PC zeer langzaam na net upgrade te hebben gekocht.

Pagina: 1
Acties:

• martijntb1991
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-01-2024
Beste Tweakers,

Ik had voor een vriend van mij een upgrade setje gekocht en na het installeren van de hardware deed hij het gewoon. Een paar weken daarna berichte hij mij dat de pc heel langzaam was. Ik had een paar jaar oude Hardeschijf gebruikt en dacht in eerste instantie dat het daar aan lag. Na windows op een andere hardeschijf te hebben geinstalleerd deed hij het de eerste minuten gewoon prima. Daarna ging ik alle drivers installeren. Pc opnieuw opgestart en wilde kijken of hij het nu nog steeds goed deed maar, hij was weer ineens heel traag. Alleen al chrome opstarten duurde al 5 minuten.
Weet iemand waar dit aan kan liggen of wat ik nog even kan checken om dit probleem te verhelpen?

De spullen die ik gekocht had waren:

AMD A8-6600K Boxed
MSI A78M-E45
G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM

Met vriendelijke groet,

Martijn

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-02 12:48
Wat heb je zelf al ondernomen?

Heb je taakbeheer al eens gestart en gekeken welke processen allemaal actief zijn en mssn al je CPU/RAM gebruiken of je schijf continue op 100% actief houden?
Is de computer niet updates aan het downloaden en/of installeren?
Is de virusscanner niet aan het scannen?
Staat er geen programma te downloaden?

Als je de drivers nou eens niet installeert, blijft hij dan wel een dag gewoon normaal draaien of wordt die dan ook traag?
Heb je ook al geprobeerd de drivers gefaseerd te installeren, dus eerst driver 1 en dan uurtje kijken of het niet langzamer wordt.

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:19

Nogne

>.<

Als je de installatie net hebt afgerond kan het zijn dat Windows Update nog op de achtergrond draait. Dit zorgt er vaak voor dat Windows traag aan voelt.

Maak eens een print screen van Taakbeheer, dan kunnen wij het beter beoordelen. En op welk OS draait het? W7 / W8 ?

PS/XBL: Nogne

• martijntb1991
Ik had bij taakbeheer gekeken en zag dat het geheugengebruik op 96% stond.
Verder stonden er geen rare processen die actief waren.

Heb alle drivers wel in een keer geïnstalleerd met die CD.
Heb tegen hem gezegd dat hij nu even de nieuwste moet downloaden en 1 voor 1 installeren.
Hij laat de pc een dagje aan staan kijken wat er dan gebeurt.

Heb windows 7 geinstalleerd.

• royb3
  • Laatst online: 12-09-2024
Welke processen gebruiken het meeste geheugen? 96 is namelijk veels te hoog, zo moet je computer veel met je wisselbestand werken en wordt de gebruikerservaring erg slecht. 4gb is al wat aan de lage kant, 8gb kost ook nauwelijks wat meer.

• Nogne
  • Laatst online: 22:19

Nogne

>.<

martijntb1991 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:26:
Ik had bij taakbeheer gekeken en zag dat het geheugengebruik op 96% stond.
Verder stonden er geen rare processen die actief waren.
96% geheugen gebruik zal vast de boosdoener zijn. Als je controleert welk proces zo veel geheugen gebruikt ben je al goed op weg. En zoals hierboven word gezegd kan 4gb extra geen kwaad (al moet Windows op 4 ook soepel lopen).

PS/XBL: Nogne

• lordprimoz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:47
heb je niet toevallig avast geinstalleerd? Deze wil zeker de eerste keer tijdens installatie erg veel resources gebruiken om je systeem te scannen en iets van een restore point aan te maken( of iets in die geest)

• martijntb1991
Ok,

Iedereen bedankt voor de responses. Ik ga eens even kijken welke processen zoveel gebruiken.

Heb als het goed is geen virusscanner nog geïnstalleerd maar ga dit ook even voor de zekerheid checken.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:51
Nogne schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:17:
Als je de installatie net hebt afgerond kan het zijn dat Windows Update nog op de achtergrond draait. Dit zorgt er vaak voor dat Windows traag aan voelt.

Maak eens een print screen van Taakbeheer, dan kunnen wij het beter beoordelen. En op welk OS draait het? W7 / W8 ?
Ja Windows update ik weet niet wat ze doen. Je PC wordt zo traag als een slak..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

martijntb1991 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:05:
Ok,

Iedereen bedankt voor de responses. Ik ga eens even kijken welke processen zoveel gebruiken.

Heb als het goed is geen virusscanner nog geïnstalleerd maar ga dit ook even voor de zekerheid checken.
En check ook omgekeerd: als je het internet op gaat zonder geinstalleerde virusscanner vraag je om problemen. Misschien heb je al wat malware te pakken en is dat juist het probleem...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

^ Dit.

Doet mij denken aan de tijd dat ik nog in een retail werkte waar mensen hun Windows XP machine doodleuk aansluitte op het internet zonder enige vorm van bescherming.
Destijds was de worm sasser actief als ik mij goed herinnerde, binnen een minuut of twee had je hem zo te pakken.

Dus het is inderdaad niet eens zo'n gek idee dat dit behoort tot aan de mogelijkheden.

Maar aangezien je aangeeft dat het meteen plaatsvind na het installeren van de drivers, zou het ook nog eens kunnen zijn dat het een driver is die dit veroorzaakt?
Zijn alle drivers up to date en geen beta drivers?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gaat het om de drivers die je van MS zelf krijgt na updaten of om pakketten van o.a. Nvidia ?
-Is het een legale W7 ?
-Heb je automatisch updaten en installeren aangevinkt ?

[ Voor 19% gewijzigd door Hackus op 13-06-2015 10:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Stronkie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-01 16:47

Stronkie

Where wind is Trouble

start de pc eens op zonder netwerk kabel.. blijft hij dan wel gewoon snel?
Pagina: 1