Laptop kapot bij aankomst

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 678512

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik hoop dat jullie mij bij een lastig probleem kunnen helpen.
Vorige week heb ik een laptop gekocht via Marktplaats die bij aankomst niet goed bleek te werken. In de advertentie stond dat de laptop 3 maanden oud was en via de fabrikant nog 3 maanden garantie zou hebben. Nu had ik daar al mijn twijfels over aangezien hij mij vertelde dat hij geen factuur had maar het serienummer genoeg was om garantie te krijgen . Verder leek alles goed en vertrouwd, dus toch gekocht.

Nog geen 10 minuten nadat ik de laptop eerst opstartte viel deze uit, en viel sindsdien ieder uur uit. Inmiddels is de tijd dat hij aanblijft teruggenomen naar een half uur. Mijn vader en ik (die allebei erg veel verstand hebben van dit soort dingen) zijn de hele week bezig geweest uit te zoeken waar het probleem ligt. Er is uitgesloten dat het geen software of OS probleem kan zijn, maar dat het zit in de hardware.

Na contact te hebben gehad met de fabrikant blijkt dat er inderdaad geen garantie meer op de laptop zit. Reparatie zou mij honderden euro's kunnen gaan kosten. De verkoper (waar ik nog meerdere malen na de verkoop contact mee heb gehad) zegt van niks te weten en blijft vingertjes wijzen naar een "eerdere verkoper" waarvan hij daarvoor niks had vermeld. Ik betrap hem er ook telkens op dat hij zichzelf tegenspreekt of niet de waarheid zegt.

Wat zou ik hier nou mee kunnen doen? Geldt in dit soort gevallen ook "garantie tot de voordeur"? De laptop heeft mij toch aardig wat geld gekost omdat deze haast nieuw en in perfecte staat zou zijn, en dan kom je er achter dat hij gewoon helemaal niet werkt en repareren meer dan de helft van de prijs van de laptop kan kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neolite
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 17:35

neolite

Immer kritisch

Gezien de overeenkomst niet nagekomen is door de verkoper, product verkeerd immers niet in perfecte staat, dient de verkoper het geld terug te storten en dient de laptop retour te gaan.. Zo niet aangifte doen wegens oplichting.

[ Voor 8% gewijzigd door neolite op 12-06-2015 00:53 ]

'It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends on his not understanding it.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Sowieso apart verhaal, waarom nog 3 maanden garantie op een 3 maanden oude laptop? En waarom met de fabrikant ipv een winkel waar je na die 3 maanden ouderdom nog 21 maanden garantie zou hebben...
Verder geen factuur is ook wat apart...
Alles bij elkaar heeft verkoper je een laptop verkocht welke goed zou werken en nog 3 maanden garantie zou hebben, daarin heeft de koper zijn deel niet geleverd en kan je de koop gewoon ontbinden en in overleg met de verkoper de laptop terug brengen en je geld terug krijgen.

Overigens: heb je de laptop opgehaald of laten verzenden? (Als je m hebt opgehaald neem ik aan dat je de laptop getest hebt, daar kan de verkoper uiteraard lastig over doen ;))

[ Voor 14% gewijzigd door RGAT op 12-06-2015 00:57 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 09:41
Tsja, beetje naar om te zeggen natuurlijk maar dit is wel het risico van tweedehands kopen. Uiteindelijk ben je afhankelijk van de goedaardigheid van de verkoper. Aangifte is een optie maar gaat je waarschijnlijk niet veel opleveren. Je weet dus wel wat er kapot is? Ik weet niet wat voor laptop het is, maar is zelf repareren geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de laptop verzekerd op laten zenden, aangezien de verkoper aardig ver van mij af woont. Maar goed, al was ik daar heen gegaan en had de laptop getest, dan had ik de timer aan moeten zetten en daar een uur koffie moeten leuten om te zien of er iets mis mee was. Verder werkt de laptop perfect, hij valt alleen ieder half uur uit.

Zelf repareren had zeker gekund en had ik niet moeilijk over gedaan als het een OS probleem was geweest of iets dat makkelijk te vervangen is zoals een lader of het geheugen. Maar het lijkt er toch sterk op dat het moederboord kapot is en vervangen moet worden of hij start binnenkort misschien helemaal niet meer op. Dat durf ik zelf niet te doen en is ook niet slim denk ik. De fabrikant zegt mij dat ik de laptop op kan laten sturen om het moederboord te laten vervangen en dat gaat mij een mooie 300 euro kosten. Alles bij elkaar wordt de laptop dan duurder dan de nieuwprijs van het ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Tja sowieso met duurdere tweedehands aankopen nooit laten versturen maar altijd zelf langsgaan, maar dat is uiteraard te laat nu ;)

Maar dat de laptop steeds uitvalt kan misschien overhitting zijn, dus kijk voor de zekerheid even of er geen stof in zit, de koeling werkt enz. enz. Just in case :)
Anders is het inderdaad een probleem in het moederbord wat je niet zomaar gaat oplossen helaas.

Ik zou de verkoper een bericht sturen dat de laptop niet werkt, geen garantie heeft en dus verre van 'perfecte staat' is en dat je de laptop terug wilt sturen zodra de verkoper het aankoopbedrag terug boekt.
Kleine kans dat de verkoper daar serieus op in gaat, daarna kan je gaan dreigen met aangifte enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-06 12:13
Ik vrees dat als de laptop dusdanig kapot is en geen garantie meer heeft dat dit bekend is bij de verkoper en dat hij het bewust zo heeft gedaan. Als het niet te lang geleden is kun je misschien via de bank je geld terug krijgen door het gewoon terug te laten boeken als dat dan gelukt is vragen aan de verkoper waar je de laptop naartoe moet sturen?

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 09:41
GerGio schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 01:49:
Ik vrees dat als de laptop dusdanig kapot is en geen garantie meer heeft dat dit bekend is bij de verkoper en dat hij het bewust zo heeft gedaan. Als het niet te lang geleden is kun je misschien via de bank je geld terug krijgen door het gewoon terug te laten boeken als dat dan gelukt is vragen aan de verkoper waar je de laptop naartoe moet sturen?
Dat denk ik ook. Je kunt alleen geld wat je handmatig hebt overgeboekt niet terug laten storten. Dat kan alleen met automatische incassos. Wel een goede tip die hierboven al werd gegeven: check op stof aan de binnenkant en zorg dat de koeling werkt, dit kan inderdaad tot spontaan uitvallen leiden en is relatief gemakkelijk te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wou dat het iets simpels was als overhitting, maar helaas. De temperaturen blijven normaal tot op het moment dat de laptop uitvalt. Hij wordt ook totaal niet warm en er zit overal nog keurig koelingspasta op. Zover mogelijk is alle hardware getest (CPU, geheugen, accu, lader) en lijkt alles goed te werken. Het rare is ook dat hij precies op 30 minuten uitvalt. Geen minuut eerder of later.

De verkoper is heel goed op de hoogte van de problemen met de laptop. Ik spreek hem iedere dag wel. Ik heb hem ook constant gevraagd of hij er iets van weet. Hij blijft volhouden dat er niks mis was met de laptop voordat die naar mij opgestuurd werd. Dan zou het gebeurd moeten zijn toen de laptop hierheen vervoerd werd, maar daar geloof ik niks van. Hij heeft echt wel geweten dat er iets mis mee was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Naja of het bij de verkoper of tijdens verzenden is ontstaan maakt uiteindelijk niets uit, verkoper had de taak een werkende laptop bij jou te krijgen, daarin is de verkoper niet geslaagd, grote kans dat de verkoper het bij PostNL gaat leggen als hun probleem maar dat is iets wat verder zijn zorg is, hij had jou een werkende laptop moeten leveren, als het echt tijdens verzenden is ontstaan moet de verkoper alsnog met jou het probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:10
Je moet je niet te nederig opstellen naar de verkoper. Hij stuurt hem op, jij hebt problemen met de door hem opgestuurde laptop waar je geen garantie op blijkt te hebben. Ik zou je tijd steken in het terug krijgen van je poen ipv het maken van je laptop.

Ik kocht 1.5 jaar geleden tweedehands een Humax decoder. Afgehaald en thuus aansgeloten, na een kwartier stotteren. Bekend probleem, moest voor reparatie. Toen ik de verkoper belde dat hij kapot was en dat het een bekend probleem is en daar niet voor ga opdraaien zei hij "ja maar zo werkt het niet. Kopen is kopen. Ben maar even langs gereden...... En geld terug. Soms moet je zeker overkomen, je mannetje staan. Jij wordt toch genaaid? Niet hij.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

bij consumenten naar consument verkoop zijn je rechten toch echt een stuk minder dan wat velen hier boven roepen helaas. De verkoper is geen bedrijf, hij heeft wel de plicht om je te informeren en daar heeft die in ieder geval een fout gemaakt omtrend de communicatie over de garantie.

als koper heb je onderzoeksplicht, helaas ben je dus een stuk minder goed beschermd tegen malafide 2de hands verkopers dan tegen een bedrijf. Een defect vinden had je moeten doen voordat je het kocht of het moet verborgen zijn door de verkoper maar zie dat maar eens te bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:46

Toppe

Oké ✅

Anoniem: 678512 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 02:05:
Ik wou dat het iets simpels was als overhitting, maar helaas. De temperaturen blijven normaal tot op het moment dat de laptop uitvalt. Hij wordt ook totaal niet warm en er zit overal nog keurig koelingspasta op. Zover mogelijk is alle hardware getest (CPU, geheugen, accu, lader) en lijkt alles goed te werken. Het rare is ook dat hij precies op 30 minuten uitvalt. Geen minuut eerder of later.

De verkoper is heel goed op de hoogte van de problemen met de laptop. Ik spreek hem iedere dag wel. Ik heb hem ook constant gevraagd of hij er iets van weet. Hij blijft volhouden dat er niks mis was met de laptop voordat die naar mij opgestuurd werd. Dan zou het gebeurd moeten zijn toen de laptop hierheen vervoerd werd, maar daar geloof ik niks van. Hij heeft echt wel geweten dat er iets mis mee was.
Lastige is dat is hem ondertussen wel zelf hebt open gemaakt als ik je bericht goed lees, verkopende partij kan hier moeilijk over gaan doen. Wie zegt dat jij de laptop daarmee niet defect hebt gemaakt?

Ik zou eerst een mail sturen met daarin dat je bereid bent de laptop retour te sturen als verkopende partij geld over maakt.

Mocht dit niet werken dan na 7 dagen nog een mail versturen met daarin het zelfde verhaal en eventueel aangeven dat je aangifte gaat doen van oplichting (oké, justitie doet hier weinig mee maar vaak is het al genoeg om je geld terug te krijgen.)

Mocht verkopende partij niet reageren dan nog een aangetekende brief met daarin de kopieën van de mails en nogmaals melden dat je na 7 dagen aangifte gaat doen.

Mocht je na 7 dagen niet bereikt hebben dan kan je altijd bellen met de politie en vragen naar de wijk agent, soms is een bezoekje van hun voldoende om het alsnog voor elkaar te krijgen.

Mocht dit niet werken dan inderdaad aangifte doen van oplichting.

Tuurlijk kan je nu direct aangifte gaan doen maar stel de verkopende partij ook even in de gelegenheid het netjes op te lossen.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:20
Valt de laptop ook uit als je 30min in de bios zit?
Anders even bios batterij eruit en kijken of je de firmware kan updaten/downgraden?

Check anders eens of Intel® Anti-Theft Technologie staat geinstalleerd.
Als deze beveiligings functie aanstaat dan stopt de laptop ook elke 30minuten.

[ Voor 47% gewijzigd door Treur op 12-06-2015 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interlude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21-06 00:48
Treur schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 08:35:
Valt de laptop ook uit als je 30min in de bios zit?
Anders even bios batterij eruit en kijken of je de firmware kan updaten/downgraden?

Check anders eens of Intel® Anti-Theft Technologie staat geinstalleerd.
Als deze beveiligings functie aanstaat dan stopt de laptop ook elke 30minuten.
dit is inderdaad een slimme om te doen. je zou ook even een andere spannings-adapter kunnen proberen
als de adapter defect is of niet meer kan presteren bij een bepaalde verwachting valt de laptop ook al uit.

als de laptop in de BIOS wel draait zou ik eens Linux gaan installeren om te kijken wat het doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:52
Ook al heb je een tweedehands product gekocht, je hebt recht op een deugdelijk product, zeker als hij dat zo aanbiedt.
Zo handel ik ook op marktplaats, werkt iets niet, dan kan de koper altijd zijn geld terug krijgen (mits ik het product ook terug krijg).
Zelf al 2x gehad dat ik niet kreeg wat beloofd was (toch beschadigd of werkte niet naar behoren) en in 1 geval heb ik uiteindelijk -na een hoop schijnbewegingen van de verkoper- via politie.nl digitaal aangifte gedaan van oplichting.
De verkoper schrok daar in elk geval genoeg van om mij ineens toch het geld terug te storten en mij te voorzien van een retouradres voor het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
En daarom:
- voordat je zoiets koopt, zeker als er al raar gedaan wordt over de garantie (nog 3 v/d 6maanden), vraag het serienummer van de laptop en check de garantiestatus even bij de fabrikant.
- haal het product zelf. Het is jouw woord tegen dat van de verkoper. Probeer maar eens hard te maken dat hij 'm slecht functionerend verstuurd heeft. Misschien heeft ie toch een klap/valpartij gehad tijdens de verzending.
- als je het laat opsturen bij zo'n bedrag, betaal dan met PayPal. Heb je nog enige aankoopbescherming.

Wat betreft aangifte doen. Dit wordt veelal niet eens als oplichting gezien door de politie. Marktplaats aankopen geven je nu eenmaal vrij weinig rechten.

U hebt een product toegestuurd gekregen of opgehaald.
Helaas:
•is het niet het product dat u had afgesproken met de verkoper
•was het in eerste instantie goed, maar het ging al snel kapot
•voldeed het niet aan uw verwachtingen
In dit geval is er geen sprake van oplichting. Probeer een oplossing te vinden met de verkoper.
Is het product dat u ontving of ophaalde echter nep of kapot en bent u overduidelijk bedrogen, doe dan hier direct aangifte van internetoplichting

Het product is in principe niet 'kapot' nl.

[ Voor 9% gewijzigd door henri86 op 12-06-2015 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties! Ik ga doen wat velen van jullie zeggen. Mijn geld terug proberen te krijgen en anders een bezoekje brengen aan de politie, al ben ik bang dat veel meer niet zal werken. Ik ben ook weer niet van plan het naar de rechter te brengen. Ik heb wat dat betreft genoeg wat als bewijs zou kunnen dienen (berichten, SS van de advertentie, mails met Lenovo, etc etc).

Ik heb de laptop inderdaad zelf open gemaakt om binnenin te kijken, maar heb dat pas gedaan nadat ik een definitief antwoord over de garantie had van Lenovo zelf. Ook had ik de verkoper nog eens gevraagd of hij enig aankoopsbewijs of iets dergelijks had. De laptop is pas 5 of 6 dagen na aankoop open gemaakt daardoor, toen de verkoper al dagen op de hoogte was dat de laptop niet werkt.

Hij valt ook uit in de BIOS, ja. Heb geprobeerd om de harde schijf er uit te halen en Linux te draaien via een USB, maar ook toen viel hij uit. Ik had zelf ook zitten denken aan Intel AT maar daar lijkt nergens enig teken van te zijn, of het moet ergens staan waar ik het niet kan zien. de BIOS is geupdate naar de laatste versie en terug gezet naar fabrieksinstellingen. Vanavond ga ik proberen de batterij er uit te halen (eerst een soldeerbout kopen). Ik heb een dagje een adapter van een andere laptop geprobeerd, ook dat haalde niets uit.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 678512 op 12-06-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-06 22:56
Een bezoekje aan de politie heeft geen zin. Ten eerste moet de aangifte voor internetoplichting online gedaan worden en dat gaat in samenspraak met Marktplaats. Maar het vervelende aan dit alles dat zo'n proces ruim 2 jaar of langer kan gaan duren. En dat je dan ook nog eens vele malen formulieren opgestuurd krijg die je moet invullen en met bewijsvoering terugsturen. Ik was jaren geleden (2012) voor 30 euro opgelicht op Marktplaats.Ik zelf kreeg van 2,5 jaar later bericht dat er genoeg zaken waren opgebouwd tegen de verdachte om een proces te starten. Ik moest dan nogmaals een vorderingsformulier invullen en nogmaals alle bewijsvoering sturen. Terwijl ik dat al meerdere keren heb moeten doen.Het is te belachelijk voor woorden hoeveel stappen/energie je in iets moet steken om simpelweg het geld terug te krijgen. Al met al, zou proberen om het vriendschappelijk met de verkoper op te lossen indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick-Jan
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:21

Rick-Jan

always connected

Ik zag op het lenovo forum mensen met hetzelfde probleem. Als je nu de laptop na 28 minuten in slaapstand zet, en Vervolgens weer aan zet, kun je dan weer een half uur de laptop gebruiken?

You have two error checking devices installed in two sockets on your head. They are called eyes .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Bekend probleem, lenovo notebooks die na een half uur spontaan uitschakelen.
Diverse fora staan er vol mee, heb helaas nog geen duidelijke oorzaak kunnen vinden.
Schijnt iets met een incorrect bios te maken te hebben, maar dat weet ik niet zeker.
Anders toch even contact opnemen met lenovo of ze al een oplossing weten voor spontaan uitvallende notebooks.
Ze moeten er al vanaf weten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt misschien ook mijn eigen thread op het Lenovo forum gelezen kunnen hebben. Wanneer de laptop in slaapstand wordt gezet voor de 30 minuten om zijn, valt hij niet uit en kun je weer 28 minuten verder. Het lijkt inderdaad een veel voorkomend probleem bij Lenovo laptops.

Ik heb zelf ook contact met hun gehad maar zij zeggen mij niet heel veel te kunnen doen voordat de laptop naar fabrieksinstellingen wordt gezet (wat ik niet kan op deze manier aangezien het proces langer duurt dan 30 minuten), en of ik hem wel even wil opsturen en meteen 100 euro daarvoor wil betalen. Dat is dan ook echt alleen voor het kijken, niet eens maken.

Het is toch echt belachelijk dat dit soort dingen via Marktplaats gewoon kunnen. Je kunt toch aardig opgelicht worden en dat mag allemaal maar. Ik heb ook laptops van 3,000 tot 6,000 euro op Marktplaats zien staan. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je daarmee bedonderd wordt. Moet je dan ook 2,5 jaar wachten?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 678512 op 12-06-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:51
Heb je de temperaturen nog gemeten met met HW monitor ?. Als de koeling van de CPU of GPU niet goed zit hoef je niet per se veel warmte te voelen.(die bereikt het koelblok dan slecht)
Ook nieuwe pasta aanbrengen na verwijdering van het koelblok.

Zou natuurlijk ook kunnen komen door verzending, was de laptop verder wel goed ingepakt verzonden ? Afgezien van de kennelijke productiefout.

[ Voor 23% gewijzigd door Roderiktweaker op 12-06-2015 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rabbitto
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 10:43
Anoniem: 678512 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:04:
Je hebt misschien ook mijn eigen thread op het Lenovo forum gelezen kunnen hebben. Wanneer de laptop in slaapstand wordt gezet voor de 30 minuten om zijn, valt hij niet uit en kun je weer 28 minuten verder. Het lijkt inderdaad een veel voorkomend probleem bij Lenovo laptops.

Ik heb zelf ook contact met hun gehad maar zij zeggen mij niet heel veel te kunnen doen voordat de laptop naar fabrieksinstellingen wordt gezet (wat ik niet kan op deze manier aangezien het proces langer duurt dan 30 minuten), en of ik hem wel even wil opsturen en meteen 100 euro daarvoor wil betalen. Dat is dan ook echt alleen voor het kijken, niet eens maken.

Het is toch echt belachelijk dat dit soort dingen via Marktplaats gewoon kunnen. Je kunt toch aardig opgelicht worden en dat mag allemaal maar. Ik heb ook laptops van 3,000 tot 6,000 euro op Marktplaats zien staan. Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je daarmee bedonderd wordt. Moet je dan ook 2,5 jaar wachten?
Ik denk dat je uberhaupt compleet verkeerd bezig bent om allerlei dure aankopen te doen via marktplaats. Het is allemaal leuk en aardig maar garantie is er gewoon niet tenzij je iets kunt regelen met een bon van de fabrikant. En zelfs dan zijn er geen garanties dat het allemaal geregeld wordt. Over het algemeen snap ik goed dat mensen wat geld willen besparen maar bij dit soort aankopen heb ik mijzelf al jaren geleden aangeleerd om daar niet aan te beginnen. Het gaat te vaak fout en er vind naast dat ook gewoon waanzinnig veel oplichting plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat ik vreemd vind is dat mensen hier de woorden 'oplichting' en 'aangifte' in de mond nemen. Oplichting is als iemand een slinkse truc gebruikt om jou geld afhandig te maken. Jij moet dit dan kunnen bewijzen. Iemand die na het overmaken van het geld, daadwerkelijk een laptop opstuurt en daarna ook gewoon netjes blijft communiceren, is dus geen oplichter. Dan had hij je wel een baksteen gestuurd, of helemaal niets.

Zo lang jij niet kunt aantonen dat het de intentie van de verkoper was, om jou geld afhandig te maken en hij nooit van plan is geweest om een product aan jou te leveren, hoef je geen aangifte te doen, want het heeft geen enkele zin.

Sterker nog, nu jij het ding hebt open geschroefd, andere adapters er aan hebt gehangen, gekeken hoeveel koelpasta er in zit, etc, kan ik me heel goed voorstellen dat de verkoper nu zegt dat het je eigen schuld is. Jij bent als koper hier in beginsel geen deskundige. Het is (zeker voor de verkoper) niet uit te sluiten dat jij niets gesloopt hebt tijdens het openmaken. Mocht dit tot een soort van een zaak komen, dan is die van jou in ieder geval niet sterk.

Om die reden zou ik proberen er toch het maximale uit te halen. Waarom kun je niet bij Lenovo terecht? Omdat je geen factuur hebt? Wellicht kan de verkoper je daarmee helpen. Als hij hem ook 2e hands heeft gekocht, dan heeft hij misschien contactgegevens van zijn verkoper nog ergens liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 08:52
Kurkentrekker schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 02:04:
Wat ik vreemd vind is dat mensen hier de woorden 'oplichting' en 'aangifte' in de mond nemen. Oplichting is als iemand een slinkse truc gebruikt om jou geld afhandig te maken. Jij moet dit dan kunnen bewijzen. Iemand die na het overmaken van het geld, daadwerkelijk een laptop opstuurt en daarna ook gewoon netjes blijft communiceren, is dus geen oplichter. Dan had hij je wel een baksteen gestuurd, of helemaal niets.

Zo lang jij niet kunt aantonen dat het de intentie van de verkoper was, om jou geld afhandig te maken en hij nooit van plan is geweest om een product aan jou te leveren, hoef je geen aangifte te doen.

Sterker nog, nu jij het ding hebt open geschroefd, andere adapters er aan hebt gehangen, gekeken hoeveel koelpasta er in zit, etc, kan ik me heel goed voorstellen dat de verkoper nu zegt dat het je eigen schuld is. Jij bent als koper hier in beginsel geen deskundige. Het is (zeker voor de verkoper) niet uit te sluiten dat jij niets gesloopt hebt tijdens het openmaken. Mocht dit tot een soort van een zaak komen, dan is die van jou in ieder geval niet sterk.
Wat een onzin in je eerste alinea. Als iemand jou bewust een laptop stuurt die niet werkt, en deze verkoopt onder valse voorwendselen, dan heet dit in juridische termen 'dwaling', wat gewoon oplichting is. Niet met je zelfverzonnen slappe definitie komen.

In je tweede alinea zeg je het wel goed; we weten hier niet of de verkoper zich bewust was van het tijd dat het product kapot was (en misschien is het wel tijdens verzending gebeurd) dus we weten niet of er in dit specifieke geval sprake van oplichting is.

Altijd jouw woord tegen het zijne. Gewoon ophalen dit soort aankopen. Dan kun je de verkoper peilen, heb je veel meer kans op coulance van de verkoper (als hij indd tijdens verzending stuk is gegaan of buiten zijn weten om al stuk was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 22:28
Ja, voor mij zou het als verkoper ook wel klaar zijn na het open schroeven van een laptop en alles los te halen. Je zegt dat je de laptop pas heb open gehaald na antwoord van de fabrikant. De verkoper zegt dat hij je een goed werkende laptop heeft gestuurd. Tja.. Zijn woord tegen jouw woord.

Wanneer ik iets verkoop op marktplaats wat niet goed werkt, mogen ze altijd terugkomen. Dan kijk ik of ik het op kan lossen of ze krijgen hun geld terug. Heel simpel. Maar als ze terugkomen met het verhaal dat ze hem open hebben gehad, dan ben je wat mij betreft te laat. Wie zegt dat je hem niet open hebt gemaakt, en ergens iets hebt losgetrokken wat niet los kan.

PS. Dure producten altijd ophalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 08:10
De verkoper is gewoon een oplichter: zeggen dat er nog 3 maanden garantie op zit blijkt dus keihard gelogen. En wie zegt dat de laptop niet eerder is opengemaakt?

Vraag je geld terug anders dreigen met aangifte en de gegevens van de verkoper op internet zetten zodat anderen niet de dupe worden.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:56
Geen bon en nog 3 maanden garantie?
Zonder bon een 2e hands aankopen doen is eigen risico
Garantie is wat je op basis van sn zelf van tevoren kan controleren.

Is het geen gestolen laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Mandrake466 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 08:57:
De verkoper is gewoon een oplichter: zeggen dat er nog 3 maanden garantie op zit blijkt dus keihard gelogen. En wie zegt dat de laptop niet eerder is opengemaakt?

Vraag je geld terug anders dreigen met aangifte en de gegevens van de verkoper op internet zetten zodat anderen niet de dupe worden.
Dat mag wel iets minder... Oplichting zal aangetoond moeten worden. Prima aan te raden aangifte te doen, maar je gaat nu de grens over door niet alleen te claimen dat het oplichting is, maar het advies geeft een strafbaar feit te begaan: bedreiging met laster. Iemands gegevens op internet gooien met het doel iemand te schaden tenzij je je zin krijgt is daarnaast gewoon chantage.

Advies tot strafbare feiten wordt hier niet getolereerd. Dat je het voortaan weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik snap dat het inderdaad een stuk moeilijk wordt nu dat ik de laptop zelf open heb gemaakt maarja je wil natuurlijk eerst zelf kijken of er iets aan de hand is en of je het zelf kunt verhelpen, in plaats van meteen bij de verkoper aan te kloppen of mijn geld terug te eisen. Voor het zelfde geld was het een of andere domme instelling in Windows geweest.
Kurkentrekker schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 02:04:
Iemand die na het overmaken van het geld, daadwerkelijk een laptop opstuurt en daarna ook gewoon netjes blijft communiceren, is dus geen oplichter. Dan had hij je wel een baksteen gestuurd, of helemaal niets.
Hij had mij net zo goed een baksteen kunnen sturen. Hij zette te koop een perfect werkende laptop die 3 maanden oud zou zijn en waar nog 3 maanden garantie op zou zitten. Het is niet alleen oplichting als je iets anders thuis krijgt of helemaal niets. Sterker nog, ik heb iets anders thuis gestuurd gekregen dan ik heb gekocht. Ik heb geen perfect werkende laptop die 3 maanden oud is en waar nog 3 maanden garantie op zit.

Ik vind het zobijzo dom zeggen. "Dan moet je maar geen dure dingen via Marktplaats kopen". Het maakt niet uit of het duur of goedkoop is. Het hoort niet. Dure dingen ophalen ipv laten verzenden is een ander verhaal.

Natuurlijk kan ik bij Lenovo terecht ook zonder garantie, maar zoals ik al zei; dat gaat mij honderden euro's kosten. Of de laptop gestolen is, tja. Dat zal ik ook nooit weten.

Ik weet zelf natuurlijk dat ik niks kan hebben gedaan om de laptop kapot te maken of het erger te maken, maar inderdaad, zie dat maar te bewijzen.
Roderiktweaker schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:42:
Heb je de temperaturen nog gemeten met met HW monitor ?. Als de koeling van de CPU of GPU niet goed zit hoef je niet per se veel warmte te voelen.(die bereikt het koelblok dan slecht)
Ook nieuwe pasta aanbrengen na verwijdering van het koelblok.

Zou natuurlijk ook kunnen komen door verzending, was de laptop verder wel goed ingepakt verzonden ? Afgezien van de kennelijke productiefout.
Ja, heb ik gedaan. De temperaturen zijn altijd goed.
De laptop was wat mij betreft aardig ingepakt, met schuim eromheen in een doos. Kan ik niet over vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:32
Je zou kunnen proberen om de HDD in een andere computer/laptop te stoppen, en dan erop de fabrieksinstellingen herstellen, en dan de HDD terugstoppen. Dat heb je het risico op uitvallen niet.

Bij Lenovo kun je het altijd proberen, maar hun helpdesk is verschrikkelijk. Alleen maar afhouden en geen oplossingen geven of proberen te helpen om het probleem op te lossen. Helaas een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pyramiden schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 20:16:
Je zou kunnen proberen om de HDD in een andere computer/laptop te stoppen, en dan erop de fabrieksinstellingen herstellen, en dan de HDD terugstoppen. Dat heb je het risico op uitvallen niet.

Bij Lenovo kun je het altijd proberen, maar hun helpdesk is verschrikkelijk. Alleen maar afhouden en geen oplossingen geven of proberen te helpen om het probleem op te lossen. Helaas een drama.
Goed idee! Daar had ik nog niet aan gedacht.
Helaas denk ik niet dat het met het probleem iets uitmaakt aangezien hij ook uitvalt wanneer de harde schijf er helemaal niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nefertem
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
ik zie dat er best veel mensen last hebben van 30 minute shutdowns. Ik vond het vrij apart dus ging ik zoeken en vooralsnog zie ik dat de enige oplossing is moederbord vervangen.

ik zag wel iemand die een soort work around heeft doormiddel van een timer in te stellen en je computer op slaapstand te zetten, dan reset de timer van 30 minuten namelijk en hoef je tenminste niet te restarten. Dus laat de machine automatische na 28/29 minuten slapen en dan via je muis wake up. Niet echt ideaal maar goed.

zoiets bijvoorbeeld http://www.groovypost.com...dows-automatically/#sleep

Lijkt me sterk dat je iets kunt doen als de verkoper niet mee werkt. Kost je zoveel tijd/moeite/geld om een bedrag terug te krijgen en ook al sta je gelijk is er een grote kans dat je nog steeds niets terug krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 23:32
Anoniem: 678512 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 20:40:
[...]

Goed idee! Daar had ik nog niet aan gedacht.
Helaas denk ik niet dat het met het probleem iets uitmaakt aangezien hij ook uitvalt wanneer de harde schijf er helemaal niet in zit.
Ja, klopt, ik verwacht ook niet dat het helpt, maar het is het proberen waard. Al dan niet dat Lenovo dan hopelijk verder met je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:54
[b][message=44411117,noline] laptop die 3 maanden oud zou zijn en waar nog 3 maanden garantie op zou zitten
Ik blijf het nog steeds raar vinden hoe je dit normaal kan vinden? Op welke laptop zit nu 6 maanden garantie? Zelfs refurbished heeft langer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
6 maanden garantie kan met demo, renew, refurbushed. Er zijn diverse garantiemodellen. Bij mijn leverancier welke veel refurbspul verkoopt praten we over 3 maanden, 1 jaar, 3 jaar en 5 jaar. Terwijl een andere leverancier ook 2 jaar met renew weer aanbiedt.
Voor de garantie moet je bij de leverancier zijn en niet bij de fabrikant.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
WWAS schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 05:46:
[...]

Wat een onzin in je eerste alinea. Als iemand jou bewust een laptop stuurt die niet werkt, en deze verkoopt onder valse voorwendselen, dan heet dit in juridische termen 'dwaling', wat gewoon oplichting is. Niet met je zelfverzonnen slappe definitie komen.
Ik heb die definities niet verzonnen. Bij oplichting is zijn 'listige kunstgrepen', anders heet het geen oplichting. Dat staat er tenminste over in het wetboek van strafrecht...
Hij had mij net zo goed een baksteen kunnen sturen. Hij zette te koop een perfect werkende laptop die 3 maanden oud zou zijn en waar nog 3 maanden garantie op zou zitten. Het is niet alleen oplichting als je iets anders thuis krijgt of helemaal niets. Sterker nog, ik heb iets anders thuis gestuurd gekregen dan ik heb gekocht. Ik heb geen perfect werkende laptop die 3 maanden oud is en waar nog 3 maanden garantie op zit.
Dat klopt, maar nu is er geen sprake van oplichting, maar van wanprestatie. Jij hebt een overeenkomst dat de verkoper jou een werkende laptop met garantie levert. Dan mag je vervolgens civielrechtelijk gaan proberen om dat af te dwingen. Oplichting is hier vrijwel niet hard te maken.

Dat neemt niet weg dat ik het heel vervelend voor je vind en het van goed fatsoen zou getuigen dat de verkoper jou je geld terug geeft, en jij de laptop. Zeker nu dit 30-minuten shutdown probleem bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:20
Het probleem al kunnen tackelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Treur schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:00:
Het probleem al kunnen tackelen?
Late reactie. Ik dacht ik kijk dingen eerst nog even aan voordat ik hier weer post.

Het probleem met de laptop is nog niet opgelost, en ik heb verder geen contact meer gehad met de vorige eigenaar.
Wel weer contact opgenomen met Lenovo, en zij hebben mij de laptop op willen laten sturen en kosteloos na willen kijken. Ik heb de laptop naar Dynafix moeten sturen waar ik al niet zo blij mee was ivm de dingen die ik over dat bedrijf heb gelezen op internet. Vandaag kreeg ik een offerte van hun teruggestuurd die maar liefst 515 euro bedraagd. Ze willen niet alleen het moederboord vervangen maar ook de harde schijf, de gehele behuizing en het scherm. Vervolgens krijg ik een hele lijst met excuses waarom de reparatie niet binnen de 2 jaar wettelijke garantie valt (die blijkbaar nog wel geldig was!), waaronder zogenaamde schade aan de behuizing. De laptop is in perfecte staat en zonder enige gebruikerssporen de deur uitgegaan en ik mag ook hopen dat hij zo weer terugkomt, anders snap ik niet waarom zij de behuizing en het scherm willen vervangen. Oh, en ik mag alsnog de kosten betalen voor het nakijken!

Heeft niks met het originele onderwerp van de thread te maken, weet ik, maar vind het toch schandalig. Dat wordt alsnog zelf repareren dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 22:28
Oftewel, er zat nog wel garantie op de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dat wordt dus een second opinion aanvragen via Lenovo. Deze eerste opinion is een standaard riedeltje.

Laptop valt uit:
"ja, de behuizing heeft enige schade"
"ja, de schijf is niet lekker meer"
"ja, het scherm veroorzaakt het"
"ja, het moederbord is vast niet goed meer"

Het scherm is naar mijn idee flauwe kul. Dat ding is alleen maar een output wat doet wat er aangeleverd wordt. Het enige wat invloed op de rest van de werking zou kunnen hebben is de inverter voor het backlight. Als deze een verkeerder stroom trekt kan dat invloed hebben op de werking.

De behuizing is een wassen neus, dat zou namelijk betekenen dat wanneer je de hele boel uitbouwt het niet uitvalt na een half uur.

Houden we over: schijf en moederbord.
Als het standaard, op de seconde af, na 30 minuten uitval is dan is er niks mis met de schijf. Een schijf kan doorgaans niet tellen en zorgt meestal ook niet voor uitval, eerder voor een BSOD of een flinke vertraagde werking (met alsnog een BSOD er achteraan).

Het moederbord, ja dat zou het kunnen zijn. Maar is het dan de koeling, een slechte soldering, een verkeerde BIOS of is het een productiefout aangezien meerdere mensen dit euvel hebben? You name it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sorted.bits schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 22:27:
Oftewel, er zat nog wel garantie op de laptop?
De verkoopsgarantie is verlopen, de "wettelijke garantie" is nog geldig. Je mag verwachten dat duurzame goederen minimaal 2 jaar meegaan, en anders alsnog bij de fabrikant aankloppen. Iets als een moederbord hoort niet zo snel kapot te gaan alsniet door eigen toedoen.
sypie schreef op vrijdag 03 juli 2015 @ 07:27:
Dat wordt dus een second opinion aanvragen via Lenovo. Deze eerste opinion is een standaard riedeltje.

Laptop valt uit:
"ja, de behuizing heeft enige schade"
"ja, de schijf is niet lekker meer"
"ja, het scherm veroorzaakt het"
"ja, het moederbord is vast niet goed meer"

Het scherm is naar mijn idee flauwe kul. Dat ding is alleen maar een output wat doet wat er aangeleverd wordt. Het enige wat invloed op de rest van de werking zou kunnen hebben is de inverter voor het backlight. Als deze een verkeerder stroom trekt kan dat invloed hebben op de werking.

De behuizing is een wassen neus, dat zou namelijk betekenen dat wanneer je de hele boel uitbouwt het niet uitvalt na een half uur.

Houden we over: schijf en moederbord.
Als het standaard, op de seconde af, na 30 minuten uitval is dan is er niks mis met de schijf. Een schijf kan doorgaans niet tellen en zorgt meestal ook niet voor uitval, eerder voor een BSOD of een flinke vertraagde werking (met alsnog een BSOD er achteraan).

Het moederbord, ja dat zou het kunnen zijn. Maar is het dan de koeling, een slechte soldering, een verkeerde BIOS of is het een productiefout aangezien meerdere mensen dit euvel hebben? You name it.
toon volledige bericht
Het is inderdaad geen fout met de harde schijf. Zelfs toen ik die er uit haalde en Linux via de usb draaide bleef de laptop iedere 30 minuten uitvallen.

Als je het mij vraagt is dit puur luiheid van hun kant. "Als we alles vervangen zal het probleem wel opgelost zijn", zoiets. Voor zover ik heb gelezen zijn dit ook typische Dynafix streken. Het probleem bij de klant leggen of problemen creëren die er niet waren zodat zij er onderuit komen. Waarom zoveel bedrijven met hun willen werken snap ik echt totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:13
Heb je een rechtsbijstand verzekering? Zoja schakel ze direct in(als dat nog niet gedaan is). Lenovo dan wel dynafix.
Leuk dat ze de behuizing en scherm willen vervangen. Maar dat gaat het probleem niet oplessen.

Heb je geen rechtsbijstand misschien kan het juridisch loket iets voor je betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 13:14

Mx. Alba

hen/die/zij

Om even op het technische probleem in te gaan: installeer de Lenovo System Update software en check of er een bios update en/of andere driver updates is/zijn voor de machine?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Anoniem: 678512 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 19:58:
Ik vind het zobijzo dom zeggen. "Dan moet je maar geen dure dingen via Marktplaats kopen". Het maakt niet uit of het duur of goedkoop is. Het hoort niet.
Tuurlijk hoort het niet. Maar dit soort problemen met half defecte producten zonder facturen zijn wel typisch voor markplaats. Dus zo heel dom is het niet om voor grote aankopen echte winkels te zoeken en dat niet via martkplaats te doen.
Pagina: 1