PC 4x HD stream 1000-1500 euro

Pagina: 1
Acties:

• Sjohn21
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-09 23:34
[Update: 19-06-2015]
Keuze voor grafische kaart na verdiepen, nog steeds niet 100% zeker.

[Update: 17-06-2015]
Ik heb alle feedback verwerkt en e.e.a. aangepast ter verduidelijking, maar, zelf na lang zoeken op het internet, kom ik er qua grafische kaart(en) echt niet uit

Allereerst wil ik even stellen dat het lang geleden is dat ik een PC heb samengesteld. Dit keer is het een grote uitdaging aangezien er erg specifieke eisen aan het systeem gesteld worden.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem is voor een lokale sportvereniging. Men wil een PC die ongeveer 10 jaar mee kan (dit is natuurlijk onhaalbaar, maar met wat onderhoud/updates/reparaties moeten we toch een eind komen), eisen aan het systeem zijn daardoor al redelijk high end. Verder is het zo dat ze 'm vooral gaan gebruiken voor muziek en HD media streamen. Opslag zal voornamelijk gebeuren op een externe harde schijf, die men al heeft, evt. me een nieuweusb 3.0 externe HDD.
Deze eerste zaken zijn niet zo spannend, maar nu komt mijn grote struikel blok: men wil 4 HD streams tegelijk kunnen afspelen op vier verschillende tv's/Beamers. Het geluid hoeft maar van 1 stream te komen. Daarnaast dient een simpel 5e scherm als console schermpje bij het systeem zelf.
Men wil bijvoorbeeld tijdens voetbal WK's 4 verschillende wedstrijden kunnen streamen. Een ander voorbeeld is dat men op 2 schermen HD reclame filmpjes wil laten zien en op 2 andere schermen een film voor de kleinsten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De absolute prijs voor de gehele oplossing zal 1500-2000 euro zijn, echter heb ik voor dit systeem nogal wat randapparatuur nodig, daarom stel ik de gewenste prijs voor de PC tussen de 1000-1500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Het systeem is compleet nieuw, echter wil men het ook zo kunnen hebben dat men 1 stream op alle 4 de schermen heeft of elke gewenste combinatie van videosignaal naar weergaveapparaat wilt kunnen maken (bijvoorbeeld source A op scherm 1 en 3 en Source B op scherm 2 en 4, of Source C op alle schermen of Source A,B,C,D allen op een eigen scherm), daarnaast moet ook eventuele extra randapparatuur op de schermen weergegeven kunnen worden (bijv. een laptop van een gastspreker).
Hiervoor wil ik een HDMI 4x4 matrix switch gebruiken (had de König KN-HDMIMAT20 in gedachten). Verder is het zo dat de TV's allemaal full hd met HDMI aansluiting zijn en de beamer momenteel alleen nog via VGA is aan te sturen met een native resolutie van 964x544. De kabellengte naar de beamer is 25 meter en men wil deze op redelijk korte termijn (2 jaar) vervangen door een full HD exemplaar. Mijn idee was om HDMI na de matrixswitch over UTP te sturen over 25 meter dmv een König KN-HDMIREP20. Hierna moet nog een converter naar vga komen. Niet te duur aangezien het tijdelijk is (zoiets als deze). Andere kabels zijn in principe HDMI-kabels, mits ze ook te lang worden, dan ook via UTP.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hier onder mijn lijstje wat ik zelf heb uitgezocht. Redelijke overkill vanwege het feit men er lang mee wilt doen en ik niet de persoon ben die straks de bron van het videosignaal kiest. Zodoende moet het zowel op op CPU als GPU kunnen worden gedecodeerd. Onder het lijstje nog uitleg waarom juist deze onderdelen

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 256,50€ 256,50
1ASRock B85 Pro4€ 66,50€ 66,50
1Club 3D R9 285 royalQueen€ 188,-€ 188,-
1Cooler Master CM 690 III Closed€ 78,-€ 78,-
1Cooler Master Hyper 412S€ 28,95€ 28,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 97,95€ 97,95
1Cooler Master V650 Semi-Modular€ 82,95€ 82,95
1Crucial BX100 120GB€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 858,80

cpu
Ik denk dat daar deze pc's 4 streams tegelijk aan dient te kunnen (via browser, of andere mogelijkheden) dat er profijt is van hyper threading. Daarnaast moet de computer lang mee kunnen. Zoals aangegeven heb ik geen i7 (met iGPU) aangezien ik dedicated grafische kaarten ga gebruiken.

moederboard
Crossfire/SLI heb ik niet nodig, daar dit geen geen performanceboost zal opleveren bij video's/streams zoals ik heb begrepen (correct me if I'm wrong). Verder dient het board minimaal 16GB RAM te ondersteunen, liefst meer voor eventuele upgrade. Verder genoeg USB 3.0 poorten. Het moederboard dat nu gekozen is ondersteund toevallig wel crossfire.

Grafische kaart
Na lang speuren op internet (meeste topic gaan over gaming). Heb ik een voorlopige keuze gemaakt voor een Club 3D R9 285 royalQueen. Volgens de specificatiesheet zou deze 4 outputs tegelijk aan kunnen. De kaart beschikt over UVD 5 wat zelfs voor 4K H.264 video support zou moeten zorgen.
In dit artikel van AMD zeggen ze:
[quote]Multiple streaming support with efficient context switching (up to 10 streams)[/quote]
Als ik het goed begrijp zou een UVD dus 10 streams moeten kunnen coderen.
Verder stellen ze in deze benchmark dat de load op de CPU bij 4k decoding op de UVD maar rond de 10% ligt.

RAM
16gb lijkt veel, maar met streamen zou dit snel op kunnen lopen. Daarnaast dus ook beetje met oog op de toekomst.

SSD
Eigenlijk voor de vlotheid van het OS. Kleiner is wellicht ook een optie. Muziek e.d. komen op externe HDD.

Kast
het kan warm worden in het clubhuis, daarom één op koeling uitgezocht.

PSU
Ook op koeling uitgezocht. Voor zover ik heb kunnen berekenen meer dan zat voor het systeem. Voor eventuele upgrades wat extra kracht. Wellicht dat ik hier nog hoger moet gaan zitten?

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, andere merken zijn dus ook welkom

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet redelijk gekoeld zijn, maar hoeft ook weer niet super gekoeld. Geluid is geen probleem. De kast is wel zichtbaar, maar de rest van de apparatuur die hier staat is ook niet op design uitgezocht ;)

Ga je overklokken?
Geen ervaring mee, maar wellicht een optie? In eerste instantie lijkt het me niet nodig.

Als laatst wil ik nog aangeven dat ik denk gebruik te willen maken van displayfusion. Zodoende is het redelijk foolproof met op elk scherm een taakbalk e.d.

Ik sta voor alles open aangezien ik het zelf ook even niet zo goed weet. Alvast vriendelijk bedankt!

[ Voor 35% gewijzigd door Sjohn21 op 19-06-2015 12:00 . Reden: Voorlopige keuze grafische kaart ]

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:06
Ram
16 gb is niet zo veel als jhe denkt maar het is genoeg voor streamen.
de pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU is wel wat goedkoper.

PSU
Die gaat nooit van zijn leven 2 amd radeon videokaarten draaien. die verbruiken namelijk veel. een v550 of v650 is beter.

overclocken lijkt mij ook niet erg nodig dus je zou kunnen overwegen om een niet k cpu te nemen en een b of h mobo.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Sjohn21
peize9 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:01:
Ram
16 gb is niet zo veel als jhe denkt maar het is genoeg voor streamen.
de pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU is wel wat goedkoper.

PSU
Die gaat nooit van zijn leven 2 amd radeon videokaarten draaien. die verbruiken namelijk veel. een v550 of v650 is beter.

overclocken lijkt mij ook niet erg nodig dus je zou kunnen overwegen om een niet k cpu te nemen en een b of h mobo.
Dankje wel.

Ik heb een en ander aangepast in mijn lijstje. Ik had inderdaad de PSU verkeerd berekend. En heb de i7 zonder K variant nu in de lijst staan. Ik had verkeerd begrepen dat deze geen hyper threading zouden ondersteunen

Verder zoals aangegeven is het een tijdje geleden dat ik een PC heb gebouwd, ik weet helaas niet precies wat je met b of h moederboard bedoeld.

[ Voor 0% gewijzigd door Sjohn21 op 12-06-2015 10:15 . Reden: Typo's ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik kan hier op m'n dual core met HT i5 laptop prima 4x een (bijna) HD film (1920x800 .wmv 8GB) aanzetten. (van een usb schijf) MPC-HC speelt hem dan 4x prima af, RAM gebruik 2GB en cpu nog niet aan zijn max. En dit is dan nog zonder hardwarematige afspeling, het zit op de cpu. Andere HD films speelt MPC-HC op de gpu af en dan heb je helemaal weinig cpu belasting.

Even om aan te geven dat ik het idee heb dat 4 HD media bestanden naar 4 schermen sturen ook weer niet zo heeeeel zwaar is/hoeft te zijn?

specs

• Sjohn21
maratropa schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:19:
Ik kan hier op m'n dual core met HT i5 laptop prima 4x een (bijna) HD film (1920x800 .wmv 8GB) aanzetten. (van een usb schijf) MPC-HC speelt hem dan 4x prima af, RAM gebruik 2GB en cpu nog niet aan zijn max. En dit is dan nog zonder hardwarematige afspeling, het zit op de cpu. Andere HD films speelt MPC-HC op de gpu af en dan heb je helemaal weinig cpu belasting.

Even om aan te geven dat ik het idee heb dat 4 HD media bestanden naar 4 schermen sturen ook weer niet zo heeeeel zwaar is/hoeft te zijn?
Hmm, ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook over twijfel, daarom ook de vraag hier. Dit is dus mijn grootste struikelpunt.

Ik zit echter nog wel met het idee, dat wanneer je dus van het internet af streamd, dat het coderen hier dan on de fly gebeurd wat wel veel kan vragen van je PC? Maar ook dat weet ik dus niet zeker.
Het is ook zo dat er inderdaad media rechtstreeks van de PC zelf afgespeeld gaat worden.

Verder zit ik natuurlijk ook een beetje in de high end klasse omdat ze er lang mee willen doen en ze er nu dus een redelijke smak geld tegenaan kunnen gooien als lange termijn investering.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:10

M2M

medicijnman

wat een berg overkill die je hebt samengesteld.

Allereerst moet je nagaan of je streams hardwarematig gedecodeerd kunnen worden. In het geval van "ja", maakt het niet meer uit welke CPU je gebruikt. Hoeveelheid ram geheugen is ook minder interessant zolang het 4GB of meer is.

Welke videokaart is dan wel weer interessant, maar zelfs dan maakt het niet uit of je high-end of low-end pakt. De belangrijkste keuze bestaat dan uit het kiezen van een videokaart die voldoende power kan leveren om 4 HD streams tegelijk te decoderen.

Als je de decodering van de streams via de CPU laat lopen heb je meer baat bij veel cores. Zorg er dan voor dat de verschillende streams allemaal een eigen processorcore tot hun beschikking hebben (+ wat extra voor je OS e.d.) met realtime priority.

Het aansluiten van 4 schermen kan op legio manieren. Of je hebt een videokaart die 4 schermen ondersteund, of je maakt gebruik van meerdere videokaarten. Als je streams hardwarematig gedecodeerd gaan worden, heb je een GPU nodig die dat aankan. Extra videokaarten voor het aansluiten van schermen maakt niet uit of het high of low-end is. Enkel het type aansluiting is dan nog interessant.

O ja, voordat ik het vergeet. Investeer in fatsoenlijke PSU en voldoende koeling met voldoende stoffilters. Als ik het goed begrijp gaat het ding alleen maar aanstaan en wordt er voor de rest niet meer naar omgekeken. Onderhoud is waarschijnlijk minimaal dus fatsoenlijke koeling (overkill mag!) en voldoende stoffilters op de inlet is een must.

[ Voor 12% gewijzigd door M2M op 12-06-2015 10:29 ]

-_-

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 19:50

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

10 jaar ga je niet met een pc volhouden...

Misschien is een Xeon een optie, een i7 zonder iGPU aangezien je toch grafische kaarten hebt, scheelt weer geld dat je in een grotere SSD kunt stoppen.

pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed
Kun je meteen een goedkoper bordje kopen, want je gaat toch niet overclocken: pricewatch: ASRock B85M Pro4

Je hebt wel vrij low-end kaarten gekozen om in SLI te gaan draaien... Ik weet niet of je persé 2 kaarten nodig hebt om 4 schermen te kunnen aansturen. Is het de bedoeling dat die switch op de grafische kaart wordt aangesloten om zo meerdere schermen te kunnen aansturen? Zo ja, dan is een enkele 270x voldoende.

[ Voor 44% gewijzigd door Koninkje op 12-06-2015 10:37 ]

Show me your moves.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:06
Sjohn21 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:14:
[...]

Dankje wel.

Ik heb een en ander aangepast in mijn lijstje. Ik had inderdaad de PSU verkeerd berekend. En heb de i7 zonder K variant nu in de lijst staan. Ik had verkeerd begrepen dat deze geen hyper threading zouden ondersteunen

Verder zoals aangegeven is het een tijdje geleden dat ik een PC heb gebouwd, ik weet helaas niet precies wat je met b of h moederboard bedoeld.
een b of een h moederboard is de chipset. je hebt het H chipset en het B chipset(en natuurlijk Z voor oc)
dit is een vaak gebruikte B mobo pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6
en dit is een op zich goed h mobo pricewatch: MSI H97M-G43

Alleen het H mobo ondersteunt van deze 2 crossfire.
*edit ook het gigabyte mobo zou het moeten kunnen*

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

• Sjohn21
M2M schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:27:
wat een berg overkill die je hebt samengesteld.

Allereerst moet je nagaan of je streams hardwarematig gedecodeerd kunnen worden. In het geval van "ja", maakt het niet meer uit welke CPU je gebruikt. Hoeveelheid ram geheugen is ook minder interessant zolang het 4GB of meer is.

Welke videokaart is dan wel weer interessant, maar zelfs dan maakt het niet uit of je high-end of low-end pakt. De belangrijkste keuze bestaat dan uit het kiezen van een videokaart die voldoende power kan leveren om 4 HD streams tegelijk te decoderen.

Als je de decodering van de streams via de CPU laat lopen heb je meer baat bij veel cores. Zorg er dan voor dat de verschillende streams allemaal een eigen processorcore tot hun beschikking hebben (+ wat extra voor je OS e.d.) met realtime priority.

Het aansluiten van 4 schermen kan op legio manieren. Of je hebt een videokaart die 4 schermen ondersteund, of je maakt gebruik van meerdere videokaarten. Als je streams hardwarematig gedecodeerd gaan worden, heb je een GPU nodig die dat aankan. Extra videokaarten voor het aansluiten van schermen maakt niet uit of het high of low-end is. Enkel het type aansluiting is dan nog interessant.

O ja, voordat ik het vergeet. Investeer in fatsoenlijke PSU en voldoende koeling met voldoende stoffilters. Als ik het goed begrijp gaat het ding alleen maar aanstaan en wordt er voor de rest niet meer naar omgekeken. Onderhoud is waarschijnlijk minimaal dus fatsoenlijke koeling (overkill mag!) en voldoende stoffilters op de inlet is een must.
Het probleem wil dat waarschijnlijk af en toe nodig is om decodering via CPU te doen en af en toe via GPU. Aangezien ik niet altijd kan weten wat de bron zal zijn, het moet dus een beetje foolproof zijn waardoor ik wat hoog ben gaan zitten in specs.

Verder wil ik me graag verdiepen hoe ik kan zien of een grafische kaart 4 streams hadwarematige codering aan zou kunnen, echter weet ik niet zo goed waar ik moet beginnen. Als iemand mij de tip kan geven waar ik zou moeten beginnen met kijken, hoor ik het graag.

Voor de PSU dacht ik eigenlijk wel een goede te hebben gekozen vanuit geschikte onderdelen topic.
Verder zal hij inderdaad veel aan staan, maar het is wel de doelstelling dat ik en een ander minimaal halfjaarlijks onderhoudt plegen en liefst per kwartaal. Maar bedankt voor de tip, daar ga ik zeker nog verder naar kijken
Koninkje schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:32:
10 jaar ga je niet met een pc volhouden...

Misschien is een Xeon een optie, een i7 zonder iGPU aangezien je toch grafische kaarten hebt, scheelt weer geld dat je in een grotere SSD kunt stoppen.

pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed
Kun je meteen een goedkoper bordje kopen, want je gaat toch niet overclocken: pricewatch: ASRock B85M Pro4

Je hebt wel vrij low-end kaarten gekozen om in SLI te gaan draaien... Ik weet niet of je persé 2 kaarten nodig hebt om 4 schermen te kunnen aansturen. Is het de bedoeling dat die switch op de grafische kaart wordt aangesloten om zo meerdere schermen te kunnen aansturen? Zo ja, dan is een enkele 270x voldoende.
Dankje voor de tips!
De uitgangen van de grafische kaart(en) gaan inderdaad naar deze switch, zodat elke combinatie van source (een van de 4 uitgangen uit de PC) naar scherm gemaakt kan worden (dus 1 bron op vier scherm of 2 bronnen met elk twee schermen of 4 bronnen op 4 schermen, alle combinaties mogelijk). Dit betekend dat elke uitgang dus altijd uitzend en men via de switch kan kiezen waar deze te zien is. Zo is het fool-proof en makkelijk met eventuele aansluiten andere randapparatuur.

Verder als ik het goed begrijp is het niet zo dat de GPU alleen zijn eigen videosignaal codeert maar ook van de andere kaarten kan? Ik koos wat low end kaarten omdat ik dacht dat deze wel sterk genoeg waren voor 2 HD streams per stuk. Ik weet dus niet of crossfire/SLI nodig is.

Ik merk dat mijn kennis van hoe grafische kaarten werken heel erg verouderd is en het dus lastig voor mij is om een goede keuze te maken. Dus zoals ik hierboven al aangeef, als iemand een goed startpunt weet om dit weer goed op te pakken hoor ik dat erg graag!
peize9 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:51:
[...]

een b of een h moederboard is de chipset. je hebt het H chipset en het B chipset(en natuurlijk Z voor oc)
dit is een vaak gebruikte B mobo pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B6
en dit is een op zich goed h mobo pricewatch: MSI H97M-G43

Alleen het H mobo ondersteunt van deze 2 crossfire.
Dankje, dat had ik moeten weten, stom van me.

• Sjohn21
Na alle feedback en googlen heb ik de start post aangepast. Leek me handig om daar alle info te hebben. Zoals te lezen kom ik echt niet uit wat ik nu nodig heb qua grafische kaart(en). Verdere aanpassingen zijn natuurlijk ook mogelijk. En ander puntje wat M2M nog aanhaalde is goeie stoffilters en koeling. Het lijkt me dat de kast goed genoeg is hiervoor, maar er dus wel goeie koeling op de grafische kaart(en) moet zitten. Voor de CPU nu een goeie koeler toegevoegd. Stoffilters kan ik gewoon voor in inlets plaatsen begrijp ik, of moet hier nog meer voor gebeuren?

• Sjohn21
Ik ben er nog eens in gedoken. Nu ben ik helaas de bron kwijt (zoveel schermen open om te zoeken), maar nu las ik ergens dat je toch twee graphische kaarten apart kunt gebruiken. Dat elke graphische kaart dan zijn eigen streams decodeerd. Of dit waar is heb ik niet kunnen verifiëren. In dit geval zou ik één grafische kaart 2 streams kunnen laten decoderen (en weergeven) en het console scherm draaien en de andere ook 2 streams laten decoderen (en eeergeven). Dan lijken me midrange kaarten genoeg.

Verder las ik ook dat je de iGPU wel kun activeren terwijl je ook een dedicated graphische kaart hebt. Ik weet niet of dat op het gekozen moederboard kan, maar In dat geval zou ik natuurlijk ook een krachtige grafische kaart voor de 4 streams kunnen nemen en een i7 om het console scherm te laten draaien. Mocht iemand een van bovenstaande kunnen verifiëren, dan kan ik een van deze twee opties gaan implementeren.
Advies over welke kaart(en) is nog steeds van harte welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjohn21 op 18-06-2015 08:12 . Reden: Typo's ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:10

M2M

medicijnman

Wie zegt dat een high-end kaart meer streams kan decoderen dan een mid-end kaart? Het decoderen gebeurt tegenwoordig met een eigen stukje IC, als ik me niet vergis.

-_-

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Je kan gewoon 2 low-end kaartjes als de pricewatch: Sapphire R7 250 1GB Ultimate naast elkaar hangen (crossfire hoeft niet eens).
Hierop zitten dan gezamelijk 2 HDMI poorten, 2 DisplayPort poorten (gebruik een DP->HDMI adapter) en een tweetal DVI aansluitingen voor het controleschermpje.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien een stomme vraag, maar waarom al die enorm complexe bekabeling en dure hardware. Waarom niet gewoon 4 simpele PC's die elk 1 stream aankunnen? Eventueel een 5de PC-tje als controle machine.

Wij hebben hier bijvoorbeeld 12 TV's aan de muur hangen in ons controle centrum en die hebben allemaal een mini-pctje eraan hangen. Nu zijn die net niet krachtig genoeg voor jullie oplossing, maar elke andere oplossing was veel kostbaarder geweest in onze situatie. (De mini-pc-tjes hangen gewoon achter de TV)
In ons geval praat je dan over 12 HDMI kabels van 5 tot 10 meter, pc's met 4 HDMI poorten, of anders 1 met 12.

Jij hebt het namelijk over 'future-proof' voor 10 jaar, maar over 10 jaar hebben we waarschijnlijk al totaal andere (en vooral zwaardere!) streams. Als over 3 jaar je iets moet vervangen ben je weer het haasje met een duur en complex systeem. Heb je bijvoorbeeld 4 NUC-jes hangen, dan kun je er op dat moment ook voor kiezen om er 1 te vervangen die dan die stream kan decoden. Of een sponsor geeft jullie een mooi 4K scherm, dan ben je helemaal de klos.

• Sjohn21
TheGhostInc schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 10:50:
Misschien een stomme vraag, maar waarom al die enorm complexe bekabeling en dure hardware. Waarom niet gewoon 4 simpele PC's die elk 1 stream aankunnen? Eventueel een 5de PC-tje als controle machine.

Wij hebben hier bijvoorbeeld 12 TV's aan de muur hangen in ons controle centrum en die hebben allemaal een mini-pctje eraan hangen. Nu zijn die net niet krachtig genoeg voor jullie oplossing, maar elke andere oplossing was veel kostbaarder geweest in onze situatie. (De mini-pc-tjes hangen gewoon achter de TV)
In ons geval praat je dan over 12 HDMI kabels van 5 tot 10 meter, pc's met 4 HDMI poorten, of anders 1 met 12.

Jij hebt het namelijk over 'future-proof' voor 10 jaar, maar over 10 jaar hebben we waarschijnlijk al totaal andere (en vooral zwaardere!) streams. Als over 3 jaar je iets moet vervangen ben je weer het haasje met een duur en complex systeem. Heb je bijvoorbeeld 4 NUC-jes hangen, dan kun je er op dat moment ook voor kiezen om er 1 te vervangen die dan die stream kan decoden. Of een sponsor geeft jullie een mooi 4K scherm, dan ben je helemaal de klos.
Dat vind ik helemaal geen stomme vraag. Ik heb hier zelf ook over nagedacht. Echter is het probleem dan dat wanneer je op alle 4 de schermen het zelfde beeld wilt hebben, hier niet echt een oplossing voor is. Je kunt wel dezelfde stream openen op elke NUC, maar dat krijg je ze no way in sync. Daarnaast is het erg onhandig om dan externe apparatuur (laptop, dvd speler) op alle 4 de schermen te krijgen, dan zou je daar nog kabels voor moeten leggen. Ik zou wel 4 nuc's kunnen stapelen en deze aan de matrix switch kunnen hangen, maar dat is ook niet echt een nette oplossing naar mijn mening, daar komt bij dat men men liever gewoon 1 systeem heeft waar men alles mee kan aansturen, de gemiddelde persoon daar heeft niet zoveel verstand van computers, waardoor allemaal losse systemen het voor hen heel moeilijk maakt.
Dit extra "gebruiksgemak" komt dus wel met een prijskaartje, daar is men van bewust.
Mocht je een idee hebben om bovenstaande problemen op te lossen dan hoor ik dat ook graag, ik zou namelijk ook liever NUC's zien. Verder neemt men genoegen met HD streams, 4K hebben we het over gehad, maar dat is de komende 10 jaar niet nodig naar hun mening, ze hebben daar zelf een inschatting van gemaakt.
svenvv2 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:55:
Je kan gewoon 2 low-end kaartjes als de pricewatch: Sapphire R7 250 1GB Ultimate naast elkaar hangen (crossfire hoeft niet eens).
Hierop zitten dan gezamelijk 2 HDMI poorten, 2 DisplayPort poorten (gebruik een DP->HDMI adapter) en een tweetal DVI aansluitingen voor het controleschermpje.
Weet je zeker dat dit voldoende is voor 4 HD streams/films? Hoe kan ik dat berekenen? Hoe werkt dat dan met de 2 GPU's zoals ik eerder al aangaf? In ieder geval al bedankt voor de tip, maar ik wil ook graag weten hoe dat dan werkt en hoe het zit.
M2M schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 09:02:
Wie zegt dat een high-end kaart meer streams kan decoderen dan een mid-end kaart? Het decoderen gebeurt tegenwoordig met een eigen stukje IC, als ik me niet vergis.
Ik ben inmiddels ook dingen als Unified Video Decoder tegengekomen die bij Radeon op de chipset zitten. Helaas kan ik dan weer niet vinden hoe dit precies werkt op de GPU's. Wel heb ik gevonden dat alle R9 serie 4k kunnen ondersteunen (zelfs de low end kaarten), er staat dan alleen weer niet bij of dat voor een enkel scherm is of ook voor dual monitor: (http://www.amd.com/en-us/products/graphics/desktop/r9)

In ieder geval al bedankt allemaal, ik heb het gevoel dat ik beetje bij beetje de goede kant op ga. Maar meer advies is nog steeds welkom.

• Sjohn21
Na lang zoeken heb ik een voorlopige keuze gemaakt voor een grafische kaart.
Uit mijn gewijzigde topic start:
Sjohn21 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 08:44:
[...]
Grafische kaart
Na lang speuren op internet (meeste topic gaan over gaming). Heb ik een voorlopige keuze gemaakt voor een Club 3D R9 285 royalQueen. Volgens de specificatiesheet zou deze 4 outputs tegelijk aan kunnen. De kaart beschikt over UVD 5 wat zelfs voor 4K H.264 video support zou moeten zorgen.
In dit artikel van AMD zeggen ze:
[quote]Multiple streaming support with efficient context switching (up to 10 streams)[/quote]
Als ik het goed begrijp zou een UVD dus 10 streams moeten kunnen coderen.
Verder stellen ze in deze benchmark dat de load op de CPU bij 4k decoding op de UVD maar rond de 10% ligt.
[...]
Nu is volgens mij alleen nog de vraag alleen of deze kaart 4 x 1080P playback aankan .
Waarbij, als ik het goed begrijp, het memory de beperkende factor kan zijn.
Uit de spec sheet de Club 3D R9 285 royalQueen:

Memory Size: 2GB
Memory Interface: 256BIT
Memory Type: GDDR5
Memory Clock: 5500 MHz

Hoe weet ik of dit voldoende is?
Of dien ik toch twee grafische kaarten te nemen?

Verder nog als bovenstaande voldoende is, moet ik nog een mogelijkheid hebben om het 5e scherm (consolescherm) aan te sturen. Kan ik hier beter een low end grafische kaart pakken of een processor met iGPU zodat ik met de onboard graphics dit scherm kan aansturen? Ik heb ergens gelezen dat deze standaard uitgeschakeld zou worden met een dedicaded card, maar wel weer in te schakelen zou zijn via het Bios.

• Sjohn21
Heeft er iemand nog tips? Ik heb nog gezocht, maar misschien zoek ik verkeerd (wat me overigens meestel wel goed afgaat). Maar ik kom echt niet op de juiste info. Het meeste gaat echt over gamen.
Pagina: 1