Laptop geheugen

Pagina: 1
Acties:

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-02 21:37
Hoi

In mijn laptop (Acer Aspie E5-771-37SB) zit 4GB geheugen en wel Kingston acr16d3ls1kfg/4g.
Dit is 4GB/DDR3L geheugen.
Nu wil ik dit uitbreiden naar 8GB.

Dit geheugen kan ik niet in Nederland vinden en in het buitenland voor absurde prijzen (90 dollar of zoiets) waarbij ik ook moet aangeven dat ik wat huiverig ben om geheugen uit verwegistan te laten komen.

Kan ik hier gewoon ander DDR3L geheugen bijprikken?
Ik noem maar iets ; pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16LS11/4

Of kan ik beter het geheugen vervangen, bijv.; een andere 8GG strip kopen of 2x4GB stripjes?

[ Voor 1% gewijzigd door maartend op 11-06-2015 16:38 . Reden: laptop toegevoegd ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Ander DDR3L geheugen met dezelfde specificaties zou gewoon moeten werken, en ook even snel als een nieuwe set van 2 x 4GB.

• maartend
Dit zijn de specs, wat is hiervan belangrijk voor gelijkwaardig geheugen (behalve dan DDR3L, 12800, CL11, None-ECC, non-buffered)? ;

Part Number ACR16D3LS1KFG/4G
Range Kingston System Specific Low Voltage Range
Type 204 pin Laptop / Notebook DDR3 SODIMM
Capacity 4GB
Configuration Single 4GB Memory Module
Channel Conf. Single Channel
Speed 1600MHz, PC3-12800
Timings CL11 (11-11-11) @ 1600MHz
Buffering None, Unbuffered
Error Detection None, Non-ECC
Pin / Connector Material Gold
Voltage 1.35V

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 11-06-2015 15:20 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het voltage is natuurlijk belangrijk.

Maar, dat wil nog niet alles zeggen.
Sommige borden zijn heel kieskeurig voor wat betreft het geheugen. Zelfs als ALLE specs gelijk zijn, wil het niet werken. Andere borden slikken dan weer "alles".
Daarnaast is het mixen van verschillende geheugens niet altijd de stabielste oplossing.

Of het gaat werken, en stabiel dat is zo moeilijk te zeggen. Wat je het beste kan doen, zoeken op internet naar iemand met precies jouw laptop, die een andere sodimm erbij heeft gezet, en dat met succes.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-01 13:45
Het beste is de memory compatibility list van je laptop op te zoeken, en je te beperken tot de daarop aangegeven modules.
Als je die niet kunt vinden of toch een andere module wilt proberen ivm levering of prijsverschillen, is de nood ook niet aan de man. 99% kans dat iedere willekeurige module gewoon prima werkt. Die gok kun je prima nemen, in het onwaarschijnlijke geval dat het toch niet zou werken kun je altijd nog proberen de module om te ruilen of je geld terug te krijgen.

• maartend
Thnx.

Maar die toch wat tegenstrijdige berichten brengen me behoorlijk aan het twijfelen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Zo tegenstrijdig zijn de berichten niet.
Je krijgt hier (ook op basis van je summiere info: we weten nog eens niet over welke laptop we het hebben) gewoon geen garantie dat het gaat werken, omdat niemand dat zeker weet.

Je zal dus zelf op zoek moeten, of je laptop vermelden en dan hopen dat er hier iemand op het forum precies die laptop heeft en toevalligerwijze precies die module erbij gestoken heeft, of je neemt hetzelfde geheugen.

De andere optie is het gewoon proberen en voorzichtig zijn met de module en verpakking zodat je het eventueel kan terugsturen. De kans dat het werkt is vrij groot.

En nog iets anders: heb je echt 8 GB geheugen nodig?

• maartend
Thnx

Had niet gedacht dat type laptop van belang zou zijn.
Laptop ; Acer Aspire E5-771-37SB

En ja, ik wil graag 8GB. Zit een hdd in en wil mogelijk ook upgraden naar SSD. En wil dan niet echt een swapfile hebben.
Pagina: 1