studio workstation

Pagina: 1
Acties:

• phsdv
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Een studio workstation. Dat wil zeggen full HD video bewerken en later 4K. En muziek maken via keyboard aangesloten via MIDI over USB. Er wordt niet ge-gamed op deze PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens onder de 1500 voor wat er nog bij moet,

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Heb nu een Core 2 Quad op 2.4 GHz of zo, met 4G ram en een 256GB Samsung 840 EVO SSD, en een 3TByte HD, Luidsprekers: Tannoy Reveal 501a

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Xeon CPU, MB X99, 16 GB met 4x DDR4 RAM, Video kaart: nog geen idee, koeling (fans) nog geen idee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia voor video kaart

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Fluisterstil want wil me goed kunnen concentreren en ook de Audio van de video goed te kunnen horen.
De video kaart moet minimal 3840x2160 (Ultra-HD) aankunnen.

Ga je overklokken?
Nee, niet als het niet nodig is.

Dit staat er tot nu toe in mijn verlanglijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E5-1620 v3 Boxed€ 310,-€ 310,-
1ASRock X99 WS€ 300,-€ 300,-
1Asus STRIX-GTX960-DC2OC-4GD5€ 258,95€ 258,95
1Kingston HyperX Predator HX430C15PB2K4/16€ 216,90€ 216,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.085,85

Ik heb voor de Xeon met X99 gekozen omdat deze een betere (dubbele) geheugen bandbreedte heeft dan i7. Lijkt dit goed voor een video editor workstation?

Voor het ASRock X99 WS MB gekozen omdat alleen deze de 140W TPD aan zou kunnen volgens de selectie in Pricewatch, Andere MB zijn daar niet zou duidelijk over, of ik mis het gewoon?

Voor de GeForce GTX 960 video kaart gekozen omdat deze 5120x3200 aankan wat wel handig is voor 4K editing. Kan je de video in volle resolutie bekijken en nog wat edit windows er om heen hebben. Een dual monitor oplossing vind ik minder geschikt ivm ondersteuning en vooral ruimte op mijn bureau.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In welk programma edit je?

Je haalt eigenlijk weinig (geen) voordeel uit een x99 systeem als je voor een quad core (xeon in dit geval) gaat. Maar als je niet overclocked dan is zelfs een 5820k discutabel, een 4790k is gewoon al erg snel.

Ga er ook van uit dat die extra cores van een 5820k vooral alleen te merken zijn met exporteren, en dat hangt ook weer af van wat je exporteert.

Met werken zelf (het "editen" dus) gaat een 4790k icm een redelijke gpu, genoeg ram en een ssd al een prima ervaring geven, vaak niet te onderscheiden van een 5820k, tenzij je op een pro manier met echt high end formaten gaat werken.

Videokaart is ook lastig, want erg afhankelijk van wat je doet. Die 960 heeft ook nog een een trage 128 bits bus en ondanks de maxwell compressie lijkt hij in bijv. premiere pro trager een een 760 (een 760 heeft nog een 256 bits bus), en zit bij 1 testje die ik ken bijna op het niveau van een 750 ti, die veel goedkoper is. (testje is voorzover ik begrijp exporteren van een timeline met clips met effecten, vast naar een formaat met lage cpu overhead)

Daarbij, je hebt het over full res 4k previews; is dat reëel, vooral op 1 scherm? Vaak kom je met een HD preview al een eind toe? Ik vraag me ook af of bijv. een 960 altijd voldoende is voor 4k real time previews van een stevige timeline.

Als je bijv. 3 lagen 4k materiaal met transities en kleurcorrecties hebt zit je naar een hele andere load te kijken dan wat hd materiaal met wat cross disolves etc..

Aangezien je met HD begint zou je ook qua gpu met een 750 ti of een 2de hands 760 kunnen beginnen, en kijken of je later wat te kort komt. ram en cpu gebruik zijn makkelijk te zien maar het is ook handig om msi afterburner er op te zetten om de gpu load en VRAM gebruik in de gaten te kunnen houden.

En qua cpu, een 4790k is niks mis mee. Als je voor x99 gaat, haal dan een 5820k en overclock die. WS mobo, xeon en ecc is voor dit doel echt geen must.

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 12-06-2015 16:41 ]

specs

• phsdv
  • Niet online
Meestal in Cinellera, dit is toch de beste editor onder linux. Al wordt de competitie gelukkig beter.
Je haalt eigenlijk weinig voordeel uit een x99 systeem als je voor een quad core (xeon in dit geval) gaat.
Een voordeel van de X99 is inderdaad support van > 4 cores en 40 PCI lanes. Beide gebruik ik niet. Een ander voordeel zou de dubbele memory bandbreedte zijn. Is toch ook wat waard?

Ik had de E5-1620 gekozen omdat deze ook een goede singel core snelheid heeft. Niet altijd wordt multi-core ondersteund door alle onderdelen van de video software. Zou dat wel zo zijn, had ik zeker voor meer cores gekozen
En qua cpu, een 4790k is niks mis mee. Als je voor x99 gaat, haal dan een 5820k en overclock die. WS mobo, xeon en ecc is voor dit doel echt geen must.
Ik zie dat de 5820k ook quad channel memory access heeft, net als de Xeon. Is wel duurder, maar kan met een goedkoper MB uit. De ASRock X99 Extreme4 support deze processor, goede keuze?
Videokaart is ook lastig, want erg afhankelijk van wat je doet. Die 960 heeft ook nog een een trage 128 bits bus
Goed om te weten.Is dan de Radeon R9 200 Serie iets? Die heeft een 512 bits bus. Alleen staan AMD Linux drivers niet zo goed bekend.
en ondanks de maxwell compressie lijkt hij in bijv. premiere pro trager een een 760, en zit bij 1 testje die ik ken bijna op het niveau van een 750 ti, die veel goedkoper is. (een 760 heeft nog een 256 bits bus)
Daarbij, je hebt het over full res 4k previews; is dat reëel, vooral op 1 scherm? Vaak kom je met een HD preview al een eind toe? Ik vraag me ook af of bijv. een 960 altijd voldoende is voor 4k real time previews van een stevige timeline.
Met 'slechts' 4096x2160 max resolutie is ook goed te werken.Is misschien iets reëler.
Als je bijv. 3 lagen 4k materiaal met transities en kleurcorrecties hebt zit je naar een hele andere load te kijken dan wat hd materiaal met wat cross disolves etc..
Bij 4K waarschijnlijk nog niets zoveel layers. Maar bij Full HD zeker wel.
Aangezien je met HD begint zou je ook qua gpu met een 750 ti of een 2de hands 760 kunnen beginnen, en kijken of je later wat te kort komt. ram en cpu gebruik zijn makkelijk te zien maar het is ook handig om msi afterburner er op te zetten om de gpu load en VRAM gebruik in de gaten te kunnen houden.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 406,95€ 406,95
1ASRock X99 Extreme4€ 203,-€ 203,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 376,95€ 376,95
1Kingston HyperX Predator HX430C15PB2K4/16€ 216,90€ 216,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.203,80

[edit]Nog een 970 video kaart toegevoegd

[ Voor 4% gewijzigd door phsdv op 12-06-2015 17:37 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ken cinelerra niet, dus ik vind het moeilijk adviseren. Als ik zo snel een beetje google dan lijkt het alsof er alleen OpenGL van je gpu gebruikt wordt, en dan voor het editen en playback etc, en niet voor het renderen en exporteren. Geen CUDA of OpenCL dus.

Dan lijkt me de load dan ook met exporteren erg op de cpu te liggen, des te meer reden om wel 6 cores te willen en/of over te clocken. En dan is het maar de vraag of die 970 niet overkill is? Dat is wel iets wat ik een beetje zou uitzoeken op het support forum oid..

Dual channel ram van socket 1150 is ook vaak al snel zat, er zijn niet heel veel scenario's waarin je echt echt echt quad channel wilt op de desktop. Ik vind dat geen reden hier om dan voor x99 te gaan, je gaat meer hebben aan de coresnelheid van de 4790k. Een overclockte 5820k is wel een reden om voor x99 te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 12-06-2015 18:22 ]

specs

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:24
Wat heb je nu liggen aan geluidskaarten? Ook wel fijn om een goede te hebben om audio te capturen en af te spelen. Misschien is firewire ook nog wel handig aangezien veel apparatuur met firewire werkt.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• phsdv
  • Niet online
Exphy schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 18:11:
Wat heb je nu liggen aan geluidskaarten? Ook wel fijn om een goede te hebben om audio te capturen en af te spelen. Misschien is firewire ook nog wel handig aangezien veel apparatuur met firewire werkt.
Goed punt, maar voor geluid opnemen gebruik ik een Tascam DR-40, dus kan de PC uitblijven.Deze heeft ook externe (XLR) line ingangen.
Pagina: 1