Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoeveel moet betaald worden voor een Cisco ASA 5505/20

Pagina: 1
Acties:

• lawkexarib
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 21:18
Hallo allemaal,

Eigenlijk heb ik de volgende twee vragen en hopelijk kunnen jullie goede suggesties geven.

Tegenwoordig worden op Marktplaats veel Cisco ASA 5505/20 modellen aangeboden. De prijzen variëren tussen 50 euro tot 200,- euro per stuk.
En, al een hele tijd heb ik interesse in zo'n apparaat, maar weet niet wat een goede prijs is voor zo'n apparaat.
Ook vraag ik me af of de volgende functies mogelijk zijn met een tweedehands Cisco ASA 5505/20:

1. SSL VPN opzetten voor minimaal 1 persoon?
2. Moet er andere licenties/modules aangeschaft worden?
3. Welke IOS image moet ik erop zetten en/of kan ik dit later zelf doen?
4. Kan ik gratis een IOS image downloaden en installeren?
5. Heb ik een Cisco ASA 5520 nodig, omdat het een gigabit ethernet heeft?

Mijn tweede vraag gaat over welke Cisco apparaten ik het beste kan aanschaffen voor zelf studie.
Met name vind ik het belangrijk om ervaring op te doen in een L3-switch, een router, misschien ook een L2-switch.
Ik zoek dus apparatuur van CCNA tot CCNP niveau.

Alvast bedankt voor jullie input!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
1. SSL VPN opzetten voor minimaal 1 persoon?
Als het goed is kan dat met de ingebouwde licenties.

2. Moet er andere licenties/modules aangeschaft worden?
Hangt af van welke functies je wilt gebruiken. Out-of-the-box werkt e.e.a. maar vooral de geavanceerdere features kosten meestal extra.

3. Welke IOS image moet ik erop zetten en/of kan ik dit later zelf doen?
Als er geen IOS image op de ASA zit wanneer je deze tweedehands koopt is het apparaat waardeloos. Welk image je er op moet zetten hangt af van welke features je nodig hebt. Als je zelf een imagebestand hebt kan je dat inderdaad zelf installeren.

4. Kan ik gratis een IOS image downloaden en installeren?
Officieel niet. Officieel kan je ook niet gratis alle films downloaden ;) Aan de andere kant: als je bij een of andere behulpzame russische medetweaker een image downloadt, moet je er maar op vertrouwen dat hij geen extra "features" in dat image heeft verwerkt. Ik zou gewoon het image gebruiken dat met het apparaat meegeleverd wordt.

5. Heb ik een Cisco ASA 5520 nodig, omdat het een gigabit ethernet heeft?
Hangt van je toepassing af. Gaat het om VPN toegang naar een (thuis) LAN via het internet en heb je een internetverbinding trager dan 100 Mbit/s bandbreedte? In dat geval niet.
Wil je graag 1000 users eraan hangen die allemaal 10 Kbit/s bandbreedte nodig hebben? Dan mogelijk wel.

Cisco levert zijn (IOS) apparatuur met software geinstalleerd, maar volgens mij heb je voor welke download dan ook een Smartnet contract nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door Ximon op 12-06-2015 08:53 ]

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als er geen IOS image op de ASA zit wanneer je deze tweedehands koopt is het apparaat waardeloos. Welk image je er op moet zetten hangt af van welke features je nodig hebt. Als je zelf een imagebestand hebt kan je dat inderdaad zelf installeren.
Ik kan mij vergissen maar volgens mij bevat een ASA image toch gewoon alle functionaliteit? (ASA image != IOS image).

In de ASA is de functionaliteit afhankelijk van de actieve license key.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Pardon, ASA is inderdaad geen IOS.

* Ximon gaat koffie halen

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Newjersey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:31
Ik heb zelf ook een ASA 5505 gekocht met de security Plus license. Je kan er veel mee maar het is geen echt IOS device. Ik dacht deze ook voor studie doeleinden te gebruiken maar gebruik voor het leren van CCNA / CCNP toch echt GNS3 en IOU..

• tomdabom
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 18:50
Newjersey schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 08:55:
Ik heb zelf ook een ASA 5505 gekocht met de security Plus license. Je kan er veel mee maar het is geen echt IOS device. Ik dacht deze ook voor studie doeleinden te gebruiken maar gebruik voor het leren van CCNA / CCNP toch echt GNS3 en IOU..
Dit. ASA is echt anders dan IOS, binnen CCNA krijg je ook totaal niet te maken met ASA's.

@OP: Ik stel voor dat je gewoon even op ebay gaat rond speuren, staan zat ISR's en SW's op.

• lawkexarib
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe.
Voor mij is het nu het e.e.a. duidelijk geworden.
En aan wat voor prijs moet ik denken voor een tweedehands Cisco ASA 5505?
Welke Cisco image versie moet het apparaat hebben en wat is de meest praktisch Cisco image voor een ASA 5505?

@Newjersey,

GNS3 icm IOU is software-matig en ik zoek hardware voor zelfstudie.
Ooit heb ik gelezen dat een Cisco router 1860 een prima router is voor zelfstudie, maar ik weet dit niet zeker.
Welke IOS image zit er op en welk is er nodig, want wellicht zit er een oude IOS image op waar je helemaal niets mee kunt.

En welke Cisco L3-switch raden jullie aan voor?
Is er eentje voldoende icm een L2-switch of is het juist handig om meer L2-switch te hebbeb?

• lawkexarib
tomdabom schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:19:
[...]

Dit. ASA is echt anders dan IOS, binnen CCNA krijg je ook totaal niet te maken met ASA's.

@OP: Ik stel voor dat je gewoon even op ebay gaat rond speuren, staan zat ISR's en SW's op.
Wat bedoel je met ISR's en SW's?
Moet ik ze op eBay kijken of kan het ook via Marktplaats?

• tomdabom
lawkexarib schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:28:
[...]

Wat bedoel je met ISR's en SW's?
Moet ik ze op eBay kijken of kan het ook via Marktplaats?
ISR: Intergrated Services Router
SW: Switch

Ik geloof dat je ASA's alleen in CCNA Security en hoger krijgt.

Kan ook via Marktplaats, ik heb goede ervaring met Ebay. Hier kun je complete labs kopen voor +- 300 euro inc. verzenden. Let er wel op dat je minimaal 3 routers nodig hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door tomdabom op 12-06-2015 11:43 ]

• lawkexarib
tomdabom schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:36:
[...]

ISR: Intergrated Services Router
SW: Switch

Ik geloof dat je ASA's alleen in CCNA Security en hoger krijgt.

Kan ook via Marktplaats, ik heb goede ervaring met Ebay.
Bedankt voor je reactie.
Moeten die SW niet L3 zijn of is het beter om een combinatie te hebben van een L2 en L3 switches?
Welke type/model raad je aan voor een Cisco ISR en voor een L3/L2 SW?
En aan wat voor prijzen denk je?

Sorry voor te veel vragen, maar ik wil graag een compleet beeld hebben van wat ik moet hebben om ze vervolgens aan te schaffen.

• tomdabom
lawkexarib schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:45:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Moeten die SW niet L3 zijn of is het beter om een combinatie te hebben van een L2 en L3 switches?
Welke type/model raad je aan voor een Cisco ISR en voor een L3/L2 SW?
En aan wat voor prijzen denk je?

Sorry voor te veel vragen, maar ik wil graag een compleet beeld hebben van wat ik moet hebben om ze vervolgens aan te schaffen.
L3 SW is in principe niet nodig, een L3 switch doet namelijk routing, en dat is nou precies waarvoor een router is.

Tevens kun je ook alvast een beetje oefenen met Cisco Packet Tracer, dit is wel te vinden door gebruik te maken van Google.

Ik kan je niet echt modellen aanraden, probeer gewoon een ISR en SW te vinden die minimaal ios 12.4 ondersteunen.

Tja en prijzen verschillen vaak nogal dus daar kan ik je ook niet echt mee helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door tomdabom op 12-06-2015 11:53 ]

Pagina: 1