Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

Topicstarter
Gisteren had ik eindelijk vanaf diverse schijven en plaatsen al mijn foto's op mijn NAS gezet en wel allemaal in de folder /photo/Foto's/

Daarna PhotoStation na lange afwezigheid aangedraaid en daar oude albums gedelete die verwezen naar folders die allang niet meer bestonden in de /photo/ folder. Zag 1 seconde te laat dat ik daarmee ook het automatisch aangemaakte album Foto's verwijderde, annuleerde het proces op 25%, maar de folder was al verdwenen. Helaas 75GB aan foto's en video's verdwenen. Qua back-ups:

- TimeBack-up had ik nog niet ingesteld op de folder /photo/
- Amazon S3 back-up had nog niet gedraaid, want er was nog geen nacht overheen.
- Prullenbak functionaliteit van Synology stond uit

Mogelijk kan ik de bestanden ook recoveren vanaf de verschillende NTFS schijven waar ik ze vanaf geknipt had (en veelal dubbel had staan voor back-up doeleinden), maar doe het liever vanaf mijn nas, daar stond alles net gesorteerd.

Direct de NAS uitgeschakeld om het aantal write bewerkingen te minimaliseren. Specs zijn:

Synology DS411
DSM 5.2
4x 4TB schijven
EXT4 bestandssysteem
Synology SHR met 1 schijf fouttolerantie
1 Diskgroep van alle ruimte (10,9 TB)
Volume 1: 2,5TB/7,10 TB gebruikt - staat /photo/ en stond folder Foto's
Volume 2: 0,1GB/0,1 TB gebruikt
Overige diskgroep vrije ruimte nog niet toegewezen aan een volume

Nu weet ik dat er diverse tools zijn om bestanden terug te halen vanaf EXT4 partities, zoals TestDisk waar ik goede ervaringen mee heb. Helaas is dit dus een RAID opstelling en ik weet niet hoe ik dat moet aanpakken.

Heb gelezen dat Synology support extundelete gebruikt en dat iRecover (voor Windows) ook data kan terughalen uit een RAID opstelling, maar kom er daarmee ook niet uit.

Kan dit niet mogelijk ook direct op de NAS zelf en wat is de beste manier om dit aan te pakken?

[ Voor 18% gewijzigd door Malarky op 11-06-2015 13:08 ]