Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

internetgebruik monitoren in de klas

Pagina: 1
Acties:

• bloemkool87
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-11 07:53
beste GoT leden,

Ik geef les aan jongeren op een school die gekoppeld is aan een gesloten jeugdzorg instelling. In mijn klas heb ik vijf prachtige Dell laptops staan die ik vaak gebruik in mijn lessen. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van het internet. Wij hebben een prachtig protocol voor wat wel en niet mag op de laptops en de consequenties die hier aan gekoppeld zijn.Daarnaast zitten de jongeren in zo'n opstelling in de klas dat ik vanachter mijn bureau op de schermen kan kijken.
Tenslotte worden er door onze netwerkbeheerder verschillende site geblokkeerd.

En toch gebeurt het dat jongeren soms stiekem op websites zitten waar ze niet mogen zitten of contact zoeken met mensen met wie ze dat niet mogen. Sommigen weten alles van incognito tabbladen en sneltoetsen om de geschiedenis te wissen. Bovendien gebruiken ze heel klein gemaakte vensters van verschillende browsers.

Ik vroeg mij daarom af of iemand ervaring heeft met software waarmee je internetgebruik buiten de browsers om kan monitoren. Het meest ideale zou zijn als ik vanaf mijn eigen pc op elk moment kan zien op welke websites de jongeren zitten en op welke ze gezeten hebben in verschillende browsers.

Het gaat hier niet om het zijn van een controlfreak maar om de veiligheid van jongeren. Sommige hebben voor hun eigen veiligheid een contactverbod met bepaalde mensen en ik wil graag dat de jongeren rustig kunnen internetten zonder dat ik steeds rond hoef te patrouilleren en geschiedenis en laatst gesloten tabbladen moet checken.

Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:09
constant teamviewer openhouden?

en ik heb ook wil is gehoord van een url logger dat je op routers kan instaleren

[ Voor 57% gewijzigd door PheraX op 12-06-2015 14:29 ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
hou wel rekening met de privacy van mensen; je mag niet zomaar iets monitoren. (zeker niet zonder dat ze daarvan op de hoogte zijn).

[ Voor 25% gewijzigd door RodeStabilo op 12-06-2015 14:29 ]

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-11 15:52
Friespeuk schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:29:
hou wel rekening met de privacy van mensen; je mag niet zomaar iets monitoren. (zeker niet zonder dat ze daarvan op de hoogte zijn).
in combinatie met de opmerking "in een gesloten jeugdzorg instelling" denk ik dat privacy niet zo'n issue is ;)

vroeger had je netop school die alles op het scherm kon monitoren en mogelijk ook sessies opslaan. Misschien heb je daar wat aan.
En anders zijn de webfilter producten van de diverse leveranciers een optie om in ieder geval het gebruik te loggen en of te blokkeren.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kan natuurlijk ook websites blokkeren als ze ergens niet bij kunnen dan hoef je het ook niet te monitoren.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Wceend schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:32:
[...]

in combinatie met de opmerking "in een gesloten jeugdzorg instelling" denk ik dat privacy niet zo'n issue is ;)
Misschien niet, maar in principe heeft iedereen recht op privacy. Ook in een instelling.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Een punt om te kijken is de firewall en / of proxy. Breng overigens wel altijd mensen op de hoogte dat er gemonitord kan worden. Ook mensen in een gesloten inrichting hebben recht op privacy.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• bloemkool87
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 24-11 07:53
Friespeuk schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:33:
[...]

Misschien niet, maar in principe heeft iedereen recht op privacy. Ook in een instelling.
Dat klopt maar het gaat hier om computergebruik ten behoeve van onderwijs dus om opdrachten te maken. De jongeren worden middels een toestemmingsverklaring ook beperkt in het contact dat ze naar buiten toe mogen hebben. Op de woongroepen is internet gebruik helemaal niet toegestaan, jongeren heb ook geen mobieltjes en de laptop die daar staat is niet op het netwerk aangesloten en wordt alleen offline gebruikt.

Het bekijken van schermen gaat mij ook te ver. Ik wil juist een jongere individueel kunnen helpen met zijn werk zonder dat ik bang hoef te zijn dat een andere jongeren ontraceerbaar op een website zit. Het meer een achtervang om na te kunnen gaan of er contact is gezocht. Wij van de onderwijsinstelling krijgen namelijk vanuit de zorginstelling soms het verwijt dat er contact is geweest en 'dan zal het wel bij onderwijs gebeurd zijn'. Ik wil in zo'n geval dit na kunnen gaan.

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:13
Bij ons gebruiken ze abtutor om de computers te monitoren. Als mijn leerlingen bezig zijn, houd ik ze via dit programma in de gaten.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 15:05
Wat ik begrijp is dat je geen lokale controle wil op de pc`s van de leerlingen (privacy etc.) maar wel graag wil weten als en mogelijk wie er op een website is geweest waar ze niet op horen dus eerder reactief dan proactief reguleren ?
Ik zou dan een squid proxy gebruiken en elk ander verkeer met een firewall blokkeren. Willen ze internet gebruiken zullen ze door de proxy moeten. Een proxy is niet 100% afdekking maar mogelijk voldoende om dit tegen te gaan.
Iedere les kijkje dan aan het einde van wat ze hebben gedaan kun je ze gelijk bestraffen of desnoods kijk je na een week de logs na en gooit alles wat niet mag in de blocklist op de proxy.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Je kan er een extra router tussen hangen met een firewall die het webverkeer logt.

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 18:06

OgWok

U.N.C.L.E.

Zo te zien moet je achteraf gaan kijken wie z'n boekje te buiten is gegaan en dan sanctioneren. Eigenlijk ga je (ongewild) toch richting "controlfreak".
Als het zo moeilijk is dat er met die gasten niks is af te spreken, en ze nemen een loopje met je; dan lekker laptops weg. Scheelt een hoop tijd en frustratie.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Volgens mij hebben technische maatregelen in dit soort situaties weinig zin. Als er blijkbaar bij de betrokkenen een behoefte is aan 'ongewenste contacten' , dan is het prioriteit om uit te zoeken waardoor dit wordt veroorzaakt en trachten de oorzaak en/of reden van die behoefte weg te nemen of te verminderen.
Ga op basis van wederzijds vertrouwen met de jongeren in gesprek en leg een heldere one-strike-out aanpak vast, hou je je niet aan de afspraken, prima, maar dan geen internet meer voor jou.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Meest effectieve hiervoor lijkt me een proxy draaien, makkelijk sites blokkeren/toestaan en loggen.
Maar mijn ervaring van de middelbare school was dat alles wat 'beveiliging' had gekraakt of omzeild werd, proxysites werden geblokkeerd maar de filters waren niet aan te slepen en er waren er altijd wel een paar nog te gebruiken om de filters volledig te omzeilen, alle technische middelen die je gaat inzetten gaan vertrouwen alleen maar meer onder druk zetten hierdoor ;)

Fixing things to the breaking point...

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:58

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

En werken met een whitelist in plaats van een blacklist?

Coding in the cold; <brrrrr />

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien een stomme vraag hoor, maar welke antwoord gaf de netwerkbeheerder...?

• kodak
  • Laatst online: 28-11 17:16

kodak

FP ProMod
Zie @Belindo : whitelist toepassen. Met andere woorden, een beveiliging waardoor de gebruikers alleen de sites en andere services als mail, chat etc kunnen gebruiken die op de whitelist staan. Al het andere blokkeren. Daarnaast kan je nog gaan monitoren wat ze proberen.

Maar laat dit beveiligen svp aan een professional over in plaats van zelf te gaan prutsen. Die rakkers zijn meestal slimmer dan de docent en dan kan je prutsen wat je wil, maar zijn ze je te slim af.

• Jkremer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11 13:20
Ik raad je aan om dit door een ICT bedrijf te laten inregelen.

Indien je het zelf wil doen, een ACL (firewall rules) aanmaken om het gehele internet dicht te zetten behalve de proxy server en vervolgens moeten de leerlingen een proxy gebruiken op hun computer om te kunnen browsen.

Tweede mogelijkheid een NGFW neerzetten met category filtering. (bijvoorbeeld Cisco Firesight of Palo Alto).

Mocht je hulp nodig hebben stuur me even een PM

• Desmoos
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 22:58
Een dergelijke onderwijs instelling zoals jij aangeeft zal vast en zeker aangesloten zijn bij een grotere instelling met een IT afdeling.

Zoals al eerder genoemd is zal firewall een eerste stap zijn om daarmee beperkingen cq tracking mogelijkheden te regelen.

Hou er alleen wel rekening mee dat, ongeacht de plaatsing op een gesloten instelling, de jongeren ook nog steeds rechten hebben waaronder privacy enz enz. Zorg er dan ook voor dat je niet te ver gaat (en mogelijk nu al te ver aan het gaan ben) met dergelijke oplossingen.

• loreedijk
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-11 15:33
Met een watchguard firewall kun je perfect inregelen bij welke categorieen users en of groepen wel of niet mogen komen. Alles valt of staat bij de implementatie van dat soort producten. En misbruik van die systemen is best goed tegen te gaan, het zijn vaak alleen geen goedkope oplossingen.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Dit kan met diverse soorten software enz., het probleem lijkt me niet daar te liggen.

Als je dit wil doen kan je in de eerste instantie maar beter vergeten dat je het in je eentje gaat doen, daar heb je de IT afdeling voor. Daarnaast kan je er ook beter van uit gaan dat monitoring en management op de apparaten zelf gewoon omzeild kan worden. Dat betekent niet dat je het weg kan laten, maar wel dat je er op netwerkniveau wat mee moet doen.

Er is geen simpele oplossing voor mensen die niet weten hoe computers, netwerken en het internet werken. Hoe minder je weet, hoe duurder de oplossing en hoe slechter het gaat werken. Een complete custom FOSS oplossing werkt vast het beste, maar is ook het moeilijkst op te zetten. Een van de grote vendors gebruiken om iets in je netwerk te stoppen gaat vrij goed werken, maar kost meteen duizenden euro's, en dan zit je meestal ook nog eens met een capaciteitslimiet.

Het probleem is niet of het op te lossen is, want dat is het wel, maar hoe je het op wil lossen en welke middelen je hebt. Het is ook geen set-and-forget oplossing die je voor dit soort zaken hebt, er komt dus ook onderhoud en controle van het systeem zelf bij kijken, ongeacht wat je gebruikt.

Zorg dat je eerst dit weet:

- Budget
- Kennis
- Dedicated IT afdeling die dit er bij neemt en gaat inrichten en onderhouden

Daarna kan je gewoon een lijstje afwerken met opties en dan kom je vanzelf tot een passende oplossing.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MSDN: Parental Controls (Windows)

Zoiets is misschien gemakkelijker én sneller op te zetten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• OgWok
  • Laatst online: 27-11 18:06

OgWok

U.N.C.L.E.

Ben bang dat bloemkool87 hier al een tijdje de posts niet meer gelezen heeft.........

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1