welke videokaart om mee te beginnen

Pagina: 1
Acties:

• demonk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-02 09:41
De zoon heeft een laptop zonder aparte videokaart en wil een nieuwe desktop. (i5 4460)
Waar hij spellen op kan spelen, zoals Kerbal Space Program, Beamng Drive en Minecraft.
Hij zegt 30 fps genoeg te vinden. Het is nog niet echt een gamer. Maar hij wil een videokaart en bijbehorend game-desktop waar hij zijn spellen op kan spelen en ook eens wat andere spellen kan uitproberen. We hebben al een scherm, nl DELL U2412 (resolutie: 1920x1200) Wat zou nou een leuke kaart zijn om te beginnen.
Ik denk aan R9 280 of GTX960. Een GTX970 is wellicht wat overkill voor het spelen op ons scherm/resolutie of niet? Hij kan altijd over een aantal jaar upgraden…denk ik dan..
Ik ben wel gevoelig voor stroomverbruik…maar zo heel veel schijnt het ook weer niet te schelen tussen AMD en NVIDIA
Alle info/meningen zijn welkom.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:45
Een r9 280 is een redelijke kaart. Maar bij de spellen die hij speelt is een r9 270 alruim voldoende. Kunt u ook wat meer info over het systeem vermelden? Dan weet ik over wat voor'n systeem gaat, of de voeding het trekt en eventueel een budget. Het verschil tussen een 970, 960 en r9 280 is nog al groot..

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Hij wilt in de toekomst vast wel eens een ander spelletje uitproberen (staat ook in de tekst). Ik raad een 270 niet aan.

Minecraft met wat grote open werelden op 1920x1200 is best heftig vergis je daar ook niet in.

Misschien een ideetje om in ieder geval als minimum een 270x of 280 van de vraag en aanbod af te halen. De 960 nieuw vind ik persoonlijk zijn geld niet waard.

En er is wel degelijk een verschil momenteel in verbruik, maar of dat nou opweegt tegen de meer prijs van een nieuwe 960.. ik denk niet dat je dat in 2 jaar hebt terug verdient.

Je moet echt een sweetspot kaart kopen. Want bv een r7 250 kost 90 a 100 euro. En daar haal je prijs/prestatie gewijs echt een slechte kaart mee in huis. Dat is niet eens een kaart om mee te gamen eigenlijk. Dan kan je beter een paar tientjes meer investeren totdat je als minimum op een 260x uitkomt, en ook dubbel de prestaties krijgt.

V&A aangeboden: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen

Leuke kaart dit, en kan nog zeker een jaar of 2-3 vooruit op leuke instellingen.

[ Voor 46% gewijzigd door legendareN op 11-06-2015 19:42 ]

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:45
legendareN schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 19:32:
Hij wilt in de toekomst vast wel eens een ander spelletje uitproberen (staat ook in de tekst). Ik raad een 270 niet aan.

Minecraft met wat grote open werelden op 1920x1200 is best heftig vergis je daar ook niet in.

Misschien een ideetje om in ieder geval als minimum een 270x of 280 van de vraag en aanbod af te halen. De 960 nieuw vind ik persoonlijk zijn geld niet waard.

En er is wel degelijk een verschil momenteel in verbruik, maar of dat nou opweegt tegen de meer prijs van een nieuwe 960.. ik denk niet dat je dat in 2 jaar hebt terug verdient.

Je moet echt een sweetspot kaart kopen. Want bv een r7 250 kost 90 a 100 euro. En daar haal je prijs/prestatie gewijs echt een slechte kaart mee in huis. Dat is niet eens een kaart om mee te gamen eigenlijk. Dan kan je beter een paar tientjes meer investeren totdat je als minimum op een 260x uitkomt, en ook dubbel de prestaties krijgt.

V&A aangeboden: Club 3D Radeon R9 280X royalQueen

Leuke kaart dit, en kan nog zeker een jaar of 2-3 vooruit op leuke instellingen.
Waarom een 270x? Download afterburner gooi je sliders omhoog en je hebt dezelfde peformance met een 270 en daar betaal je meer voor. Minecraft is niet echt een zware game je zult echt geen lagg ervaren met de 270 het zelfde geldt voor ksp. Als hij echt zware games wilt gaan spelen neem dan een 280 kan je net iets langer mee. Een 960 raad ik echt af veelste kleine geheugenbus en is zijn prijs idd niet waard.

• demonk
Bedankt...voor de reactie.
Ik denk aan de volgende samenstelling.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1ASRock H81M-HDS€ 45,95€ 45,95
1Sapphire R9 280 3GB GDDR5 OC DUAL-X with Boost€ 189,90€ 189,90
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Sharkoon Skiller Pro€ 29,04€ 29,04
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,95€ 50,95
1Seasonic S12G 450W€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX100 256GB€ 104,99€ 104,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 701,68

• legendareN
Ik zou zeggen - DOEN!

Super toffe en nette build. Duidelijk gebruik gemaakt van de informatie op deze site :P :)

• demonk
De R9 280 moet dan wel een goede kaart zijn om 2/3 jaar verder mee te komen.
Het moeerboord...daar twijfel ik nog aan. De audio chip zou wat mager zijn...maar de zoon is niet echt een audiofiel. Verder moet er een linksys wmp54g wifi kaart op moeten. En het is wel handig nog een extra PCIe reserve aansluiting te hebben lijkt me. 2 geheugen slots is in principe genoeg...lijkt me,,
Verder heb ik nog een oude voeding Antec Neo HE430 (430 watt) van mijn oude desktop...

Ik heb zelfs even gedacht mijn oude desktop om te bouwen naar voor de zoon. Maar lijkt mij niet de moeite waard. Het heeft de volgende config:
MSI K9N NEO-F nForce 550, SATA2, GLAN moderboord
AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz HT 1MB AM2 Box
Corsair 2x512MB DDR2 SDRAM PC5400 CL4.0 TwinX
Antec Neo HE430

De voeding van tegenwoordig zijn wellicht weer zuiniger...en toch belangrijk om een goede voeding te hebben

• demonk
Mij valt trouwens wel op dat niemand windows...in z'n lijst erbij zet...
Van mij mogen ze windows10 uitbrengen....Ik hou niet zo van upgraden...dat vervuild wellicht weer.

• legendareN
Nee ik zou niks uit de oude PC meenemen. Het is letterlijk een oudje hehe.

Die voeding stamt ook uit 2005 geloof ik. En een goede voeding is juist van levensbelang (letterlijk). Want je computer gaat gewoon aan gort met een slechte voeding.

Altijd een nieuwe aanschaffen, tenzij het een A klasse voeding is van misschien 2-3 jaar oud.

De 280 kan nog wel 2/3 jaar mee. Niet met de allernieuwste spellen op de allerhoogste instellingen (doet de kaart nu al niet, en dan ga ik van een 60 fps baseline uit, mijn persoonlijke minimum).

Je moet ergens een lijn trekken, geeft je zoon minder op de allerhoogste instellingen (In de nieuwere games) dan is de 280 een leuke kaart. En zo niet, weegt een duurdere kaart zoals bv een 280x of 290 dan wel op tegen de kosten? Niemand weet ook of de een duurdere kaart zoals de 280x of 290 wel meer toekomst bestending zijn. Het scheelt tussen deze kaarten ook weer geen gigantische stappen.

Ik las dat je zoon tevreden is met computer die spellen op minimale frames doet draaien. Dat doet de 280 over 4 jaar schat ik ook nog wel.

En ja het kan handig zijn om daarnaast nog extra pcie sloten over te hebben, maar bedenk wel dat het een micro atx moederbord is. Dat heb ik even over het hoofd gezien. In deze kast past een 'normale' ATX moederbord in. Dat hoeft niet uiteraard, het verschil tussen het moederbord gekozen in deze build en een ATX moederbord van dezelfde klasse, zijn de extra toevoegingen van Pcie sloten.

http://tweakers.net/categ...MKG5hZQUSMkUXNDSwOgcG0tAA

Daar moet dan de afweging gemaakt worden zijn mij die extra sloten 2 a 3 tientjes waard.

De reden waarom niemand windows 10 er bij zet is waarschijnlijk ook omdat IEDEREEN gratis een upgrade krijgt naar windows 10 vanaf windows 7/8. Zelfs al zou je hem op een piratenwijze hebben verkregen.

[ Voor 38% gewijzigd door legendareN op 11-06-2015 21:32 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:01

Wildfire

Joy to the world!

legendareN schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:13:

[..]

De reden waarom niemand windows 10 er bij zet is waarschijnlijk ook omdat IEDEREEN gratis een upgrade krijgt naar windows 10 vanaf windows 7/8. Zelfs al zou je hem op een piratenwijze hebben verkregen.
Maar met een illegale Windows 7 of 8 upgraden naar Windows 10 geeft je vervolgens gewoon een illegale Windows 10. Microsoft heeft al aangegeven dat de upgrade een illegale Windows niet opeens legaal maakt.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• legendareN
Wildfire schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:18:
[...]

Maar met een illegale Windows 7 of 8 upgraden naar Windows 10 geeft je vervolgens gewoon een illegale Windows 10. Microsoft heeft al aangegeven dat de upgrade een illegale Windows niet opeens legaal maakt.
Dat kan best, dat is ook niet mijn zaak, ik vermeld het alleen :P

Volgende keer graag laten, warez=warez=warez=verboden hier.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 11-06-2015 21:51 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:01

Wildfire

Joy to the world!

En ik ook, niet dat straks iemand komt klagen dat zijn illegale Windows na de upgrade naar Windows 10 niet opeens legaal is. :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• legendareN
8)7 :9 haha dat zou wel wat zijn

• demonk
bedankt guys!
Wat voor ATX moederboord zou bijvoorbeeld ook een optie zijn?
En de audio die op dit moederboord zit (ASRock H81M-HDS) is wel okay denken jullie?
Niet dat de zoon zón audiofiel is hoor. Maar zat me even af te vragen of ik ooit een aparte audio-kaart via PCIe ga aansluiten.Verder zoek ik ook nog een headsetje.

• legendareN
demonk schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:39:
bedankt guys!
Wat voor ATX moederboord zou bijvoorbeeld ook een optie zijn?
En de audio die op dit moederboord zit (ASRock H81M-HDS) is wel okay denken jullie?
Niet dat de zoon zón audiofiel is hoor. Maar zat me even af te vragen of ik ooit een aparte audio-kaart via PCIe ga aansluiten.Verder zoek ik ook nog een headsetje.
Het zijn allemaal bescheiden realtek chipjes, ik hoor het verschil wel duidelijk. Maar als je zoon nog niet eerder een dure geluidskaart in zijn PC heeft gehad, dan zijn zijn oortjes ook nog niet verwend.

Ik merkte voordat ik een aantal jaren terug een geluidskaart niet dat ik wat had gemist.

Tevens moet er dan ook wel een sjieke headset aan gehangen worden, want met een 20 euro headsetje gaat dat ook weinig uitmaken :+

pricewatch: MSI B85-G41 PC Mate

is een leuke optie, ik lees er positieve reviews over. Voordeel hier van is, 4 geheugen sloten, extra pcie sloten. En crossfire mogelijkheid mocht dat van belang zijn.

Mij persoonlijk zijn die 2 tientjes het wel waard. Want nu kan er altijd nog mocht de computer over 3 jaar (ik ga er sowieso van uit dat de processor en moederbord nog ruim voldoende zijn tegen die tijd) uitbreiden. Met bijvoorbeeld nog eens 8 gig geheugen / Geluidskaart of wat dan ook.

Die optie zit er op het uATX bordje niet.

[ Voor 33% gewijzigd door legendareN op 11-06-2015 21:55 ]

• demonk
klasse..ik waardeer de reakties zeer ! .het lijkt me een goed plan om voor die paar tientjes inderdaad eens te kijken naar een moederboord waar ik en mijn wifikaart en eventueel later een geluidskaart aan kan hangen. En geheugenuitbreiding je weet niet wat je over 3/4 jaar nodig hebt. Wanneer ik toch 4 sloten heb kan ik eventueel ook ipv 8 GB 2 x 4 GB nemen? Had ergens gelezen dat dat sneller zou zijn. Weet niet of dat de moeite waard is.

Ik ga zeker eens naar dat die moederboord reviews kijken. De BBG van maart gaf ook nog volgende moederboord aan: ASRock B85M Pro4 als optie.

• demonk
Ik heb ergens gelezen dat je als je een moederboord aanschaft moet letten op de lengte van de videokaart. Dit zou bij sommige moederboorden een probleem op kunnen leveren. Is dat bijvoorbeeld een issue met het genoemde boord?

• demonk
ALs ik naar specificatie van het MSI B85-G41 PC Mate moederboord kijk, dan staat er:
Card Interface (moederbord) 2x PCI, 2x PCI-e 2.0 x1, PCI-e 2.0 x16, PCI-e 3.0 x16
Aantal PCI-e x16 slots 2

Ik lees 2 keer PCI-e x16 sloten. Dat zijn de blauwe en dan zijn er 2 zwarte PCI (zonder e) sloten?. Deze zijn te gebruiken voor een geluidskaart bijvoorbeeld of wifi.
Sorry hoor...ik weet dat ik veel vragen stel...ik wil het wel graag weten :-)

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
je hebt PCIe 2.0 en 3.0. daarnaast heb je nog verschillende PCIe snelheden, zoals 16x, 8x, 4x, en 1x. Gewone PCI sloten, zonder e, zijn verouderd en worden eigenlijk niet meer gebruikt. het moederbord wat je hierboven beschrijft is prima voor wat jij wilt doen.

• legendareN
demonk schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:09:
klasse..ik waardeer de reakties zeer ! .het lijkt me een goed plan om voor die paar tientjes inderdaad eens te kijken naar een moederboord waar ik en mijn wifikaart en eventueel later een geluidskaart aan kan hangen. En geheugenuitbreiding je weet niet wat je over 3/4 jaar nodig hebt. Wanneer ik toch 4 sloten heb kan ik eventueel ook ipv 8 GB 2 x 4 GB nemen? Had ergens gelezen dat dat sneller zou zijn. Weet niet of dat de moeite waard is.

Ik ga zeker eens naar dat die moederboord reviews kijken. De BBG van maart gaf ook nog volgende moederboord aan: ASRock B85M Pro4 als optie.
Ik zou dan voor 2x 4gig gaan kijken ja. Het maakt voor dagelijks gebruik niet bijster veel uit. Maar mocht er bv een stripje kapot gaan ben je niet je 8 gig meteen kwijt. (kleinigheidje)

Dat moederbord is ook prima, wel een uatx bord, alles wat krapper op elkaar. Maar die heeft wel een 7.1 geluidschip. Maak ik zelf weinig gebruik van met mijn headset of speakers. Qua kwaliteit merk je op dit 'instap niveau' weinig verschil dunkt mij.
demonk schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:37:
Ik heb ergens gelezen dat je als je een moederboord aanschaft moet letten op de lengte van de videokaart. Dit zou bij sommige moederboorden een probleem op kunnen leveren. Is dat bijvoorbeeld een issue met het genoemde boord?
Ehm het past gewoon in het slot, alle sloten waar de videokaart in gaat hebben hetzelfde formaat. Het is meer een issue of de kast de kaart kan accommoderen.

Heb eens van een vriend van mij gehoord dat zijn korte uitvoering van de 260x niet in zijn kast paste, wat ik al vreemd vond want had expres de kortste uitvoering voor hem gekozen (korter dan zijn huidige kaart). Kwam ik bij hem aan (Nijmegen -> Amsterdam), zat meneer de kaart in een verkeerd slot te proppen en bedoelde hij dat er eigenlijk mee. Maar omdat hij niet zoveel kennis had van computers (in dit geval eigenlijk beetje dom, want het is net duplo, het past maar op 1 manier), gaf hij maar de kast de schuld. Zo denk ik ook dat sommige mensen het moederbord de schuld geven, maar als er op de specs staat aangegeven dat er een 16x slot in zit voor de grafische kaart, dan past iedere grafische kaart wel (kast grootte niet meegenomen). Althans, ik zou het anders niet weten :P.

Maar dat lees ik ook in reviews op deze site voor een moederbord, dat er iemand ineens als minpunt plaatst: Videokaart past niet op het moederbord (Ja echt waar heb het nog gelezen toen ik straks op de pricewatch zat om dit moederbord te zoeken). Ik weet dan niet wat er niet heeft gepast, maar ik denk dat het aan de kast lag en niet aan het moederbord. Of er is gewoon geprobeerd de videokaart in een verkeerd slot te duwen.

Maximum grafische kaart lengte 32 cm De kast kan een kaart van 32cm accommoderen, en deze uitvoering van de 280 is 26,2 CM
demonk schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:45:
ALs ik naar specificatie van het MSI B85-G41 PC Mate moederboord kijk, dan staat er:
Card Interface (moederbord) 2x PCI, 2x PCI-e 2.0 x1, PCI-e 2.0 x16, PCI-e 3.0 x16
Aantal PCI-e x16 slots 2

Ik lees 2 keer PCI-e x16 sloten. Dat zijn de blauwe en dan zijn er 2 zwarte PCI (zonder e) sloten?. Deze zijn te gebruiken voor een geluidskaart bijvoorbeeld of wifi.
Sorry hoor...ik weet dat ik veel vragen stel...ik wil het wel graag weten :-)
De blauwe zijn in dit geval de sloten voor de grafische kaarten. Dat staat ook in de handleiding aangegeven, komt goed ;) .

Overigens past de videokaart ook maar enkel in een slot, dat is het 16x slot in dit geval. Anders past het fysiek gezien gewoon niet, er zit een 'balkje' in het slot, en dat is tussen PCI en PCIe op een ander plekje.

Wel het bovenste slot gebruiken over het algemeen voor de videokaart.

Tipje, probeer ipv meerdere berichten achter elkaar het laatste bericht te wijzigen en daar nieuwe vragen toe tevoegen.

[ Voor 31% gewijzigd door legendareN op 12-06-2015 00:33 ]

Pagina: 1