Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe richt ik mijn thuisnetwerk in met aansluiting op glas

Pagina: 1
Acties:

• Menno van Rijn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-11 21:06
Op Google en deze site staat genoeg te vinden maar is lastig om alles te ontcijferen.

Ik wil overstappen op Glasvezel voor internet en TV. Nu lees ik dat TV en internet signaal wel over 1 UTP kabel kunnen met switches en dergelijke.

Graag wil ik advies wat ik nodig moet hebben wil ik het volgende realiseren.

Huidige modem ADSL staat in de woonkamer. Vanaf hier loopt een UTP kabel via Slaapkamer 3 naar zolder.

Wat wil ik.
Begane grond

Woonkamer: TV, mediaplayer welke streamt vanaf een NAS.

1e verdieping
Slaapkamer 1, tv aansluiting
Slaapkamer 2, tv aansluiting + computer aansluiting
Slaapkamer 3, tv aansluiting + computer aansluiting

Zolder
Computer aansluiting

Hoe kan ik dit het beste realiseren?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

We verwachten hier wel enige eigen inzet. Wat heb je al gevonden om dit netwerk zo op te kunnen bouwen? Wat is je budget?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Menno van Rijn
Wat ik gevonden heb op internet is dat je moet werken met managed switch. Zelf heb ik niet zo heel veel kennis van netwerken.

Ik dank dat ik vanaf het modem 2 UTP kabels naar een switch moet laten lopen, welke vervolgens 1 UTP naar boven gaat. Hier ook weer een managed switch om de signalen weer te splitsen.

Kan je een gewone switch gebruiken om vervolgens op de eerste verdieping meerdere tv's aan te sluiten.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Allemaal leuk en aardig, maar of TV en internet over hetzelfde netwerk gaan is sterk afhankelijk van je provider. Welke provider had je in gedachte?

Als de provider IPTV en internet over hetzelfde netwerk heeft dan is de beste oplossing om elk apparaat aan te sluiten met een UTP kabel. Eventueel kan je een switch gebruiken om van 1 UTP kabel meer dan 1 apparaat op aan te sluiten.

Als het niet zo is krijg je 2 verschillende netwerken. Dit betekent een switch per netwerk en het beste is om elk apparaat aan te sluiten met een UTP kabel. IPTV en internet kunnen hierbij niet over dezelfde netwerkkabel (technisch wel mogelijk, maar is tricky. Vlan of 2x ethernet over 1x UTP).

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Kijk anders eerst eens op netwerkje.com voor wat uitleg en ideeen.

[ Voor 3% gewijzigd door _matt_ op 11-06-2015 22:19 . Reden: .com ]

• Menno van Rijn
Ik had Telfort in gedachten. Volgens mij kan je dan toch TV en internet over dezelfde kabel laten gaan, mits je een managed switch hebt?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:31

TommieW

Numa numa.

Dan moet je wel een managed switch aan beide kanten hebben. Dat komt voor jou dus neer op zo'n 5 switches. Aangezien die switches in het algemeen relatief prijzig zijn, is het waarschijnlijk goedkoper om twee kabels te trekken.

De goedkoopste managed switch kost zo'n €30. Daar kan je toch best wat kabel voor kopen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Menno van Rijn
Als ik een managed switch beneden zet, en 1 boven. Kan ik hierna dan niet een gewone switch gebruiken om een kabel naar de andere kamers te leggen?
Heb geen behoefte om nog een gat te boren tussen de begane grond en de eerste verdieping :)

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Je hoeft helemaal geen managed switch te gebruiken. zolang je de apparatuur van telfort wil blijven gebruiken volstaat het om normale switches te gebruiken. er vanuit gaande dat je een soort experiabox krijgt en daar flexpoorten op zitten maar dat is iig bij KPN wel zo, en telfort is de budget variant van kpn dus ja...

edit: google leert dat je gewoon een experiabox krijgt. geen probleem dus.

[ Voor 10% gewijzigd door RodeStabilo op 12-06-2015 08:00 ]

• Menno van Rijn
@Friespeuk,

Ik kan dan gewoon met een normale switch naar boven en daar weer splitsen naar TV en internet?

• RodeStabilo
  • Niet online
Ik zou niet weten waarom niet. Je bent niets spannends van plan waardoor je managed switches nodig hebt.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-11 15:46
Waarom moeten er switches komen? Het is opzich niet heel lastig. Je krijgt een nieuwe router in je huis, waar je glasvezel op binnen komt. Dat kastje verspreid wifi en je kan er ook internetkabels inprikken. Het andere einde van de internetkabel beland in het kastje bij je TV.

Je moet dus gewoon een hoop kabels trekken en eventueel met switches zorgen dat je aan meer kabels komt zodat je alles kan aansluiten. Dat hoeven heus geen managed switches te worden en die switch mag best pas op de eerste verdieping staan, al zou ik wel voor een model gaan wat gigabit-snelheden aankan.

Indien het trekken van kabels niet mogelijk is kan je ook kijken naar Powerline. Telfort bied die tijdens het bestelproces aan, al zou je natuurlijk ook kunnen kijken naar Powerline setjes die meerdere uitgangen hebben zodat je ook geen switches meer nodig bent.
Gewone UTP kabels werken altijd stabieler dan Powerline overigens, dus als dat een optie is zal ik altijd daarvoor gaan.

Overigens is het aansluiten van 4 interactieve TV kastjes geloof ik nog best wel prijzig. Ieder kastje moet je apart aanschaffen en bij veel providers wordt er afaik ook een bijkomend maandbedrag per ontvanger bij gerekend...

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 12-06-2015 09:33 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

IPTV en internet gaan over twee verschillende VLANs. Wil je dus met 1 kabel vanboven naar beneden, zul je die 2 VLANs over 1 kabel moeten gooien. Daar heb je dus aan beide kanten een managed switch voor nodig die dit ondersteund.
Omdat TS aangeeft geen kennis van netwerken te hebben (toch wel enigszins een vereiste voor die subforum). Zou ik het niet moeilijker maken dan nodig en IPTV en internet/data gewoon over aparte, domme, goedkope switches te gooien.

• Menno van Rijn
Bedankt voor de info.
Ik wil een switch gebruiken om op 2 slaapkamer naast TV ook internet te hebben. Vandaag de switch.

Bij Telfort krijg je standaard in ieder geval 2 ontvangers voor de TV.

@Koffie
Kan ik na de managed switch op bijvoorbeeld de eerste verdieping, een gewone switch gebruiken welke alleen het TV signaal verspreid naar 3 kamers met een eigen kabel?

[ Voor 31% gewijzigd door Menno van Rijn op 12-06-2015 09:51 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat kan, dan defnieer je bepaalde porten voor je IPTV VLAN en kun je daar netwerkkabels in proppen, deze kunnen eventueel naar een normale switch doorhoppen.

Noot : ik doe zelf niets met VLAN en weet niet hoe dergelijke dingen bij KPN/Telfort zitten tegenwoordig. Zou mooi zijn als iemand dit kan bevestigen of verbeteren.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Is het een optie om eventuele bestaande coax/telefonie kabels te vervangen door cat5a (of hoger) UTP kabels en op die manier alles vanuit je meterkast aan te sluiten?

dan kan je in de meterkast 1 managed of twee unmanged switches plaatsen om het signaal te verdelen door het huis.

• RodeStabilo
  • Niet online
Koffie schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:49:
Zou ik het niet moeilijker maken dan nodig en IPTV en internet/data gewoon over aparte, domme, goedkope switches te gooien.
wat ik al een tijdje roep dus :P
Koffie schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:00:
Noot : ik doe zelf niets met VLAN en weet niet hoe dergelijke dingen bij KPN/Telfort zitten tegenwoordig. Zou mooi zijn als iemand dit kan bevestigen of verbeteren.
Vroeger waren het geen flexpoorten en zat je aan vaste poorten op je modem vast voor iptv en internet. nu is dat gelukkig niet meer zo en ben je een stuk flexibeler in je netwerk.

[ Voor 96% gewijzigd door RodeStabilo op 12-06-2015 11:15 ]

• Menno van Rijn
Het probleem is dat de COAX in de woonkamer zit. Is een huis uit de jaren 70. Heb dus geen huidige aansluiting in de meterkast. ook telefonie (ADSL) zit in de woonkamer.

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Waar komt / staat het glasvezel modem?

• Menno van Rijn
Wil in de woonkamer.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 18:54
Voor een gewone consument is een managed Switch overkill. Je doet veelal geen QOS, monitoring, etc. Een gigabit switch kan die data wel aan; je glas aansluiting levert al minder.

De glas modem/router bevat veelal meerdere aansluitingen. Dus vanuit je meterkast kun je al losse kabels voor boven en beneden gebruiken.Of je verder nog switches moet gebruiken, ligt aan de rest wat je erop wilt aansluiten. Zijn dat meer aansluitingen dan kabels, dan heb je een switch nodig zodat je er meerdere apparaten op kan aansluiten. Dus voor boven heb je een 8-poorts nodig, vanwege de 6 aansluitingen (of 2 met 4 aansluitingen).

Simpel gezegd:
Door IPTV moet je de TV ook op je pc netwerk aansluiten.
Hiervoor heb je voldoende aansluitingen nodig (elk apparaat 1 aansluiting).
De modem levert al een paar. Wil je meer, dan moet je dit uitbreiden met een switch.
Een switch levert een aantal poorten, waarvan je er al 1 nodig hebt voor de verbinding met de modem (of andere switch).
Je hebt (in totaal) 9 aansluitingen nodig.

let the past be the past.

• Menno van Rijn
SPee,
Kan je dan het signaal van IPTV gewoonoverzelfde kabel gebruiken als je internet. Dus PC en TV op dezelfde switch in een kamer?

• RodeStabilo
  • Niet online
Menno van Rijn schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:38:
SPee,
Kan je dan het signaal van IPTV gewoonoverzelfde kabel gebruiken als je internet. Dus PC en TV op dezelfde switch in een kamer?
Lees je mijn bijdrages eigenlijk wel? voor de derde keer dan; Friespeuk in "Hoe richt ik mijn thuisnetwerk in met aansluiting op glas"

• Menno van Rijn
Sorry Friespeuk, jouw eerdere reactie even over het hoofd gezien van de flexpoorten. Wilde even een bevestiging aangezien je verschillende antwoorden voorbij ziet komen.

Maar mooi dat gewone switchen zijn te gebruiken.

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-11 06:06
Je tv signaal is tegenwoordig geen ander 'soort' signaal dan je 'internet' signaal. Je live tv wordt gewoon gestreamed net zoals dit met Netflix werkt. Voor betrouwbaarheid van de tv kwaliteit zijn er alleen wat trucjes uitgehaald zoals de flexpoorten en vlans. Over één kabel krijg je dus alle signalen.

Zelf heb ik een managed switch aangeschaft van TP-Link, die met één UTP kabel naar de experiabox gaat. Hier hangen nu twee tv's aan en meerdere netwerkapparaten en het werkt perfect. Ik las een tijdje geleden in een andere thread dat iemand met een andere type TP-Link zijn tv signaal er niet over kreeg. Hij kreeg er toen dus een van KPN na contact met de servicedesk. Wellicht kan dit ook bij jouw provider.

Indien je op een kamer geen UTP hebt maar wel coax, gewoon de coax vervangen door UTP. Indien de leiding groot genoeg is, kan je de coax eruit trekken en terug trekken met een UTP ernaast.

Heb je meer aansluitingen op één punt nodig, zet daar dan een netwerkswitch neer waarvan je weet dat het wel werkt met de flexpoorten.

Omdat je coax en telefoon punten in de woonkamer binnenkomen en niet in de meterkast, zal je of leidingen moeten verwerken in je muur, of kabels via plinten moeten wegwerken. Misschien kan je wel een loze leiding maken die door de kruipruimte heen loopt.

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-11 21:53
Heb zelf ook Telfort glasvezel en heb het als volgt gedaan en werkt prima.
Naar de TV aansluitingen met utp aangezien de powerline kastjes die ze kunnen leveren van Telfort ( en ook andere ) absoluut onbetrouwbaar zijn en meer niet dan wel werken.
Daarentegen kun je de computeraansluitingen prima met de powerline kastjes doen of met WiFi.

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-11 21:53
Heb zelf ook Telfort glasvezel en heb het als volgt gedaan en werkt prima.
Naar de TV aansluitingen met utp aangezien de powerline kastjes die ze kunnen leveren van Telfort ( en ook andere ) absoluut onbetrouwbaar zijn en meer niet dan wel werken.
Daarentegen kun je de computeraansluitingen prima met de powerline kastjes doen.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Want op een computer is een belabberde doorvoersnelheid en onstabiele verbinding wel acceptabel? Als Powerline voor het TV signaal al niet fatsoenlijk werkt, dan wil je er al helemaal niet met een computer er achter moeten zitten. Zoveel bandbreedte gebruiken die TV-streams namelijk niet.

• prime9391
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-05 12:45

prime9391

Eat this

Uit ervaring kan ik vertellen dat er gemakkelijk 2 hd streams tegelijkertijd over dezelfde utp kabel kunnen. Dus een derde zal ook wel gaan. Echter is het de vraag wat er gebeurd als je dan ook nog met twee pcs gaat zitten downloaden. Zelf heb ik ervaring met kpn glas waar ook een managed switch (netgear) aan hangt, maar stiekem staan al die functies gewoon lekker uit. Ik vond het de 10 euro verschil tussen een domme en slimme switxh wel waard, met het oog op een mogelijke overstap naar een andere provider die niet wil flexporten.

Core i7 920| 3x 1Gb Corsair xms| msi x58 platinum| xfx gtx 260| 2x 1000 gb Samsung Spinpoint|

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:48
Bij XS4All gebruiken de 'zwaarste' TV-zenders (6xx Glas reeks) 13Mbit/s per zender (volgens RouterOS). Dat is multicasting, de decoders ondersteunen op de ethernet-poort 100Mbit/s. De beperking qua hoeveelheid decoders zal dus niet zo snel aan de doorvoersnelheid van de bekabeling liggen, mits degelijk aangesloten.

Powerline heb ik tijdelijk mee gewerkt, maar in eigenlijk geen enkele setup zorgt het voor een stabiele, snelle verbinding. Voor de prijs van powerline-adapters heb je een leuke rol UTP-kabel.

VLAN's hoef je je niet druk om te maken zolang de Experiabox gebruikt, daarbij kan alles over een kabel en doet de Experiabox Mac-based-VLAN.

[ Voor 35% gewijzigd door linkforsoad op 12-06-2015 19:41 ]

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:06
Waar ik mijn grootste twijfels bij heb is of er bij telfort glas wel een KPN experiabox geleverd wordt... Aangezien reggefiber nu ook in handen is van KPN... Daar komt bij dat tot nu toe iedere glas aansluiting die ik van telfort heb gezien GEEN KPN wholesale is maar reggefiber, wat inhoudt dat de TV en internet aansluiting in het glas modem zit verwerkt. Dit zijn voor zover ik weet geen flex poorten en wordt er geen gebruik gemaakt van een experiabox...
Als dat inderdaad zo blijkt (ik weet namelijk niet hoe het zit bij nieuwe klanten) maakt dat de zaak een stuk ingewikkelder...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:48
Telfort levert een Experiabox v8 (Arcadyan) of v9 (ZTE) en een NTU. De NTU is niet veel meer dan een een kant een SC-connector en aan de andere kant RJ45. Vanuit de NTU trek je een kabel naar de WAN-aansluiting op de Experiabox, en de Experiabox werkt dan net als op een VDSL-lijn, en het DSL-deel na. Decoders komen dus automatisch in VLAN4 op basis van MAC-adres en al het andere gaat richting de PPPoE-verbinding voor internet-toegang.

Voor zover ik weet is XS4All de enige die afwijkt door met een Fritzbox-3940 te komen. Ik ben zelf XS4All-klant op glas. Vroeger kon je bij Telfort inderdaad wel Genexis NTU's vinden die ook modem en dergelijke waren, maar voor zover ik weet worden die al langere tijd niet meer uitgeleverd.

[ Voor 25% gewijzigd door linkforsoad op 13-06-2015 03:53 ]

Pagina: 1