• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-11 19:11

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Ik zoek een?
Systeemcamera of camera die betere foto's maakt dan ik met een smartphone maak.

Wat is je budget?
M'n vriendin vind eigenlijk rond de €200,- maar ik vind zelf €500,- ook nog wel acceptabel.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Er is een kind op komst, dus in ieder geval om van die schattige babyfoto's mee te maken :*) waarmee ik mensen op Facebook kan lastigvallen :P en daarbij hoop ik uiteindelijk nog wel een keer weer op vakantie te kunnen, dus dan wil ik ook wel mooie foto's kunnen maken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Een kleine twee jaar geleden ben ik overgestapt van een Lumix digitale camera naar een Olympus Pen E-PM1 camera. Deze is nauwelijks 2 jaar verder stukgegaan (waarschijnlijk op vakantie). De lens doet het overigens nog wel, dat is een Zuiko 14-42 II R (?)

Wat ik tot nu toe als opties heb:

- Systeemcamera met alleen body kiezen, en de huidige lens gebruiken
- Gewoon iets heel nieuws kopen: bijvoorbeeld de Panasonic GF7
- Of juist weer iets goedkopers kopen, zoals bijvoorbeeld een Panasonic Lumix achtig ding zoals een TZ60. Van deze optie ben ik echter een beetje bang dat dat uiteindelijk tegenvalt waardoor je de camera uiteindelijk nooit meer gebruikt

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik vind het redelijk beroerd dat een camera al naar 2 jaar de geest geeft, dus ik wil liever geen Olympus meer. Daarbij vond ik de menu-instellingen ook niet om over naar huis te schrijven en vond ik de camera niet zo'n fijne grip hebben. Een nieuwe camera moet fijne foto's maken, absoluut niet duurder zijn dan €500,- en duurzaam zijn.

Ik zie eerlijk gezegd door de bomen het bos niet meer helemaal momenteel. Kunnen jullie helpen? _/-\o_

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-11 10:52
Ik zou voor wat heel nieuws gaan, die lens is nauwelijks meer wat waard.
  • Je kan voor een systeemcamera gaan (dus met verwisselbare lezen), dan zou ik de Sony Alpha 5100 aanraden.
  • Een goede compact camera is ook zeker een optie, maar dan moet je niet voor de goedkopere modelletjes gaan (die hebben hele kleine sensoren en maken dus praktisch even mooie foto's als je smartphone). Wat je wilt is een Sony RX100 II of een Canon G7X.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Balance schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:16:
  • Je kan voor een systeemcamera gaan (dus met verwisselbare lezen), dan zou ik de Sony Alpha 5100 aanraden.
Waarom? Er zijn een hele hoop goede systeemcamera's op de markt, waarom specifiek deze?

Ik ken de lens niet, maar heel slecht zou die ook niet zijn (er worden nog nauwelijks echt slechte lenzen gemaakt) en financieel is die wellicht niets meer waard, in gebruik waarschijnlijk nog zeker wel. Als de Olympus daarnaast goed beviel, buiten dat die stuk is gegaan, zou je weer voor Olympus kunnen kiezen...

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-10 20:00
Oudere Olympus body's zoals de e-p1, e-pl1, e-pl2 etc gaan vaak voor een habbekrats (onder de €100) weg op marktplaats. Dan ben je dus snel klaar. Aan de andere kant: Samsung heeft (had?) een compactcamera met bounce-flitser en wifi. Ideaal voor baby-foto's. Geen geweldige kwaliteit, maar goed genoeg voor Facebook etc.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-11 10:52
lateef schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:36:
Waarom? Er zijn een hele hoop goede systeemcamera's op de markt, waarom specifiek deze?
...
Het is simpelweg de beste systeemcamera die je voor €500 kan krijgen. Paar speerpunten:
  • Uitstekende 24MP APS-C sensor (zelfde als in de Alpha 6000)
  • Zeer goede en snelle autofocus (zelfde als in de Alpha 6000)
  • Kantelbaar touchscreen voor makkelijke compositie, snel door menu's heen navigeren en touch autofocus (!)
  • Wi-Fi met NFC om snel foto's te kunnen overzetten en delen
  • Uitstekende video (1080p tot 60fps in 50Mb/s XAVC-S)

• Kwintessens
Of je koopt een Olympus OMD-EM10. Olympus heeft nu een actie waarbij je €100 korting krijgt. De body kost je dan circa €399.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01:09
Voor babyfoto's zou ik kijken naar een lichtsterke lens.
Bijv. deze: pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital 45mm f/1.8 Zwart (review: http://www.photozone.de/o...s-tests/704-oly45?start=2)
De Zuiko 14-42 II R kun je dan mooi gebruiken voor landschapjes e.d.
En dan heb je alleen nog een MFT functiedoosje nodig: http://tweakers.net/categ...xBdlpijZBUN5BoZKcXW1tYCAA

[ Voor 5% gewijzigd door wappiewappie op 12-06-2015 20:38 ]

• ICT Consultant
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-08-2024
Hoezo heb je voor babyfoto's een lichtsterke lens nodig? Een kitlens (18-55 of. 16-50 op APS-C) zal prima volstaan.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:03

Fiber

Beaches are for storming.

Mooie lens hoor, maar veel te lang voor binnenshuis. Dan liever een pricewatch: Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH Zwart als het een MFT camera moet worden...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• wappiewappie
ICT Consultant schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:53:
Hoezo heb je voor babyfoto's een lichtsterke lens nodig? Een kitlens (18-55 of. 16-50 op APS-C) zal prima volstaan.
Omdat je met een lichtsterke lens een kleinere dof kunt creëren en daarmee een zachtere achtergrond, wat bij babyfoto's vaak wel mooier is.
En je kunt dan ook een kortere sluitertijd gebruiken, waardoor je beweeglijke kindertjes beter kunt bevriezen.
Fiber schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 21:01:
[...]
Mooie lens hoor, maar veel te lang voor binnenshuis. Dan liever een pricewatch: Panasonic Lumix G 20mm f/1.7 II ASPH Zwart als het een MFT camera moet worden...
Met 20mm krijg je te veel perspectiefvervorming voor portretten.
Daarnaast heeft hij heeft al een groothoek objectief die hij kan gebruiken voor overzichtsfoto's.

[ Voor 5% gewijzigd door wappiewappie op 13-06-2015 00:59 ]

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 21:01:
[...]

De 45mm is prima voor binnenfoto's. Beter dan de 20mm IMHO. En al helemaal voor babyfoto's / portretten binnen.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:01
TS vraagt specifiek om geen Olympus, en wat doen de tweakers: we komen met Olympus camera's. Jammer.

Ik zou ook niet voor een prime lens gaan, dat is gewoon niet altijd even handig, zeker als je niet weet of je kleine dichtbij of verweg is. Straks als 'ie eenmaal kan kruipen of lopen wil je iets waar je flexibel mee bent, dus een zoomlens. Ook wil je een camera die snel kan focussen zodat je geen shots mist.

Ik zou dus even op youtube kijken naar review en vergelijkingen van camera's en daar een shortlist mee maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Kwintessens
Ramon schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:10:
TS vraagt specifiek om geen Olympus, en wat doen de tweakers: we komen met Olympus camera's. Jammer.
Lol. Je hebt helemaal gelijk. Ik had de laatste alinea niet gelezen, merk ik nu. 😐

• wappiewappie
Ramon schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:10:
Ik zou ook niet voor een prime lens gaan, dat is gewoon niet altijd even handig, zeker als je niet weet of je kleine dichtbij of verweg is. Straks als 'ie eenmaal kan kruipen of lopen wil je iets waar je flexibel mee bent, dus een zoomlens. Ook wil je een camera die snel kan focussen zodat je geen shots mist.
De zoomlens heeft hij al. ;)
Het is heel leuk als de camera snel kan focussen, maar als de sluitertijd te lang wordt heb je alsnog onscherpe foto's.

[ Voor 12% gewijzigd door wappiewappie op 13-06-2015 12:22 ]

• Gim
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Gim

Misschien dat de Panasonic Gx7 body nog een optie is? Zit wel IETS (€30?) boven budget tenzij er net zo'n leuke aanbiedingen voor zijn zoals nu voor de Em10. Zie hem vaker genoemd worden naast de Oly Em10 in diverse posts. De bodies anders eens gaan uitproberen. Wellicht dat er al gelijk kandidaten afvallen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gim op 13-06-2015 14:28 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-11 23:37

Barrycade

Through the...

De GF7 die je gekozen hebt is net zo klein als je Pm-1 (misschien wel kleiner)

Dat hoeft geen probleem te zijn, maar als je de Pen Mini al klein vond (aangenomen dat je dat bedoelde met grip) zou ik eerst even gaan voelen of het wat voor je is.

Ik weet niet wat er stuk aan gegaan is aan je Pen, maar iedere camera kan kapot en loop hier al heel wat jaartjes rond, maar zie Olympus nu er niet echt uitsteken qua storingen.

Als de OM-D inderdaad maar 400 euro is nu, lijkt mij dat wel een hele mooie camera. Maar weet niet of het formaat niet een probleem is voor je.

Die Zuiko lens is nog prima is kan je daarmee prima baby foto's mee maken.

Primes kan altijd nog.

Verwijderd

Balance schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:16:
  • Een goede compact camera is ook zeker een optie, maar dan moet je niet voor de goedkopere modelletjes gaan (die hebben hele kleine sensoren en maken dus praktisch even mooie foto's als je smartphone). Wat je wilt is een Sony RX100 II of een Canon G7X.
Als ik even op deze reactie mag inhaken. Ik ben zelf op zoek naar een compactcamera met een budget van ongeveer 250 euro (uitloop tot 300 euro is mogelijk). De twee camera's die jij noemt liggen dus buiten mijn budget. Wat zou jij mij aanraden? Zelf heb ik de Canon Powershot S120 (265 euro) en de Panasonic Lumix DMC-TZ40 (246 euro) in gedachten. Ik wil het fototoestel gebruiken om de komende jaren op vakantie foto's te maken. Aan een gigantische zoom of veel manuele mogelijkheden hecht ik niet zoveel waarde. Ik vind het vooral belangrijk dat ik er goede kwaliteit foto's mee kan maken. Zijn de twee toestellen die ik noem daar geschikt voor? Of zou jij mij aanraden om mijn budget uit te rekken en voor de RX100 te gaan (345 euro bij amazon.de)?
Qua mobiel loop ik al vier jaar rond met de Samsung Galaxy SII. Hoewel die langzamerhand wel wat kuren gaat vertonen, wil ik die nog wel een jaar gebruiken. Een compactcamera heeft voor mij denk ik dus zeker een meerwaarde.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2015 17:29 ]

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties so far :)

Voor wat betreft mijn 'problemen' met de PM1: de body van dat ding is vrij klein en vooral ook glad, en de lens vrij groot waardoor ik het in z'n geheel eigenlijk enigzins onhandig vond.

Een losse body lijkt me wel een soort van idee, maar ik kan van de Em10 zie ik dat je dan ook je oude camera moet inleveren. Zou dat dan inclusief lens zijn? Want anders werkt dat natuurlijk niet voor mij. Hier is de folder van die actie -> http://www.olympus.nl/sit...M10_Summer_Special_NL.pdf

• Gim
  • Niet online

Gim

Als ik op Amazon.de kijk zie ik die voorwaarde niet. Wel dat je 100 euro terug krijgt enzo. Andere voorwaarden via Amazon?

Verwijderd

wappiewappie schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 00:51:
.........waardoor je beweeglijke kindertjes beter kunt bevriezen.
Tja kinderen bevriezen, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen, maar wel wat drastisch.
Gewoon valium werkt ook hoor en geeft minder bijverschijnselen. :+
Gim schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 17:43:
Als ik op Amazon.de kijk zie ik die voorwaarde niet. Wel dat je 100 euro terug krijgt enzo. Andere voorwaarden via Amazon?
Het is mij niet duidelijk op welke post je nu reageert en over welke "voorwaarde" je het hebt, maar heb er wel erg in dat aanbiedingen beperkt kunnen zijn tot de Benelux regio vs Duitsland en dat slimme kruisbestuivingen vaak niet gaan werken. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2015 21:18 ]

• Kwintessens
Blauw schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 17:29:
Een losse body lijkt me wel een soort van idee, maar ik kan van de Em10 zie ik dat je dan ook je oude camera moet inleveren. Zou dat dan inclusief lens zijn? Want anders werkt dat natuurlijk niet voor mij. Hier is de folder van die actie -> http://www.olympus.nl/sit...M10_Summer_Special_NL.pdf
Meestal zijn dat alleen maar maniertjes om iemand fysiek de winkel in te krijgen. Ik zou gewoon eens een dealer bij je in de buurt bellen. Als je de kapotte body nog hebt, kun je die natuurlijk inruilen. In de pdf staat niet dat je het objectief erbij moet inleveren, dus daar ga ik ook niet van uit.

Terzijde: wat is er eigenlijk kapot aan de epm-1?

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Als ik m aan doe dan 'kraakt' er aan de binnenkant van alles, maar zie je uiteindelijk geen beeld door de display. Het zou ook kunnen dat een plens zout water op vakantie vorig jaar er alsof een einde aan heeft gemaakt. Vreemde is wel dat ie na dat incident nog ruim 300 foto's heeft gemaakt.

Over een dealer bellen: goed idee. Ga ik maandag gelijk eens even doen.

• Kwintessens
Blauw schreef op zondag 14 juni 2015 @ 09:12:
Het zou ook kunnen dat een plens zout water op vakantie vorig jaar er alsof een einde aan heeft gemaakt. Vreemde is wel dat ie na dat incident nog ruim 300 foto's heeft gemaakt.
Geen enkele camera kan tegen zout water. Zelfs een camera met weathersealing moet na contact met zout water goed gereinigd worden omdat het zout de sealing kan aantasten.

Het kan een tijd duren voordat de electronica dusdanig is aangetast en gecorrodeerd, dat de camera ermee stopt. Dat is - denk ik - bij jou gebeurd.

In de meeste handleidingen staat dat je een camera terug moet sturen naar de fabrikant als hij contact met water heeft gehad. Als er zout water in een camera komt, zullen de meeste fabrikanten de camera total loss verklaren omdat dat meestal niet gereinigd kan worden en op den duur leidt tot problemen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-11 23:37

Barrycade

Through the...

Bij online shops hoef je geen camera in te ruilen volgende website van Olympus: http://www.olympus.nl/sit...ort/promotions/index.html
Maar moet wel een geselecteerde dealer zijn.

Zou trouwens wel even bij een winkel binnen lopen. Want het lijkt er op dat je sluiter blijft hangen, maar als het water over je lens is gegaan dan kan die ook beschadigd zijn geraakt. Kan je dat mooi even uitsluiten.

Én kan je meteen even de beoogde kandidaten vasthouden.

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Het was me inmiddels duidelijk geworden dat zo'n plens water niet echt een gunstig effect op de camera had ;) Wat me nu ook duidelijk is - eerlijk gezegd - is dat ik daar Olympus niet de schuld van mag geven :X want dit was puur m'n eigen fout.

Ik ga dinsdag eens even langs bij een dealer en dan bekijk ik meteen even of m'n eigen lens nog werkt, of ik daar ook een nieuwe voor moet. Die OMD Em10 spreekt me wel erg aan, ook qua design. Als t dan uiteindelijk toch nog iets duurder wordt dan is dat wellicht ook niet zo'n ramp.

[ Voor 14% gewijzigd door Blauw op 14-06-2015 10:43 ]

• Blauw

Blauw

De Schreeuw

Topicstarter
Kleine update. In de winkel - waar ik overigens heel goed geholpen ben - hadden ze zowel de GF7 staan als de OM-D EM10 en hadden ze ook de folder en de voorwaarden voor de €100,- korting: als je iets inlevert (mocht willekeurig iets zijn) dan kreeg je €100,- korting.

Ik moet zeggen dat ik wel echt verliefd ben geworden op die EM10. Wát een mooi ding! Dit wordt m gewoon. Thanks voor al jullie advies hier. :)

• Kwintessens

• Gim
  • Niet online

Gim

Blauw schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 17:20:
Kleine update. In de winkel - waar ik overigens heel goed geholpen ben - hadden ze zowel de GF7 staan als de OM-D EM10 en hadden ze ook de folder en de voorwaarden voor de €100,- korting: als je iets inlevert (mocht willekeurig iets zijn) dan kreeg je €100,- korting.

Ik moet zeggen dat ik wel echt verliefd ben geworden op die EM10. Wát een mooi ding! Dit wordt m gewoon. Thanks voor al jullie advies hier. :)
Die uitvoering met zwart/zilvergrijs? Leuk toestel! Met touch, tilt, evf, hotshot en looks. Veel plezier ermee.

[ Voor 8% gewijzigd door Gim op 16-06-2015 19:47 ]

Pagina: 1