Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist
Zelf een HP kaart met PCIe x4 en 4x Gbit. Die zou LACP aan moeten kunnen.
[ Voor 26% gewijzigd door larshack op 11-06-2015 21:56 ]
Zou niet weten of deze LACP ondersteunt maar 4 porten heb je wel.
Houd er daarnaast rekening mee dat in het geval van LACP de snelheid van een enkele TCP stream beperkt is tot de link speed van een individuele link. Ofwel: weet je zeker dat LACP de oplossing voor jouw wens is? Het is niet alsof je ineens een enkel bestand met 4Gb/s kan binnenhalen.
[ Voor 71% gewijzigd door spone op 11-06-2015 22:07 ]
i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512
Bron: http://www.amazon.com/HP-...erver-Adptr/dp/B000P0NX3GOutstanding Device.
I coupled this switch with a TP-Link TL-SG2224 Smart Switch and enable LAG/Active LACP. It allows my to have true Teaming and will support large packet sizes. I have four 802.3ad aggregate links on this switch...and it runs great.
Snel even een DM gestuurd naar de aanbieder. Staan voor 70 USD bij amazon ook, sounds like a good deal to me.
graag gedaan, dit was wel een lekker snel topic.JacobsT schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:03:
Heren, hartelijk dank! Had er zelfs nog niet bij stilgestaan om deze tweedehands te gaan zoeken!
Snel even een DM gestuurd naar de aanbieder. Staan voor 70 USD bij amazon ook, sounds like a good deal to me.
Ik zou liever in 10gigabit apparatuur investeren. Dat is ook niet zo gek duur meer en geeft gegarandeerd veel betere snelheden.
If it ain't broken, tweak it!
LACP doet niet zo veel met single-stream zut zoals dit dus daar heb je niks aan.JacobsT schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 00:30:
Zitten verschillende mensen op de NAS, lijkt me wel interessante voor de grotere doorvoersnelheden naar men desktop ook niet aangezien ik nu piek rond de 110mb / sec ?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Sowieso heb je een switch nodig welke LACP ondersteunt, ook wordt LACP in software geregeld, dus er is geen 'lacp ondersteunende nic'.
Aan de Windows kant heb je Server 2012 en de R2 versie daarvan die LACP ondersteunen, 2008 R2 en daarvoor moet LACP ondersteuning door drivers komen, iets wat met HP vaak wel kan door de HP Network Configuration Utility.
Maar zoals gezegt, LACP geeft je geen 4Gb/s verbinding maar capaciteit voor meerdere verbindingen die bij elkaar die 4Gb/s kunnen vullen. Verder hangt je desktop met zijn eigen kabel aan de switch en gaat dat dus ook maximaal 1Gb/s doen.
Oftewel post eens wat je wilt bereiken (meer snelheid is niet erg specifiek
Fixing things to the breaking point...
10GE is wel beter, maar dan ga je naar 300-400 MB/sec snelheid, het wordt moeilijk om de 10GE verbinding vol te drukken tot 1100 MB/sec vanaf een gemiddelde pc.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Je NAS via LACP aansluiten is wel zinvol, want dan kun je bij twee nic in je NAs 2x 1GB halen(wel uiteraard vanaf twee verschillende clients(=pc's).
Als je toch meer nic in je PC wilt hangen moet je er op letten dat de drivers LACP ondersteunen.
Als je bijvoorbeeld nics uit de intel desktop serie hebt dan ondersteunen de drivers van intel dat niet.
Alleen de nics uit de server serie doen dat en die zijn meteen een stuk duurder.
Je zou hier ven kunnen kijken.
http://www.serverhome.nl/...html#aj=ct&netw_poorten=5
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Verwijderd
SAMBA heeft momenteel geen SMB 3.0 "Multichannel" features , dit is wel degelijk "future work" en blijkbaar is er al geld voor het te ontwikkelen ;-)
FUNDED: Implement multi-channel (Michael, Metze)
FUNDED: Implement the witness service (Günther, Metze) Prerequisite: A asynchronous RPC server. See DCERPC
FUNDED for Gluster: Clustering (continuous availability, scale-out) - Planning (Ira, Michael, ...)
FUNDED for Gluster: Persistent file handles - Planning (Ira, Michael, ...) (Do not expect this immediately - Ira)
RDMA (SMB direct) - Planning (Metze, Richard, Michael, Ira)
Directory leases
https://wiki.samba.org/index.php/Roadmap#SMB2.2FSMB3
[ Voor 4% gewijzigd door jvanhambelgium op 12-06-2015 10:17 ]
Ik had eigenlijk verwacht dat ik toch meer bandbreedte ging krijgen op men desktop door NICs te koppelen.
Mits ze samba 3.0 gaan doorduwen op de synology's zou dit één vd mogelijkheden kunnen zijn? Hele netwerk hier upgraden heeft momenteel niet veel zin vrees ik.
SMB3 ja, maar nog niet de multichannel functionaliteit.JacobsT schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:29:
NAS ondersteunt dit. Staat hier een 1813+ en een 2415+.
Wil je de volle 4 Gbit in 1 sessie willen gebruiken zal je naar iSCSI moeten kijken. Daar kun je middels MultiPath IO de volledige bandbreedte gebruiken naar je storage toe.
Het nadeel is dat je dan alleen maar via 1 device (tegelijk) er bij kan want je gaat je NAS dan als een SAN gebruiken.
Houd er rekening mee dat SSD cache wel een invloed heeft op de sequentiële bestands overdracht. Dit is in 5.2u1 wel al flink verbeterd maar zonder SSD cache (zowel read als read+write) gaat het nog steeds een stuk sneller. SSD cache heeft ook voornamelijk nut bij veel (random) kleine IO batches. Ook bij veel simultane gebruikers (=random) heeft het meestal een voordeel.JacobsT schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:48:
videobestanden en daar ook bewerk (synology SSD cache = awesomeness)
[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 12-06-2015 13:53 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Op je PC moet je daarvoor minstens windows 8 hebben, want windows 7 heeft geen SMB 3.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Waar haal je dat ? "Multichannel" is maar een feature/onderdeel van SMB3.0 dat je kan gebruiken, niet moet gebruiken.Ben(V) schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:49:
Een Synology Nas ondersteund vanaf DSM 5.2 ook SMB 3 en dus ook multichannel (ander is het geen smb 3).
Op je PC moet je daarvoor minstens windows 8 hebben, want windows 7 heeft geen SMB 3.
Je kan perfect "SMB3.0" ondersteuning claimen zonder "Multichannel" te kunnen doen.
De "core" functies van SMB3.0 zitten al in de recenste Samba versies ja, maar (onder andere) "Multichannel" is nog gewoon "work in progress" en zal er later met een update wel bijkomen.
https://wiki.samba.org/index.php/Samba3/SMB2#SMB_3.0
Als dat er niet inzit mag het geen SMB 3 genoemd worden.
Verder gebruikt Synology in DSM 5.2 niet SAMBA 3 maar SAMBA 4 en wel 4.1.16
SMB multichannel zit standaard in SAMBA 4.
https://git.samba.org/?p=...aster-obnox-multi-channel
Mah bon, als Syno die zaken redelijk snel in z'n updates verwerkt mooi dan, high-speed data transferren maar
Ook lees ik :
Nope. 4.1.x (and 4.2 for that matter) got you most of SMB3 - but not all of it. Not only no multichannel but also some other critical features that cripple using Samba to store live VMs for Hyper-V.
(dat waren replies van Februari 2015 - dus ondertussen kan al wel de nodige productie-rijpe code beschikbaar zijn)
Ook Samba 4 heeft nog geen support voor smb 3 multichannel.
Persoonlijk vind ik dat ze dan duidelijker zouden moeten aangeven dat ze een subset van SMB 3 ondersteunen en dus niet SMB 3 compliant zijn.
Maar ik heb in de praktijk geen ervaring met "productie" gebruik van SMB3 gebruik zeg maar. (naar issues of performance toe)
Ik ben meer een NFS-guy zeg maar ;-)
Nee, zo werkt het niet. Je hebt protocol en features. Zolang het protocol compattible is kun je de versie compliant noemen. Zelfde geld SMB2, deze is ook compliant maar mist ook een flink aantal features m.b.t. versioning t.o.v. de Microsoft versie.Ben(V) schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:59:
Persoonlijk vind ik dat ze dan duidelijker zouden moeten aangeven dat ze een subset van SMB 3 ondersteunen en dus niet SMB 3 compliant zijn.
Hoe dan ook was al vrij snel aangegeven dat multisession niet in SM3 zit incl. de correcte bron door jvanhambelgium in "Netwerkkaart met gbit LACP"
[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 13-06-2015 12:53 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.