Toon posts:

Is het nu aan te raden om een GTX 970 of R9 290 te kopen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is eigenlijk heel simpel.
Is het aan te raden om op dit moment een GTX 970 of R9 290 te kopen?
Hiermee wil ik betalen dat ze niet binnenkort een nieuwe kaart uitvinden met bv. 8GB voor hetzelfde geld en de GTX 970 opeens 100 euro minder kost.

Alvast bedankt!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ja. Want er zal altijd een nieuwe komen. Koop nu wat er nu is. Anders blijf je de rest van je leven wachten op 'de volgende'.

Verwijderd

Topicstarter
Wat me gewoon doet twijfelen is omdat de 970 al van september 2014 is..

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:31:
Wat me gewoon doet twijfelen is omdat de 970 al van september 2014 is..
Lol dat doet niks af aan de prestaties toch? de 290 is AL van september 2013.
johnkeates schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:29:
Ja. Want er zal altijd een nieuwe komen. Koop nu wat er nu is. Anders blijf je de rest van je leven wachten op 'de volgende'.
Nee dat is niet altijd zo hoor. Dat is misschien zo vorige maand, of 3 maanden terug. Toen er nog veel minder informatie beschikbaar was over de 300 series en aankondigings datum.

Nu kan je beter wachten in mijn optiek.

De r9 290 / 970 blijven natuurlijk goede kaarten, daar doet de nieuwe generatie niks aan af.

[ Voor 23% gewijzigd door legendareN op 11-06-2015 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
En wat bedoel je dan met wachten? (Een maand, half jaar, ... ?)

• Zephrex
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik zat ook te twijfelen. Maar de gtx970 is gewoon een top kaart. Ongeacht of er nieuwe uitkomen. Eer de prijs daarvan gaat zakken ben je een halfjaar of langer verder denk ik.

• legendareN
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:35:
En wat bedoel je dan met wachten? (Een maand, half jaar, ... ?)
18 juni is er een aankondiging op de E3 geloof ik. Over de AMD 300 series.

[ Voor 4% gewijzigd door legendareN op 11-06-2015 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat ik nu met een GTX 560 zit, meer hoef ik daarmee niet te melden denk ik.

• legendareN
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:39:
Probleem is dat ik nu met een GTX 560 zit, meer hoef ik daarmee niet te melden denk ik.
wat is het probleem? komen er binnen nu en 4 weken ineens een boel spellen uit wat je videokaart in vlammen laat opgaan?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, maar heb net een game gekocht en die low settings liggen me niet echt.

Verwijderd

De vraag die ik mezelf altijd stel is: Kan en wil ik wachten? Vorige week is mijn R9 290 stuk gegaan en heb tegelijk een nieuwe GTX970 gekocht omdat ik niet wou wachten. Denk je nog vooruit te kunnen met je GTX560 of is er echt een spel wat je NU moet spelen waarvoor je niet wil wachten?

Zoals johnkeates al aangeeft er komt altijd een volgende aan dus je kunt wachten tot je een ons weegt. Je zult op een gegeven moment de knoop gewoon moeten doorhakken.

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-02 17:40
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:41:
Nee, maar heb net een game gekocht en die low settings liggen me niet echt.
Dan koop je toch een nieuwe? :)

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tenzij er concreet zicht is op vervanging zou ik er niet op wachten.

Zo snel gaat dat meestal ook weer niet met de nieuwe, en zijn ze daarnaast in het begin meestal ook duurder dan wat nu te krijgen is, dus lagere prijzen laten ook weer even op zich wachten.

Of een mooi 2e hands kaartje? Heb een jaar geleden een 290x Tri-X voor 300e overgenomen, dus kan er wel even tegenaan.

Verwijderd

Topicstarter
i7-2600K
P8Z68-V
16 GB ram

Iemand enig idee welke je zou kopen bij deze specs?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een nieuwe kaart je 100% meer bang for the buck gaat geven. Koop iets wat nu goed genoeg voor je is, dan is het dat over een paar maanden nog steeds hoor, daar gaat een nieuwe kaart niks aan veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
defusion schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:49:
Tenzij er concreet zicht is op vervanging zou ik er niet op wachten.

Zo snel gaat dat meestal ook weer niet met de nieuwe, en zijn ze daarnaast in het begin meestal ook duurder dan wat nu te krijgen is, dus lagere prijzen laten ook weer even op zich wachten.

Of een mooi 2e hands kaartje? Heb een jaar geleden een 290x Tri-X voor 300e overgenomen, dus kan er wel even tegenaan.
Dan moet je natuurlijk ook geluk hebben en wat risico nemen.. :)

• legendareN
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:54:
[...]

Dan moet je natuurlijk ook geluk hebben en wat risico nemen.. :)
Nouja je krijgt er garantie bij, en bij ophalen vraag je even een paar benchmarks te zien en volgen.
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:50:
i7-2600K
P8Z68-V
16 GB ram

Iemand enig idee welke je zou kopen bij deze specs?
Als je direct gevraagd zou hebben welke van de 2 de betere keuze was geweest had ik daar ook gewoon direct op geantwoord.

Maar je vroeg of het aan te raden is om een van de twee kaarten NU te kopen. Daar geef ik mijn antwoord op. Maar uiteindelijk ben je er zelf uit dat je nu een nieuwe kaart wilt aanschaffen. En dat is helemaal prima ;)

Afweging: 290 goedkoper
970 Duurder, lager verbruik, 5 a 10% betere prestaties, stiller

Ik zou voor de 970 gaan ALS een tweedehandse 290 geen optie voor jou is. Daar zit immers ook garantie op en scheelt je 120-160euro ipv een nieuwe 970.

[ Voor 23% gewijzigd door legendareN op 11-06-2015 20:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap wat je bedoeld legendareN! :)

Enig idee voor welke fabrikant je zou kiezen?
ASUS, Gigabyte, MSI, ... ?

• legendareN
Er verschilt niet zoveel tussen al de 970 versies. Ze zijn allemaal prima eigenlijk.

Ik zou in ieder geval niet voor de EVGA versie gaan, een van de redenen voor mij persoonlijk om voor de 970 te gaan ipv de 290 is het geluid. En de EVGA is niet de stilste.

de MSI Gaming is een leuke kaart.

pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Iemand heeft in de review van de MSI GAMING 970 dit geplaatst:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/pnhnSir.jpg

Wat in mijn ogen juist een plus punt is, bij normaal desktop gebruik hoor je de kaart dus totaal niet . :D

[ Voor 21% gewijzigd door legendareN op 11-06-2015 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Had even nog eens je berichtje overlezen en had gezien dat je wat had aangepast (2dehands).

Ben even gaan rond kijken op een zoekertjessite en heb een Radeon 290 gevonden voor 200 euro.
Mijn vraag is daarbij, hoe kan ik weten dat kaart bv. niet slecht overclocked geweest etc.
Of is het gewoon een kwestie van geluk?

• legendareN
Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:04:
Had even nog eens je berichtje overlezen en had gezien dat je wat had aangepast (2dehands).

Ben even gaan rond kijken op een zoekertjessite en heb een Radeon 290 gevonden voor 200 euro.
Mijn vraag is daarbij, hoe kan ik weten dat kaart bv. niet slecht overclocked geweest etc.
Of is het gewoon een kwestie van geluk?
Als de kaart niet goed overgeclocked is geweest dan is de kaart dus stuk. En zal je dus artifacts moeten zien in games (Of onstabiliteit etc). Het is niet maar half stuk of een beetje stuk, de kaart is stuk of niet stuk.

Je kan er van uit gaan dat vrijwel alle kaarten die je tweede hands koopt overgeclocked zijn geweest, en dat doet eigenlijk vrij weinig met de levensduur als het goed gebeurd.

Sowieso moet er garantie/bon bij komen, als er al wat mis is dan RMA je de kaart.
Je kan kijken of de verkoper goede feedback heeft.
Je kan de kaart zelf ophalen (sowieso mijn voorkeur als iemand niet voldoende feedback heeft) en dan vragen of diegene een benchmark wilt draaien waar je bij staat.

[ Voor 9% gewijzigd door legendareN op 11-06-2015 21:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for the tips. :)

Ik ga het allemaal even bekijken en laat jullie zeker iets weten.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
neem alleen wel een NON REFFRENCE model(dus met 2/3 fans) en niet zo iets

dit zijn net high tech jet stofzuigers. die VEEL geluid maken en koelen voor geen meter.(tenzij je van plan bent er een andere koeler op te zetten) neem dan de xfx versie. zodat je eventuele garantie niet vervalt.

• legendareN
loki504 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:13:
neem alleen wel een NON REFFRENCE model(dus met 2/3 fans) en niet zo iets

dit zijn net high tech jet stofzuigers. die VEEL geluid maken en koelen voor geen meter.(tenzij je van plan bent er een andere koeler op te zetten) neem dan de xfx versie. zodat je eventuele garantie niet vervalt.
Mwah ze koelen erg goed hoor, vandaar ook het geluid. Wil je het toch bescheiden houden met het geluid (Niet vol uit gooien) ja dan koelt hij niet zo goed :p. Maar nog steeds voldoende.

Ik kan mijn reference kaart gewoon 60 graden laten zijn in nieuwe games, echter vliegt er wel een helicopter in mijn kamer rond :P

Als ik weer voor de aanschaf keuze zou staan zou ik ook geen reference model meer kiezen. Maar nu dat ik hem heb ga ik ook niet de moeite nemen om hem te verkopen en een andere kaart met beter koeler aan te schaffen, dat is mij het persoonlijk niet waard :P

[ Voor 9% gewijzigd door legendareN op 11-06-2015 21:37 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
legendareN schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:01:
Er verschilt niet zoveel tussen al de 970 versies. Ze zijn allemaal prima eigenlijk.

Ik zou in ieder geval niet voor de EVGA versie gaan, een van de redenen voor mij persoonlijk om voor de 970 te gaan ipv de 290 is het geluid. En de EVGA is niet de stilste.
Ik heb een aantal maanden de Asus Strix gehad en heb momenteel het vernieuwde evga 970 ftw+ model. Zijn allebei idle passief en onder load echt niet te horen; de nieuwe acx 2.0 koeler op het ftw+ model doet het prima.

Eigenlijk is elke 970 gtx prima, of het nou asus evga gigabyte of msi is :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• legendareN
stin00 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 00:21:
[...]

Ik heb een aantal maanden de Asus Strix gehad en heb momenteel het vernieuwde evga 970 ftw+ model. Zijn allebei idle passief en onder load echt niet te horen; de nieuwe acx 2.0 koeler op het ftw+ model doet het prima.

Eigenlijk is elke 970 gtx prima, of het nou asus evga gigabyte of msi is :)
Ik denk ook dat het bij iedereen anders klinkt. Sommige mensen hebben misschien andere wensen ofzo, want ik lees wel eens bij reviews dat de EVGA luid is. Iig hier op de site.

Ligt natuurlijk ook aan de omgeving waar in de kaart word gebruikt :p (geluid)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
legendareN schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:01:

de MSI Gaming is een leuke kaart.

pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G

Iemand heeft in de review van de MSI GAMING 970 dit geplaatst:

[afbeelding]

Wat in mijn ogen juist een plus punt is, bij normaal desktop gebruik hoor je de kaart dus totaal niet . :D
Denk dat hij bang is dat ze kaart kapot gaat ofzo. Maar ja zolang mijn auto motor niet richting de 90graden gaat doet de fan ook niets. En is ook niets mis mee.

Er zijn een aantal 970sh waarbij de heatsink een beetje naast de chip. En evga wil dit verbergen door hem harder te laten draaien. Maar dacht dat de nieuwste versie wel goed is.

[ Voor 8% gewijzigd door loki504 op 12-06-2015 07:36 ]

Pagina: 1