Identificatie van RAM module gewenst dmv Chip Info

Pagina: 1
Acties:

• Chimichurri
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-01 09:56
Ik heb een Fujitsu Siemens Esprimo 5615 PC met een AMD X2 4000+ CPU.
Hiervan is een RAM module defect geraakt, met onderstaande Specificaties:

Merk: Corsair
Type: DDR2
Low Profile

Ik zou graag de defecte module willen vervangen door exact dezelfde type RAM module.
Echter zit er geen stickertje op de RAM module met de informatie.
De enige informatie die ik heb is de info op de Chips van de RAM Module.

Corsair
128M8CHEC
ELF0651010
E93018F0982Q

Hier heb ik met Googlen helaas niets mee kunnen vinden.

Nu is mijn vraag: Weet iemand het model / type dmv de info die op de Chips staat?

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-02 12:53
Is er een reden dat het echt exact hetzelfde type moet zijn? Anders werkt ongeveer elk type met dezelfde specs waarschijnlijk wel.
Het is me niet duidelijk of er nog een andere module in zit, zo ja opstarten en in de bios zoeken welke specs het zijn. Zo nee, dan pak je de handleiding van de PC en zoek je een (tweedehands) module met passende specs.

Addicted to silent computing

• Chimichurri
@Crashsystor, Dank voor je reactie.
Ik heb in het verleden wat problemen gehad met verschillende soorten RAM Modules, daarom had ik toen 2x een Kit gekocht van 2x 2GB.
Maar ik kan nergens meer het mailtje van de bestelling vinden :'(

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:00
Je hebt nog die zelfde modules in je comp zitten ?
En de comp werkt nog gewoon ?

Waarom dan niet CPU-Z gebruiken, die geeft je alle info over de modules.

• Chimichurri
@SpiriTNL, dat is idd ook een mogelijkheid, ik heb nog wel ergens een RescueCD liggen met CPU-Z, ik ben alleen benieuwd of CPU-Z op een zeer gedetailleerd niveau laat zien welke Chips erop zitten / het Type / serienummer van de modules laat zien.
Dit weekend heb ik geen tijd waarschijnlijk om ermee te experimenteren. Maar ik laat jullie het resultaat weten.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:29

Dark

who tweaked the light?

Het exacte type ramchips kom je met cpu-z of om het even welk ander programma niet achter, wel kan je zien wat er in de SPD (een kleine eeprom) staat. Dat zijn meestal modulemaat, modulesnelheid, fabrikant, onderdeelnummer, serienummer en bouwweek/jaar. Verder staan er altijd 1 of vaak meer timing profielen in. (worden er door de fabrikant van de module in gezet, dus dat is hoe die partij de modules specificeerd, en zegt niks over de gebruikte chips)

Als je echt wilt weten welke chips erop zitten zou je kunnen proberen de heatspreaders eraf te halen (zitten er in jouw geval dus kennelijk niet op?), maar zelfs dat biedt geen garantie dat je er achter komt omdat de chips soms door de fabrikant van de module van andere, eigen merktekens wordt voorzien, bv. door een eigen logo op de chip te laseren.

In dat soort gevallen is het dus enkel mogelijk aan de hand van de (overclock)prestaties te schatten welke chips er op die modules zitten. Daarvoor heb je ervaring met een groot aantal andere modules nodig, waarvan je wel weet welke chips erop zittten, zodat je bepaald specifiek gedrag herkend. Bijvoorbeeld hoe de chips reageren op verhoogd voltage, de behaalde timings en welke kloks ermee te bereiken zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Dark op 12-06-2015 08:53 ]

Pagina: 1