Leverancier voor (kleinschalige) verkoop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 22:35
Dag MedeTweakers,

Ik knutsel al een tijdje als hobby (game) PC's in elkaar. Dit begon voor vrienden en tegenwoordig bouw ik ook al voor gewone particuliere gamers. Het verkoopvolume neemt toe en ik zou dit graag als zelfstandige beginnen doen. Ik ga niet te veel in detail, maar kan zeggen dat enkele andere IT-ers het idee en mijn businessplan hebben doorgelezen en het nog niet zo slecht vinden.
Aangezien ik nog studeer, zou dit in bijberoep zijn. Een business-plan is grotendeels uitgewerkt en het diploma bedrijfsbeheer is al op zak.

Momenteel bestel ik bij Azerty.nl vanwerge scherpe prijs en snelle levering. Hoewel Azerty scherp geprijsd is, vraag me ik af of een leveranciers zijn die interessanter zijn?
Worth mentioning:
- Ik wil voorlopig geen stock aanleggen. Onderdelen worden dus besteld op de zelfde dag dat ik een opdracht krijg. Levering van kleine hoeveelheden (1 à 2 PCs aan hardware) en snelle levering is dus key.
- Ik verwacht het eerste jaar een totale aankoop van ~€15000 excl. BTW aan hardware
- Ik ben gevestigd in Leuven, België

Hou ik het bij Azerty.nl en probeer ik daar om een korting te vragen gezien mijn ietwat grote jaarafname? Of heb ik betere opties?

Alvast bedankt!
-Xio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen aankoopadvies als zodanig -> SF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:27

rg-mohwa

Phoe Hé

Als je je inschrijft bij de KVK (of hoe dat in belgie heet) ben je een "bedijf" en kan je dus ook bij groothandels aankloppen zoals Bas & Techdata, maar verwacht niet dat de prijzen veel lager zullen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als bedrijf kan je rechtstreeks aankloppen bij distributeurs maar zelfs dan zou het lastig zijn om betere prijzen te krijgen dan bijv. Azerty. Een omzet van 15K op jaarbasis is niet voldoende om korting te krijgen. Korting is vaak mogelijk als je bijvoorbeeld 100 of meer stuks in 1 keer afneemt of bijvoorbeeld elke maand 100 stuks van een artikel. Een omzet van minimaal 500K bij 1 leverancier geeft je wellicht wat meer mogelijkheden om korting te krijgen.

Het nadeel is dat jij per order besteld en dus geen grote aantallen of constante stroom orders voor 1 product(groep) kan beloven aan leveranciers. Leveranciers kopen groot bij fabrikanten in en doen dit het liefste met grote aantallen, zodat ze daarop de meeste korting krijgen en transportkosten laag houden.

Een leverancier heeft gemiddeld 3-5 % opslag tussen inkoop en verkoop, hier zit dus niet veel ruimte.
Doordat jij per order gaat bestellen, krijg je ook per losse order verzend, administratie of orderkosten en dan zul je zien dat er erg weinig marge overblijft tov een grotere webshop. Reken dan ook meteen even uit wat je kosten zijn om je eigen administratie te voeren (inkoopfacturen boeken, belastingaangifte en aansluiting, verkoopfacturen maken, 24 maanden garantie, RMA etc inregelen) en dan zul je zien dat je wel heel erg veel computers verkocht moeten gaan worden om uberhaubt wat geld te kunnen verdienen .

[ Voor 13% gewijzigd door Breezers op 11-06-2015 11:17 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Over groothandels en distributeurs is een boel informatie te vinden in Distributeurs/groothandels

Rode draad in dat verhaal is volgens mij wel dat het pas interessant wordt op het moment dat je grotere volumes besteld, dus als klein bedrijfje ben je veel kans goedkoper af om gewoon bij een webwinkel te kopen die wel dat schaalvoordeel heeft en kortingen kan bedingen bij een groothandel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:36
Een punt waar je ook rekening moet houden is garantie. Jij dient je als verkoper aan de consumentenwetgeving te houden, waar lang niet alle fabrikanten 2 jaar garantie geven op onderdelen.
Je moet je dan ook echt afvragen of dat het allemaal waard is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
15000 excl. BTW is een beetje afhankelijk van de prijs per stuk,maar grofweg 20 pc's per jaar en dus nog geen twee per maand. Op de hardware zelf zal je niet zoveel marge meer kunnen maken verwacht ik.
Dus zit je winst in assemblage en (software) installatie.

Zeg dat je 50 euro per handeling rekent. heb je 100 euro per PC. Levert je per maand 200 euro en op jaarbasis 2400 euro op. Geen verstand van de Belgische loonbelasting, maar die 200 euro zou ik gewoon niet opgeven, of als over overige.

Het starten van een bedrijf met alle bijbehorende verplichtingen voor misschien 2 ~5% marge op de inkoop zou ik 't niet waard vinden. Veel groothandels zitten overigens ook niet te springen klanten met marginale omzet. Daar zijn het GROOThandels voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik ken de inkoopprijzen, het is niet interessant voor je. Het is zeer waarschijnlijk dat je geen marge hebt en zelfs duurder uit bent.
Tevens klinkt het allemaal leuk, maar je vergeet dat als je het helemaal officieel doet, jij ook aansprakelijk bent voor al die vervelende dingen zoals defecten/garanties/doa's...

Als je het er alleen maar bij doet, doe het dan gewoon op alleen maar uur-basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropdeath
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-10 17:20
Kleine nuance, inderdaad je kunt gewoon bij een webshop inkopen aangezien ze vaak beter prijzen hebben omdat ze in het "groot" inkopen.
Maar het blijven wel je concurrenten, als jij daar de inkoop doet kunnen jou klanten dat ook en vaak ook nog voor dezelfde prijzen.
En omdat veel 'kleine" bedrijven dat doen blijft een webshop altijd een voorsprong houden op de prijzen.

www.nolimitoss.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xioros
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 22:35
Bedankt voor alle reacties! :)
Eigenlijk had ik dit antwoord wel min of meer verwacht, maar het had leuk geweest als het met een betere prijssetting had gekund.
mad-dog schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:21:
Een punt waar je ook rekening moet houden is garantie. Jij dient je als verkoper aan de consumentenwetgeving te houden, waar lang niet alle fabrikanten 2 jaar garantie geven op onderdelen.
Je moet je dan ook echt afvragen of dat het allemaal waard is
KillerAce_NL schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:16:
Ik ken de inkoopprijzen, het is niet interessant voor je. Het is zeer waarschijnlijk dat je geen marge hebt en zelfs duurder uit bent.
Tevens klinkt het allemaal leuk, maar je vergeet dat als je het helemaal officieel doet, jij ook aansprakelijk bent voor al die vervelende dingen zoals defecten/garanties/doa's...

Als je het er alleen maar bij doet, doe het dan gewoon op alleen maar uur-basis.
Garantieafhandeling doe ik nu ook al, hoewel dit eigenlijk niet meer inhoudt dan diagnostisering en gewoon defecte onderdelen terugsturen naar Azerty en wachten op een replacement. Bij een groothandelaar verlies ik inderdaad de vlotte garantieafhandeling van Azerty.
PROnline schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:13:
15000 excl. BTW is een beetje afhankelijk van de prijs per stuk,maar grofweg 20 pc's per jaar en dus nog geen twee per maand. Op de hardware zelf zal je niet zoveel marge meer kunnen maken verwacht ik.
Dus zit je winst in assemblage en (software) installatie.
Zeg dat je 50 euro per handeling rekent. heb je 100 euro per PC. Levert je per maand 200 euro en op jaarbasis 2400 euro op. Geen verstand van de Belgische loonbelasting, maar die 200 euro zou ik gewoon niet opgeven, of als over overige..

Het starten van een bedrijf met alle bijbehorende verplichtingen voor misschien 2 ~5% marge op de inkoop zou ik 't niet waard vinden. Veel groothandels zitten overigens ook niet te springen klanten met marginale omzet. Daar zijn het GROOThandels voor.
Qua opbrengst, het is eerder een uit de hand gelopen hobby. Het zal ten slotte in bijberoep zijn. Naast verkoop van materiaal, doe ik ook herstellingen (al dan niet aan huis).
Het statuut dat ik aanneem is vooral om op in het wit te kunnen werken. Ik hoef er niet rijk van te worden, enkel een kleine cent bijverdienen om mijn eigen ietwat-te-dure PC-hobby te financieren en op een ietwat nuttige manier bezig te zijn.

Dus vooral inzetten op exclusiviteit van high-end systemen en service na verkoop, wat ik overigens prima vind. :D

Anyway, bedankt voor de antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:21
rg-mohwa schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:02:
Als je je inschrijft bij de KVK (of hoe dat in belgie heet) ben je een "bedijf" en kan je dus ook bij groothandels aankloppen zoals Bas & Techdata, maar verwacht niet dat de prijzen veel lager zullen liggen.
Sterker nog 1 artikel bij een webshop is goedkoper dan bij een distri.

Waarom aantallen en verzendkosten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
  • Laatst online: 10-09 12:26
xioros schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:35:

Garantieafhandeling doe ik nu ook al, hoewel dit eigenlijk niet meer inhoudt dan diagnostisering en gewoon defecte onderdelen terugsturen naar Azerty en wachten op een replacement. Bij een groothandelaar verlies ik inderdaad de vlotte garantieafhandeling van Azerty.
Je hebt de posts niet volledig gelezen. In veel gevallen zit je dus met het probleem dat de garantie die jij dient te bieden, niet zo lang is als de fabrikant jou geeft. Dan kan je het dus niet zomaar terugsturen en moet je bijlappen.
Als je (als consument, niet B2B) bij Azerty koopt, ben je zélf gedekt door de garantiewetten voor consumenten.
Qua opbrengst, het is eerder een uit de hand gelopen hobby. Het zal ten slotte in bijberoep zijn. Naast verkoop van materiaal, doe ik ook herstellingen (al dan niet aan huis).
Het statuut dat ik aanneem is vooral om op in het wit te kunnen werken. Ik hoef er niet rijk van te worden, enkel een kleine cent bijverdienen om mijn eigen ietwat-te-dure PC-hobby te financieren en op een ietwat nuttige manier bezig te zijn.

Dus vooral inzetten op exclusiviteit van high-end systemen en service na verkoop, wat ik overigens prima vind. :D

Anyway, bedankt voor de antwoorden :)
Kan me evengoed voorstellen dat het de administratieve rompslomp van het bedrijfsvoeren en belastingen niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

WhiteDragon schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:53:
Als je (als consument, niet B2B) bij Azerty koopt
Mag dit als je het bedrijfsmatig doet?

En zo nee, als je het B2B doet, dan vraag ik me af of Azerty nog wel de garantievoorwaarden hanteert die nodig zijn om wettelijke aansprakelijkheid te dekken. Misschien wel, dan is er natuurlijk geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door bwerg op 12-06-2015 11:23 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
bwerg schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:23:
[...]

Mag dit als je het bedrijfsmatig doet?

En zo nee, als je het B2B doet, dan vraag ik me af of Azerty nog wel de garantievoorwaarden hanteert die nodig zijn om wettelijke aansprakelijkheid te dekken. Misschien wel, dan is er natuurlijk geen probleem.
Als je het bedrijfsmatig doet niet, nee. Maar het lijkt me in dit geval ook helemaal niet interessant om zoiets kleins bedrijfsmatig te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wat ik bedoelde: mag je 15K exclusief btw verdienen, en dit dan gewoon als consument blijven doen? Of anders als bedrijf toch als consument inkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:11

Croga

The Unreasonable Man

bwerg schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:49:
Wat ik bedoelde: mag je 15K exclusief btw verdienen, en dit dan gewoon als consument blijven doen? Of anders als bedrijf toch als consument inkopen?
Bedrag staat daar los van. Dat wat TS voorstelt: PCs verkopen die hij zelf van onderdelen bouwt, is per definitie bedrijfsmatig en dus krijgt hij bij inkoop de B2B voorwaarden, niet de consumenten voorwaarden.

Ofwel: Bij een defect aan een onderdeel is TS verantwoordelijk voor garantie afhandeling onder consumenten voorwaarden terwijl hij zelf "slechts" B2B garantie krijgt van Azerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dat is dus wel iets om na te kijken. Als de voorwaarden voor bedrijven minder goed zijn kan dat dus wel problemen geven. Dan mag je zelf garantie bij de fabrikant regelen en als ze daar niet aan meewerken, zelf de klant crediteren.

Je kan het ook gewoon niet tegen Azerty zeggen en dan gewoon 'consumentengarantie' claimen, natuurlijk. Maar dat is éigenlijk niet hoe het hoort. O-) En ik heb geen idee of daar consequenties aan zitten en of dat dus verstandig is.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 12-06-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
bwerg schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:49:
TS verdient geen 15K. In de huidige constructie fungeert hij als bemiddelaar en koopt onderdelen in "namens zijn klant", die dus gewoon consument is. Vervolgens verdient hij (op dit moment zwart) iets aan de assemblage en service.
bwerg schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:03:
Je kan het ook gewoon niet tegen Azerty zeggen en dan gewoon 'consumentengarantie' claimen, natuurlijk. Maar dat is éigenlijk niet hoe het hoort. O-) En ik heb geen idee of daar consequenties aan zitten en of dat dus verstandig is.
Dat is in principe wat er nu gebeurt. Echter is TS geen bedrijf en hoeft hij dus weinig te verbergen. Je kan echter niet zomaar dingen privé inkopen en zakelijk verkopen. AFAIK.
Croga schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:58:
Bedrag staat daar los van. Dat wat TS voorstelt: PCs verkopen die hij zelf van onderdelen bouwt, is per definitie bedrijfsmatig en dus krijgt hij bij inkoop de B2B voorwaarden, niet de consumenten voorwaarden.

Ofwel: Bij een defect aan een onderdeel is TS verantwoordelijk voor garantie afhandeling onder consumenten voorwaarden terwijl hij zelf "slechts" B2B garantie krijgt van Azerty.
Als je dit op de correcte manier gaat doen, loop je daar inderdaad tegenaan. Helaas.
Lijkt mij een gevalletje dat in de huidige vorm niet mag, maar op de correcte manier niet levensvatbaar is door alle "nadelen" van het ondernemerschap.

[ Voor 17% gewijzigd door TimTimX op 12-06-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij een eenmanszaak in nederland is er weinig verschil tussen als bedrijf of als consument bestellen voor je boekhouding. Dit omdat de zaak op je eigen naam staat en zolang je het maar aannemelijk kan maken dat het voor je bedrijf is is dat akkoord. Er hoeft dus niet altijd verplicht een bedrijfsnaam vermeld te worden op een factuur.

Bij een NV BV of andere constructie is dat wel verplicht.
Ik heb mijn eigen bedrijf maar koop wel is dingen bij conrad voor de zaak echter geeft conrad geen korting aan zakelijke klanten en rekent het aan zakelijke klanten wel verzendkosten. Dus niet interessant om als bedrijf daar te registeren. Als 1 mans zaak is dit ook geen probleem. Groter bedrijf is het een ander verhaal (belgië ben ik overigens niet van op de hoogte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Verwijderd schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:34:
bij een eenmanszaak in nederland is er weinig verschil tussen als bedrijf of als consument bestellen voor je boekhouding. Dit omdat de zaak op je eigen naam staat en zolang je het maar aannemelijk kan maken dat het voor je bedrijf is is dat akkoord. Er hoeft dus niet altijd verplicht een bedrijfsnaam vermeld te worden op een factuur.

Bij een NV BV of andere constructie is dat wel verplicht.
Ik heb mijn eigen bedrijf maar koop wel is dingen bij conrad voor de zaak echter geeft conrad geen korting aan zakelijke klanten en rekent het aan zakelijke klanten wel verzendkosten. Dus niet interessant om als bedrijf daar te registeren. Als 1 mans zaak is dit ook geen probleem. Groter bedrijf is het een ander verhaal (belgië ben ik overigens niet van op de hoogte)
Het gaat meer om het omgekeerde. Als consument iets aankopen en vervolgens als bedrijf doorverkopen. Dit om op die manier bij een retour naar de leverancier gebruik te kunnen maken van de garantiewetten voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Je kan ook je klanten adviseren in wat ze moeten bestellen en het hun zelf laten bestellen bij azerty, zo loop je zelf a) geen financieel risico b) is het voor jouw klant duidelijk dat hij garantieproblemen zelf kan/moet aankaarten. Je rekent een transparante kleine uplift op hardware voor je advies + je fee voor installatie/etc.

Verder wat al aangekaart is, gewoon blijven bestellen bij webshops als azerty.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WhiteDragon schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:26:
[...]

Het gaat meer om het omgekeerde. Als consument iets aankopen en vervolgens als bedrijf doorverkopen. Dit om op die manier bij een retour naar de leverancier gebruik te kunnen maken van de garantiewetten voor consumenten.
Je betaalt ook gewoon de consumenten prijs, dus voor azerty / leverancier veranderd er daarin ook niets. als je zakelijke afspraken maakt is de prijs vaak ook lager. Echter moet je dan weer grotere aantallen afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 00:02:
[...]

Je betaalt ook gewoon de consumenten prijs, dus voor azerty / leverancier veranderd er daarin ook niets. als je zakelijke afspraken maakt is de prijs vaak ook lager. Echter moet je dan weer grotere aantallen afnemen.
Die korting zal bij PC hardware te verwaarlozen zijn, met de marges in die markt.
Grote vraag is: mag het überhaupt? Volgens mij kan je een als consument aangeschaft product niet zomaar zakelijk verkopen. Het moet ergens op naam van de zaak gezet worden (of in ieder geval "de zaak binnenkomen") waarbij het automatisch alsnog een zakelijke aankoop wordt met de garantiegevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:21
Mjah, zeg maar eens tegen zo'n "zzp'er" dat hij geen recht op de wet koop op afstand heeft als bedrijf. (bijvoorbeeld) Word je meteen aan de schandpaal genageld in de shopsurveys en grote internetfora.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WhiteDragon schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 01:11:
[...]

Die korting zal bij PC hardware te verwaarlozen zijn, met de marges in die markt.
Grote vraag is: mag het überhaupt? Volgens mij kan je een als consument aangeschaft product niet zomaar zakelijk verkopen. Het moet ergens op naam van de zaak gezet worden (of in ieder geval "de zaak binnenkomen") waarbij het automatisch alsnog een zakelijke aankoop wordt met de garantiegevolgen van dien.
bij een eenmanszaak hoeft een factuur niet perse op naam van het bedrijf te staan, overigens ook bij bv nv zijn daar wel uitzonderingen op. Als je factuur op eigen naam hebt en het gewoon inboekt is het voor de zzper gewoon een zakelijke aanschaf. Hoe je het met de leverancier afhandelt is niet direct relevant voor je eigen onderneming. Overigens ook niet direct relevant voor de leverancier die krijgt dezelfde prijs betaald of je nou zakelijk of prive koopt. Aankopen in het buitenland (en daar moet TS wel mee op passen) liggen overigens anders want dan moet je btw verlegd factuur aanvragen en dan handel je altijd zakelijk.TS woont in belgië en koopt uit nederland maar kan nederlandse btw niet makkelijk terug vragen om dat te voorkomen is het verstandig om btw verlegde factuur te vragen maar als consument krijg je die niet.

Omtrend het verhaal voor de leverancier. Waarom zou het voor een leverancier uitmaken of Pietje die hardeschijf koopt voor 99,- of dat de mediamarkt die hardeschijf koopt voor 99,-. De winst en daarmee de service blijft gelijk. Als mediamarkt die hardeschijf koopt voor 79,- (20% korting) dan zijn er vaak afwijkende afspraken omtrend garantie en dergelijke maar daar is dan ook de korting weer voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Marge op hardware is echt minimaal, ik heb wel eens wat ingekocht voor een kleine winkel en dan was Alternate B2B een stuk goedkoper dan een bas of quote of techdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-10 09:27
Ga eens op zoek naar het principe van 'samen inkopen' en beoordeel of er voor jouw markt wat interessants tussen zit. Dergelijke projecten proberen gelijksoortige kleinere bedrijven aan elkaar te koppelen en samen inkopen te doen en kunnen daardoor hogere kortingen krijgen... kan zelfs voordelen opleveren voor grotere bedrijven die kleine volumes van bepaalde producten verkopen.

Je zou het eventueel zelf kunnen organiseren, waar ik werk hebben we zo een leuke korting bij de drukker weten te krijgen door met meerdere partijen een overeenkomst te sluiten en daarmee een drukker te benaderen. Dat levert grote voordelen op bij grotere volumes drukwerk t.o. als we een overeenkomst waren aangegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimTimX
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 16:32:
[...]

bij een eenmanszaak hoeft een factuur niet perse op naam van het bedrijf te staan, overigens ook bij bv nv zijn daar wel uitzonderingen op. Als je factuur op eigen naam hebt en het gewoon inboekt is het voor de zzper gewoon een zakelijke aanschaf. Hoe je het met de leverancier afhandelt is niet direct relevant voor je eigen onderneming. Overigens ook niet direct relevant voor de leverancier die krijgt dezelfde prijs betaald of je nou zakelijk of prive koopt. Aankopen in het buitenland (en daar moet TS wel mee op passen) liggen overigens anders want dan moet je btw verlegd factuur aanvragen en dan handel je altijd zakelijk.TS woont in belgië en koopt uit nederland maar kan nederlandse btw niet makkelijk terug vragen om dat te voorkomen is het verstandig om btw verlegde factuur te vragen maar als consument krijg je die niet.

Omtrend het verhaal voor de leverancier. Waarom zou het voor een leverancier uitmaken of Pietje die hardeschijf koopt voor 99,- of dat de mediamarkt die hardeschijf koopt voor 99,-. De winst en daarmee de service blijft gelijk. Als mediamarkt die hardeschijf koopt voor 79,- (20% korting) dan zijn er vaak afwijkende afspraken omtrend garantie en dergelijke maar daar is dan ook de korting weer voor bedoeld.
Mijn verhaal gaat over de garantievoorwaarden, niet de korting. Als je als consument een aanschaf doet, wordt je gedekt door de Nederlandse wet- en regelgeving die een minimumeis aan garantie stelt. Bij een zakelijke koop niet altijd.

Als TS dus zijn aan- en verkopen zakelijk gaat doen en er gaat iets defect, zal hij in sommige gevallen (als de leverancier of fabrikant geen dekking biedt) bij moeten lappen.
Hier moet dan dus wel een stuk extra verdiensten tegenover staan die niet in het plan lijken te zitten. Het gaat puur om "legalisatie" van de huidige business. Vandaar mijn opmerking dat ik weinig voordelen zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-10 08:13
@TS:

Ik deed vroeger iets vergelijkbaars. Ik heb toen met een lokale computerwinkel mooie afspraken kunnen maken. Hierdoor kon zowel die winkel als ikzelf nog wat verdienen aan de hardware.

Ik deed er daarnaast nog andere dingen bij, waardoor ik later uiteindelijk alsnog via de KvK moest.
Pagina: 1