taken in je VMs draaien.

Pagina: 1