Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Hi,

Macbook valt zomaar uit bij 60% zonder oplader. Twee weken geleden nog bij 35%. De Macbook is helemaal up-to-date. Begin maart heb ik bij de Apple Store nog een check laten uitvoeren: niks aan de hand.
Memory= 4gb

Weet jullie misschien wat het is? Tijd voor een nieuwe accu?

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Baran4ik op 11-06-2015 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:28
Je kan met Coconutbattery checken wat de staat van je batterij is, post daar anders even een screen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Slechte cel die er nu voor zorgt dat de volgende cel ook slecht wordt. Accu vervangen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Probleem is dat de accu bij een bepaalde staat van de lading net niet meer genoeg stroom kan leveren en dan valt de laptop ineens uit.

Dit kan je soms verhelpen door de accu tot de minimum spanning te ontladen, maar dat is niet eenvoudig als je laptop uitvalt. Misschien kom je voorbij het dooie 60% punt als je hem in het bios scherm laat staan zodat je OS er niet tussen zit en het verbruik lager is. Of als je zoveel mogelijk uitplugt en uitschakelt, het scherm in minimale helderheid zet en hem zo laat staan tot hij uitvalt. Herhaal dit na een paar uur en nog eens totdat je hem echt niet meer aan krijgt en laad dan de accu helemaal tot 100% op.

Een andere truuk voor de handige knutselaar is de accu verwijderen en er een gloeilamp op aansluiten.

Hierdoor kan je accu misschien nog een paar weken mee, maar erg lang zal het niet zijn en hij wordt nooit meer als nieuw. Beter een nieuwe accu dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Rub147 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:49:
Je kan met Coconutbattery checken wat de staat van je batterij is, post daar anders even een screen van.
Goeie, was ik even vergeten toe te voegen:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/j9x0tl.png

45% = kaduuk?
Ploink schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:10:

Dit kan je soms verhelpen door de accu tot de minimum spanning te ontladen, maar dat is niet eenvoudig als je laptop uitvalt. Misschien kom je voorbij het dooie 60% punt als je hem in het bios scherm laat staan zodat je OS er niet tussen zit en het verbruik lager is. Of als je zoveel mogelijk uitplugt en uitschakelt, het scherm in minimale helderheid zet en hem zo laat staan tot hij uitvalt. Herhaal dit na een paar uur en nog eens totdat je hem echt niet meer aan krijgt en laad dan de accu helemaal tot 100% op.
Thanks! Zal het proberen, maar ik denk dat ie niet lager dan 35% zal gaan. Opvallend is dat ie op dit moment ook niet hoger gaat dan 98%. Ik heb dat een paar jaar geleden ook. Dan weer wel, dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Baran4ik schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 00:27:
[...]
Goeie, was ik even vergeten toe te voegen:

[afbeelding]

45% = kaduuk?

[...]

Thanks! Zal het proberen, maar ik denk dat ie niet lager dan 35% zal gaan. Opvallend is dat ie op dit moment ook niet hoger gaat dan 98%. Ik heb dat een paar jaar geleden ook. Dan weer wel, dan weer niet.
"Age of your Mac: 64 Months"

Als je accu ook zo oud is, dan verbaast het me dat hij het nog zo lang heeft volgehouden! Die is gewoon helemaal op, tijd om afscheid te nemen ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Zo lang die onder een oplader staat niks aan de hand? Hoe lang kan die nog mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joon
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-09 15:57
Baran4ik schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 01:30:
Zo lang die onder een oplader staat niks aan de hand? Hoe lang kan die nog mee?
Zou de batterij dan uit het toestel halen als het apparaat toch enkel op de oplader gebruikt gaat worden.
Aan het einde van zijn levensduur kan een batterij wel eens raar gaan doen, zeker als je deze blijft opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Misschien even de laatste versie van coconut battery downloaden? Versie 2.8 geeft wat minder informatie dan de huidige versie.

o.a. OS X battery status ontbreekt.

Kunt ook option ingedrukt houden en op het batterij icoon drukken rechtsboven. Komt er ook de condition te staan. De oude accu's zouden nog op 80% moeten werken bij 300 laadcycli, maar deze accu is al meer dan 5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Whatson schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:59:
Misschien even de laatste versie van coconut battery downloaden? Versie 2.8 geeft wat minder informatie dan de huidige versie.

o.a. OS X battery status ontbreekt.

Kunt ook option ingedrukt houden en op het batterij icoon drukken rechtsboven. Komt er ook de condition te staan. De oude accu's zouden nog op 80% moeten werken bij 300 laadcycli, maar deze accu is al meer dan 5 jaar oud.
Thanks. Dit is de meeste recente: Inmiddels is die gedaald naar 44,2%

Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/i7v7n85kl/Screen_Shot_2015_06_12_at_12_22_26.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
Jup. OSX zelf heeft ook al door dat de batterij niet helemaal in orde is: Check Battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Dat de batterij zijn beste tijd gehad heeft is wel duidelijk, maar dat hij op 60% zomaar uitvalt - omdat de batterij nog maar ~40% capaciteit heeft - komt omdat de batterij niet (meer) gekalibreerd is. Als je de batterij kalibreert zal het percentage sneller gaan aflopen en krijg je ~1% te zien in plaats van 60%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Whatson schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:28:
Jup. OSX zelf heeft ook al door dat de batterij niet helemaal in orde is: Check Battery
Wat is de conclusie? Hoe lang kan er nog mee door? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
ThomasG schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:37:
Dat de batterij zijn beste tijd gehad heeft is wel duidelijk, maar dat hij op 60% zomaar uitvalt - omdat de batterij nog maar ~40% capaciteit heeft - komt omdat de batterij niet (meer) gekalibreerd is. Als je de batterij kalibreert zal het percentage sneller gaan aflopen en krijg je ~1% te zien in plaats van 60%.
Kalibreren is dus eigenlijk wat Boink al zei, de Mac leeg laten lopen en dan weer opladen. Maar dat wordt bij mij dus lastig. Misschien als ik 'm van de adapter haal en gewoon dichtklap? Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 14:14
De accu is op. Vervangen en je probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
mobby1971 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:42:
De accu is op. Vervangen en je probleem is opgelost.
Als ik de website van Apple mag geloven:

Informatie voor MacBook-bezitters

De batterij van je apparaat heeft na 1000 volledige laadcycli nog ongeveer 80% van de oorspronkelijke capaciteit. De eenjarige garantie dekt de vervanging van een defecte batterij. Apple biedt een batterijvervangingsservice voor alle MacBook-, MacBook Air- en MacBook Pro-notebooks met ingebouwde batterij. Voor de oudere Apple notebooks kun je bij de Apple Store een nieuwe batterij bestellen:

Ik zit pas op 371 laadcycli en nu al op 44,2%. Bij Apple in maart 2015 zeiden ze dat alles perfect was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:01
Ik moet zeggen dat dat hard is gegaan met jou batterij. Als je naar de mijne kijkt doet die het beter en die is een stukje ouder en meer loadcycles.

Ik zou ook voor een nieuwe accu gaan mocht het opnieuw kalibreren niet helpen.

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/pj39b7g69/Schermafbeelding_2015_06_12_om_13_55_49.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
Baran4ik schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:49:
[...]

Als ik de website van Apple mag geloven:

Informatie voor MacBook-bezitters

De batterij van je apparaat heeft na 1000 volledige laadcycli nog ongeveer 80% van de oorspronkelijke capaciteit. De eenjarige garantie dekt de vervanging van een defecte batterij. Apple biedt een batterijvervangingsservice voor alle MacBook-, MacBook Air- en MacBook Pro-notebooks met ingebouwde batterij. Voor de oudere Apple notebooks kun je bij de Apple Store een nieuwe batterij bestellen:

Ik zit pas op 371 laadcycli en nu al op 44,2%. Bij Apple in maart 2015 zeiden ze dat alles perfect was.
De 1000 laadcycli is een indicatie. Leeftijd speelt ook een rol. Ook als je de macbook alleen aan netstroom gebruikt en dus geen laadcycli maakt, zal de accu verminderen. Dat is de eigenschap van de techniek die gebruikt wordt. Ik heb hier accu's die 1100 laadcycli gehad hebben en nog boven de 90% zitten. Maar ook accu's met veel minder cycli die al ruim onder de 50 zitten. Uitvallen is wel een typische indicatie dat de accu op zijn eind is. Ik heb overigens niet zo een heel hoge pet op van de genius bar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
mobby1971 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:51:
[...]

De 1000 laadcycli is een indicatie. Leeftijd speelt ook een rol. Ook als je de macbook alleen aan netstroom gebruikt en dus geen laadcycli maakt, zal de accu verminderen. Dat is de eigenschap van de techniek die gebruikt wordt. Ik heb hier accu's die 1100 laadcycli gehad hebben en nog boven de 90% zitten. Maar ook accu's met veel minder cycli die al ruim onder de 50 zitten. Uitvallen is wel een typische indicatie dat de accu op zijn eind is. Ik heb overigens niet zo een heel hoge pet op van de genius bar. ;)
Ik dus ook niet meer. Hoe kan het in paar maanden tijd zo verslechteren? In die 4 maanden heeft ie best aardig wat laadcycli gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
Baran4ik schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:05:
[...]

Ik dus ook niet meer. Hoe kan het in paar maanden tijd zo verslechteren? In die 4 maanden heeft ie best aardig wat laadcycli gemaakt.
Onder de 70% gaat het rap. Hij is ook 5 jaar oud. Dat is voor een macbook accu ook wel en beetje op leeftijd. Bij de gemiddelde Acer of HP zou je nu aan de derde accu zitten. Ander accuutje zou voor 60 a 70 euro wel te scoren zijn. Kun je weer jaren vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Sorry dat ik het zeg maar jij (of een eerdere eigenaar?) hebt het zelf gedaan. In 5 jaar tijd nog geen 400 cycles gemaakt betekent heel simpel dat de MacBook bij dagelijks gebruik aan de lader heeft gehangen. Je hebt de batterij dus zelf gesloopt door 'm te verwennen met verse prik van de oplader.

Mijn MacBook, eind eind 2008 model, is nu met z'n 2e batterij bezig. De eerste heeft het iets meer dan 3 jaar vol gehouden. De 2e wordt ook al minder merk ik. De heeft dan ook al meer dan 800 cycli gemaakt.

Aangezien een batterij een verbruiksvoorwerp is, net als inkt in een printer, is het nu tijd om deze te vervangen. €129 in 5 jaar tijd is op jaarbasis niet zo veel, slechts €26.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
sypie schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:01:
Sorry dat ik het zeg maar jij (of een eerdere eigenaar?) hebt het zelf gedaan. In 5 jaar tijd nog geen 400 cycles gemaakt betekent heel simpel dat de MacBook bij dagelijks gebruik aan de lader heeft gehangen. Je hebt de batterij dus zelf gesloopt door 'm te verwennen met verse prik van de oplader.

Mijn MacBook, eind eind 2008 model, is nu met z'n 2e batterij bezig. De eerste heeft het iets meer dan 3 jaar vol gehouden. De 2e wordt ook al minder merk ik. De heeft dan ook al meer dan 800 cycli gemaakt.

Aangezien een batterij een verbruiksvoorwerp is, net als inkt in een printer, is het nu tijd om deze te vervangen. €129 in 5 jaar tijd is op jaarbasis niet zo veel, slechts €26.
Ben de eerste eigenaar. Als ik het met jouw verhaal vergelijk dan lijkt het wel alsof het juist goed was dat ik 'm vaak aan de lader heb gedaan.

€129 bij de Apple Store?

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vaak aan de lader is juist niet goed voor de accu, dan krijg je namelijk dat die "ineens" van 60% naar uitvalt. Die van mij, die geregeld helemaal leeg gaat, is met de tijd geleidelijk minder geworden waardoor je dit verschijnsel niet hebt.

Ik zie, na een korte zoektocht, dat deze batterijen zowat niet meer te verkrijgen zijn. Een alternatief is dus niet uitgesloten. Hier kun je ze zoal vinden: http://www.replacedirect....p0057901/laptop-accu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Het is inderdaad beter voor een accu om hem ten minste af en toe helemaal tot 0% te ontladen (en misschien heeft TS dat ook wel gedaan?), maar het is ook wel duidelijk dat deze accu hoogbejaard was. Je gaat een man van 100 jaar op zijn sterfbed toch ook niet vertellen dat hij dood gaat omdat hij teveel rookte? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

NEE! Niet meer naar 0%! Je sloopt een Lithium accu juist als je hem naar 0 trekt! (vooral als je hem leeg laat.) Een lithium accu gaat heel raar doen als ie ECHT leeg is.

NiCD batterijen, die mag je af en toe goed leegtrekken, maar dat is echt al lang geleden dat dat voor laptops werkte.

Jouw accu heeft simpelweg een paar dode cellen. Niets geks, gewoon een nieuwe accu er in zetten, dat is bij de 2009 goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
sebastius schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 09:34:
NEE! Niet meer naar 0%! Je sloopt een Lithium accu juist als je hem naar 0 trekt! (vooral als je hem leeg laat.) Een lithium accu gaat heel raar doen als ie ECHT leeg is.
Ik bedoel uiteraard 0% zoals de laptop dat aangeeft, dat is niet 0 Volt ;)
De laptop geeft bruikbare capaciteit aan van 0-100% en dat komt overeen met een cel spanning van 2.75-4.2V. Bij 0% is de batterij dus niet absoluut helemaal leeg, maar bevat nog een veilige restlading.

Elke laptop zal diepontlading voorkomen door zichzelf op tijd uit te schakelen, maar uiteraard moet je niet tot 0% gaan ontladen en hem dan een maand in de kast leggen, want dan kan de batterij door zelfontlading wel teveel verliezen.
Baran4ik schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:05:
[...]

Een batterij heeft een bepaalde interne weerstand en kan een bepaalde maximum stroom leveren en dus ook een bepaald maximum vermogen.

Voorbeeld, laptop heeft 20W nodig en de batterij kan maximaal 30W leveren, geen probleem.
Naarmate de batterij veroudert, neemt de weerstand toe en kan hij minder vermogen leveren, zoals een bejaarde minder hard kan rennen.

Als de batterij nog 21W kan leveren, geen probleem. Kan de batterij op een bepaald moment als hij half ontladen is nog maar maar 19W leveren, dan POEF, computer uit. Als dat een paar keer gebeurt zal de slimme accu je gaan vertellen dat zijn capaciteit gehalveerd is.

Een zaklamp zal bij een slechte batterij gewoon zwakker gaan branden en is dan nog prima bruikbaar, maar een laptop kapt er dus gewoon mee, terwijl er nog steeds een flinke hoeveelheid lading in kan zitten die gewoon onbruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Naar 100% gaat het sowieso niet lukken. Ik heb alle programma's uitgezet en hem uit de slaapstand gezet, en ook hier weer 60%.

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/jmak299fj/Screen_Shot_2015_06_13_at_13_44_59.png

De design capacity is nu van 45% naar 55,5% gegaan. Hoe kan dat binnen 1 dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:18
sypie schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 01:02:
Vaak aan de lader is juist niet goed voor de accu, dan krijg je namelijk dat die "ineens" van 60% naar uitvalt. Die van mij, die geregeld helemaal leeg gaat, is met de tijd geleidelijk minder geworden waardoor je dit verschijnsel niet hebt.

Ik zie, na een korte zoektocht, dat deze batterijen zowat niet meer te verkrijgen zijn. Een alternatief is dus niet uitgesloten. Hier kun je ze zoal vinden: http://www.replacedirect....p0057901/laptop-accu.html
Indeed de replacedirect accu pakken, is prima voor de macbook en net zo goed als de originele.

En de helft van de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Baran4ik schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 13:46:
Naar 100% gaat het sowieso niet lukken.
Er staat toch duidelijk "100%" in dat plaatje?
De design capacity is nu van 45% naar 55,5% gegaan.
De design capacity is en was 5450mAh, dat kan niet veranderen.
Het percentage wat je noemt is wat de batterij denkt dat er nu nog in past, ten opzichte van de originele capaciteit (design capacity). Er zit een microcontroller in die dat berekent.
Hoe kan dat binnen 1 dag?
Zoals ik je eerder heb uitgelegd.
Soms kan de accu net wel genoeg vermogen leveren en soms net niet. Dit is uiteraard afhankelijk van wat de laptop vraagt, maar ook de temperatuur. Een accu werkt met een chemische reactie. Soms komt hij wat verder bij het ontladen en dan lijkt de capaciteit weer iets toe te nemen.
Als je nu een zwaar spelletje gaat spelen dan zul je zien dat de capaciteit weer dramatisch afneemt.

[ Voor 38% gewijzigd door Ploink op 13-06-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Mektheb schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 13:48:
[...]

Indeed de replacedirect accu pakken, is prima voor de macbook en net zo goed als de originele.

En de helft van de prijs
Maar hij is niet origineel?

Ik heb ook wel eens een niet originele adapter gekocht bij Macbook-adapter.nl http://www.macbook-adapte...watt-adapter?search=A1184 En dat ding is 2x kapot gegaan. Gelukkig wel met garantie, maar wel irritant. Weer opsturen, geen laptop week lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Ploink schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 15:02:
[...]

Zoals ik je eerder heb uitgelegd.
Soms kan de accu net wel genoeg vermogen leveren en soms net niet. Dit is uiteraard afhankelijk van wat de laptop vraagt, maar ook de temperatuur. Een accu werkt met een chemische reactie. Soms komt hij wat verder bij het ontladen en dan lijkt de capaciteit weer iets toe te nemen.
Als je nu een zwaar spelletje gaat spelen dan zul je zien dat de capaciteit weer dramatisch afneemt.
Gebruik nu wel een spelletje, en inderdaad 38,3%. Ik deed 'm net even uit de oplader en binnen 15 min stond ie alweer op 69%.

Als ik 'm er in laat kan ik mijn computer weg gooien? Of zolang die onder het stroom staat niks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Een defecte cel kan gekke dingen gaan doen zoals opzwellen. Daar krijg je forse gevolgschade mee als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Niet online
sebastius schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 16:44:
Een defecte cel kan gekke dingen gaan doen zoals opzwellen. Daar krijg je forse gevolgschade mee als je pech hebt.
spenky in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"

Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Baran4ik schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 16:32:
[...]

Maar hij is niet origineel?

Ik heb ook wel eens een niet originele adapter gekocht bij Macbook-adapter.nl http://www.macbook-adapte...watt-adapter?search=A1184 En dat ding is 2x kapot gegaan. Gelukkig wel met garantie, maar wel irritant. Weer opsturen, geen laptop week lang.
Weet iemand hier nog iets over? Ben altijd sceptisch met het kopen van aftermarket (mocht dat zo zijn) producten voor mijn Apple. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik niet begrijp, hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar om in 6 jaar maar 360 load cycles te krijgen? Ik heb er in een een jaar al lachend 4 a 500. Deze accu is er ingekomen afgelopen september nadat mijn casing vervangen is (hoefde van mij niet, maar zat kennelijk aan de casing vast) en heeft al bijna 300 loadcycles er op zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/lxoWruY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 02:04
Nou met kantoorwerk waarbij je hem af en toe eens meeneemt naar huis of naar vergaderingen is het vrij makkelijk. Ik neem em iedere dage mee naar college en zit na twee jaar ook op 180 of zoiets. Valt reuze mee hoor. overigens kan ik op deze manier ook makkelijk 500 in het jaar halen ja. Iedere dag colleges volgen en em niet opladen dan haal ik dat zo.
Pagina: 1