300Mbit straalverbinding

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-09 13:35
Beste,

Voor onze aankomende lanparty hebben wij een straal verbinding nodig t.b.v de WAN verbinding.
Ik heb nog 2 24Dbi panelen liggen en zou deze eventueel willen gebruiken. Echter wil ik een zo hoog mogelijke snelheid tussen beide panelen zien te realiseren. Ik heb op dit moment twee Ubiquiti Bullet's welke 150Mbit zijn. Graag zou ik een oplossing willen hebben voor 300Mbit echter betreffen deze AP's meer dan één antenne aansluiting?

Is er een manier om 300Mbit wifi op 2,4Ghz te doen met één antenne?

Met vriendelijke Groet
Justin van Emst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

150 Mbit/s is de max voor 802.11n over één spatial stream (40 Mhz, 64 QAM). Om meer spatial streams op te kunnen zetten heb je extra antenne's nodig (of een patch antenne met meerdere elementen).

Met 802.11ac kun je 433 Mbit/s realiseren over één stream (80 Mhz, 256 QAM) op 5GHz.

Als het budget het toelaat zou ik voor een 5GHz 802.11ac link gaan, zowel Ubiquiti als MikroTik hebben daar aantrekkelijke producten voor.

Bijvoorbeeld: MikroTik SXT HG5 ac (interne high-gain directionele antenne, 2 streams, tot 866 Mbit/s)

[ Voor 23% gewijzigd door donny007 op 12-06-2015 11:05 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 16:39
donny007 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:52:
...

Bijvoorbeeld: MikroTik SXT HG5 ac (interne high-gain directionele antenne, 2 streams, tot 866 Mbit/s)
Dit lijkt mij dan ook de betere oplossing. Met de MikroTik SXT HG5 ac ben je voor een goede €200 klaar. Je hebt voor deze aparaten zelf geen extra hardware nodig. Ik heb verschillende mensen horen zeggen dat ze er erg tevreden mee zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door rohaantje op 12-06-2015 19:22 ]

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
Over welke afstand hebben we het hier? En is er LOS of zit er wat struik/bomenwerk tussen?

De Mikrotik is iig sneller op papier dan bv de Ubiquiti PowerBeam AC maar de configuratie is m.i. ook een stuk lastiger.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:20:
Over welke afstand hebben we het hier? En is er LOS of zit er wat struik/bomenwerk tussen?

De Mikrotik is iig sneller op papier dan bv de Ubiquiti PowerBeam AC maar de configuratie is m.i. ook een stuk lastiger.
Afstand is inderdaad goed om te weten. Maar voor dit soort verbindingen en deze snelheden heb je zo wie zo een hele ruime Line of Sight nodig.

Het is inderdaad lastiger om te configureren. Maar als je dit soort apparatuur aanschaft mag je ook verwachten dat er enige kennis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plus20
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:20:

Ubiquiti PowerBeam AC heb ik zelf een keer ingezet. Via de webinterface is hij zeer eenvoudig te configureren. Setje koste iets van 250 euro wat het geld ook niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin2005
Hallo,

Sorry enkele dagen erg druk geweest. Het lijkt mij inderdaad ook beter om een ander product te gaan gebruiken. Wist niet dat het inmiddels al zo betaalbaar was geworden.

De afstand is een goeie ~200 meter met vrij zicht.

Nogmaals dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

200 meter met vrij zicht is niet echt een kunst om te overbruggen, daar heb je geen dish antenne oid voor nodig.

Met de MikroTik die ik had laten zien zal dat prima gaan.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
donny007 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 13:29:
200 meter met vrij zicht is niet echt een kunst om te overbruggen, daar heb je geen dish antenne oid voor nodig.

Met de MikroTik die ik had laten zien zal dat prima gaan.
Helemaal mee eens.
Daar zou je dik 500mb moeten halen.
Alleen even wennen aan RouterOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

rohaantje schreef op maandag 15 juni 2015 @ 19:17:
[...]

Helemaal mee eens.
Daar zou je dik 500mb moeten halen.
Alleen even wennen aan RouterOS.
Om een point-to-point bridge op te zetten heb je aan Quickset voldoende, daar heb je geen Router OS kennis voor nodig.

Winbox detecteert de units automatisch op basis van Mac-adres, je hoeft het IP niet eens in te stellen als het toch een tijdelijke oplossing is.

Achterop de unit zitten een paar ledjes die de signaalsterkte aangeven, zo kun je hem makkelijk uitrichten. De montagehardware en PoE injector zijn inbegrepen, dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken.

EDIT: Om TS een indruk te geven van de "complexe" configuratie, dit is het enige wat je hoeft te configureren:

Unit 1: AP (Server):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ywv8yNz.png

Unit 2: CPE (Client):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dSqQ2wH.png

Deze demo is gedaan met een andere unit, maar de config basics zijn hetzelfde.

[ Voor 24% gewijzigd door donny007 op 15-06-2015 20:01 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin2005
Hartelijk dank voor deze informatie, het is niet dat ik helemaal geen netwerk kennis heb hoor. Echter had ik gewoon bepaalde vragen.

Alsnog bedankt voor deze informatie, ik denk dat het vanuit mijn hobbie-standpunt ook erg leuk is om die mikrotik te proberen. Achterliggend heb ik best wel een crew (of kennis kring) die daar goed mee over weg kan/kunnen. echter wou ik eerst weten of onze bestaande apparatuur hiermee eventueel over weg mee zou kunnen.

Groetjes
Justin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 00:24
Betaalbaar alternatief van UBNT is de nanobeam 5AC-19. Werkt op dit soort afstanden ook uitstekend. Is wat makkelijker te beheren. Heeft een iets hogere gain antenne, dus zou in theorie een wat langere afstand moeten kunnen overbruggen.
http://www.wimoodshop.nl/.../Ubiquiti-NanoBeam-5AC-19

Let wel op dat als er op die locatie al veel 5Ghz wifi apparatuur actief je je met beide merken die 450Mbit nooit gaat halen. Je hebt wel goed/vrij spectrum nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Zou iemand de ******* grap snappen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:06
Miepermans schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:44:
[...]

Zou iemand de ******* grap snappen :)
dead beef 1337 ? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Nee dus ;) nice!

Protip, google eens op hunter2 en je snapt de ******* ook ;)

deadbeeffeed is trouwens een veelgebruikt mac adres voor test en demo doeleindenden. ( en voor arduino's :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:06
Miepermans schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:52:
[...]

Nee dus ;) nice!

Protip, google eens op hunter2 en je snapt de ******* ook ;)

deadbeeffeed is trouwens een veelgebruikt mac adres voor test en demo doeleindenden. ( en voor arduino's :P )
Ah die... Nice, is alweer een oudje.. :+ En weer wat geleerd over het mac adres!
Pagina: 1