Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 18:54

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
Ik wil een 2e Synology aanschaffen. Deze wil ik alleen gebruiken voor backup opslag van mijn hoofd-Nas (een DS214). Het gaat om backuppen van films.
Nu wil ik een 2-bay Nas. Mijn keuze ligt tussen de DS215J en de DS214se. Verschil in prijs is ongeveer 40 euro.
Ik maak gebruik van een gigabyte UTP verbinding in mijn LAN.
Er gaan 2 WD reds in van 2 TB ieder.

Wat ik me afvraag is of er verschil ligt in snelheid van backuppen tussen de twee. Maken de betere specs van de DS215J uit in snelheid in het maken van een backup?

Edit:
Ik ben er inmiddels achter dat lezen en schrijven wel uitmaakt:
DS215J reading speed 111.41 MB/sec and writing 87.49 MB/sec
DS214SE 100.28 MB/sec reading en 60.65 MB/sec writing

Maar ik weet nog niet of dit ook uitmaakt over gigabyte LAN.

[ Voor 19% gewijzigd door razoon op 11-06-2015 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202103

razoon schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:44:
Ik wil een 2e Synology aanschaffen. Deze wil ik alleen gebruiken voor backup opslag van mijn hoofd-Nas (een DS214). [...]
Wat ik me afvraag is of er verschil ligt in snelheid van backuppen tussen de twee. Maken de betere specs van de DS215J uit in snelheid in het maken van een backup?

Edit:
Ik ben er inmiddels achter dat lezen en schrijven wel uitmaakt:
DS215J reading speed 111.41 MB/sec and writing 87.49 MB/sec
DS214SE 100.28 MB/sec reading en 60.65 MB/sec writing

Maar ik weet nog niet of dit ook uitmaakt over gigabyte LAN.
Mogelijk helpt Synology's performance-overzicht van de 2-bays-NASsen: https://www.synology.com/...roducts/performance#2_bay. Als je naar beneden scrollt in dat rapport, kom je vanzelf de tekst 'Gigabit Ethernet Environment - Windows Upload/Download (5GB file)' tegen. Daaronder staan nog wat resultaten met andere filegroottes & -aantallen.

In het rapport staat ook de DS214 vermeld. In alle gevallen is de DS214se langzamer in een GB-ethernet-omgeving. De DS215j is soms iets vlotter dan de DS214, soms net wat trager, maar ligt er qua snelheden meestentijds aardig mee gelijk. De DS215j scoort altijd beter dan de DS214se.

Geeft dat je wat meer houvast?

Misschien dat het voordeel van de langere support - de DS214se is al even op de markt (sinds nov. 2013) - en het ontbreken van Wake-on-LAN op de DS214se - ik wil niet meer zonder - nog wat extra gewicht in de schaal leggen om te kiezen voor de DS215j (maar ik kan uiteraard niet in je beurs kijken).

Als ik de productvergelijking oproep (vergelijking alledrie) valt mij op dat bij de DS214se het schakelschema - 'Scheduled Power On/Off' - ontbreekt. Back-uppen moet zo geautomatiseerd mogelijk zijn, zonder tussenkomst van de gebruiker, dus voor mij zou dit - handmatig aan- en uitzetten - een breekpunt zijn. :z

DS215j FTW. :P

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 202103 op 14-06-2015 09:30 . Reden: Geen WoL? Dan wil ik 'm niet. ;-) Geen automatisch schakelschema (DS214se)? Dan blijft ie in de winkel. :z ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razoon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 18:54

razoon

"Keep on keeping on"

Topicstarter
@aardvark
Bedankt voor je uitgebreide info. Het is inderdaad de DS215j die de betere optie is. Mijn keuze staat vast.