Toon posts:

Goed genoege CPU voor YouTube en 1080p?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil momenteel een goedkoop desktop kopen maar ik wil wel zeker zijn dat YouTube gewoon soepel erop werkt (geen haperingen de hele tijd).

De CPU van de desktop die ik wil kopen is: Intel Pentium J2900
GPU: Intel HD Graphics
en 4GB RAM. Ook vraag ik me af of 1080p videos (mp4 meeste van de tijd in VLC en hier en daar AVI en WMV) soepel kan afspelen)

Het gaat om deze desktop in kwestie:
pricewatch: Lenovo ThinkCentre E50-00 (90BX0018MH)

Verwijderd

Of YouTube goed werkt of niet ligt natuurlijk ook aan jouw netwerk.
De PC met die specs kan YouTube natuurlijk wel aan.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:11
waarom niet voor zoiets?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1ASRock FM2A58M-DG3+€ 40,50€ 40,50
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 50,51€ 50,51
1Cooler Master Elite 310€ 30,32€ 30,32
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 32,50€ 32,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,73

sneller. meer ruimte. mogelijkheid tot uitbreiden cpu. en voeding zal van betere kwaliteit zijn.

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07-2025

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

En ga je alleen youtuben of ga je ook bijvoorbeeld een spelletje doen (zo ja welke en wat voor kaliteit/aantal FPS)

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Mijn opa heeft een pentium G, een vrij recente. En daar draait YouTube niet hoger als 480p of het beeld gaat zwaar laggen maar het geluid gaat gewoon Door.

Simpel videokaartje van 3 tientjes loste dat op.

Weet even niet uit het hoofd wat voor een onboard chip er op zat.

• loki504
legendareN schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:10:
Mijn opa heeft een pentium G, een vrij recente. En daar draait YouTube niet hoger als 480p of het beeld gaat zwaar laggen maar het geluid gaat gewoon Door.

Simpel videokaartje van 3 tientjes loste dat op.

Weet even niet uit het hoofd wat voor een onboard chip er op zat.
dat is wel raar. mijn celeron g1620 kan anders prima youtube op 1080p afspelen.(niet samen met kodi draaien). maar 1080p ging prima.

http://www.techspot.com/r...rock-q2900-itx/page7.html

kan dus prima.

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
loki504 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:16:
[...]

dat is wel raar. mijn celeron g1620 kan anders prima youtube op 1080p afspelen.(niet samen met kodi draaien). maar 1080p ging prima.

http://www.techspot.com/r...rock-q2900-itx/page7.html

kan dus prima.
Was ook een type nummer als dat wat jij opnoemt. Misschien lag het aan de drivers, was een voor geïnstalleerde medion PC.

Maar dan heb ik niks gezegd @ TS

• hanvandijk
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-01 14:24
loki504 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:04:
waarom niet voor zoiets?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-7300 Boxed€ 41,95€ 41,95
1ASRock FM2A58M-DG3+€ 40,50€ 40,50
1Hitachi Travelstar 5K1000, 1TB€ 50,51€ 50,51
1Cooler Master Elite 310€ 30,32€ 30,32
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 32,50€ 32,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 228,73

sneller. meer ruimte. mogelijkheid tot uitbreiden cpu. en voeding zal van betere kwaliteit zijn.
In alle gevallen een beter PC... Maar incl Windows ga je dan wel ruim 50 % over budget heen...

• loki504
draai linux en je bent klaar:P

• Rob vd Hoeven
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-02 12:33
Zelf heb ik een Linux systeem met een Celeron J1900 processor. De Pentium J2900 uit de Lenovo is daar een iets snellere versie van (scheelt ca. 10%)

Youtube HTML5 Video op 1080p is bij mij geen probleem. De CPU belasting op alle vier de cores gelijktijdig blijft bij mij onder de 75%.

Ook het beruchte "killa sampla" met de duizenden vogeltjes speelt nagenoeg zonder problemen fullscreen. Alleen in de eerste seconden wat kleine verstoringen.

Ik denk dat het Lenovo systeem prima zal voldoen. Geinig systeempje trouwens voor die prijs (200 euro). Jammer dat er alleen zo'n ouderwetse analoge D-SUB video aansluiting aanwezig is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor de hulp en advies :)
loki504 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:04:
waarom niet voor zoiets?

*knip*

Dat ziet eruit als een best goeie build. Ik heb even de CPU's vergeleken en het scheelt niet zoveel. Alleen heb de AMD wel een dubbel zo hoge singlethread performance. De ingebouwde GPU is denk ik ook sterk genoeg. Maarja inderdaad Windows kosten. En Linux is niet echt perfect alternatief sinds ik met Office moet werken en ik soms wel eens op NPO wat videos wil terugkijken (Silverlight wat een ramp is dat zeg)
MarcRvB schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:06:
En ga je alleen youtuben of ga je ook bijvoorbeeld een spelletje doen (zo ja welke en wat voor kaliteit/aantal FPS)
Ik doe het meeste normale dingen. Browsen, YouTube, Netflix, VLC. Soms hier en daar een Flash spelletje. Happy wheels, curve fever en Raze. En agar.io natuurlijk maar das HTML5 gelukkig. Maar echte zwaardere gaming doe ik op console. Natuurlijk zal ik wel even kijken of lichte games erop kunnen zoals Team Fortress 2.
Rob vd Hoeven schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 23:31:
Zelf heb ik een Linux systeem met een Celeron J1900 processor. De Pentium J2900 uit de Lenovo is daar een iets snellere versie van (scheelt ca. 10%)

Youtube HTML5 Video op 1080p is bij mij geen probleem. De CPU belasting op alle vier de cores gelijktijdig blijft bij mij onder de 75%.

Ook het beruchte "killa sampla" met de duizenden vogeltjes speelt nagenoeg zonder problemen fullscreen. Alleen in de eerste seconden wat kleine verstoringen.

Ik denk dat het Lenovo systeem prima zal voldoen. Geinig systeempje trouwens voor die prijs (200 euro). Jammer dat er alleen zo'n ouderwetse analoge D-SUB video aansluiting aanwezig is.
Ah gelukkig maar. Inderdaad een geinig systeempje. En inderdaad erg jammer van de VGA maarja. Uit me buurt hoor ik gelukkig dat 1080p op VGA nog wel kan.

Ik heb alleen een paar vragen:
1. Gebruik je Chrome voor HTML5 YouTube of Firefox of een andere?
2. Werkt 1080p onder VLC (MP4) soepel zonder haperingen?
3. Die verstoringen in begin. Is dat ook als je doorspoelt en vanaf een ander punt start of is dat alleen in het begin?

• loki504
Ja silverlight is een no-go op linux. Dan is hij wel goedkoper met windows.

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07-2025

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Als je voor de kast gaat en niet zelf bouwt (volgens het lijstje van loki504) dan zal youtube en andere flash spelletjes/filmpjes wel prima doen.

Maar voor team fortress 2 kan je niet op de hoogste instellingen spelen maar is wel speelbaar.

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• Rob vd Hoeven
Ah gelukkig maar. Inderdaad een geinig systeempje. En inderdaad erg jammer van de VGA maarja. Uit me buurt hoor ik gelukkig dat 1080p op VGA nog wel kan.

Ik heb alleen een paar vragen:
1. Gebruik je Chrome voor HTML5 YouTube of Firefox of een andere?
2. Werkt 1080p onder VLC (MP4) soepel zonder haperingen?
3. Die verstoringen in begin. Is dat ook als je doorspoelt en vanaf een ander punt start of is dat alleen in het begin?
Voor de test heb ik Chrome gebruikt. Na mijn reply zag ik dat het "killa sampla" (ookwel birds sample genoemd) ook op Youtube stond. Als ik dit met Chrome op 1080p afspeel dan zijn er geen haperingen aan het begin. Ik denk dat mijn lokale sample aan het begin niet helemaal OK is.

1080p onder VLC werkt bij mij soepel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 01:30:
Het kan, de vraag is alleen of je er vrolijk van wordt. Bij DSUB is het zo dat het beeld vaak wat minder scherp is, als je goedkope kabels gebruikt is dat vaak nog een stuk minder goed, en als je monitor een goedkope input heeft, of de filters op je moederbordje niet super zijn, dan is de kwaliteit toch zichtbaar minder.

Ik zou niet snel een ouderwetse DSUB pakken, maar echt wel HDMI of DVI.

Verwijderd

Topicstarter
MarcRvB schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 08:48:
Als je voor de kast gaat en niet zelf bouwt (volgens het lijstje van loki504) dan zal youtube en andere flash spelletjes/filmpjes wel prima doen.

Maar voor team fortress 2 kan je niet op de hoogste instellingen spelen maar is wel speelbaar.
Ah gelukkig.
Rob vd Hoeven schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:21:
[...]

Voor de test heb ik Chrome gebruikt. Na mijn reply zag ik dat het "killa sampla" (ookwel birds sample genoemd) ook op Youtube stond. Als ik dit met Chrome op 1080p afspeel dan zijn er geen haperingen aan het begin. Ik denk dat mijn lokale sample aan het begin niet helemaal OK is.

1080p onder VLC werkt bij mij soepel.
Geen probleem dus. Perfect.
TERW_DAN schreef op vrijdag 19 juni 2015 @ 11:28:
[...]

Het kan, de vraag is alleen of je er vrolijk van wordt. Bij DSUB is het zo dat het beeld vaak wat minder scherp is, als je goedkope kabels gebruikt is dat vaak nog een stuk minder goed, en als je monitor een goedkope input heeft, of de filters op je moederbordje niet super zijn, dan is de kwaliteit toch zichtbaar minder.

Ik zou niet snel een ouderwetse DSUB pakken, maar echt wel HDMI of DVI.
Klopt ik vind het ook heel jammer dat ze nog DSUB gebruiken. Ik had het op me computer van 2003 nog en dacht dat zobijna alles al over was naar betere technieken maar helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geluisterd naar @TERW_DAN en @Rob vd Hoeven
en heb veder gezocht. Ik kon een mooi pc'tje vinden van Acer op Amazon.com
- HDMI
- Intel Celeron J1900

Maar het is wel refurbished EN ze komen uit buiteland (Outlet is vermoedelijk uit Amerika) dan. Ik weet niet of dit problemen gaat opleveren met de garantie vergeleken met de Lenovo uit NL halen. Kan iemand hier licht over geven?

• Rob vd Hoeven
Kwam deze nog tegen:

pricewatch: Fujitsu Esprimo P420 E85+ (VFY:P0420P1221NL)

Veel sneller:

http://www.cpubenchmark.n...Pentium+G3220+%40+3.00GHz

Dan J2900:

http://www.cpubenchmark.n...J2900+%40+2.41GHz&id=2173

Single threaded performance is 3* J2900. Dat is belangrijk want veel programma's maken geen/slecht gebruik van meerdere cores.

Voordeel van de Fujitsu is verder dar er een DVI uitgang is (geen HDMI). Let op: de specificaties die Tweakers geeft kloppen niet. Kijk op de website van de verkopers voor de goede/actuele specs.

Bestellen in Nederland heeft natuurlijk het voordeel dat je beschermt bent door de wet kopen op afstand. Als het niet bevalt kan je het product binnen twee weken retourneren.

Verwijderd

Topicstarter
Rob vd Hoeven schreef op zondag 28 juni 2015 @ 22:38:
Kwam deze nog tegen:

pricewatch: Fujitsu Esprimo P420 E85+ (VFY:P0420P1221NL)

Veel sneller:

http://www.cpubenchmark.n...Pentium+G3220+%40+3.00GHz

Dan J2900:

http://www.cpubenchmark.n...J2900+%40+2.41GHz&id=2173

Single threaded performance is 3* J2900. Dat is belangrijk want veel programma's maken geen/slecht gebruik van meerdere cores.

Voordeel van de Fujitsu is verder dar er een DVI uitgang is (geen HDMI). Let op: de specificaties die Tweakers geeft kloppen niet. Kijk op de website van de verkopers voor de goede/actuele specs.

Bestellen in Nederland heeft natuurlijk het voordeel dat je beschermt bent door de wet kopen op afstand. Als het niet bevalt kan je het product binnen twee weken retourneren.
Dat is erg mooie PC voor zon prijsje! Jammer dat ze Windows 7 Professional erop hebben alleen. Zal even moeten kijken of ik een Windows 8.1 of Windows 7 Home kan vinden of webwinkel vragen of ze kunnen herinstalleren. Nadeel alle drivers weg ;( En staat ook helaas niet bij of ze driver CD'tjes erbij doen.

• loki504
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 01:00:
[...]

Dat is erg mooie PC voor zon prijsje! Jammer dat ze Windows 7 Professional erop hebben alleen. Zal even moeten kijken of ik een Windows 8.1 of Windows 7 Home kan vinden of webwinkel vragen of ze kunnen herinstalleren. Nadeel alle drivers weg ;( En staat ook helaas niet bij of ze driver CD'tjes erbij doen.
win7 is helemaal geen probleem. win10 staat voor de deur. en zowel w7 als w8.0/8.1 krijgen gratis upgrade.
en met de upgrade of je ook niet alles opnieuw te installeren. goede deal lijkt mij.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:07
Wat is er mis met een Windows Professional installatie? Die doet meer dan Home. En de upgrade naar Windows 10 over een maand krijgt die ook.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Ik weet niet of je tijdens de upgrade ook kunt wisselen naar 64-bit, maar volgens mij doen ze er een 32-bit installatie bij (zie je ook bij die convertibles met 2gb ram, helaas).

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

Toevallig ben ik ook bezig met een dergelijk machientje. Ik wilde eerst een Raspberry Pi 2 gaan halen maar toen dacht ik misschien is het ook wel leuk om Steam op dat PCtje te installeren en dan wat indie games er op te draaien of wellicht zelfs te gebruiken als client om games te streamen over mijn netwerk. Ik heb boven een behoorlijke game PC staan en je kunt sommige games gewoon prima streamen over het netwerk. Ik vraag mij af of je dan inderdaad toe kunt met deze CPU?

pricewatch: AMD A4-7300 Boxed

Die zag ik hier in het draadje langs komen. Youtube en 1080p films moet dat dingetje makkelijk kunnen trekken lijkt mij. Wellicht zelfs ipv een dualcore een quadcore pakken? Dan kun je nog voor vrij weinig klaar zijn :)

Ik heb zelf nog wel 8gb DDR3 liggen wat bij die dualcore CPU past maar ik zag dat de quadcore alweer iets sneller geheugen wil hebben. Ik heb 1866 liggen. Zou dat lukken of is dat een no-go?

Edit: sorry voor het topic kapen maar ik dacht beter op een bestaand topic reageren dan een nieuwe aanmaken met een soort gelijke vraag :)

[ Voor 16% gewijzigd door DAMAGE op 30-06-2015 19:59 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Verwijderd

Topicstarter
MacPoedel schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:21:
Wat is er mis met een Windows Professional installatie? Die doet meer dan Home. En de upgrade naar Windows 10 over een maand krijgt die ook.
Ik ben vooral bang dat als ik software zoals een AV erop zet hij ziet "Hey! Windows 7 Professional? Bedrijf? Koop maar snel 30x zo dure bedrijfversie!"
pwillemske schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 15:58:
Ik weet niet of je tijdens de upgrade ook kunt wisselen naar 64-bit, maar volgens mij doen ze er een 32-bit installatie bij (zie je ook bij die convertibles met 2gb ram, helaas).
Ik hoop van wel. Ik wil zo snel mogelijk een 2x4GB kaart erop zetten en met 32 bit helpt dat niet echt ;(
loki504 schreef op dinsdag 30 juni 2015 @ 10:17:

win7 is helemaal geen probleem. win10 staat voor de deur. en zowel w7 als w8.0/8.1 krijgen gratis upgrade.
en met de upgrade of je ook niet alles opnieuw te installeren. goede deal lijkt mij.
Ohja klopt W10. Ik weet alleen niet hoe goed hun upgrade procedure werkt van 7 naar 10. Van 7 naar 8 heb ik veel problemen gehoord.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2015 03:33 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:07
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 02:34:
[...]

Ik ben vooral bang dat als ik software zoals een AV erop zet hij ziet "Hey! Windows 7 Professional? Bedrijf? Koop maar snel 30x zo dure bedrijfversie!"

[...]

Ik hoop van wel. Ik wil zo snel mogelijk een 2x4GB kaart erop zetten en met 32 bit helpt dat niet echt ;(

[...]

Ohja klopt W10. Ik weet alleen niet hoe goed hun upgrade procedure werkt van 7 naar 10. Van 7 naar 8 heb ik veel problemen gehoord.
Een Professional licentie wordt heel vaak door particulieren gebruikt. Programma's rekenen je echt niet meer aan als je Professional hebt ipv Home, ze kunnen je ook niet verplichten meer uit te geven dan je zelf wilt. Het is trouwens de Enterprise editie die door grote bedrijven gebruikt wordt.

Een licentie is geldig voor 32 en 64 bit zolang je dezelfde editie gebruikt. Een upgrade van 32 naar 64 bit betekent wel dat je Windows moet herinstalleren (van Home naar Professional kan zonder herinstallatie, bv).

8GB RAM met een Pentium J2900 is echter redelijk onzinnig. De processor ondersteunt het wel, maar de is toch te traag om dat vol te krijgen tenzij je er een specifieke toepassing voor hebt (virtualisering voornamelijk). Je bedoeling was echter media en Youtube, daar heb je niet veel geheugen voor nodig, 4GB is genoeg.

Ik heb al een upgrade gedaan van W8.1 naar de W10 preview en dat is eigenlijk niet anders dan een grote update, zoals bv een service pack. Komen normaal geen problemen bij kijken. Je moet wel voldoende schijfruimte hebben.

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 14:29
Ik ben sinds afgelopen weekend van een oude FM1 A4 naar een I5 4690k overgestapt. Een grotere sprong kan je bijna niet hebben voor gaming!

On topic: Ik heb bijna 3 jaar met de AMD A4 films en lichte games gespeeld en nooit problemen gehad met Youtube of HD films (XBMC/KODI) alles liep soepel zonder gezeur. Dus de A4 gaat 100% zeker voor je werken, zeker omdat het ook nog eens de nieuwste generatie FM2 A serie is en mijn een oude FM1 serie was.

PS
ik zou wel een SSD erin zetten want dat maakt het leven zoveel fijner :-)

Verwijderd

Topicstarter
rikoos schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:54:
On topic: Ik heb bijna 3 jaar met de AMD A4 films en lichte games gespeeld en nooit problemen gehad met Youtube of HD films (XBMC/KODI) alles liep soepel zonder gezeur. Dus de A4 gaat 100% zeker voor je werken, zeker omdat het ook nog eens de nieuwste generatie FM2 A serie is en mijn een oude FM1 serie was.

PS
ik zou wel een SSD erin zetten want dat maakt het leven zoveel fijner :-)
SSD soewiezo als ik voor zelfbouw ga. Wel met HDD erbij voor de media. En wat bedoel je met lichte games? Als in Counter Strike?
MacPoedel schreef op donderdag 02 juli 2015 @ 10:44:
[...]

Een Professional licentie wordt heel vaak door particulieren gebruikt. Programma's rekenen je echt niet meer aan als je Professional hebt ipv Home, ze kunnen je ook niet verplichten meer uit te geven dan je zelf wilt. Het is trouwens de Enterprise editie die door grote bedrijven gebruikt wordt.

Een licentie is geldig voor 32 en 64 bit zolang je dezelfde editie gebruikt. Een upgrade van 32 naar 64 bit betekent wel dat je Windows moet herinstalleren (van Home naar Professional kan zonder herinstallatie, bv).

8GB RAM met een Pentium J2900 is echter redelijk onzinnig. De processor ondersteunt het wel, maar de is toch te traag om dat vol te krijgen tenzij je er een specifieke toepassing voor hebt (virtualisering voornamelijk). Je bedoeling was echter media en Youtube, daar heb je niet veel geheugen voor nodig, 4GB is genoeg.

Ik heb al een upgrade gedaan van W8.1 naar de W10 preview en dat is eigenlijk niet anders dan een grote update, zoals bv een service pack. Komen normaal geen problemen bij kijken. Je moet wel voldoende schijfruimte hebben.
Oh gelukkig.

Ah ja ik bedoelde inderdaad 2x2GB. Die hitte is niet echt goed voor me blijkt maar weer.

Zon update is wel handig. Twijfel alleen de fabrikant alleen update al heb klaarstaan voor W10 tegen die tijd voor drivers.

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-02 14:29
Csgo kon ik makkelijk spelen met die a4
Pagina: 1